Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dit herken ik toch wel:
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Dit herken ik toch wel:
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt....
Maar dan hebben we het niet over de kernzaken, maar over wat bijzaken die niet
de kern raken. Een preek hoeft echt niet in oud-Nederlands, het gaat immers
over de INHOUD?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Curatorium »

Taal en stemgebruik is zeker geen bijzaak. Het is de manier om de boodschap over te brengen, ik zie het ook als een soort kernzaak.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Hendrikus schreef:[
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt, vinden we het belangrijk dat er in leesdiensten uitsluitend oudvaders of uiterst rechtse nog levende predikanten gelezen worden, enzovoort. En of dat nou trivialiteiten zijn? Ik heb een ouderling meegemaakt die op zaterdag z'n auto stond te wassen in z'n zwarte pak (hij is later dominee geworden). Er is een tijd geweest, nog heel recent, dat er voor de echtgenotes van kerkenraadsleden stringente kledingvoorschriften golden. Want ja, als jouw man diaken is, dan kun jij niet met een veelkleurig gewaad rondlopen. Et cetera.

Ik denk niet dat je goed bekend bent met de GG. Want deze dingen spelen echt niet.(in de gemeenten die ik ken, Randstad) Misschien in de OGG - GGIN ?
Dat is ook zo, want dit is puur een karikatuur.
Denk ik ook.
Bij ons wordt er op zondag een zwart pak gedragen door de broeders, door de weeks komt een korte broek ook voor. Zeker bij autowassen ;-)
En regels voor vrouwen zijn er helemaal niet.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Taal en stemgebruik is zeker geen bijzaak. Het is de manier om de boodschap over te brengen, ik zie het ook als een soort kernzaak.
Over het algemeen zal een ernstige preek ook ernstig klinken, maar dat heeft niets van doen met oud-Nederlands.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Taal en stemgebruik is zeker geen bijzaak. Het is de manier om de boodschap over te brengen, ik zie het ook als een soort kernzaak.
Over het algemeen zal een ernstige preek ook ernstig klinken, maar dat heeft niets van doen met oud-Nederlands.
De Bijbel, Bijbelse zaken/woorden moeten uitgelegd worden, het moet niet zo zijn dat een predikant zijn eigen taal/woordgebruik moet gaan uitleggen of je een verklaring nodig hebt om de preek wat betreft taal te kunnen volgen.

Aan de andere kant is onnodig populair taalgebruik ook niet wenselijk. Taalgebruik mag duidelijk zijn maar moet wel passen vinden de eredienst van God.

Bijbelse ernst hoor bij de prediking ja.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Taal en stemgebruik is zeker geen bijzaak. Het is de manier om de boodschap over te brengen, ik zie het ook als een soort kernzaak.
Over het algemeen zal een ernstige preek ook ernstig klinken, maar dat heeft niets van doen met oud-Nederlands.
De Bijbel, Bijbelse zaken/woorden moeten uitgelegd worden, het moet niet zo zijn dat een predikant zijn eigen taal/woordgebruik moet gaan uitleggen of je een verklaring nodig hebt om de preek wat betreft taal te kunnen volgen.

Aan de andere kant is onnodig populair taalgebruik ook niet wenselijk. Taalgebruik mag duidelijk zijn maar moet wel passen vinden de eredienst van God.

Bijbelse ernst hoor bij de prediking ja.
Paulus schrijft ergens: ik wilde dat ik bij u was en mij stem mocht veranderen.

Dan zegt de kanttekening: Dat is, mijne redenen en woorden voegen naar de gelegenheid van een iegelijk, of van de zaken, nu zoeter, dan scherper, u aansprekende

Hier in het verband (Galaten 5)
10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
11 Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.
12 Weest gij als ik, want ook ik ben als gij; broeders, ik bid u; gij hebt mij geen ongelijk gedaan.
13 En gij weet, dat ik u door zwakheid des vleses het Evangelie de eerste maal verkondigd heb;
14 En mijn verzoeking, die in mijn vlees geschiedde, hebt gij niet veracht noch verfoeid; maar gij naamt mij aan als een engel Gods, ja, als Christus Jezus.
15 Welke was dan uw gelukachting? Want ik geef u getuigenis, dat gij, zo het mogelijk ware, uw ogen zoudt uitgegraven, en mij gegeven hebben.
16 Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?
17 Zij ijveren niet recht over u; maar zij willen ons uitsluiten, opdat gij over hen zoudt ijveren.
18 Doch in het goede te allen tijd te ijveren is goed, en niet alleenlijk, als ik bij u tegenwoordig ben;
19 Mijn kinderkens, die ik wederom arbeide te baren, totdat Christus een gestalte in u krijge.
20 Doch ik wilde, dat ik nu tegenwoordig bij u ware, en mijn stem mocht veranderen; want ik ben in twijfel over u.
21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet?
22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.
23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;
24 Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sinai, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Hagar;
25 Want dit, namelijk Hagar, is Sinai, een berg in Arabie, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
27 Want er is geschreven: Wees vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft.
28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
29 Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene, die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.
30 Maar wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije.
31 Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door ejvl »

keesjanm schreef:
-DIA- schreef:
Dat is ook zo, want dit is puur een karikatuur.
Denk ik ook.
Bij ons wordt er op zondag een zwart pak gedragen door de broeders, door de weeks komt een korte broek ook voor. Zeker bij autowassen ;-)
En regels voor vrouwen zijn er helemaal niet.
Dat is geen karikatuur, hooguit een generalisatie als iemand zegt dat het veel voorkomt.

Het komt wel zeker voor binnen een enkele GG.

Overigens vind ik dat er niets mis is met een bepaalde gedragscode, mits er maar niet meer waarde aan wordt gehangen dan het zou moeten hebben.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
keesjanm schreef:
-DIA- schreef:
Dat is ook zo, want dit is puur een karikatuur.
Denk ik ook.
Bij ons wordt er op zondag een zwart pak gedragen door de broeders, door de weeks komt een korte broek ook voor. Zeker bij autowassen ;-)
En regels voor vrouwen zijn er helemaal niet.
Dat is geen karikatuur, hooguit een generalisatie als iemand zegt dat het veel voorkomt.

Het komt wel zeker voor binnen een enkele GG.

Overigens vind ik dat er niets mis is met een bepaalde gedragscode, mits er maar niet meer waarde aan wordt gehangen dan het zou moeten hebben.
Het mij -en dat is dan persoonlijk- om de inhoud. Kritiek op een bepaalde preektoon zal ik niet snel uiten, al is het waar dat de een het correcter in beter Nederlands kan brengen dan de ander. Het blijft voor mij een bijzaak. Als het maar begrepen kan worden. Dan valt de prediker er wel eens tussenuit met al zijn eventuele gebreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef:
keesjanm schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:De verschillen tussen rechts en links zijn in mijn beleving ook niet alleen theologisch, want daarin zijn links en midden in de GG in mijn beleving vrijwel gelijk. Het gaat dan meer om de waardering van de HSV, de kleur van het pak en dat soort trivialiteiten. Hoe vrijer een predikant daarin is, hoe linkser hij wordt ingedeeld. Al zullen ze daar zelf een hekel aan hebben, toch is het gewoon zo. Een dominee die op zaterdag met een grijs pak naar de markt gaat (wat overigens twintig jaar geleden vaker voorkwam dan nu) wordt alleen al daarom niet tot de rechterflank gerekend;-)
Tja, dan heb je verder de lengte van de preek, het taalgebruik (spreken we normaal Nederlands of bedienen we ons van archaïsche taal), vinden we het belangrijk dat er uiterst langzaam gezongen wordt, vinden we het belangrijk dat er in leesdiensten uitsluitend oudvaders of uiterst rechtse nog levende predikanten gelezen worden, enzovoort. En of dat nou trivialiteiten zijn? Ik heb een ouderling meegemaakt die op zaterdag z'n auto stond te wassen in z'n zwarte pak (hij is later dominee geworden). Er is een tijd geweest, nog heel recent, dat er voor de echtgenotes van kerkenraadsleden stringente kledingvoorschriften golden. Want ja, als jouw man diaken is, dan kun jij niet met een veelkleurig gewaad rondlopen. Et cetera.

Ik denk niet dat je goed bekend bent met de GG. Want deze dingen spelen echt niet.(in de gemeenten die ik ken, Randstad) Misschien in de OGG - GGIN ?
Dat is ook zo, want dit is puur een karikatuur.
Er zijn genoeg gemeentes waar dit wel van toepassing is.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:
Er zijn genoeg gemeentes waar dit wel van toepassing is.
Deze dingen worden meest opgemerkt door degene die meer op het uitwendige, de vorm letten, dan op de inhoud. Uit ervaring weet ik dat mensen een preek vaak beoordelen naar hun gevoel, en minder op de inhoud.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Vorst schreef:
Er zijn genoeg gemeentes waar dit wel van toepassing is.
Deze dingen worden meest opgemerkt door degene die meer op het uitwendige, de vorm letten, dan op de inhoud. Uit ervaring weet ik dat mensen een preek vaak beoordelen naar hun gevoel, en minder op de inhoud.
....en dat gebeurt somtijds aan beide zijde van het kerkelijke spectrum.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11413
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Mister »

Aangezien de discussie niet verder meer gaat dan alleen het vermelden van de score, gaat hier een slotje op. :lock

Edit> Plus wat onzin-berichtjes weggehaald, Tib.
Gesloten