PKN - open voor verandering (?)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik vraag me wel eens af hoe het zit met het beroepen van predikanten en ambtsdragers in de PKN.
Je hoort er nooit over tweetallen en verkiezingen. In de formulieren lezen we toch dat de ambtsdragers
door de gemeente worden verkoren? Of geldt dat niet voor de PKN?
Het zou kunnen zijn dat het verschillend is geregeld, maar in de PKN die ik het beste ken, zijn er in elk geval wel tweetallen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door DDD »

In de meeste protestantse gemeenten wordt het beroepingswerk uitbesteed aan een beroepingscommissie (hoorcommissie) of sollicitatiecommissie, vaak deels of geheel (maar dat laatste is in strijd met de kerkorde) uit de kerkenraad, waarna de kerkenraad beroept. Stemmingen over tweetallen komen bij mijn weten nauwelijks voor, dus ik ben heel geïnteresseerd in die gevallen waarin dat wel gebeurt.

Toch is volgens de protestantse kerkorde het beroepingswerk principieel een zaak van de gemeente. Als er minder dan 200 stemgerechtigde leden zijn, moeten de leden zelf stemmen op een gemeentevergadering. Gemeenteleden mogen in alle gevallen zelf ook namen voorstellen.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door Erik »

Uit bovenstaande postings merk ik al op dat het merendeel niet weet waar ze over schrijven. Zeg dan beter niets.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door Mara »

Een predikant staat in dienst van de gemeente: als herder, theoloog, zielzorger, inspirator, maar ook een beetje als aanjager, manager en geldwerver...

Een predikant heeft echter ook te maken met arbeidsvoorwaarden en pensioen, met permanente educatie en werkbegeleiding. Vooral over deze laatste onderwerpen is in deze rubriek informatie te vinden.

Een predikant is lid van de kerkenraad, die leiding geeft aan het leven en werken van de gemeente.
bron: de website van de PKN.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door eilander »

Wat wil je met dit stukje zeggen, Mara?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door Mara »

eilander schreef:Wat wil je met dit stukje zeggen, Mara?
Zie blauw gemaakte woorden.
Ik vraag me af hoe je dan een tweetal opstelt.

Ik vond trouwens nog een ouder stukje op RD:
Het "klassieke beroepingswerk" werkt niet meer in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), zeker niet bij beroepbare kandidaten, aldus dr. H. de Leede en ds. D. M. van de Linde. De landelijke kerk moet maatregelen nemen, schrijven de oud-rector van het protestants seminarium Hydepark en de predikant te Rotterdam-Hillegersberg in het blad Woord & Dienst van 29 januari 2010. De reacties op hun voorstel zijn divers. De meesten zijn het erover eens dat de huidige praktijk van het beroepingswerk tekort schiet. Maar hoe het anders moet, daarover lopen de meningen uiteen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Wat wil je met dit stukje zeggen, Mara?
Zie blauw gemaakte woorden.
Ik vraag me af hoe je dan een tweetal opstelt.
Nog steeds begrijp ik het verband niet. Maar dat terzijde, want volgens mij hebben dominees in alle kerkverbanden zo'n rol, al zullen we dat wat anders noemen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Wat wil je met dit stukje zeggen, Mara?
Zie blauw gemaakte woorden.
Ik vraag me af hoe je dan een tweetal opstelt.
Nog steeds begrijp ik het verband niet. Maar dat terzijde, want volgens mij hebben dominees in alle kerkverbanden zo'n rol, al zullen we dat wat anders noemen.
Het verband zit m erin dat het hier over PKN en de predikanten gaat.
Ik heb trouwens een dominee nog nooit gezien als aanjager. Noch als manager.
Geld werver.... mmm, wordt in een kerk met vaste dominee meer geld gegeven dan?

Ik lees net dit bericht op Rijnmond, wat in dit topic wel van toepassing is:

De Pakistaanse Urdu-gemeente in Rotterdam wordt als buitengewone gemeente opgenomen in de Protestantse Kerk. Het is voor het eerst in Nederland dat een migrantenkerk zo’n positie krijgt.

De kerk telt 250 leden die verspreid door het land wonen. Iedere zondag wordt er zowel in Amsterdam als in Rotterdam een dienst gehouden. In Rotterdam komen ze bij elkaar in de Bergsingelkerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door boontje »

Het klopt niet helemaal dat de Urdu gemeente de eerste is. Er zijn ook al de Indonesische gemeenten van PERKI, en -al heel wat ouder- de Waalse Gemeenten, die van oorsprong ook migranten (en vluchtelingen) waren.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door Bonny »

In de PKN- en aanverwante vgkn-gemeentes mogen de belijdende leden namen van mogelijke kerkeraadsleden aandragen. Deze kandidaten dienen wel belijdend lid te zijn. De kerkenraad maakt een lijst van de namen en vragen die leden om zitting in de kerkenraad te nemen, waarbij men begint met degene war de meeste stemmen voor zijn.
The Groom's still waiting at the altar
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: PKN - open voor verandering (?)

Bericht door Vorst »

Verkeerde draadje?
Plaats reactie