Jaarboek '15 GGiN

mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door mulder »

Bron: RD
Ledental GGiN na vele jaren licht gedaald
Het ledental van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) is voor het eerst in een lange reeks van jaren licht gedaald.
Dat blijkt uit het Kerkelijk Jaarboek 2017 van de GGiN, dat vrijdag verscheen.

Per 1 januari 2017 telden de GGiN 24.318 leden (12.198 leden en 12.120 doopleden). Dat zijn 31 leden minder dan een jaar daarvoor. Sinds het ontstaan van het kerkverband in 1953 was het ledental gestegen, met uitzondering van het begin van de jaren tachtig, toen er ongeveer 3000 leden overgingen naar de toen ontstane Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Ook in 2005 was er een klein terugval.

In 2016 was er grensverkeer tussen de Gereformeerde Gemeenten (GG), de Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten verband (GGiN bv), de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN), de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Uit de GG kwamen 29 (doop)leden over naar de GGiN, terwijl er vanuit de GGiN 153 naar de GG overgingen. Vanuit de GGiN bv kwamen 24 (doop)leden over. Uit de OGGiN kwamen 33 (doop)leden naar de GGiN, 62 (doop)leden gingen van de GGiN naar de OGGiN. Acht (doop)leden kwamen uit de PKN over, daarheen gingen er 50. Acht kwamen er uit de HHK, daarheen gingen er 123.

In 2016 bleef het aantal gemeenten gelijk, 49. Het aantal dienstdoende predikanten steeg van 5 naar 6. Aan de predikantsopleiding van de GGiN volgde per 1 januari 2017 een student de lessen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:
Bron: RD
Ledental GGiN na vele jaren licht gedaald
Het ledental van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) is voor het eerst in een lange reeks van jaren licht gedaald.
Dat blijkt uit het Kerkelijk Jaarboek 2017 van de GGiN, dat vrijdag verscheen.

Per 1 januari 2017 telden de GGiN 24.318 leden (12.198 leden en 12.120 doopleden). Dat zijn 31 leden minder dan een jaar daarvoor. Sinds het ontstaan van het kerkverband in 1953 was het ledental gestegen, met uitzondering van het begin van de jaren tachtig, toen er ongeveer 3000 leden overgingen naar de toen ontstane Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Ook in 2005 was er een klein terugval.

In 2016 was er grensverkeer tussen de Gereformeerde Gemeenten (GG), de Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten verband (GGiN bv), de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN), de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Uit de GG kwamen 29 (doop)leden over naar de GGiN, terwijl er vanuit de GGiN 153 naar de GG overgingen. Vanuit de GGiN bv kwamen 24 (doop)leden over. Uit de OGGiN kwamen 33 (doop)leden naar de GGiN, 62 (doop)leden gingen van de GGiN naar de OGGiN. Acht (doop)leden kwamen uit de PKN over, daarheen gingen er 50. Acht kwamen er uit de HHK, daarheen gingen er 123.

In 2016 bleef het aantal gemeenten gelijk, 49. Het aantal dienstdoende predikanten steeg van 5 naar 6. Aan de predikantsopleiding van de GGiN volgde per 1 januari 2017 een student de lessen.
Opmerkelijk: Zowel uit de GGiN als de GG en andere behoudende kerkverbanden is het verloop naar 'lichtere' kerken altijd groter dan er uit deze kerken binnenkomen. Dat houdt dan vanzelf op een keer krimp in.
Over de Kerk met een hoofdletter zijn we niet pessimistisch. Toch baart het verloop naar een 'gemakkelijker godsdienst' wel zorgen. De zorgen betreffen dan de kerk met een kleine k: De kerk als instituut. Dan denk ik ook aan andere kanten die vooral jongeren trekken: Heart Cry en aanverwante groeperingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Moderamen »

Fout. HeartCry heeft geen kerken. De genoemde aantallen gaan over overgangen naar andere kerkverbanden. Niet over de (voor de GGiN slechts enkelen!) jongeren die zich helemaal onttrekken en zich aansluiten bij een onafhankelijke huisgemeente of groepjes die wellicht wat HeartCry-invloeden hebben. Dat zijn er echt heel weinig. Groter zal het aantal zijn van degenen die zich helemaal onttrekken van het geloof. En dat komt niet door HeartCry of JijDaar.
Er gaan er 50 naar de PKN over. Dat zou je kunnen zien als "gemakkelijkere godsdienst", m.u.v. bepaalde plaatsen. HHK, GG en OGG kan je echt niet kwalificeren als "gemakkelijkere godsdienst". Dus wat is je argument Dia?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Fout. HeartCry heeft geen kerken. De genoemde aantallen gaan over overgangen naar andere kerkverbanden. Niet over de (voor de GGiN slechts enkelen!) jongeren die zich helemaal onttrekken en zich aansluiten bij een onafhankelijke huisgemeente of groepjes die wellicht wat HeartCry-invloeden hebben. Dat zijn er echt heel weinig.
Vergeet niet dat deze 'trend' er al jaren in zit. Als we terugkijken op de tijd dat wij Belijdenis des geloofs aflegden waren er per jaar rond de 100 belijdeniscatechisanten. Dat is nu (volgens mij) minder dan de helft geworden. Dan tellen we voor de vergelijking de gemeenten van West, Noord en Zuid bij elkaar, anders zou je een vertekent beeld kunnen krijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door eilander »

Ergens doet het mij toch wel pijn als je dit zo schrijft, DIA. Dat zal je bedoeling niet zijn, maar ook ik behoor tot de groep die een ommezwaai van heel zwaar naar heel licht heb gemaakt, om het deels in jouw termen te zeggen.

Nu bedoel ik beslist niet dat je niet iets negatiefs over onze beslissing mag zeggen, maar wat ik bedoel, is: met een enkele 'pennestreek' kun je zomaar een proces van jaren, en moeilijke afwegingen, afschrijven. Doet dat altijd recht aan de intenties van die mensen?

Tegelijkertijd ben ik het met je eens: als iemand het gedaan zou hebben om het gemakkelijker te hebben in uiterlijke zaken, zou ik daar ook grote moeite mee hebben. Maar mag je dit concluderen a.d.h.v. kille cijfers?

Het geval is bijvoorbeeld dat ik iemand onlangs heb gesproken die van GGiN naar PKN is overgegaan, en deze persoon is er dus één uit dit staatje. Ik geloof niet dat jij het zou kunnen en willen verantwoorden om deze persoon op deze manier af te schrijven.

En laten we het nu a.u.b. niet alleen over Rijssen hebben, deze staatjes gaan over heel het land. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dit over Rijssen wél kan zeggen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef: Vergeet niet dat deze 'trend' er al jaren in zit. Als we terugkijken op de tijd dat wij Belijdenis des geloofs aflegden waren er per jaar rond de 100 belijdeniscatechisanten. Dat is nu (volgens mij) minder dan de helft geworden. Dan tellen we voor de vergelijking de gemeenten van West, Noord en Zuid bij elkaar, anders zou je een vertekent beeld kunnen krijgen.
Ja, en dus? Wat heeft Rijssen nou met de GGiN te maken?
Er is geen trend, dat is juist wat ik aangeef. Dat zuig je uit je duim. De GGiN mag gelukkig zijn dat HeartCry weinig tot geen invloed heeft op de jongeren. JijDaar iets meer, maar dat valt ook mee.
eilander schreef: Het geval is bijvoorbeeld dat ik iemand onlangs heb gesproken die van GGiN naar PKN is overgegaan, en deze persoon is er dus één uit dit staatje. Ik geloof niet dat jij het zou kunnen en willen verantwoorden om deze persoon op deze manier af te schrijven.
Inderdaad. Wat dat betreft zou ik mijn post over de PKN ook moeten aanpassen. Want: van de 50 overgangen naar PKN zal er een groot gedeelte naar schriftuurlijk-bevindelijke Bondsgemeenten (ze zijn er nog!) gegaan zijn. Uiteraard, onder die 50 zullen er ook wel wat zitten voor een "gemakkelijker christendom". Maar ga er niet van uit dat dit automatisch zo is!
Laatst gewijzigd door Moderamen op 24 apr 2017, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ergens doet het mij toch wel pijn als je dit zo schrijft, DIA. Dat zal je bedoeling niet zijn, maar ook ik behoor tot de groep die een ommezwaai van heel zwaar naar heel licht heb gemaakt, om het deels in jouw termen te zeggen.

Nu bedoel ik beslist niet dat je niet iets negatiefs over onze beslissing mag zeggen, maar wat ik bedoel, is: met een enkele 'pennestreek' kun je zomaar een proces van jaren, en moeilijke afwegingen, afschrijven. Doet dat altijd recht aan de intenties van die mensen?

Tegelijkertijd ben ik het met je eens: als iemand het gedaan zou hebben om het gemakkelijker te hebben in uiterlijke zaken, zou ik daar ook grote moeite mee hebben. Maar mag je dit concluderen a.d.h.v. kille cijfers?

Het geval is bijvoorbeeld dat ik iemand onlangs heb gesproken die van GGiN naar PKN is overgegaan, en deze persoon is er dus één uit dit staatje. Ik geloof niet dat jij het zou kunnen en willen verantwoorden om deze persoon op deze manier af te schrijven.

En laten we het nu a.u.b. niet alleen over Rijssen hebben, deze staatjes gaan over heel het land. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dit over Rijssen wél kan zeggen.
Des te ernstiger dat het geen plaatselijke aangelegenheid is. Ds. mag wel waarschuwen als men een 'makkelijker' godsdienst opzoekt, maar wellicht omdat hij dit binnen de muren van de kerk doet? Ik schrijf verder ook geen enkele kerk af, wel een leer die niet overeenkomstig de Schrift en Belijdenis is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ergens doet het mij toch wel pijn als je dit zo schrijft, DIA. Dat zal je bedoeling niet zijn, maar ook ik behoor tot de groep die een ommezwaai van heel zwaar naar heel licht heb gemaakt, om het deels in jouw termen te zeggen.

Nu bedoel ik beslist niet dat je niet iets negatiefs over onze beslissing mag zeggen, maar wat ik bedoel, is: met een enkele 'pennestreek' kun je zomaar een proces van jaren, en moeilijke afwegingen, afschrijven. Doet dat altijd recht aan de intenties van die mensen?

Tegelijkertijd ben ik het met je eens: als iemand het gedaan zou hebben om het gemakkelijker te hebben in uiterlijke zaken, zou ik daar ook grote moeite mee hebben. Maar mag je dit concluderen a.d.h.v. kille cijfers?

Het geval is bijvoorbeeld dat ik iemand onlangs heb gesproken die van GGiN naar PKN is overgegaan, en deze persoon is er dus één uit dit staatje. Ik geloof niet dat jij het zou kunnen en willen verantwoorden om deze persoon op deze manier af te schrijven.

En laten we het nu a.u.b. niet alleen over Rijssen hebben, deze staatjes gaan over heel het land. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dit over Rijssen wél kan zeggen.
Des te ernstiger dat het geen plaatselijke aangelegenheid is. Ds. mag wel waarschuwen als men een 'makkelijker' godsdienst opzoekt, maar wellicht omdat hij dit binnen de muren van de kerk doet? Ik schrijf verder ook geen enkele kerk af, wel een leer die niet overeenkomstig de Schrift en Belijdenis is.
Ik zie dat velen dit lezen; wellicht heb ik iets nieuws of verkeerd gezegd? Dat is ieder in geen geval mijn bedoeling. Ik probeer serieus objectief te zijn, in acht houdende onze belijdenis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik schrijf verder ook geen enkele kerk af, wel een leer die niet overeenkomstig de Schrift en Belijdenis is.
Die leer mag je zeker afschrijven. Maar hier gaat het om mensen die op basis van getallen worden afgeschreven. Immers: als je gezegd wordt dat je overgaat naar 'een gemakkelijkere godsdienst' is dat niet positief bedoeld.

Daarnaast is het is overigens best ingewikkeld: vanuit OGGiN- en GGiN-zijde wordt een overgang naar de GG ook vaak als een overgang naar een makkelijkere godsdienst bestempeld, zonder onderscheid te maken.

Maar goed, ik wil je ervoor waarschuwen en verder het er maar bij laten.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door mulder »

Dit topic gaat over de ledentallen van de gereformeerde gemeenten in nederland en niet over rijssen!!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik schrijf verder ook geen enkele kerk af, wel een leer die niet overeenkomstig de Schrift en Belijdenis is.
Die leer mag je zeker afschrijven. Maar hier gaat het om mensen die op basis van getallen worden afgeschreven. Immers: als je gezegd wordt dat je overgaat naar 'een gemakkelijkere godsdienst' is dat niet positief bedoeld.

Daarnaast is het is overigens best ingewikkeld: vanuit OGGiN- en GGiN-zijde wordt een overgang naar de GG ook vaak als een overgang naar een makkelijkere godsdienst bestempeld, zonder onderscheid te maken.

Maar goed, ik wil je ervoor waarschuwen en verder het er maar bij laten.
U begrijpt hopelijk wel dat er iets meer zit achter deze cijfers, die reden geven tot verontrusting? Verder hoop ik dat we pal mogen staan voor onze gereformeerde belijdenis. Ook om zo het heil voor onze naasten te zoeken. Ik begrijp dat er mensen zijn die zich wellicht aangesoproken voelen. Maar ik bedoelde enkel de verifieerbare feiten (dat zijn inderdaad kille cijfers) dat meer naar één richting gaat.
Toch zit er achter elk cijfer een heel levensverhaal. Het kan ook te maken hebben met een huwelijk. Dan is het zaak om te kiezen, maar wel in overeenstemming met wat ons is overgeleverd. Ik wil hier (nogmaals!) geen enkele kerk bedoelen. Ieder weet hoe het in verschillende kerkverbanden gesteld is, en ook ieder kan weten dat er voor God geen kerkverbanden bestaan. Dat is wel het belangrijklste: Dat ik lid ben van de Ene ware (katholieke) Kerk.

Aanvulling:
Ja het gaat inderdaad over de GGiN, en wat er zoal gaande is, wat we kunnen lezen in het Jaarboek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Ik zie dat velen dit lezen; wellicht heb ik iets nieuws of verkeerd gezegd? Dat is ieder in geen geval mijn bedoeling. Ik probeer serieus objectief te zijn, in acht houdende onze belijdenis.
Ik denk niet dat je objectief bent, omdat je opmerking over makkelijke godsdienst een expliciete veroordeling is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik zie dat velen dit lezen; wellicht heb ik iets nieuws of verkeerd gezegd? Dat is ieder in geen geval mijn bedoeling. Ik probeer serieus objectief te zijn, in acht houdende onze belijdenis.
Ik denk niet dat je objectief bent, omdat je opmerking over makkelijke godsdienst een expliciete veroordeling is.
Ik denk toch dat ik niemand veroordeel? Dat past een mens niet toch? Dat ik spreek over een 'gemakkelijkere' godsdienst, is analoog aan de taal die we van de kansel horen, en is het in de praktijk ook niet vaak waar? Ik scheer hier niet alles over een kam. Ik moet hier duidelijk zijn, anders wordt ik niet begrepen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Moderamen »

Het nieuwsbericht gaat over de OGG (!), GG (je eigen kerkverband), HHK (!) en PKN. Vervolgens ga jij spreken over gemakkelijkere godsdienst m.b.t. tot deze cijfers. En of dat een veroordeling is! Niet eroverheen praten a.u.b.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Het nieuwsbericht gaat over de OGG (!), GG (je eigen kerkverband), HHK (!) en PKN. Vervolgens ga jij spreken over gemakkelijkere godsdienst m.b.t. tot deze cijfers. En of dat een veroordeling is! Niet eroverheen praten a.u.b.
Bij ons (en de GGiN) gaat het toch vaak om o.a. de PKN een wat 'makkelijkere' godsdienst? Hoe moet ik me uitdrukken om te zeggen wat ik bedoek zonder dat er de mogelijkheid bestaat dat iemand het hiermee oneens is, en zich aangesproken voelt. Ik probeer, nogmaals, objectief deze zaken te bekijken, en zie ik die fout, corrigeer me dan. Het gaat dus over een verloop van leden uit de GGiN naar andere werkverbanden die niet per definitie verkeerd zijn. Maar allen de trend volgend kunnen (of mogen?) we wel iets opmaken uit de cijfers?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 apr 2017, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten