Refomeisje

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

O, maar dat zou ik zelf ook niet beweren. Het ging erom of ik er mee kon leven als iemand anders dat beweert. Ik denk inderdaad dat verstandige mensen over zulke zaken hun mond houden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

Vorst schreef:
Herman schreef:
Vorst schreef:Meen je dat serieus? Gelukkig maar dat mensen niet hoeven te bepalen wie er wel en niet bij Christus horen. Op dat vlak moeten wij als mensen maar helemaal niet zoveel vinden denk ik.
Vind je dat ook een probleem als het om keizer Nero gaat? Die kunnen we moeilijk 'verdenken' van ook maar enige christelijke waarden te hebben
Ik begrijp deze vergelijking totaal niet. Overigens denk ik wel dat Gods dimensie heel anders is dan die van ons. Alleen daarom al moeten we niet zoveel vinden.
De reikwijdte van wat wij kunnen narekenen is zo onduidelijk nog niet. De bijbel waarschuwt voor de anti-christ. Vroeger was dat de keizer van Rome. Tegenwoordig is niemand meer vijand en moeten we ons vooral onthouden van een oordeel. Dus waar ligt de grens van ons menselijk vermogen en de bijbels toestemming om een oordeel te geven? Als iemand openlijk anti christelijk is, dan hoeven we geen mild oordeel te verzinnen.

Gods dimensie is niet anders dan dat Hijzelf in Zijn Woord openbaart: 'barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van goedertierenheid'. Maar niet buiten het geloof in Jezus Christus om.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
Als je je bewust afkeert van de kerk, en ervoor kiest je niet meer onder de prediking van het Woord te begeven, dan is er inderdaad geen heil te verwachten.
Hierover heb ik weleens eerder met je gesproken en daaruit weet je dat ik dit een dwaze gedachtengang vind.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Refomeisje

Bericht door ejvl »

Herman schreef:
Vorst schreef:Meen je dat serieus? Gelukkig maar dat mensen niet hoeven te bepalen wie er wel en niet bij Christus horen. Op dat vlak moeten wij als mensen maar helemaal niet zoveel vinden denk ik.
Vind je dat ook een probleem als het om keizer Nero gaat? Die kunnen we moeilijk 'verdenken' van ook maar enige christelijke waarden te hebben
Over geen enkele persoon past het ons hun eeuwige bestemming te bepalen als zijnde verloren.
Niet over Nero, niet over Hitler, niet over Bin Laden en anderen.
Bijbels is er wel een voorbeeld van Korach, Dathan en Abiram overigens, en misschien nog wel meerderen die ik niet zo uit m'n hoofd weet.

Met Eilander kan natuurlijk wel gezegd worden dat er geen heil is te verwachten als men de Heere verlaat, maar dat is nog wel wat anders dan hun eeuwige bestemming te bepalen. Gelukkig hoeven wij dat niet te doen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
Ken je bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Extra_ecc ... ulla_salus

Verder typte ik er ook wat regels voor.
Ken je kerkgeschiedenis.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:
JCRyle schreef:Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
Als je je bewust afkeert van de kerk, en ervoor kiest je niet meer onder de prediking van het Woord te begeven, dan is er inderdaad geen heil te verwachten.
Hierover heb ik weleens eerder met je gesproken en daaruit weet je dat ik dit een dwaze gedachtengang vind.
Nee, dat ging over thuis lezen. Hoe je daar ook over denkt, je kunt dan niet zomaar beweren dat iemand zich afkeert van Gods Woord. Op z'n hoogst dat iemand geen juiste visie heeft op kerk en prediking. Dus dat gaat over iets heel anders.

Waar het Woord is, daar is de kerk. Als je je uit vijandschap of iets wat daar op lijkt, van afkeert, heb je alles te vrezen en niets te verwachten. Wat is er dwaas aan deze gedachtengang? Of liever: wat is er onbijbels aan?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
JCRyle schreef:Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
Ken je bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Extra_ecc ... ulla_salus

Verder typte ik er ook wat regels voor.
Ken je kerkgeschiedenis.
Ik laat me door Rome het goede gebruik van het begrip kerk niet afpakken. Enig kerkelijk zelfbewustzijn misstaat niet. En bovendien gaat Rome nog een stap verder als het gaat om haar claim als middelaar van het heil. Dat hoor je mij niet zeggen. (Dus terug in je hok - ik ben op oorlogspad ::bye :-) )
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Refomeisje

Bericht door heusden-op »

JCRyle schreef:
Hierover heb ik weleens eerder met je gesproken en daaruit weet je dat ik dit een dwaze gedachtengang vind.
Sprak TomPoes... (en hij at nog een pannekoek)
dam-leer
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

Herman schreef: Ik laat me door Rome het goede gebruik van het begrip kerk niet afpakken. Enig kerkelijk zelfbewustzijn misstaat niet. En bovendien gaat Rome nog een stap verder als het gaat om haar claim als middelaar van het heil. Dat hoor je mij niet zeggen. (Dus terug in je hok - ik ben op oorlogspad ::bye :-) )
Helaas voor je ik ook.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 26 mar 2018, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef: Hierover heb ik weleens eerder met je gesproken en daaruit weet je dat ik dit een dwaze gedachtengang vind.
Nee, dat ging over thuis lezen. Hoe je daar ook over denkt, je kunt dan niet zomaar beweren dat iemand zich afkeert van Gods Woord. Op z'n hoogst dat iemand geen juiste visie heeft op kerk en prediking. Dus dat gaat over iets heel anders.

Waar het Woord is, daar is de kerk. Als je je uit vijandschap of iets wat daar op lijkt, van afkeert, heb je alles te vrezen en niets te verwachten. Wat is er dwaas aan deze gedachtengang? Of liever: wat is er onbijbels aan?
Met dergelijke bewoordingen kan ik mij voorstellen dat er Franca's zijn op deze wereld. IJzingwekkend gewoon.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:
JCRyle schreef: Hierover heb ik weleens eerder met je gesproken en daaruit weet je dat ik dit een dwaze gedachtengang vind.
Nee, dat ging over thuis lezen. Hoe je daar ook over denkt, je kunt dan niet zomaar beweren dat iemand zich afkeert van Gods Woord. Op z'n hoogst dat iemand geen juiste visie heeft op kerk en prediking. Dus dat gaat over iets heel anders.

Waar het Woord is, daar is de kerk. Als je je uit vijandschap of iets wat daar op lijkt, van afkeert, heb je alles te vrezen en niets te verwachten. Wat is er dwaas aan deze gedachtengang? Of liever: wat is er onbijbels aan?
Met dergelijke bewoordingen kan ik mij voorstellen dat er Franca's zijn op deze wereld. IJzingwekkend gewoon.
Bedankt voor je inhoudelijke beantwoording.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:
JCRyle schreef: Hierover heb ik weleens eerder met je gesproken en daaruit weet je dat ik dit een dwaze gedachtengang vind.
Nee, dat ging over thuis lezen. Hoe je daar ook over denkt, je kunt dan niet zomaar beweren dat iemand zich afkeert van Gods Woord. Op z'n hoogst dat iemand geen juiste visie heeft op kerk en prediking. Dus dat gaat over iets heel anders.

Waar het Woord is, daar is de kerk. Als je je uit vijandschap of iets wat daar op lijkt, van afkeert, heb je alles te vrezen en niets te verwachten. Wat is er dwaas aan deze gedachtengang? Of liever: wat is er onbijbels aan?
Met dergelijke bewoordingen kan ik mij voorstellen dat er Franca's zijn op deze wereld. IJzingwekkend gewoon.
Bedankt voor je inhoudelijke beantwoording.
Graag gedaan, kan je nog wat van leren hé

Als je de kerk grondslag laat zijn voor verwachting, kan je beter stoppen. Het Woord alleen is genoeg, aangezien het Woord Christus is. Daar lees ik niets van vrees of onmogelijkheid, als je de kerk de rug toekeert. Als het Woord je vasthoudt en jij het Woord, dan zal het vruchten dragen. Vruchten van bekering en geloof. En dat buiten de kerk? Ja buiten de kerk, want van de kerk hoef je het niet te verwachten.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 26 mar 2018, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Met dergelijke bewoordingen kan ik mij voorstellen dat er Franca's zijn op deze wereld. IJzingwekkend gewoon.
Jesaja wees er ook al op dat je je beter kunt verbergen voor de schrik des Heeren. (hst 2). IJzingwekkend gewoon, die Jesaja.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Met dergelijke bewoordingen kan ik mij voorstellen dat er Franca's zijn op deze wereld. IJzingwekkend gewoon.
Jesaja wees er ook al op dat je je beter kunt verbergen voor de schrik des Heeren. (hst 2). IJzingwekkend gewoon, die Jesaja.
Als het daarbij bleef wel. Door alleen dit te benadrukken krijg je gevaarlijke eenzijdigheid. Gelukkig spreekt Jesaja van meer zaken.
Dus of Jesaja ijzingwekkend is? Nee. Eilander daarentegen wel (en jij blijkbaar met hem). Aangezien die stelt (en jij met hem) dat het Woord en kerk onlosmakelijk aan elkaar verbonden is. En als je de kerk loslaat, dan heeft het Woord alleen maar te vrezen voor je. Wat natuurlijk dwaasheid is. Het Woord is gelukkig ruimer en krachtiger dan alleen door een middel heen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:
JCRyle schreef:Met dergelijke bewoordingen kan ik mij voorstellen dat er Franca's zijn op deze wereld. IJzingwekkend gewoon.
Bedankt voor je inhoudelijke beantwoording.
Graag gedaan, kan je nog wat van leren hé

Als je de kerk grondslag laat zijn voor verwachting, kan je beter stoppen. Het Woord alleen is genoeg, aangezien het Woord Christus is. Daar lees ik niets van vrees of onmogelijkheid, als je de kerk de rug toekeert. Als het Woord je vasthoudt en jij het Woord, dan zal het vruchten dragen. Vruchten van bekering en geloof. En dat buiten de kerk? Ja buiten de kerk, want van de kerk hoef je het niet te verwachten.
Je hebt waarschijnlijk niet gelezen, en zeker niet begrepen wat ik schreef.
Plaats reactie