Refomeisje

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Refomeisje

Bericht door Marion »

Ik vraag me wel af waarom haar ouders uiteindelijk ook van kerk zijn veranderd. Was er teveel onbegrip voor hun dochter, of uit schaamte t.o.v. de gemeenschap? Er wordt gezegd dat ze een liefdevoller God hebben gevonden. Ben toch benieuwd welke processen hier toe geleid hebben. Maar dat zal zo snel niet in de publiciteit komen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

refo schreef:Het is jammer dat dergelijke interviews al snel worden weggezet als 'onbijbels', 'karikatuur', 'verkeerd Godsbeeld' en wat dies meer zij.
Op die manier wordt gepoogd om het maar zo snel mogelijk te neutraliseren. Maar wat zegt ze nu eigenlijk verkeerd? Ze zegt het misschien anders dan wij tegenwoordig horen, maar ik denk dat ze de boodschap uit onze kerken uitstekend begrijpt. En verwoordt.
Nee, @refo. Het is beslist geen poging om haar boodschap te neutraliseren, dan snap je er niks van.

Vind jij dít oprecht een uitstekende verwoording van de uitstekend begrepen boodschap van onze kerken?! Als dit de boodschap bij jullie is, moet je maken dat je wegkomt.
" 'God is vol van genade’, maar ik vind het genadeloos als je mensen bij voorbaat verwerpt en het is hun eigen schuld en ze hebben geen enkele kans om het goed te maken. Ze moeten wel blijven bidden en roepen om gered te worden, maar het zal nooit effect hebben, behalve als je voor je geboorte al uitverkoren bent en dat zijn er maar heel weinig. "
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind dit een onterecht onderscheid. Als ds. Roos had geschreven dat zij niet bij Christus hoort, ondanks de doop, dan had ik daar prima mee kunnen leven. Maar hij legde haar allerlei dingen in de mond en bestreed een karikatuur en zei er ook nog eens bij dat we de ander niet serieus moeten nemen. Ik vond het artikel zoals het uiteindelijk in de krant verscheen een uitermate dom stuk.

Onredelijk strijden tegen karikaturen lijkt me sowieso geen goede manier van doen.
1. Hij legt haar geen dingen in de mond;
2. Hij bestrijd geen karikatuur;
3. Het is geen dom stuk.

Daarbij de volgende twee citaatjes "Ik zeg dit niet uit veroordelende hoogmoed" en "Ik zeg dit met schroom en hopelijk met ootmoed". Dergelijke disclaimers geven genoegzaam aan dat iemand een probleem bespreekt, waar hij zelf innerlijk mee verbonden is en daarom de vraag stelt of hij wel goed doet. Dan past altijd een voorzichtige lezing.

Hij stelt de terechte vraag, of het bezig zijn met kerkverlaters de vraag verhult hoe we zelf ten opzichte van het evangelie staan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

Er zijn vele Franca's, alleen schrijven ze niet allemaal een boek.
Ik had het ook kunnen zijn.
Laten we toch niet zelfgenoegzaam denken dat wij allemaal sterk genoeg zijn om vol te houden in het geloof.
Je moet er toch eerst volledig doorheen gezakt zijn, is de prediking?
Als ik de moderne opgewekte prediking hoor, word ik ook weleens moedeloos, omdat ik het zo niet ervaar.
Dus veel te zware preken kunnen je losweken, maar veel te lichte ook!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refomeisje

Bericht door -DIA- »

Jongeren lijken mondiger te worden.
Ze plaatsen meer vraagtekens, en door het verwarde christedom van van vandaag is het niet vreemd dat men gaat twijfelen.
De oudere generatie kan hiervoor aansprakelijk zijn.
Wij als reformatorische belijders hebben niet de wacht betrokken.
We zien de gevolgen.
Onzekerheid.
Soms onverschilligheid.
Ongeïnteresseerdheid.
En echte antwoorden komen er vaak niet.
Wie zegt dat het reformatorisch denken alleen goed is?
Waarom zouden wij nu net alleen de waarheid kennen?
Het kan toch niet zijn dat God op zoveel miljoenen mensen maar een heel klein aantal heeft uitverkoren?
God is toch niet zo onbarmhartig dat er miljoenen verloren gaan?
En zo spelen er steeds meer vragen, twijfels.
Zie ook:
https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/kwa ... -1.1475300
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
DDD schreef:Zolang er ergerlijke en zelfingenomen reacties op haar interviews als die van ds. P. Roos verschijnen, is het goed dat hier aandacht voor is, mijns inziens.
Het was een van de meest juiste reacties. Maar we durven in deze tijd niet meer de lijn te trekken dat er twee soorten mensen zijn, namelijk zij die wel bij Christus horen en zij die daar niet bij horen. We moeten iedereen maar respecteren en poes-lief-en-aardig doen. Maar de bijbel is helaas glashelder. Ben je buiten de kerk, dan is de hemel voor je gesloten.

Als je je daar aan ergert en als je dat zelfingenomen vind, dan raad ik je aan nog eens kritisch naar de bijbel te kijken om te zien of wat ik schrijft wel klopt.
Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik vind dit een onterecht onderscheid. Als ds. Roos had geschreven dat zij niet bij Christus hoort, ondanks de doop, dan had ik daar prima mee kunnen leven. Maar hij legde haar allerlei dingen in de mond en bestreed een karikatuur en zei er ook nog eens bij dat we de ander niet serieus moeten nemen. Ik vond het artikel zoals het uiteindelijk in de krant verscheen een uitermate dom stuk.

Onredelijk strijden tegen karikaturen lijkt me sowieso geen goede manier van doen.
1. Hij legt haar geen dingen in de mond;
2. Hij bestrijd geen karikatuur;
3. Het is geen dom stuk.

Daarbij de volgende twee citaatjes "Ik zeg dit niet uit veroordelende hoogmoed" en "Ik zeg dit met schroom en hopelijk met ootmoed". Dergelijke disclaimers geven genoegzaam aan dat iemand een probleem bespreekt, waar hij zelf innerlijk mee verbonden is en daarom de vraag stelt of hij wel goed doet. Dan past altijd een voorzichtige lezing.

Hij stelt de terechte vraag, of het bezig zijn met kerkverlaters de vraag verhult hoe we zelf ten opzichte van het evangelie staan.
Je hebt gelijk.

Hij legt haar geen dingen in de mond. Hij zegt zelfs dat haar betoog toch te denken geeft. Ik heb het ongetwijfeld verkeerd onthouden. Ik kan ook geen ander artikel vinden waarin dit wel zou staan.

Toch vind ik zijn uitlatingen heel onjuist. Hij stelt haar eigenlijk buiten de orde, omdat zij de verkeerde, negatieve vragen stelt. Ik vind dat echt heel onjuist. Vragen roepen om een antwoord, niet om commentaar dat de vraag een onjuiste vraag zou zijn.

Daarom vind ik het artikel een groot gevaar. Christenen die twijfelen (en welke christen overkomt dat niet, in onze relativistische cultuur) zouden uit zijn artikel het idee kunnen krijgen dat gelovigen kortzichtig moeten zijn. Maar dat is niet naar de Schrift.
Laatst gewijzigd door DDD op 26 mar 2018, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Zolang er ergerlijke en zelfingenomen reacties op haar interviews als die van ds. P. Roos verschijnen, is het goed dat hier aandacht voor is, mijns inziens.
Het was een van de meest juiste reacties. Maar we durven in deze tijd niet meer de lijn te trekken dat er twee soorten mensen zijn, namelijk zij die wel bij Christus horen en zij die daar niet bij horen. We moeten iedereen maar respecteren en poes-lief-en-aardig doen. Maar de bijbel is helaas glashelder. Ben je buiten de kerk, dan is de hemel voor je gesloten.

Als je je daar aan ergert en als je dat zelfingenomen vind, dan raad ik je aan nog eens kritisch naar de bijbel te kijken om te zien of wat ik schrijft wel klopt.
Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
Ken je bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Extra_ecc ... ulla_salus

Verder typte ik er ook wat regels voor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Zolang er ergerlijke en zelfingenomen reacties op haar interviews als die van ds. P. Roos verschijnen, is het goed dat hier aandacht voor is, mijns inziens.
Het was een van de meest juiste reacties. Maar we durven in deze tijd niet meer de lijn te trekken dat er twee soorten mensen zijn, namelijk zij die wel bij Christus horen en zij die daar niet bij horen. We moeten iedereen maar respecteren en poes-lief-en-aardig doen. Maar de bijbel is helaas glashelder. Ben je buiten de kerk, dan is de hemel voor je gesloten.

Als je je daar aan ergert en als je dat zelfingenomen vind, dan raad ik je aan nog eens kritisch naar de bijbel te kijken om te zien of wat ik schrijft wel klopt.
Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
Als je je bewust afkeert van de kerk, en ervoor kiest je niet meer onder de prediking van het Woord te begeven, dan is er inderdaad geen heil te verwachten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Je hebt gelijk.

Hij legt haar geen dingen in de mond. Hij zegt zelfs dat haar betoog toch te denken geeft. Ik heb het ongetwijfeld verkeerd onthouden. Ik kan ook geen ander artikel vinden waarin dit wel zou staan.
Dank.

Het probleem is dat betreffende predikant 1 Joh. 2:19 in brengt in hoe wij onze houding ten opzichte van kerkverlaters moeten bepalen. Deze tekst is voor velen een brug te ver. Toch gebruikt de meest wijze apostel van het nieuwe testament die woorden.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Refomeisje

Bericht door Vorst »

DDD schreef:Ik vind dit een onterecht onderscheid. Als ds. Roos had geschreven dat zij niet bij Christus hoort, ondanks de doop, dan had ik daar prima mee kunnen leven. (...)
Meen je dat serieus? Gelukkig maar dat mensen niet hoeven te bepalen wie er wel en niet bij Christus horen. Op dat vlak moeten wij als mensen maar helemaal niet zoveel vinden denk ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

Vorst schreef:Meen je dat serieus? Gelukkig maar dat mensen niet hoeven te bepalen wie er wel en niet bij Christus horen. Op dat vlak moeten wij als mensen maar helemaal niet zoveel vinden denk ik.
Vind je dat ook een probleem als het om keizer Nero gaat? Die kunnen we moeilijk 'verdenken' van ook maar enige christelijke waarden te hebben
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Refomeisje

Bericht door Dodo »

eilander schreef: Als je je bewust afkeert van de kerk, en ervoor kiest je niet meer onder de prediking van het Woord te begeven, dan is er inderdaad geen heil te verwachten.
Heeft Augustinus zich ook niet ooit afgekeerd van de kerk en is het toch goed gekomen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
eilander schreef: Als je je bewust afkeert van de kerk, en ervoor kiest je niet meer onder de prediking van het Woord te begeven, dan is er inderdaad geen heil te verwachten.
Heeft Augustinus zich ook niet ooit afgekeerd van de kerk en is het toch goed gekomen?
Ho wacht even! Ik zeg niet dat je dan voor eeuwig verloren bent. Ik zeg alleen dat er dan geen heil te verwachten is. Onder het Woord wil de Heere met Zijn Heilige Geest werken, daarbuiten niet.
Tenzij God ingrijpt in iemands leven, dan word je teruggebracht naar het Woord.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Refomeisje

Bericht door Vorst »

Herman schreef:
Vorst schreef:Meen je dat serieus? Gelukkig maar dat mensen niet hoeven te bepalen wie er wel en niet bij Christus horen. Op dat vlak moeten wij als mensen maar helemaal niet zoveel vinden denk ik.
Vind je dat ook een probleem als het om keizer Nero gaat? Die kunnen we moeilijk 'verdenken' van ook maar enige christelijke waarden te hebben
Ik begrijp deze vergelijking totaal niet. Overigens denk ik wel dat Gods dimensie heel anders is dan die van ons. Alleen daarom al moeten we niet zoveel vinden.
Plaats reactie