Refomeisje

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Refomeisje

Bericht door Panny »

Boeiend interview! Bedankt voor het delen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

Panny schreef:
Boeiend interview! Bedankt voor het delen.
Schrijnend. Wat een onbijbels Godsbeeld heeft ze toch... en ze blijft dat maar rondbazuinen. Heel erg.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door Auto »

eilander schreef:
Panny schreef:
Boeiend interview! Bedankt voor het delen.
Schrijnend. Wat een onbijbels Godsbeeld heeft ze toch... en ze blijft dat maar rondbazuinen. Heel erg.
Inderdaad en dat is schrijnend om te zien hoe ze op het schild wordt gehesen als “kenner en ervaringsdeskundige”.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door Bonny »

eilander schreef:
Panny schreef:
Boeiend interview! Bedankt voor het delen.
Schrijnend. Wat een onbijbels Godsbeeld heeft ze toch... en ze blijft dat maar rondbazuinen. Heel erg.
Waar heeft ze dat toch vandaan?
The Groom's still waiting at the altar
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door Vorst »

Bonny schreef:
eilander schreef:
Panny schreef:
Boeiend interview! Bedankt voor het delen.
Schrijnend. Wat een onbijbels Godsbeeld heeft ze toch... en ze blijft dat maar rondbazuinen. Heel erg.
Waar heeft ze dat toch vandaan?
Ja inderdaad dat dacht ik ook: blijkbaar heeft ze dit meegekregen. Dat is tragisch inderdaad.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

Bonny schreef:
eilander schreef:
Panny schreef: Boeiend interview! Bedankt voor het delen.
Schrijnend. Wat een onbijbels Godsbeeld heeft ze toch... en ze blijft dat maar rondbazuinen. Heel erg.
Waar heeft ze dat toch vandaan?
Ze is gewoon iemand uit ons midden. En een aanklacht tegen de zogenaamde rechtzinnigheid in de rechterkant van de kerk. We stoppen eerst iemand hoofd vol met een verkeerd Godsbeeld, en dan vragen we hoe ze eraan komt. Kom nou. Laten we tot ons zelf inkeren met dit spiegelbeeld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Bonny schreef:
eilander schreef:
Panny schreef: Boeiend interview! Bedankt voor het delen.
Schrijnend. Wat een onbijbels Godsbeeld heeft ze toch... en ze blijft dat maar rondbazuinen. Heel erg.
Waar heeft ze dat toch vandaan?
Ze is gewoon iemand uit ons midden. En een aanklacht tegen de zogenaamde rechtzinnigheid in de rechterkant van de kerk. We stoppen eerst iemand hoofd vol met een verkeerd Godsbeeld, en dan vragen we hoe ze eraan komt. Kom nou. Laten we tot ons zelf inkeren met dit spiegelbeeld.
Tot jezelf inkeren, is geen verkeerd advies. Als het tenminste geen verdediging van Franca is, want dat kan ik echt niet meemaken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

eilander schreef:Tot jezelf inkeren, is geen verkeerd advies. Als het tenminste geen verdediging van Franca is, want dat kan ik echt niet meemaken.
Als je diep wil peilen: niemand is de verontschuldigen (Rom. 2 en 3).

Maar er werden wat algemenere vragen gesteld.

Naar mijn overtuiging doet ze in haar boek uitstekend recht aan het beeld wat jong-volwassenen van God hebben. Gelukkig is het daar voor mezelf niet bij gebleven, maar het is o zo herkenbaar. Zeker voor verstandelijk ingerichte personen die analytisch luisteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

Herman schreef:Naar mijn overtuiging doet ze in haar boek uitstekend recht aan het beeld wat jong-volwassenen van God hebben. Gelukkig is het daar voor mezelf niet bij gebleven, maar het is o zo herkenbaar. Zeker voor verstandelijk ingerichte personen die analytisch luisteren.
Herkenbaar: ja. Uitstekend recht doen: daar twijfel ik over.
Je schrijft nadrukkelijk 'recht doen aan het beeld dat jong-volwassenen hebben', daarom twijfel ik erover.
Als je zou schrijven dat ze recht doet aan onze kerken, de praktijk en de prediking, dan zou mijn antwoord 'nee' zijn.
Maar waarom schreef ze dit boek, en houdt ze overal lezingen en geeft ze interviews? Om mensen van dit juk te 'bevrijden'. Zou er één persoon door haar boeken en andere uitingen dichter bij God gekomen zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:Naar mijn overtuiging doet ze in haar boek uitstekend recht aan het beeld wat jong-volwassenen van God hebben. Gelukkig is het daar voor mezelf niet bij gebleven, maar het is o zo herkenbaar. Zeker voor verstandelijk ingerichte personen die analytisch luisteren.
Herkenbaar: ja. Uitstekend recht doen: daar twijfel ik over.
Je schrijft nadrukkelijk 'recht doen aan het beeld dat jong-volwassenen hebben', daarom twijfel ik erover.
Als je zou schrijven dat ze recht doet aan onze kerken, de praktijk en de prediking, dan zou mijn antwoord 'nee' zijn.
Ze heeft haar eigen -terechte stem- in de kleur van de beoordeling van onze kerken en gemeentes en dat doet ze met de bril die ze in haar puber/jong-volwassen jaren heeft opgezet. Dat is een indringende spiegel zoals ik al zei. Dat is geen wetenschappelijke verantwoording of alle theologische elementen wel op de juiste wijze aan de orde wordt gesteld.
Maar waarom schreef ze dit boek, en houdt ze overal lezingen en geeft ze interviews? Om mensen van dit juk te 'bevrijden'. Zou er één persoon door haar boeken en andere uitingen dichter bij God gekomen zijn?
Ze lijkt inderdaad een missie te hebben en een podium te willen krijgen binnen onze kring. Dat is wel jammer. Ze opponeert nu tegen de gezindte vanuit niet christelijke normen met de norm vrijheid als persoonlijke ultieme doel. Dat is in zekere zin net zo anti als in de jaren zestig/zeventig tegen de gereformeerde leer werd geopponeerd, maar wel een stuk subtieler. Daar gaan we niet aan ontkomen, dus stel maar wachters aan op de muur om deze kritiek te weerstaan en weerleggen.
En verder is het natuurlijk gebruikelijk dat beroemde schrijvers worden geïnterviewd of lezingen geven. Dat is gebruikelijk in de boekenbranche.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Refomeisje

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Als je zou schrijven dat ze recht doet aan onze kerken, de praktijk en de prediking, dan zou mijn antwoord 'nee' zijn.
Ik zou wat voorzichtiger met nee zijn. Ik weet dat er gelukkig inderdaad veel kerken zijn die hier ver weg van zijn, maar helaas zijn er ook andere gevallen van "onze kerken" in praktijk en prediking.
Dit mag ook best genoemd worden, maar niet als generalisatie dat dit overal zo zou gelden, of dat Franca's belevenissen model staan voor de hele reformatorische gemeenschap, want dat is natuurlijk niet zo. Maar feit is wel dat het voorkomt, en dat blijft echt niet bij 1 voorbeeld helaas.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

Zolang er ergerlijke en zelfingenomen reacties op haar interviews als die van ds. P. Roos verschijnen, is het goed dat hier aandacht voor is, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

DDD schreef:Zolang er ergerlijke en zelfingenomen reacties op haar interviews als die van ds. P. Roos verschijnen, is het goed dat hier aandacht voor is, mijns inziens.
Het was een van de meest juiste reacties. Maar we durven in deze tijd niet meer de lijn te trekken dat er twee soorten mensen zijn, namelijk zij die wel bij Christus horen en zij die daar niet bij horen. We moeten iedereen maar respecteren en poes-lief-en-aardig doen. Maar de bijbel is helaas glashelder. Ben je buiten de kerk, dan is de hemel voor je gesloten.

Als je je daar aan ergert en als je dat zelfingenomen vind, dan raad ik je aan nog eens kritisch naar de bijbel te kijken om te zien of wat ik schrijft wel klopt.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

Ik vind dit een onterecht onderscheid. Als ds. Roos had geschreven dat zij niet bij Christus hoort, ondanks de doop, dan had ik daar prima mee kunnen leven. Maar hij legde haar allerlei dingen in de mond en bestreed een karikatuur en zei er ook nog eens bij dat we de ander niet serieus moeten nemen. Ik vond het artikel zoals het uiteindelijk in de krant verscheen een uitermate dom stuk.

Onredelijk strijden tegen karikaturen lijkt me sowieso geen goede manier van doen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Refomeisje

Bericht door refo »

Het is jammer dat dergelijke interviews al snel worden weggezet als 'onbijbels', 'karikatuur', 'verkeerd Godsbeeld' en wat dies meer zij.
Op die manier wordt gepoogd om het maar zo snel mogelijk te neutraliseren. Maar wat zegt ze nu eigenlijk verkeerd? Ze zegt het misschien anders dan wij tegenwoordig horen, maar ik denk dat ze de boodschap uit onze kerken uitstekend begrijpt. En verwoordt.
Plaats reactie