Refomeisje

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10422
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Refomeisje

Bericht door Zita »

De discussie over de onsterfelijke ziel heb ik afgesplitst naar https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =3&t=13308
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Refomeisje

Bericht door edele strijdster »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Zolang er ergerlijke en zelfingenomen reacties op haar interviews als die van ds. P. Roos verschijnen, is het goed dat hier aandacht voor is, mijns inziens.
Het was een van de meest juiste reacties. Maar we durven in deze tijd niet meer de lijn te trekken dat er twee soorten mensen zijn, namelijk zij die wel bij Christus horen en zij die daar niet bij horen. We moeten iedereen maar respecteren en poes-lief-en-aardig doen. Maar de bijbel is helaas glashelder. Ben je buiten de kerk, dan is de hemel voor je gesloten.

Als je je daar aan ergert en als je dat zelfingenomen vind, dan raad ik je aan nog eens kritisch naar de bijbel te kijken om te zien of wat ik schrijft wel klopt.
Nou, we zijn weer terug bij Rome hoor. Buiten de kerk is het onmmogelijk. Binnen de kerk is het ook al magertjes. Het zit niet mee.
Hmm zo te lezen ben ik gelukkig niet de enige die aanslaat op het vetgedrukte gedeelte.
@Herman, ik mag toch hopen dat je bedoeld: Buiten Christus is de hemel voor je gesloten...

Jezus zegt Zelf: Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. (Johannes 14)

Wanneer je zegt dat buiten de kerk de hemel voor je gesloten is vel je een hard oordeel. Juist ook over degene die, ook in Nederland, niet de mogelijkheid hebben om een kerk te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan de christenen onder moslims.
En ja, ook in de geschiedenis is gebleken dat God Zélf Zijn kinderen roept. Ook als zij "kerkverlater" zijn/ waren.

De kerk is één van de vele genademiddelen die God gebruikt om Zijn Kerk bijeen te brengen. Daarnaast zijn er gelukkig vele andere middelen!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

@edele strijdster, je moet wel begrijpen wat er bedoeld werd door Herman en mij: het ging over iemand die moedwillig de kerk de rug heeft toegekeerd en niet meer onder het Woord wil komen.
Dan is er geen heil te verwachten.
Kan iemand dan ook niet meer zalig worden? Zonder bekering niet. En gelukkig grijpt God soms in, en brengt iemand terug naar het Woord.

Dus het ging helemaal niet over mensen die verstoken zijn van kerkgang enzovoorts.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Refomeisje

Bericht door edele strijdster »

eilander schreef:@edele strijdster, je moet wel begrijpen wat er bedoeld werd door Herman en mij: het ging over iemand die moedwillig de kerk de rug heeft toegekeerd en niet meer onder het Woord wil komen.
Dan is er geen heil te verwachten.
Kan iemand dan ook niet meer zalig worden? Zonder bekering niet. En gelukkig grijpt God soms in, en brengt iemand terug naar het Woord.

Dus het ging helemaal niet over mensen die verstoken zijn van kerkgang enzovoorts.
Ik begrijp héél goed wat jullie bedoelen. Vandaar ook de andere verwijzing...

Zelfs als mensen moedwillig de kerk verlaten kunnen wij niet oordelen dat de hemel van hen gesloten is. Wie zijn wij (als mens) wel om dat zo hard neer te zetten.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11947
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

edele strijdster schreef: Hmm zo te lezen ben ik gelukkig niet de enige die aanslaat op het vetgedrukte gedeelte.
@Herman, ik mag toch hopen dat je bedoeld: Buiten Christus is de hemel voor je gesloten...
Dat staat er toch echt drie zinnen ervoor wel.

Zijn we niet meer in staat om samenhangend te lezen? Of hoort dat bij een forum, om er een zin uit te pakken.

Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Daar denk ik op zulke momenten vaak aan. En daarbij hoort de echo van M. 't Hart die daarvan maakt: heeft niets te vrezen. Afijn. Mijn standpunt is duidelijk.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Refomeisje

Bericht door edele strijdster »

Heb gelezen wat je inde zinnen er voor schreef en ben het van harte met je eens dat er 2 soorten mensen zijn: zij die bij Christus horen en zij die niet bij Hem horen.
Ben het niet eens met de conclusie/ samenvatting die je geeft dat de Bijbel glashelder is: buiten de kerk is de hemel voor je gesloten.
Volgens mij leert de Bijbel: Buiten Christus is de hemel voor je gesloten.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Refomeisje

Bericht door Klavart »

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Refomeisje

Bericht door Adagio »

edele strijdster schreef: Ben het niet eens met de conclusie/ samenvatting: buiten de kerk is de hemel voor je gesloten.
Volgens mij leert de Bijbel: Buiten Christus is de hemel voor je gesloten.
De beide voorgaande zinnen / stellingen moeten we niet als drogredenen tegen elkaar zetten, denk ik. Wat schuiven we onder de term ´kerk´? Onze kerkmuurtjes, of de prediking van het Evangelie? Als Edele Strijdster het laatste bedoelt, ben ik het niet met haar eens, maar wel met H.C. vraag en antw 84: Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Refomeisje

Bericht door Charles »

Overigens is het draadje over het boek refomeisje geworden tot een Franca Treur topic terwijl die allang bestaat.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Refomeisje

Bericht door edele strijdster »

Adagio schreef:
edele strijdster schreef: Ben het niet eens met de conclusie/ samenvatting: buiten de kerk is de hemel voor je gesloten.
Volgens mij leert de Bijbel: Buiten Christus is de hemel voor je gesloten.
De beide voorgaande zinnen / stellingen moeten we niet als drogredenen tegen elkaar zetten, denk ik. Wat schuiven we onder de term ´kerk´? Onze kerkmuurtjes, of de prediking van het Evangelie? Als Edele Strijdster het laatste bedoelt, ben ik het niet met haar eens, maar wel met H.C. vraag en antw 84: Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Uiteraard bedoel ik niet het laatste...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Refomeisje

Bericht door Adagio »

edele strijdster schreef:
Adagio schreef:
edele strijdster schreef: Ben het niet eens met de conclusie/ samenvatting: buiten de kerk is de hemel voor je gesloten.
Volgens mij leert de Bijbel: Buiten Christus is de hemel voor je gesloten.
De beide voorgaande zinnen / stellingen moeten we niet als drogredenen tegen elkaar zetten, denk ik. Wat schuiven we onder de term ´kerk´? Onze kerkmuurtjes, of de prediking van het Evangelie? Als Edele Strijdster het laatste bedoelt, ben ik het niet met haar eens, maar wel met H.C. vraag en antw 84: Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Uiteraard bedoel ik niet het laatste...
Edele Strijdster, ik hoop dan dat je ook eens bent met art. 27 en 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, zoals deze is vastgesteld op de Synode van Dordrecht:
´Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.´
´Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam.´
Plaats reactie