Dwalende herders en leraren

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Erasmiaan »

Dat is ook tegelijkertijd het enige geloof en het ware geloof.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door DDD »

Dat ligt ook maar het aan de intelligentie van de gesprekspartner. Er zijn heus ook genoeg mensen die dat wel kunnen. Maar in bepaalde gebieden zie je dat kerkenraden vooral worden bevolkt door rigide mensen. Dat houdt hopelijk vanzelf op als basisscholen probleemgevallen wat beter herkennen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Tiberius »

Op basisscholen vind je doorgaans weinig stemgerechtigde leden.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Pimpelmees »

modesto schreef:Dat laatste ben ik helemaal met je eens, rekcor. Ik denk dat gebrek aan kritische zelfreflectie het grote manco is van onze gereformeerde gezindte. "Ben je mal, daar heb ik h-e-l-e-m-a-a-l geen zin in," zoals L@ther het een paar weken geleden treffend onder woorden bracht hier op dit forum. Maar ik zie ook veel positieve dingen in onze gezindte.
Wil je aan kritische zelfreflectie doen of wil je gewoon Luther wegzetten?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Luther »

rekcor schreef:Overigens ben ik in werkelijkheid echt niet zo heel negatief over 'de rechterflank'. Vooral nu ik me vooral beweeg tussen evangelische/pinkster/middengereformeerde broeders en -zusters begeef, zie ik ook de goede dingen (bijv. het Sola Scriptura, de eerbied voor God). Eigenlijk heb ik maar één groot kritiekpunt, namelijk dat ik zo weinig zelfreflectie zie in de RF. Het ligt altijd aan de ander en op het moment dat je een kritische vraag stelt, ben jij verdacht.
Dat valt wel mee, zo lang het een gewone en oprechte kritische vraag is, en niet een kritische vraag, waarop men het antwoord allang weet, en waarachter een andere agenda schuil gaat.
Dat was ook precies de reden dat ik op een bepaald moment inderdaad aangaf dat ik helemaal geen zin had om een diepe zelfreflectie te gaan toepassen.
Maar wellicht was de vraag van @modesto destijds heel open, zonder verborgen agenda, zoekend naar een antwoord. Dan mag-ie 'm nog wel een keer stellen hoor.
Laatst gewijzigd door Luther op 05 feb 2015, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
modesto schreef:Dat laatste ben ik helemaal met je eens, rekcor. Ik denk dat gebrek aan kritische zelfreflectie het grote manco is van onze gereformeerde gezindte. "Ben je mal, daar heb ik h-e-l-e-m-a-a-l geen zin in," zoals L@ther het een paar weken geleden treffend onder woorden bracht hier op dit forum. Maar ik zie ook veel positieve dingen in onze gezindte.
Wil je aan kritische zelfreflectie doen of wil je gewoon Luther wegzetten?
Ik denk het eerste, want juist dat vindt @modesto bij anderen zo'n groot gemis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door modesto »

Beschouw de vraag bij dezen als andermaal gesteld, L@ther.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Luther »

modesto schreef:Beschouw de vraag bij dezen als andermaal gesteld, L@ther.
Oei, moet je 'm nog even opnieuw stellen, want er is ondertussen alweer zoveel gebeurd. Geef gelijk even aan om welke reden je de vraag stelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door ZWP »

Ik moest aan deze discussie denken toen ik net Kerkbreed las in t RD. Wat denkt zo iemand anders dan ik ooit zou doen. Het gaat over een predikant die te maken heeft gehad met Boko Haram, en hoe hij daaruit is gekomen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door rekcor »

ZWP schreef:Ik moest aan deze discussie denken toen ik net Kerkbreed las in t RD. Wat denkt zo iemand anders dan ik ooit zou doen. Het gaat over een predikant die te maken heeft gehad met Boko Haram, en hoe hij daaruit is gekomen.
Eh... kun je dit wat verder uitleggen ZWP?
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door ZWP »

rekcor schreef:
ZWP schreef:Ik moest aan deze discussie denken toen ik net Kerkbreed las in t RD. Wat denkt zo iemand anders dan ik ooit zou doen. Het gaat over een predikant die te maken heeft gehad met Boko Haram, en hoe hij daaruit is gekomen.
Eh... kun je dit wat verder uitleggen ZWP?
Moet je eigenlijk het artikel hebben en ik zag dat ie nog niet op http://www.refdag.nl/dossiers/overzicht ... /kerkbreed staat.

Ging over een Afrikaanse predikant die gevangen genomen is door Boko Haram en hoe hij daar mee omging. Volledig vertrouwend op de Heere, maar op een manier die ik met mijn Westerse gevoel niet altijd kan meemaken.

Hij beloofde bijvoorbeeld dat het een imam zou bezoeken als hij zou worden vrijgelaten. En dat heeft hij ook gedaan. En hij had het over Allah, alsof het om dezelfde God ging. En zo nog wat zaken...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
rekcor schreef:
ZWP schreef:Ik moest aan deze discussie denken toen ik net Kerkbreed las in t RD. Wat denkt zo iemand anders dan ik ooit zou doen. Het gaat over een predikant die te maken heeft gehad met Boko Haram, en hoe hij daaruit is gekomen.
Eh... kun je dit wat verder uitleggen ZWP?
Moet je eigenlijk het artikel hebben en ik zag dat ie nog niet op http://www.refdag.nl/dossiers/overzicht ... /kerkbreed staat.

Ging over een Afrikaanse predikant die gevangen genomen is door Boko Haram en hoe hij daar mee omging. Volledig vertrouwend op de Heere, maar op een manier die ik met mijn Westerse gevoel niet altijd kan meemaken.

Hij beloofde bijvoorbeeld dat het een imam zou bezoeken als hij zou worden vrijgelaten. En dat heeft hij ook gedaan. En hij had het over Allah, alsof het om dezelfde God ging. En zo nog wat zaken...
Wij zouden natuurlijk met vreugde de martelaarskroon hebben aanvaard....

Overigens ben ik het niet met je eens dat hij het over Allah had als dezelfde God. Dat klopt niet, zo heb ik het althans niet gelezen. Hij zegt juist dat hij hen wilde vangen op hun eigen argumenten. En daarom zei hij tegen hen: luister, als Allah (=jullie God) wil dat ik moslim word, dan zal het ook gebeuren en anders niet.
Het werkte wel, want ze gingen onderling in discussie daarover.

Verder laat je nu wel even weg dat hij geloofde dat het juist ook Gods besturing was dat hij nu werd onderwezen in de leer van de islam, om zo beter te weten wat hen beweegt, etc. Ik vond het wel erg sterk dat hij zijn belofte nakwam en inderdaad naar de imam toeging, omdat hij het had beloofd. Ik zou zeggen: als het kan, het land uit en nooit meer terug. Maar hij bleef in de stad waar zijn gemeente was.

Ik begrijp je gevoel, maar ik denk toch dat je hem niet helemaal recht doet.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Simon0612 »

Ik dacht dat we het met Burggraaf, Kleen en van der Hoeven wel een eind gehad hadden. Ik zocht naar een artikel en toen kwam ik nog zo'n figuur tegen. Kennen jullie deze?

-knip-
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door J.C. Philpot »

Simon0612 schreef:Ik dacht dat we het met Burggraaf, Kleen en van der Hoeven wel een eind gehad hadden. Ik zocht naar een artikel en toen kwam ik nog zo'n figuur tegen. Kennen jullie deze?

-knip-
Wat een warrige site.

Maar dergelijke zelfbenoemde profeten, zul je waarschijnlijk altijd houden - zowel in Reformatorische als Evangelische kring. Ik herinner me van 20 jaar geleden Dennis Grutzmacher - oudgedienden kennen hem mogelijk nog wel. En er zullen ook in de toekomst zulke mannen opstaan (een vrouw heb ik nog niet eerder meegemaakt op internet).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Dwalende herders en leraren

Bericht door Simon0612 »

Ik zit eens even te kijken en dan kom je nog veel meer van die gekke en soms gruwelijke sites tegen. Wat een waanzin, ze verheffen zich allemaal tot Gods gezanten en lijken ook dezelfde theorieën na te jagen: Corona en complot wappies eerste klas, anti EU en Pro Rusland, heel reformatorisch Nederland wordt weggezet als duivels, predikanten moeten zo grof mogelijk neergezet en aangeschreven worden. Wist niet dat het zo erg was...

..en ze bestrijden elkaar. Dat vind ik dan weer wel humoristisch.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie