Kerkgebouwen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Het is in de praktijk zo onuitvoerbaar dat ik het niet zie gebeuren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Er is een GG dominee die groot voorstander is van denken aan en voorbereiden op opsplitsing wanneer een gemeente meer dan 250 leden heeft.
Het lijkt mij persoonlijk een bijzonder waardevolle stap als de GG de grens eerst eens zou leggen op 1000. Hoewel iedere grens arbitrair is.

Het argument van predikantentekort vind ik op deze zaken niet valide.
Hoe ziet hij dat dan voor zich? 17 GG-kerken in Barneveld en 26 in Rijssen; de gemeenten van Genemuiden, 's-Gravenpolder, Hendrik-Ido-Ambacht, Kootwijkerbroek, Krabbendijke, Nunspeet, Opheusden, Scherpenzeel, Veenendaal en Yerseke krijgen dan allemaal 9 tot 10 kerken... Dat is toch in de praktijk helemaal nóóit mogelijk. Zelfs als je deze kerken allemaal moet gaan halveren is dat al onhaalbaar. Hoe kan dat nou in een relatief klein dorp als Kootwijkerbroek of 's-Gravenpolder? Dat is toch niet mogelijk. Dan staan er straks twee kerken naast elkaar. Nee, ik vind het een vreselijke onrealistische gedachtegang.
Met de huidige terugloop in ledenaantallen kan het snel gaan. Jammer genoeg. De reden ervoor is dat mensen in grote gemeenten elkaar vaak uit het oog verliezen. Simpelweg het opgaan in de massa. Ik hoor hier wekelijks klachten over. Heb het helaas zelf mee gemaakt.
Ik begrijp dat het niet kan, praktisch, in sommige gemeenten, maar ik vind een behapbare gemeente voor zowel predikant, als kerkenraad, als leden onderling een groot goed.
DDD
Berichten: 28691
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

@Jantje:
Wat is daar nu zo onrealistisch aan? Dat lijkt mij een uitstekend idee. Dan kun je gelijk de mensen die snel en de mensen die langzaam willen zingen uit elkaar halen en wat meer verschillende kerksmaken bedienen.

@Wandelende:
Dat zijn er te veel om op te noemen. De GG in Zeist vind ik mooi, maar die is al ouder dan 25 jaar. Die in Gouda is ook bijzonder fraai.

De GG in Scherpenzeel vind ik ook wel aardig, hoewel veel gewoner. Maar zeker niet slecht ontworpen.

De EBG in in de Bijlmer is ook een mooi gebouw. https://www.arcam.nl/ebg-kerk/

En zeker ook het Benedictusklooster in Vaals.

De Boogkerk in Amersfoort. http://www.boogkerk.nl/over-ons/ons-ker ... -boogkerk/

De Petrus en Pauluskerk in Maassluis vind ik ook mooi.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

DDD schreef:@Jantje:
Wat is daar nu zo onrealistisch aan? Dat lijkt mij een uitstekend idee. Dan kun je gelijk de mensen die snel en de mensen die langzaam willen zingen uit elkaar halen en wat meer verschillende kerksmaken bedienen.

@Wandelende:
Dat zijn er te veel om op te noemen. De GG in Zeist vind ik mooi, maar die is al ouder dan 25 jaar. Die in Gouda is ook bijzonder fraai.

De GG in Scherpenzeel vind ik ook wel aardig, hoewel veel gewoner. Maar zeker niet slecht ontworpen.

De EBG in in de Bijlmer is ook een mooi gebouw. https://www.arcam.nl/ebg-kerk/

En zeker ook het Benedictusklooster in Vaals.

De Boogkerk in Amersfoort. http://www.boogkerk.nl/over-ons/ons-ker ... -boogkerk/

De Petrus en Pauluskerk in Maassluis vind ik ook mooi.

GG zeist, :ouin
GG Gouda :super
EBG Bijlmer :super past goed in de wijk
Benedictus Klooster :super
Boogkerk Amersfoort :super :super
Petrus en Pauluskerk :super :super :super

https://diemagerhorst.files.wordpress.c ... ?w=1000&h=

op de foto ziet het er niet zo mooi uit als in het eggies, het is een beetje zoals je in een kinderbijel Bethlehem of Nazareth ziet getekend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:@Wandelende:
Dat zijn er te veel om op te noemen. De GG in Zeist vind ik mooi, maar die is al ouder dan 25 jaar. Die in Gouda is ook bijzonder fraai.

De GG in Scherpenzeel vind ik ook wel aardig, hoewel veel gewoner. Maar zeker niet slecht ontworpen.

De EBG in in de Bijlmer is ook een mooi gebouw. https://www.arcam.nl/ebg-kerk/

En zeker ook het Benedictusklooster in Vaals.

De Boogkerk in Amersfoort. http://www.boogkerk.nl/over-ons/ons-ker ... -boogkerk/

De Petrus en Pauluskerk in Maassluis vind ik ook mooi.
Dat zijn er inderdaad een heleboel. Enkelen opgezocht. Dat is echt totaal niet ‘mijn’ stijl. De gebouwen van GG Gouda, de Boogkerk in Amersfoort, EBG in de Bijlmer, de Petrus en Pauluskerk, vind ik op exterieur absoluut niet ‘mooi’ te noemen.

Zo zie je maar. Echt een kwestie van smaak. :)
(~)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Delftenaar »

Wandelende schreef: In de PKN zie je ook veel zgn. wijkgemeenten. Wellicht heeft hij dat meer op het oog.
Die wijkgemeenten hebben vaak allemaal een andere signatuur. GB, confessioneel etc. vormen samen een centrale gemeente in een bepaalde plaats.
Hoewel het allemaal losse gemeenten zijn zonder overkoepelende algemene kerkenraad kun je in zekere zin zeggen dat de GG's in Rotterdam als zodanig functioneren. Zuidwijk en IJsselmonde kennen een duidelijk eigen karakter. Daar is niets mis mee.

In sommige plaatsen met veel richtingenstrijd is het niet zo'n dom idee om de gemeente te splitsen. Dan elke gemeente eigen keuzes maken, uiteraard binnen de eigen kerkelijke context. Dat kan veel spanning voorkomen. Maar in de GG zie ik zo'n structuur niet snel komen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:In sommige plaatsen met veel richtingenstrijd is het niet zo'n dom idee om de gemeente te splitsen. Dan elke gemeente eigen keuzes maken, uiteraard binnen de eigen kerkelijke context. Dat kan veel spanning voorkomen. Maar in de GG zie ik zo'n structuur niet snel komen.
En maar bidden om bijeen te brengen wat bijeen hoort. ;)
(~)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Ik krijg de indruk dat je reactie anders was bedoeld.....

En je vergelijkt appels met peren. Natuurlijk is het lastig in de GG om zoiets te doen, zeker in de huidige situatie. Maar je kunt de het situatie in deze gemeente niet overzetten naar de GG gemeenten in de omgeving.
Ik krijg ook de de indruk dat je bijvoorbaat al negatief bent.

En uit de praktijk ken ik het verschil. Van een zeer grote gemeente naar deze gemeente. In de praktijk blijkt dan toch dat je in een grote gemeente op gaat in de massa.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef: Met de huidige terugloop in ledenaantallen kan het snel gaan.
Welke terugloop bedoel je precies? Spreek je over plaatselijk niveau?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Ik krijg de indruk dat je reactie anders was bedoeld.....

En je vergelijkt appels met peren. Natuurlijk is het lastig in de GG om zoiets te doen, zeker in de huidige situatie. Maar je kunt de het situatie in deze gemeente niet overzetten naar de GG gemeenten in de omgeving.
Ik krijg ook de de indruk dat je bijvoorbaat al negatief bent.

En uit de praktijk ken ik het verschil. Van een zeer grote gemeente naar deze gemeente. In de praktijk blijkt dan toch dat je in een grote gemeente op gaat in de massa.
Ik kan voor Krabbendijke ook Kapelle-Biezelinge, Goes, 's-Gravenpolder of Yerseke invullen.

En verder zou ik niet weten hoe je dit anders zou moeten lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Ik krijg de indruk dat je reactie anders was bedoeld.....

En je vergelijkt appels met peren. Natuurlijk is het lastig in de GG om zoiets te doen, zeker in de huidige situatie. Maar je kunt de het situatie in deze gemeente niet overzetten naar de GG gemeenten in de omgeving.
Ik krijg ook de de indruk dat je bijvoorbaat al negatief bent.

En uit de praktijk ken ik het verschil. Van een zeer grote gemeente naar deze gemeente. In de praktijk blijkt dan toch dat je in een grote gemeente op gaat in de massa.
Ik kan voor Krabbendijke ook Kapelle-Biezelinge, Goes, 's-Gravenpolder of Yerseke invullen.

En verder zou ik niet weten hoe je dit anders zou moeten lezen.
Gewoon. Lezen zoals ik schreef. Een grote gemeente heeft, hoor het vaak, nadelen qua anonimiteit. Je noemt er boven exact een aantal op waarvan ik vaak deze klacht hoor.
Ik zei ook dat het in de praktijk niet snel zal veranderen. Dit,hoeft ook niet als er geen probleem is. Er is geen gouden getal. Praktijk leert dat hoe groter, hoe anoniemer is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Dus jij denkt dat ze op zo'n klein dorp als 's-Gravenpolder elkaar minder goed kennen dan in een gemeente, laten we zeggen Borssele, met 700 leden?

Ik geloof er niks van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Dus jij denkt dat ze op zo'n klein dorp als 's-Gravenpolder elkaar minder goed kennen dan in een gemeente, laten we zeggen Borssele, met 700 leden?

Ik geloof er niks van.
Je noemt nu zelf al een factor naast de grootte van de kerkelijke gemeente. Zo zijn er natuurlijk nog wel wat meer factoren op te noemen die invloed hebben op het elkaar kennen, zoals werken de meesten in de buurt of verder weg, hoe betrokken zijn de mensen op het wel en wee van hun mede-gemeentelid, enz. Dus gemeenten 1 op 1 vergelijken werkt niet zo.

Voordat je met beoordelingen komt zoals “gekker moet het niet worden” zou ik me eerst eens afvragen hoe goed je de mensen in jouw kerk kent. Als dat een gemeente van 700 zielen is, en je woont er al een langere tijd, dan zal je de mensen redelijk goed kennen. Maar zit je in een gemeente van 1500 zielen dan weet je van de meerderheid van de mensen niet veel meer dan de naam en de samenstelling van het gezin. En dat is een verarming van hoe het gemeenteleven bedoeld is volgens mij.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Ik ben het daar niet mee eens. Ik geloof dat dat ook in een grote gemeente zo kan zijn. Zeker als het een kleiner dorp is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Delftenaar »

Wandelende schreef:En maar bidden om bijeen te brengen wat bijeen hoort. ;)
En toch, hoe krom het ook klinkt: juist door elkaar de ruimte te geven ontstaat er weer de mogelijkheid om met elkaar over wezenlijke zaken te spreken. Dat Jezus voor onze zonden aan het kruis gehangen heeft en zo verzoening heeft gebracht.
En dat de een dat belijdt met psalmen van Datheen en de ander met Opwekking zal best. Maar juist door elkaar in dat soort dingen, zeg even de veelkleurigheid, te aanvaarden en ruimte te geven ontstaat plaats om elkaar in de kern te vinden.
Plaats reactie