Kerkgebouwen

Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Deze kerk krijgt 750 zitplaatsen. Dat valt toch nog wel mee.

En @Nasrani, dat jouw kerk nu gesplitst gaat worden heeft meer met de afstand te maken dan met de grootte, als ik het goed begrepen heb.
Dat heb je niet goed begrepen Jantje. We hebben als richtaantal leden max 450. Om het gemeente zijn te kunnen blijven onderhouden.

750 vind ik wel gaan ja. Vindt het gebouw groter lijken. Dan gaat het over een ledenaantal over de 1000 denk ik.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 17 nov 2018, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef: Ja. Ontwerp wel mooi verder. Ik ben overigens sowieso geen fan van te grote kerkgebouwen/gemeenten, maar dat is een andere discussie.
Ik lees je posting met een glimlach. Je begrijpt waarschijnlijk wel waarom.
Jazeker. Het is een richtlijn, maar wel 1 met duidelijke praktische meerwaarde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Ik zie de meerwaarde niet direct. In de GGiN van Barneveld wordt ook meegeleefd; als ik me het goed herinner, stond er enige tijd geleden in het RD over iemand die een brand had en zoveel medeleven van gemeenteleven had gehad, ook van mensen in zijn gemeente die hij niet eens kende. En in een gemeente onder de 1000 leden (of nog kleiner) leeft ook niet automatisch iedereen mee.

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Deze kerk krijgt 750 zitplaatsen. Dat valt toch nog wel mee.

En @Nasrani, dat jouw kerk nu gesplitst gaat worden heeft meer met de afstand te maken dan met de grootte, als ik het goed begrepen heb.
Dat heb je niet goed begrepen Jantje. We hebben als richtaantal leden max 450. Om het gemeente zijn te kunnen blijven onderhouden.

750 vind ik wel gaan ja. Vindt het gebouw groter lijken. Dan gaat het over een ledenaantal over de 1000 denk ik.
O.
Ik meende enige tijd geleden in het RD te hebben gelezen dat het ook aanzienlijk in de afstand scheelde.

Waar komt die richtlijn overigens vandaan? De HHK van bijvoorbeeld Katwijk of Lunteren heeft die richtlijn toch ook niet?
Laatst gewijzigd door Jantje op 17 nov 2018, 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Deze kerk krijgt 750 zitplaatsen. Dat valt toch nog wel mee.

En @Nasrani, dat jouw kerk nu gesplitst gaat worden heeft meer met de afstand te maken dan met de grootte, als ik het goed begrepen heb.
Dat heb je niet goed begrepen Jantje. We hebben als richtaantal leden max 450. Om het gemeente zijn te kunnen blijven onderhouden.

750 vind ik wel gaan ja. Vindt het gebouw groter lijken. Dan gaat het over een ledenaantal over de 1000 denk ik.
O.
Ik meende enige tijd geleden in het RD te hebben gelezen dat het ook aanzienlijk in de afstand scheelde.
Kruiningen Goes is 20 km en Kruiningen Krabbendijke 5 ofzo. Is overkomelijk, doch wel prettig wanneer dichterbij. Maar dat is niet de hoofdreden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Ik zie de meerwaarde niet direct. In de GGiN van Barneveld wordt ook meegeleefd; als ik me het goed herinner, stond er enige tijd geleden in het RD over iemand die een brand had en zoveel medeleven van gemeenteleven had gehad, ook van mensen in zijn gemeente die hij niet eens kende. En in een gemeente onder de 1000 leden (of nog kleiner) leeft ook niet automatisch iedereen mee.
Bovendien: dan krijg je 8 of 9 aparte kerken in Barneveld van 1 kerkgenootschap. En wat dacht je van Rijssen? Als dat allemaal verdeeld moet worden naar kerken met 450 man... Dan hebben ze nog wat te bouwen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik zie de meerwaarde niet direct. In de GGiN van Barneveld wordt ook meegeleefd; als ik me het goed herinner, stond er enige tijd geleden in het RD over iemand die een brand had en zoveel medeleven van gemeenteleven had gehad, ook van mensen in zijn gemeente die hij niet eens kende. En in een gemeente onder de 1000 leden (of nog kleiner) leeft ook niet automatisch iedereen mee.

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Deze kerk krijgt 750 zitplaatsen. Dat valt toch nog wel mee.

En @Nasrani, dat jouw kerk nu gesplitst gaat worden heeft meer met de afstand te maken dan met de grootte, als ik het goed begrepen heb.
Dat heb je niet goed begrepen Jantje. We hebben als richtaantal leden max 450. Om het gemeente zijn te kunnen blijven onderhouden.

750 vind ik wel gaan ja. Vindt het gebouw groter lijken. Dan gaat het over een ledenaantal over de 1000 denk ik.
O.
Ik meende enige tijd geleden in het RD te hebben gelezen dat het ook aanzienlijk in de afstand scheelde.

Waar komt die richtlijn overigens vandaan? De HHK van bijvoorbeeld Katwijk of Lunteren heeft die richtlijn toch ook niet?
Die richtlijn is door de gemeente zelf vastgesteld.
Dan gaat het praktisch gezien in afstand ook schelen. Dat is nu met Goes het geval. En als het zo ver komt dan kan dat bijvoorbeeld voor Krabbendijke ook zo gaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Tsja, het is maar goed dat jouw kerkenraad niet actief is een een gemeente met 3.000 leden. Want dan had je een groot probleem.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Tsja, het is maar goed dat jouw kerkenraad niet actief is een een gemeente met 3.000 leden. Want dan had je een groot probleem.
Wat bedoel je hiermee?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door J.C. Philpot »

Er worden hier appels met peren vergeleken. In de HHK is geen predikantentekort, en in deze gemeente komen mensen van ver. Mooi dat ze de gemeente splitsen, zodat ergens anders ook een overzichtelijke gemeente ontstaat!

Een GG(iN) waar een groot tekort aan predikanten is, kun je wellicht vanwege die reden beter niet splitsen. Maar misschien is er dan indien nodig een andere manier om te voorkomen dat mensen niet anoniem blijven, en in het uiterste geval anoniem de kerk verlaten.

Elke gemeente heeft de vrijheid om zelf op de plaatselijke situatie toegespitste keuzes te maken.

Persoonlijk zou ik me niet prettig voelen in een mega kerk, maar voor iemand anders kan ik dat niet invullen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Ik vind het echt geen mooie kerk. Smaken verschillen kennelijk.
Wat vind je er niet mooi aan?
Ik vind het gebouw er aan alle kanten erg nep uitzien. Je ziet dat het niet echt is. Soms zie je in een historisch centrum wel eens een mooi gerestaureerd oud gebouw. Maar dit doet me een beetje teveel aan China denken, waar sommige oude europese steden zijn nagebouwd voor de toeristen. Er klopt iets niet.

Dat heb ik hier ook. Trouwens, met veel van die historiserende kerken. Het zijn net boerderettes.
Oké. Wat grappig. Ik vind het juist een prachtig kerkgebouw in een stijl die je de laatste jaren meer ziet. Smaken kunnen inderdaad verschillen.

Wat vind jij wel een voorbeeld van een mooie kerk die recent (<25 jaar geleden) zijn ontworpen en/of gebouwd?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Er is een GG dominee die groot voorstander is van denken aan en voorbereiden op opsplitsing wanneer een gemeente meer dan 250 leden heeft.
Het lijkt mij persoonlijk een bijzonder waardevolle stap als de GG de grens eerst eens zou leggen op 1000. Hoewel iedere grens arbitrair is.

Het argument van predikantentekort vind ik op deze zaken niet valide.
(~)
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jeremiah »

Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-s ... -1.1528282

Wat een prachtig ontwerp! Een plaatje. :super
Ben blij dat dit soort kerken nog worden gebouwd. Zeer fraai ontwerp. Een echte kerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Er is een GG dominee die groot voorstander is van denken aan en voorbereiden op opsplitsing wanneer een gemeente meer dan 250 leden heeft.
Het lijkt mij persoonlijk een bijzonder waardevolle stap als de GG de grens eerst eens zou leggen op 1000. Hoewel iedere grens arbitrair is.

Het argument van predikantentekort vind ik op deze zaken niet valide.
Hoe ziet hij dat dan voor zich? 17 GG-kerken in Barneveld en 26 in Rijssen; de gemeenten van Genemuiden, 's-Gravenpolder, Hendrik-Ido-Ambacht, Kootwijkerbroek, Krabbendijke, Nunspeet, Opheusden, Scherpenzeel, Veenendaal en Yerseke krijgen dan allemaal 9 tot 10 kerken... Dat is toch in de praktijk helemaal nóóit mogelijk. Zelfs als je deze kerken allemaal moet gaan halveren is dat al onhaalbaar. Hoe kan dat nou in een relatief klein dorp als Kootwijkerbroek of 's-Gravenpolder? Dat is toch niet mogelijk. Dan staan er straks twee kerken naast elkaar. Nee, ik vind het een vreselijke onrealistische gedachtegang.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Er is een GG dominee die groot voorstander is van denken aan en voorbereiden op opsplitsing wanneer een gemeente meer dan 250 leden heeft.
Het lijkt mij persoonlijk een bijzonder waardevolle stap als de GG de grens eerst eens zou leggen op 1000. Hoewel iedere grens arbitrair is.

Het argument van predikantentekort vind ik op deze zaken niet valide.
Hoe ziet hij dat dan voor zich? 17 GG-kerken in Barneveld en 26 in Rijssen; de gemeenten van Genemuiden, 's-Gravenpolder, Hendrik-Ido-Ambacht, Kootwijkerbroek, Krabbendijke, Nunspeet, Opheusden, Scherpenzeel, Veenendaal en Yerseke krijgen dan allemaal 9 tot 10 kerken... Dat is toch in de praktijk helemaal nóóit mogelijk. Zelfs als je deze kerken allemaal moet gaan halveren is dat al onhaalbaar. Hoe kan dat nou in een relatief klein dorp als Kootwijkerbroek of 's-Gravenpolder? Dat is toch niet mogelijk. Dan staan er straks twee kerken naast elkaar. Nee, ik vind het een vreselijke onrealistische gedachtegang.
In de PKN zie je ook veel zgn. wijkgemeenten. Wellicht heeft hij dat meer op het oog. Geen idee. Misschien is het hier eerder een wens dan een praktisch uitvoerbaar idee.
Persoonlijk denk ik dat daarom de grens van 1000 voor de GG al een meer realistische grens is. Hoewel ik persoonlijk nog voor kleinere gemeenten ben. Maar laat wel duidelijk zijn dat ik dit punt echt een marginaal ‘vraagstuk’ vindt.
(~)
Plaats reactie