Kerkgebouwen

aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aggieoudje »

Ik weet dat ik als kind als we in Katwijk op vakantie waren het prachtig vond dat een uur voor aanvang van de dienst de klok van de Oude kerk al een minuut of 5 luidde.
Mijn moeder zei toen ik vroeg waarom dat was: dat is een wekker voor de mensen dat ze hun bed uit moeten komen omdat over een uur de kerk begint.
Dat was/is vast niet de echte reden, maar ik vond het wel mooi!
---------------------------------------------------------------------
Omdat er bij ons nu tijdelijk 4x dienst is in 1 kerkgebouw en ze de buurtbewoners niet 4x klokgelui willen aandoen word de klok alleen bij de late diensten(11.00 en 18.30) geluid
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door J.C. Philpot »

Boertje schreef:Ik kan echt genieten van een oud kerkgebouw. De serene stilte, de rust, de Heiligheid, het gebouw zelf, de pilaren, het metselwerk. Persoonlijk heb ik het nooit zo begrepen op de moderne kerkgebouwen. Neem nou de mastodont in Barneveld, daar gaat toch niets vanuit. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat protestanten weinig kaas gegeten hebben van mooie kerkgebouwen. De mooiste protestantse kerken zijn vaak ook nog voormalige RK kerken. Waar dit aan ligt weet ik niet.
Helemaal mee eens!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Ik kan echt genieten van een oud kerkgebouw. De serene stilte, de rust, de Heiligheid, het gebouw zelf, de pilaren, het metselwerk. Persoonlijk heb ik het nooit zo begrepen op de moderne kerkgebouwen. Neem nou de mastodont in Barneveld, daar gaat toch niets vanuit. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat protestanten weinig kaas gegeten hebben van mooie kerkgebouwen. De mooiste protestantse kerken zijn vaak ook nog voormalige RK kerken. Waar dit aan ligt weet ik niet.
Zoals de kerk van de HHK in Apeldoorn, voormalig RK. Zo mooi.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Misschien ook omdat die gebouwen nog echt met liefde en vakmanschap gebouwd werden. Ik denk niet dat de gedachte was hier moeten we aan verdienen, terwijl dit nu niet meer de insteek zal zijn.
Dat is waar. Als we bedenken hoe het geld voor de St. Pieter in Rome werd bijeen gebracht... Maar de eenvoudige zielen gaven geld. Werden misleid door goedgelovigheid. En die goedgelovigheid kwam omdat de kerk hen verbood het Woord te onderzoeken. De geestelijkheid wist het immers? De leek moest de geestelijkheid geloven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:De geestelijkheid wist het immers? De leek moest de geestelijkheid geloven.
Dat gebeurt vandaag de dag in onze reformatorische kringen ook...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:De geestelijkheid wist het immers? De leek moest de geestelijkheid geloven.
Dat gebeurt vandaag de dag in onze reformatorische kringen ook...
Precies! de spijker op de kop! We geloven voetstoots wat de dominee zegt, en we geloven dat hij het wel weet. Zou elke dominee onfeilbaar zijn? Ook in reformatorische kerken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:De geestelijkheid wist het immers? De leek moest de geestelijkheid geloven.
Dat gebeurt vandaag de dag in onze reformatorische kringen ook...
Precies! de spijker op de kop! We geloven voetstoots wat de dominee zegt, en we geloven dat hij het wel weet. Zou elke dominee onfeilbaar zijn? Ook in reformatorische kerken?
Alsof er een predikant is die wel onfeilbaar is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:De geestelijkheid wist het immers? De leek moest de geestelijkheid geloven.
Dat gebeurt vandaag de dag in onze reformatorische kringen ook...
Precies! de spijker op de kop! We geloven voetstoots wat de dominee zegt, en we geloven dat hij het wel weet. Zou elke dominee onfeilbaar zijn? Ook in reformatorische kerken?
Dat denk ik niet. En voor alle duidelijkheid: ik spreek niet over bepaalde smaldelen. Ik spreek over de gehele gereformeerde gezindte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Boertje »

Zou wel een leuk draadje zijn met tips om mooie kerkgebouwen te bezoeken. Of is daar dit draadje voor bedoeld?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Boertje schreef:Ik kan echt genieten van een oud kerkgebouw. De serene stilte, de rust, de Heiligheid, het gebouw zelf, de pilaren, het metselwerk. Persoonlijk heb ik het nooit zo begrepen op de moderne kerkgebouwen. Neem nou de mastodont in Barneveld, daar gaat toch niets vanuit. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat protestanten weinig kaas gegeten hebben van mooie kerkgebouwen. De mooiste protestantse kerken zijn vaak ook nog voormalige RK kerken. Waar dit aan ligt weet ik niet.
Waar dat aan ligt? Een belangrijke factor is wel dat die mastodonten vaak echte preekschuren zijn, gebouwd om zoveel mogelijk mensen onder één dak samen te laten komen. Het Woord staat centraal, zegt men dan, en daarna ook het comfort van de talrijke kerkgangers. Vergelijk dat eens met kerkbouw vroeger, en zoals we die nu nog aantreffen in oude kerkgebouwen. Daar is ruimte (vooral ook: hoogte!), daar zit je misschien niet zo gerieflijk, geen bioscoopstoel met opklapzitting en stoffen bekleding, maar wel een ruimte met akoestiek, waar muziek echt kan klinken, waar het licht door gebrandschilderde ramen binnenkomt, waar je inderdaad gewoon even stil kunt gaan zitten en de serene stilte van de ruimte beleven. Ogenschijnlijk grote kerkgebouwen hebben dan vaak niet eens zo heel veel zitplaatsen - gewoon omdat er nog heel veel ruimte over is voor andere dingen dan luisteren naar de preek.

De calvinistische benadering van "het woord centraal en de rest is franje" kan leiden tot zulke preekschuren. Het hoéft niet: kijk eens naar vroege voorbeelden van kerkbouw na de Reformatie, bijvoorbeeld de Westerkerk in Amsterdam: daar heb je nog steeds hoogte en akoestiek.
Luther liet meer ruimte voor het kunstzinnige element in het kerkinterieur en ook voor kwalitatieve muziek in de liturgie. Dat levert andere kerkgebouwen op dan de calvinistische insteek.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Boertje schreef:Ik kan echt genieten van een oud kerkgebouw. De serene stilte, de rust, de Heiligheid, het gebouw zelf, de pilaren, het metselwerk. Persoonlijk heb ik het nooit zo begrepen op de moderne kerkgebouwen. Neem nou de mastodont in Barneveld, daar gaat toch niets vanuit. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat protestanten weinig kaas gegeten hebben van mooie kerkgebouwen. De mooiste protestantse kerken zijn vaak ook nog voormalige RK kerken. Waar dit aan ligt weet ik niet.
Waar dat aan ligt? Een belangrijke factor is wel dat die mastodonten vaak echte preekschuren zijn, gebouwd om zoveel mogelijk mensen onder één dak samen te laten komen. Het Woord staat centraal, zegt men dan, en daarna ook het comfort van de talrijke kerkgangers. Vergelijk dat eens met kerkbouw vroeger, en zoals we die nu nog aantreffen in oude kerkgebouwen. Daar is ruimte (vooral ook: hoogte!), daar zit je misschien niet zo gerieflijk, geen bioscoopstoel met opklapzitting en stoffen bekleding, maar wel een ruimte met akoestiek, waar muziek echt kan klinken, waar het licht door gebrandschilderde ramen binnenkomt, waar je inderdaad gewoon even stil kunt gaan zitten en de serene stilte van de ruimte beleven. Ogenschijnlijk grote kerkgebouwen hebben dan vaak niet eens zo heel veel zitplaatsen - gewoon omdat er nog heel veel ruimte over is voor andere dingen dan luisteren naar de preek.

De calvinistische benadering van "het woord centraal en de rest is franje" kan leiden tot zulke preekschuren. Het hoéft niet: kijk eens naar vroege voorbeelden van kerkbouw na de Reformatie, bijvoorbeeld de Westerkerk in Amsterdam: daar heb je nog steeds hoogte en akoestiek.
Luther liet meer ruimte voor het kunstzinnige element in het kerkinterieur en ook voor kwalitatieve muziek in de liturgie. Dat levert andere kerkgebouwen op dan de calvinistische insteek.
Daar zou ik het nodige op kunnen afdingen. Maar ik ken een beetje uw manier van (af)reageren. Dat is niet de mijne. Voor mij is niet de akoestiek het belangrijkste of een mooie liturgie. Dominee Boone preekte ook in een schuurtje. En... het kon wel eens zijn dat er meer vrucht op zijn prediking is geweest dan in een schitterend kerkgebouw met een prachtige akoestiek en waar men de mooiste liturgie heeft. Gods Woord is eenvoudig, zonder opsmuk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

@Hendrikus, ik zou zeggen: bespreek het eens met de kerkarchitecten van de huidige dag. Wie weet zorg je voor een doorbraak, of beter gezegd: een terugkeer naar het oude.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

De gereformeerde gemeente in Gouda heeft dat ook wel een beetje.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:De gereformeerde gemeente in Gouda heeft dat ook wel een beetje.
Die kan ik ook niet mooi noemen.
Die kant zou ik niet op willen gaan.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De gereformeerde gemeente in Gouda heeft dat ook wel een beetje.
Dat vind ik zelf persoonlijk bijna het toppunt van lelijkheid. Zet het stadhuis van Gouda er maar eens naast!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie