Kerkgebouwen

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

RotterS schreef:
Mara schreef:Ik las in een geschiedenis van een kerkgebouw dat het gebouw 500.000 gulden had gekost, waarvan het Rijk de helft bijdroeg.
Dit was begin jaren '50.
Was dit gebruikelijk en is dit nog steeds zo?
Ik kan in Rotterdam zo 5 kerken aanwijzen waar de gemeente op de een of andere manier aan heeft bijgedragen, met name in de nieuwe naoorlogse woonwijken. Kerken werden gezien als een onderdeel van de maatschappij en nodig voor het welzijn van de mensen. En dus was er geld beschikbaar (in de vorm van een subsidie voor een deel van de kosten) om deze te bouwen. Uiteraard kon iedere denominatie profiteren van deze subsidies. De kerken die ik ken zijn 2 GG's, een Gereformeerd-synodale, een hervormde en een rooms-katholieke. Gezien het feit dat tot 1970 er heel wat nieuwe kerken in Rotterdam zijn gebouwd, ga ik er vanuit dat er nog meer met overheidssteun zijn gebouwd.
Ook de Noorderkerk te Rijssen heeft destijds een soort subsidie van het Rijk ontvangen. Hoe dat precies zat weet ik niet. De kerk is in 1955 in gebruik genomen, en was destijds de grootste protestantse kerk van Europa.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aggieoudje »

aggieoudje schreef:http://www.reliwiki.nl/images/thumb/1/1 ... kerk_1.jpg

Vanaf dv 2 januari 2019 zal ons grootste kerkgebouw de Sionskerk in Krimpen a/d IJssel voor ruim 6 maanden gerenoveerd worden en dan ook volledig gesloten zijn. In deze periode zullen er 4 diensten gehouden gaan worden in ons andere kerkgebouw de Rehobothkerk. En ook alle gemeenteactiviteiten moeten dan in 1 kerkgebouw plaatsvinden.

De Sionskerk stamt uit 1971 en is hard aan een opknapbeurt toe. Het is een koud en tochtig gebouw. De grootste veranderingen die gaan plaatsvinden zijn:
- Verbouwing van de kerkzaal tot een flexibele eigentijdse ruimte. Er zullen aardig wat zitplaatsen verdwijnen(vooral omdat de avonddiensten zo slecht worden bezocht :ouin ), maar wel met de mogelijkheid om die weer uit te breiden bij drukkere diensten(bijv biddag en dankdag, belijdenisdiensten enz) door een gallerij(die alleen dan zal open zijn) en genoeg ruimte voor het plaatsen van stoelen.
Het hele plafond van de kerkzaal zal ook worden vervangen met o.a. als bedoeling een betere akkoestiek te krijgen.
- Vergroten liturgisch centrum in de kerkzaal
- 2 Extra bijzalen, uitbreiding hal en een nieuwe entree
- Renovatie van de bestaande zalen(o.a. dubbel glas en nieuwe kozijnen plaatsen)

Een hele operatie die is uitbesteed aan een aannemer die lid is van onze gemeente.
1 januari, nieuwjaarsmorgen is voorlopig de laatste dienst in de oude vorm, en dan ergens voor de zomervakantie moet het hele project klaar zijn.
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden! Al vanaf mijn 3e jaar is dit mijn vertrouwde kerk waar ik elke zondag zit. Ik ben er gedoopt en deed er belijdenis. Is ons vertrouwde vaste plekje waar we altijd zitten in de kerkzaal er straks nog? We gaan het allemaal zien.
De heringebruikname staat gepland voor dv. Zondagmorgen 25 augustus. Maar zoals bij iedere verbouwing/renovatie komen tijdens het proces onvoorziene dingen tevoorschijn(bijv. verroeste verwarmingsbuizen) dus het is nog even de vraag of deze datum gehaald gaat worden.
We worden wekelijks doormiddel van foto's en filmpjes op de hoogte gehouden van de vooruitgang en er is te zien dat er nog heel veel werk te verzetten is in de komende 3 maanden!
We wachten maar rustig af!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aggieoudje »

aggieoudje schreef:
aggieoudje schreef:http://www.reliwiki.nl/images/thumb/1/1 ... kerk_1.jpg

Vanaf dv 2 januari 2019 zal ons grootste kerkgebouw de Sionskerk in Krimpen a/d IJssel voor ruim 6 maanden gerenoveerd worden en dan ook volledig gesloten zijn. In deze periode zullen er 4 diensten gehouden gaan worden in ons andere kerkgebouw de Rehobothkerk. En ook alle gemeenteactiviteiten moeten dan in 1 kerkgebouw plaatsvinden.

De Sionskerk stamt uit 1971 en is hard aan een opknapbeurt toe. Het is een koud en tochtig gebouw. De grootste veranderingen die gaan plaatsvinden zijn:
- Verbouwing van de kerkzaal tot een flexibele eigentijdse ruimte. Er zullen aardig wat zitplaatsen verdwijnen(vooral omdat de avonddiensten zo slecht worden bezocht :ouin ), maar wel met de mogelijkheid om die weer uit te breiden bij drukkere diensten(bijv biddag en dankdag, belijdenisdiensten enz) door een gallerij(die alleen dan zal open zijn) en genoeg ruimte voor het plaatsen van stoelen.
Het hele plafond van de kerkzaal zal ook worden vervangen met o.a. als bedoeling een betere akkoestiek te krijgen.
- Vergroten liturgisch centrum in de kerkzaal
- 2 Extra bijzalen, uitbreiding hal en een nieuwe entree
- Renovatie van de bestaande zalen(o.a. dubbel glas en nieuwe kozijnen plaatsen)

Een hele operatie die is uitbesteed aan een aannemer die lid is van onze gemeente.
1 januari, nieuwjaarsmorgen is voorlopig de laatste dienst in de oude vorm, en dan ergens voor de zomervakantie moet het hele project klaar zijn.
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden! Al vanaf mijn 3e jaar is dit mijn vertrouwde kerk waar ik elke zondag zit. Ik ben er gedoopt en deed er belijdenis. Is ons vertrouwde vaste plekje waar we altijd zitten in de kerkzaal er straks nog? We gaan het allemaal zien.
De heringebruikname staat gepland voor dv. Zondagmorgen 25 augustus. Maar zoals bij iedere verbouwing/renovatie komen tijdens het proces onvoorziene dingen tevoorschijn(bijv. verroeste verwarmingsbuizen) dus het is nog even de vraag of deze datum gehaald gaat worden.
We worden wekelijks doormiddel van foto's en filmpjes op de hoogte gehouden van de vooruitgang en er is te zien dat er nog heel veel werk te verzetten is in de komende 3 maanden!
We wachten maar rustig af!
De heringebruikname is uitgesteld naar dv zondag 22 september in een gezamelijke ochtenddienst waarin gelijk het winterwerk word geopend.
Een paar weken langer 4 diensten in 1 kerkgebouw.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Pianoman »

De nieuwe Westerkerk van de GG Utrecht vind ik een geslaagd ontwerp, zeker het exterieur. Vriendelijk en open.

De nieuwe kerk van de GG Rotterdam-Centrum (Boezemsingel) vind ik van buiten uitnodigend en architectonisch interessant - prachtige ramen!
Maar binnen: wat een tegenvaller!
Het komt op mij benauwend over - te lange rijen stoelen.
Maar ook het preekgestoelte misstaat volkomen in de heldere ruimte, net als dat bakje waar het Sanhedrin in moet.
Is dit niemand opgevallen?
Wat mij betreft: jammer.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Ik vind het erg spijtig dat de GG in Utrecht geen kerkklok heeft. Maar nog erger dat de dominee in de krant schrijft dat dat ook is om ergernis te voorkomen. Alsof enig zelfbewustzijn niet heel goed is.

Het doet me denken aan gepeste kinderen die vooral geen ergernis willen geven. Daar komt niets goeds van.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgebouwen

Bericht door pierre27 »

Pianoman schreef:De nieuwe Westerkerk van de GG Utrecht vind ik een geslaagd ontwerp, zeker het exterieur. Vriendelijk en open.

De nieuwe kerk van de GG Rotterdam-Centrum (Boezemsingel) vind ik van buiten uitnodigend en architectonisch interessant - prachtige ramen!
Maar binnen: wat een tegenvaller!
Het komt op mij benauwend over - te lange rijen stoelen.
Maar ook het preekgestoelte misstaat volkomen in de heldere ruimte, net als dat bakje waar het Sanhedrin in moet.
Is dit niemand opgevallen?
Wat mij betreft: jammer.
Wat is het Sanhedrin daar?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Dodo »

pierre27 schreef:
Pianoman schreef:De nieuwe Westerkerk van de GG Utrecht vind ik een geslaagd ontwerp, zeker het exterieur. Vriendelijk en open.

De nieuwe kerk van de GG Rotterdam-Centrum (Boezemsingel) vind ik van buiten uitnodigend en architectonisch interessant - prachtige ramen!
Maar binnen: wat een tegenvaller!
Het komt op mij benauwend over - te lange rijen stoelen.
Maar ook het preekgestoelte misstaat volkomen in de heldere ruimte, net als dat bakje waar het Sanhedrin in moet.
Is dit niemand opgevallen?
Wat mij betreft: jammer.
Wat is het Sanhedrin daar?
O, gelukkig, er hapt iemand :jongle
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Pianoman »

Het tekent hoe het op mij overkomt.....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind het erg spijtig dat de GG in Utrecht geen kerkklok heeft. Maar nog erger dat de dominee in de krant schrijft dat dat ook is om ergernis te voorkomen. Alsof enig zelfbewustzijn niet heel goed is.

Het doet me denken aan gepeste kinderen die vooral geen ergernis willen geven. Daar komt niets goeds van.
Je haalt me dit keer de woorden uit de mond. Aan de voorkant van de gevel in het hoogste punt had die kerkklok mooi gepast. Als ik een welgestelde Utrechtenaar zou zijn uit deze kerk, dan wist ik het wel. Dan schonk ik gratis een klok.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:Ik vind het erg spijtig dat de GG in Utrecht geen kerkklok heeft. Maar nog erger dat de dominee in de krant schrijft dat dat ook is om ergernis te voorkomen. Alsof enig zelfbewustzijn niet heel goed is.

Het doet me denken aan gepeste kinderen die vooral geen ergernis willen geven. Daar komt niets goeds van.
Zo op de foto te zien is de kerk omgeven door flatgebouwen; het geluid van kerkklokken zal daarom niet weg kunnen en ik kan me voorstellen dat niet-kerkelijken dat niet prettig vinden.

Verder vind het goed doordacht van die dominee: een kerk die een evangeliserend karakter wil hebben is op voorhand niet gebaad bij een omgeving die zich zou kunnen ergeren aan klokgeluid.
Het gaat om het Woord, niet om de klok; zieltjes winnen is beter dan een traditie in stand houden.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Het punt van de flatgebouwen had ik over het hoofd gezien. Dan past inderdaad niet een al te luidruchtige klok. Maar juist in de bergen klinkt een klok heel mooi. Dus dat zal daar dan wellicht ook zo zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Dodo »

Mag dat nog wel tegenwoordig, een luidklok in een nieuwe kerk? Ik dacht dat dit niet meer toegestaan werd.
Overigens mooie kerk, goed idee om er veel glas in te maken.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Waarom zou dat niet meer mogen?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Delftenaar »

In de bergen weerklinkt een kerkklok welluidend tegen de hellingen, waar het geluid een eenzame wandelaar opwekt om het heil bij God te zoeken en niet in de natuur.

In een stad zorgt hogere bebouwing voor een echo. Dan is het niet wijs om al op voorhand gedoe te veroorzaken over geluid waardoor de buren niet meer bereid zijn om op een uitnodiging om langs te gaan in te gaan.Dat zou eventueel tot een eeuwig zielsverderf kunnen leiden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Waarom zou dat niet meer mogen?
Geluidsoverlast. Misschien ook een te nadrukkelijk aanwezig zijn van een religieuze groepering.
Bij ons is een paar jaar geleden een moskee gebouwd. Daar is geen luidspreker opgehangen om op te roepen tot gebed. Het zou best kunnen dat veel mensen de kerkklok nog wel zouden dulden, maar dan moet het gemeentebestuur de minaret met luidspreker ook toestaan. En dat valt vaak minder goed.
Plaats reactie