Kerkgebouwen

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Ik vind dat vooralsnog niet hetzelfde. Een gebedsoproep is met teksten, en ook nog in een andere taal.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Stof »

Roos2018 schreef:
DDD schreef:Ik vind het erg spijtig dat de GG in Utrecht geen kerkklok heeft. Maar nog erger dat de dominee in de krant schrijft dat dat ook is om ergernis te voorkomen. Alsof enig zelfbewustzijn niet heel goed is.

Het doet me denken aan gepeste kinderen die vooral geen ergernis willen geven. Daar komt niets goeds van.
Zo op de foto te zien is de kerk omgeven door flatgebouwen; het geluid van kerkklokken zal daarom niet weg kunnen en ik kan me voorstellen dat niet-kerkelijken dat niet prettig vinden.

Verder vind het goed doordacht van die dominee: een kerk die een evangeliserend karakter wil hebben is op voorhand niet gebaad bij een omgeving die zich zou kunnen ergeren aan klokgeluid.
Het gaat om het Woord, niet om de klok; zieltjes winnen is beter dan een traditie in stand houden.
Bovendien is een klok geen Bijbels voorschrift. En als je er mensen door afstoot, waarom zou je het doen?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Dat heb ik al toegelicht. Omdat bescheidenheid niet altijd het goede effect heeft. Ik zie geen enkele reden waarom je niet gewoon zelfbewust een kerkklok kunt gebruiken. Ik geef toe dat het beter zou zijn als vooraf duidelijk was dat er een kerk kwam, dan kon je er als buren ook geen bezwaar tegen maken.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Stof »

DDD schreef:Dat heb ik al toegelicht. Omdat bescheidenheid niet altijd het goede effect heeft. Ik zie geen enkele reden waarom je niet gewoon zelfbewust een kerkklok kunt gebruiken. Ik geef toe dat het beter zou zijn als vooraf duidelijk was dat er een kerk kwam, dan kon je er als buren ook geen bezwaar tegen maken.
Je kunt beter, vind ik dan, een inhoudelijke schel en klinkend metaal zijn door te werken aan wezenlijk contact dan een uitwendige schelle bel die volgens mij zelden spontane bezoekers oplevert.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Dat is waar, maar doet niets af aan wat ik schreef.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Stof »

DDD schreef:Dat is waar, maar doet niets af aan wat ik schreef.
Zeker heb je een punt met dat bescheidenheid niet altijd de juiste wortel en uitwerking heeft.

Toch vraag ik me af of dat voor deze middelmatige zaak ook echt geldt. Ik vind een kerkklok weinig tot niets toevoegen.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Het zal wel mede zijn dat ik nogal assertief ben en dat ik kerkklokken ook heel geschikt vind als ringtone. Ik vind kerkklokken prachtig. Maar het is niet altijd goed om alle vormen van ergernis te voorkomen. Dat is mijn punt. Sommige ergernis kan heilzaam zijn.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Stof »

DDD schreef:Het zal wel mede zijn dat ik nogal assertief ben en dat ik kerkklokken ook heel geschikt vind als ringtone. Ik vind kerkklokken prachtig. Maar het is niet altijd goed om alle vormen van ergernis te voorkomen. Dat is mijn punt. Sommige ergernis kan heilzaam zijn.
Maar deze ergernis? Welk heil valt daar uit te behalen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
DDD schreef:Waarom zou dat niet meer mogen?
Geluidsoverlast. Misschien ook een te nadrukkelijk aanwezig zijn van een religieuze groepering.
Bij ons is een paar jaar geleden een moskee gebouwd. Daar is geen luidspreker opgehangen om op te roepen tot gebed. Het zou best kunnen dat veel mensen de kerkklok nog wel zouden dulden, maar dan moet het gemeentebestuur de minaret met luidspreker ook toestaan. En dat valt vaak minder goed.
Hier wel en het mag alleen op vrijdag.
Als ik er op dat moment langsrijd, klinkt het door het geluid van mijn autoradio heen. :bobo
In onze westerse oren klinkt het als jammeren.
DDD schreef:Ik vind kerkklokken prachtig.
Ik ook en als ik door de weeks hoor luiden, weet ik meteen: er is een begrafenis.
Vroeger waren de aanvangstijden van de verschillende kerken vrijwel tegelijk, dat was prachtig.
De grote zware bimbam, met daardoorheen het lichtere snellere geklingel klangel.
In die tijd kon je ook het zingen van het Leger des Heils nog horen op bepaalde plaatsen.
Zelfs onkerkelijke mensen die niets met het geloof hadden, bleven dan stilstaan, omdat het zo mooi klonk.

Vroeger was niet alles beter, maar het geloof was wel meer zicht- en hoorbaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. We hebben hier een grote kerkklok van de dorpskerk, en die slaat elke zondagochtend om 8 uur een minuut of vijf. Prachtig vind ik dat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Thea »

Bij ons ook, prachtig vind ik dat.... Terwijl de meeste mensen in het dorp doorslapen, vind ik het wel een mooie traditie....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Het gezanik van mensen gaat echt niet over het geluid van de kerkklokken als zodanig.
Als je weet dat in datzelfde straatje of pleintje weleens een kermis of braderie met ****herriemuziek is.
Soms tot snachts.
Het is gewoon een aversie of misschien wel haat tegen geloofsuitingen.
Je mag geloven hoor, zelf weten, maar houd het wel achter je eigen deur, heb ik er geen last van.
Je gaat naast een kerk wonen en begint vervolgens te miepen over kerkklokken, onbegrijpelijk.

Dit stond vorig jaar in de PZC
Een Indonesische vrouw die klaagde over geluidsoverlast door een moskee, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van anderhalf jaar. Een rechtbank in Indonesië oordeelde dat de 44-jarige boeddhist zich schuldig maakte aan godslastering, meldt de lokale krant Jakarta Post.

De vrouw uit Noord-Sumatra had zich beklaagd over de gebedsoproep van het lokale islamitische gebedshuis. Ze zou in 2016 hebben gezegd dat die oproep 'te luid' was en pijn deed aan haar oren. Ook vroeg de Chinees-Indonesische vrouw of het volume van de luidspreker omlaag kon.

En hier kun je het voor de rechter brengen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Boertje »

Ik kan echt genieten van een oud kerkgebouw. De serene stilte, de rust, de Heiligheid, het gebouw zelf, de pilaren, het metselwerk. Persoonlijk heb ik het nooit zo begrepen op de moderne kerkgebouwen. Neem nou de mastodont in Barneveld, daar gaat toch niets vanuit. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat protestanten weinig kaas gegeten hebben van mooie kerkgebouwen. De mooiste protestantse kerken zijn vaak ook nog voormalige RK kerken. Waar dit aan ligt weet ik niet.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Ik kan echt genieten van een oud kerkgebouw. De serene stilte, de rust, de Heiligheid, het gebouw zelf, de pilaren, het metselwerk. Persoonlijk heb ik het nooit zo begrepen op de moderne kerkgebouwen. Neem nou de mastodont in Barneveld, daar gaat toch niets vanuit. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat protestanten weinig kaas gegeten hebben van mooie kerkgebouwen. De mooiste protestantse kerken zijn vaak ook nog voormalige RK kerken. Waar dit aan ligt weet ik niet.
Die oude kerken werden zorgvuldig gebouwd. Er was min of meer het besef dat men een Godshuis bouwde. Vergelijk de tempelbouw onder Salomo. Welk een pracht en wat een schoonheid! Iets daarvan beseften onze vaderen ook bij het bouwen van kerken. De torens wezen naar de hemel, en we worden daardoor in deze geseculariseerde tijd nog gewezen op onze afkomst. Ook al is het zo dat de RKK als kerk een valse leer verkondigde, men had nog wat besef dat een kerk meer is dan een arbeiderswoning of kantoor. Het is dus een terechte opmerking. We zien nu kerken waarin de mens de zijn moderne architectuur laat zien en zich laat bewonderen. Ik geloof dat we het dan ergens in deze dingen moeten zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Boertje »

Misschien ook omdat die gebouwen nog echt met liefde en vakmanschap gebouwd werden. Ik denk niet dat de gedachte was hier moeten we aan verdienen, terwijl dit nu niet meer de insteek zal zijn.
Plaats reactie