Kerkgebouwen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

GJdeBruijn schreef:@Mara, al je argumenten gaan nu over 'mooi' en andere subjectieve zaken. Ik probeer je principiele punt te begrijpen, maar zoals je het nu verwoord is het geen principe, ook al noem je het wel zo.
Als iets een principieel punt is, dan zou het een waarde moeten hebben om er voor te staan, zelfs als het tegen je gevoel in zou gaan. Naar mijn mening heeft een principe altijd een objectieve norm ten grondslag en geen subjectieve opvattingen en/of gevoelens. Dat zie ik in jouw argumentatie niet terug.
Overigens ben ik het wel met je eens dat kerkgebouwen als gebouw, object, veelal de moeite waard zijn om in stand te houden. Ik ben een liefhebber van architectuur en kust. Maar daarmee is het voor mij nog geen principiele zaak. :)
Het gaat niet persé om mooi of lelijk (want dat is subjectief) of puur over de architectonische schoonheid of waarde.
Ik kan het blijkbaar niet goed overbrengen nu.
Misschien omdat ik het teveel verbind met een tanende vergrijzende gemeente. Ja en dat gaat gepaard met emoties.
Dus wellicht heb je wel gelijk als je stelt dat principes soms met gevoel kunnen strijden.
Mijn interesse voor geschiedenis wordt groter, naarmate ik ouder word.
Toen ik jong was boeide het me ook niet zo dat oude gebouwen werden gesloopt.
Of moeten wij meer voor het Woord strijden dan voor het gebouw waarin het verkondigd werd (?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
GJdeBruijn schreef:@Mara, al je argumenten gaan nu over 'mooi' en andere subjectieve zaken. Ik probeer je principiele punt te begrijpen, maar zoals je het nu verwoord is het geen principe, ook al noem je het wel zo.
Als iets een principieel punt is, dan zou het een waarde moeten hebben om er voor te staan, zelfs als het tegen je gevoel in zou gaan. Naar mijn mening heeft een principe altijd een objectieve norm ten grondslag en geen subjectieve opvattingen en/of gevoelens. Dat zie ik in jouw argumentatie niet terug.
Overigens ben ik het wel met je eens dat kerkgebouwen als gebouw, object, veelal de moeite waard zijn om in stand te houden. Ik ben een liefhebber van architectuur en kust. Maar daarmee is het voor mij nog geen principiele zaak. :)
Het gaat niet persé om mooi of lelijk (want dat is subjectief) of puur over de architectonische schoonheid of waarde.
Ik kan het blijkbaar niet goed overbrengen nu.
Misschien omdat ik het teveel verbind met een tanende vergrijzende gemeente. Ja en dat gaat gepaard met emoties.
Dus wellicht heb je wel gelijk als je stelt dat principes soms met gevoel kunnen strijden.
Mijn interesse voor geschiedenis wordt groter, naarmate ik ouder word.
Toen ik jong was boeide het me ook niet zo dat oude gebouwen werden gesloopt.
Of moeten wij meer voor het Woord strijden dan voor het gebouw waarin het verkondigd werd (?)
Ja, gevoelsmatig blijft het een lastige. Kerkgebouwen slopen gaat in tegen ons gevoel. De andere kant is dat oude gebouwen financieel eigenlijk niet te exploiteren zijn. Dan kan het zelfs voor gemeenten waar geen sprake is van opheffing verstandig zijn om het gebouw van de hand te doen en nieuw te bouwen. Ik weet dat de HHG te Apeldoorn een RKK heeft aangekocht. Dat is een prachtige kerk, maar de exploitatie zal beduidend hoger liggen dan van een nieuw gebouw. Glas in lood is nu eenmaal bepaald niet isolerend.
Ik ken ook een plaats waar in de afgelopen 25 jaar meer dan tien kerkgebouwen zijn afgestoten. En zoals het er nu naar uit ziet zullen er de komen jaren nog een stuk vijf dicht gaan totdat er (tijdelijk) twee over blijven. Een generatie verder zal dat er hoogstens nog één zijn. Als kerkgenootschap is het nooit te betalen om al die lege gebouwen in stand te houden. Dan blijft soms niet anders over dan slopen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

In het AD van afgelopen zaterdag staat een interview met ds. Schoonderwoerd, over de sluiting van de CGK in Schiedam
https://www.ad.nl/rotterdam/allerlaatst ... k~afaf430e

Ik werd er vooral droevig van.
Wel een Zegen dat deze predikant de kracht heeft gekregen om deze gemeente nog bij te staan in hun laatste maanden en ze regelmatig een gastpredikant op de kansel hadden.
Ze zijn dus niet in de steek gelaten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerkgebouwen

Bericht door s1051952 »

Mara schreef:In het AD van afgelopen zaterdag staat een interview met ds. Schoonderwoerd, over de sluiting van de CGK in Schiedam
https://www.ad.nl/rotterdam/allerlaatst ... k~afaf430e

Ik werd er vooral droevig van.
Wel een Zegen dat deze predikant de kracht heeft gekregen om deze gemeente nog bij te staan in hun laatste maanden en ze regelmatig een gastpredikant op de kansel hadden.
Ze zijn dus niet in de steek gelaten.
Op zich wel een goed geschreven artikel vind ik. Het blijft altijd verdrietig als een kerk niet meer wordt gebruikt voor kerkdiensten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

s1051952 schreef:
Mara schreef:In het AD van afgelopen zaterdag staat een interview met ds. Schoonderwoerd, over de sluiting van de CGK in Schiedam
https://www.ad.nl/rotterdam/allerlaatst ... k~afaf430e

Ik werd er vooral droevig van.
Wel een Zegen dat deze predikant de kracht heeft gekregen om deze gemeente nog bij te staan in hun laatste maanden en ze regelmatig een gastpredikant op de kansel hadden.
Ze zijn dus niet in de steek gelaten.
Op zich wel een goed geschreven artikel vind ik. Het blijft altijd verdrietig als een kerk niet meer wordt gebruikt voor kerkdiensten.
Op zich wel, maar er stonden wel wat foutjes in.
Een dominee gaat niet met pensioen, maar met emeritaat (n dit geval vervroegd) niet vermeld is dat ds. Droger de kanselbijbel zal sluiten. Ik denk ook dat ds. Schoonderwoerd gezegd heeft dat hij in Sliedrecht stond, en niet gewerkt, want zo zegt een predikant dit meestal.
Het is inderdaad nog triester voor de mensen die uit de Coloniastraat komen, maar sommigen hadden kennelijk een soort profetische blik want er zijn een aantal overgegaan naar de GG.
Ik vind het jammer dat er geen samenwerkingsverband mogelijk bleek.
Dan had deze gemeente in stand kunnen worden gehouden.
Als CGKer moet je nu of naar Vlaardingen of naar Rotterdam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerkgebouwen

Bericht door HHKtE »

Ook de CGK van Nieuw Amsterdam heeft as zondag haar laatste dienst
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

HHKtE schreef:Ook de CGK van Nieuw Amsterdam heeft as zondag haar laatste dienst
Op 30 december is dat dan wel een hele verdrietige afsluiting van het jaar voor die mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Delftenaar »

Ja, zeer zeker.

Afgelopen zondag hoorde ik het verhaal van een persoon die voor de tweede keer een kerksluiting mee moest maken. Was best aangrijpend.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
s1051952 schreef:
Mara schreef:In het AD van afgelopen zaterdag staat een interview met ds. Schoonderwoerd, over de sluiting van de CGK in Schiedam
https://www.ad.nl/rotterdam/allerlaatst ... k~afaf430e

Ik werd er vooral droevig van.
Wel een Zegen dat deze predikant de kracht heeft gekregen om deze gemeente nog bij te staan in hun laatste maanden en ze regelmatig een gastpredikant op de kansel hadden.
Ze zijn dus niet in de steek gelaten.
Op zich wel een goed geschreven artikel vind ik. Het blijft altijd verdrietig als een kerk niet meer wordt gebruikt voor kerkdiensten.
Op zich wel, maar er stonden wel wat foutjes in.
Een dominee gaat niet met pensioen, maar met emeritaat (n dit geval vervroegd) niet vermeld is dat ds. Droger de kanselbijbel zal sluiten. Ik denk ook dat ds. Schoonderwoerd gezegd heeft dat hij in Sliedrecht stond, en niet gewerkt, want zo zegt een predikant dit meestal.
Het is inderdaad nog triester voor de mensen die uit de Coloniastraat komen, maar sommigen hadden kennelijk een soort profetische blik want er zijn een aantal overgegaan naar de GG.
Ik vind het jammer dat er geen samenwerkingsverband mogelijk bleek.
Dan had deze gemeente in stand kunnen worden gehouden.
Als CGKer moet je nu of naar Vlaardingen of naar Rotterdam.
Het artikel is ook geschreven voor lezers van het AD, niet van het RD. Dan is het wel handig als de geijkte aanduidingen begrijpelijk worden weer gegeven.
Ik weet niet hoeveel kerkgangers er nog waren maar ik heb het gevoel dat de ondergrens erg hoog ligt. Misschien zou je in dat soort situaties af moeten stappen van de regel dat er een bepaald aantal ambtsdragers moet zijn en er een evangelisatiesetting van maken. Geen idee of dat haalbaar is maar het onderzoeken waard.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef: Ik weet niet hoeveel kerkgangers er nog waren maar ik heb het gevoel dat de ondergrens erg hoog ligt.
Dat is precies wat ik ook vaak denk als ik over sluitingen hoor. Op de 1 of andere manier hebben we een te zware kerkstructuur. In Engeland heb je behoudende baptistengemeenten met 15 leden die met hun tienden een dominee betalen. De dominee heeft soms ook een part time baan naast zijm ambt. En dan zie ik in Nederland gemeenten sluiten met veel meer leden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:
Het artikel is ook geschreven voor lezers van het AD, niet van het RD. Dan is het wel handig als de geijkte aanduidingen begrijpelijk worden weer gegeven.
Ik weet niet hoeveel kerkgangers er nog waren maar ik heb het gevoel dat de ondergrens erg hoog ligt. Misschien zou je in dat soort situaties af moeten stappen van de regel dat er een bepaald aantal ambtsdragers moet zijn en er een evangelisatiesetting van maken. Geen idee of dat haalbaar is maar het onderzoeken waard.
Alhoewel het AD voor iedereen geschreven wordt, kun je dit wel op een andere manier uitleggen.
In de trant van: emeritaat (pensioen)
Ik denk dat een evangelisatiegemeente, zoals in Rotterdam-Zuid, in Schiedam niet haalbaar is.
J.C. Philpot schreef:In Engeland heb je behoudende baptistengemeenten met 15 leden die met hun tienden een dominee betalen. De dominee heeft soms ook een part time baan naast zijm ambt. En dan zie ik in Nederland gemeenten sluiten met veel meer leden.
Het gaat niet alleen om geen dominee meer hebben - die hebben ze eigenlijk wel, consulent en heel veel gastpredikanten - maar geen broeders meer voor het k.r. ambt.
Deze gemeente had m.i. best bestaansrecht kunnen behouden. Maar dan wel met wat aanpassingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

De kanselbijbel van de Hoeksteen - CGK te Schiedam, is gistermiddag gesloten door ds. Droger.
Voor wie deze dienst wil beluisteren:

http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21467
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Ik las in een geschiedenis van een kerkgebouw dat het gebouw 500.000 gulden had gekost, waarvan het Rijk de helft bijdroeg.
Dit was begin jaren '50.
Was dit gebruikelijk en is dit nog steeds zo?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door refo »

Mara schreef:Ik las in een geschiedenis van een kerkgebouw dat het gebouw 500.000 gulden had gekost, waarvan het Rijk de helft bijdroeg.
Dit was begin jaren '50.
Was dit gebruikelijk en is dit nog steeds zo?
Ja. De gergem in Gouda aan de Ronsseweg is ook met subsidie gebouwd.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Kerkgebouwen

Bericht door RotterS »

Mara schreef:Ik las in een geschiedenis van een kerkgebouw dat het gebouw 500.000 gulden had gekost, waarvan het Rijk de helft bijdroeg.
Dit was begin jaren '50.
Was dit gebruikelijk en is dit nog steeds zo?
Ik kan in Rotterdam zo 5 kerken aanwijzen waar de gemeente op de een of andere manier aan heeft bijgedragen, met name in de nieuwe naoorlogse woonwijken. Kerken werden gezien als een onderdeel van de maatschappij en nodig voor het welzijn van de mensen. En dus was er geld beschikbaar (in de vorm van een subsidie voor een deel van de kosten) om deze te bouwen. Uiteraard kon iedere denominatie profiteren van deze subsidies. De kerken die ik ken zijn 2 GG's, een Gereformeerd-synodale, een hervormde en een rooms-katholieke. Gezien het feit dat tot 1970 er heel wat nieuwe kerken in Rotterdam zijn gebouwd, ga ik er vanuit dat er nog meer met overheidssteun zijn gebouwd.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Plaats reactie