Kerkgebouwen

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:Met een miljoenenplan wil minister Van Engelshoven van Cultuur kerken redden van de sloop. Dorpen in Groningen en Friesland hebben daar ervaring mee, maar makkelijk is het niet, waarschuwen de kerkenredders.

Nederland heeft nog zo’n zesduizend kerken. Maar steeds minder mensen gaan naar de kerk. Vooral daardoor zal 30 procent tot misschien wel 80 procent de komende jaren hun oorspronkelijke religieuze functie verliezen. Geld is er tekort en sloop dreigt. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelde daarom onlangs 13,5 miljoen euro beschikbaar om ‘kerkenvisies’ te ontwikkelen: een gezamenlijk toekomstplan voor alle kerken in een gemeente.

Soms komen hele dorpen tegenover elkaar te staan, ziet Strolenberg. ‘Kerken liggen mensen na aan het hart. Emoties kunnen hoog oplopen. Je hoeft maar naar een kerk te wijzen en er ontstaat al discussie.’

WAT TE DOEN MET ONZE LEEGSTAANDE KERKEN
Ik heb op een paar plaatsen voormalige kerken een woonfunctie zien krijgen. Blijven ze in ieder geval behouden.
Hier de RK ook
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Delftenaar »

Vaak blijven de gebouwen wel staan, dat is tendens van de laatste jaren.
Het is belangrijk dat er geen nieuwe functie in komt die botst met de oorspronkelijke bedoeling van het kerkgebouw. Zo las ik gisteren in de krant (geen RD) over een yogastudio in een kerk. Dat schuurt wat.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

@DDD Dezeis ook mooiAfbeelding
Afbeelding
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Luther »

Mara schreef:Met een miljoenenplan wil minister Van Engelshoven van Cultuur kerken redden van de sloop. Dorpen in Groningen en Friesland hebben daar ervaring mee, maar makkelijk is het niet, waarschuwen de kerkenredders.

Nederland heeft nog zo’n zesduizend kerken. Maar steeds minder mensen gaan naar de kerk. Vooral daardoor zal 30 procent tot misschien wel 80 procent de komende jaren hun oorspronkelijke religieuze functie verliezen. Geld is er tekort en sloop dreigt. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelde daarom onlangs 13,5 miljoen euro beschikbaar om ‘kerkenvisies’ te ontwikkelen: een gezamenlijk toekomstplan voor alle kerken in een gemeente.

Soms komen hele dorpen tegenover elkaar te staan, ziet Strolenberg. ‘Kerken liggen mensen na aan het hart. Emoties kunnen hoog oplopen. Je hoeft maar naar een kerk te wijzen en er ontstaat al discussie.’

WAT TE DOEN MET ONZE LEEGSTAANDE KERKEN
Gewoon afbreken.
Als mensen dat niet willen, zullen ze weer naar de kerk moeten gaan. Waarom zou een seculiere samenleving kerken willen openhouden waar niemand meer komt om het levende Woord?
Ik geef niet zoveel om emoties van mensen, die het zo moeilijk vinden dat de kerk van hun jeugd wordt afgebroken, maar zelf niet meer gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door GJdeBruijn »

Luther schreef:Gewoon afbreken.
Als mensen dat niet willen, zullen ze weer naar de kerk moeten gaan. Waarom zou een seculiere samenleving kerken willen openhouden waar niemand meer komt om het levende Woord?
Ik geef niet zoveel om emoties van mensen, die het zo moeilijk vinden dat de kerk van hun jeugd wordt afgebroken, maar zelf niet meer gaan.
Hier ben ik het wel mee eens, ook al is het een pijnlijk gegeven dat de situatie heden ten dage zo ontstaan is.
Een kerk is pas Kerk als het Levende Woord wordt verkondigd. Zodra de verkondiging stil valt is het slechts een gebouw, net als alle andere gebouwen. Als er al een reden is om een oud kerkgebouw in stand te houden, dan is dat hooguit om reden van kunst-historie cq. architectuur.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouwen

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Mara schreef:Met een miljoenenplan wil minister Van Engelshoven van Cultuur kerken redden van de sloop. Dorpen in Groningen en Friesland hebben daar ervaring mee, maar makkelijk is het niet, waarschuwen de kerkenredders.

Nederland heeft nog zo’n zesduizend kerken. Maar steeds minder mensen gaan naar de kerk. Vooral daardoor zal 30 procent tot misschien wel 80 procent de komende jaren hun oorspronkelijke religieuze functie verliezen. Geld is er tekort en sloop dreigt. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelde daarom onlangs 13,5 miljoen euro beschikbaar om ‘kerkenvisies’ te ontwikkelen: een gezamenlijk toekomstplan voor alle kerken in een gemeente.

Soms komen hele dorpen tegenover elkaar te staan, ziet Strolenberg. ‘Kerken liggen mensen na aan het hart. Emoties kunnen hoog oplopen. Je hoeft maar naar een kerk te wijzen en er ontstaat al discussie.’

WAT TE DOEN MET ONZE LEEGSTAANDE KERKEN
Gewoon afbreken.
Als mensen dat niet willen, zullen ze weer naar de kerk moeten gaan. Waarom zou een seculiere samenleving kerken willen openhouden waar niemand meer komt om het levende Woord?
Ik geef niet zoveel om emoties van mensen, die het zo moeilijk vinden dat de kerk van hun jeugd wordt afgebroken, maar zelf niet meer gaan.
Ik ook niet, maar ik hoop toch dat er nog een keer een tijd komt dat we de kerken weer hard nodig hebben, en te klein zullen zijn.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aggieoudje »

liz boer schreef:@DDD Dezeis ook mooiAfbeelding
Afbeelding
Zijn 2 verschillende kerken!
De onderste is de Rehobothkerk van de hwba krimpen, hier zullen wij als gemeente dus van januari t/m juni 4 diensten gaan houden(ipv 2) ivm met de renovatie van ons andere kerkgebouw de Sionskerk.
De bovenste is de Bron de kerk van de katholieken hier ter plaatse. Ik vind hem persoonlijk echt oerlelijk en dat is de mening van vele Krimpenaren. Toen hij werdt gebouwd kwam er veel commentaar los.
Laatst gewijzigd door aggieoudje op 24 nov 2018, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

aggieoudje schreef:
liz boer schreef:@DDD Dezeis ook mooiAfbeelding
Afbeelding
De onderste is de Rehobothkerk van de hwba krimpen, hier zullen wij als gemeente dus van januari t/m juni 4 diensten gaan houden(ipv 2) ivm met de renovatie van ons andere kerkgebouw de Sionskerk.
De bovenste is de Bron de kerk van de katholieken hier ter plaatse. Ik vind hem persoonlijk echt oerlelijk en dat is de mening van vele Krimpenaren. Toen hij werdt gebouwd kwam er veel commentaar los.
Ik vind hem niet lelijk hoor, ik kwam er deze week langs ik dacht he wat een mooi gebouw!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aggieoudje »

Hij is helemaal van ijzer of staal(ik weet het niet precies :? ) en heeft echt een lelijke bruine kleur. Ik woon er vlakbij en kan hem uit mijn slaapkamerraam ongeveer zien staan, maar ik word er echt niet warm of koud van en vele met mij! Maar smaken verschillen!
Vind de andere foto, de Rehobothkerk dan mooier (en niet omdat het mijn eigen kerk is!) al is die ook niet perse supermooi, ik ben meer van de oude kerken en dit is een modern gebouw uit 2002.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Delftenaar schreef:Vaak blijven de gebouwen wel staan, dat is tendens van de laatste jaren.
Het is belangrijk dat er geen nieuwe functie in komt die botst met de oorspronkelijke bedoeling van het kerkgebouw. Zo las ik gisteren in de krant (geen RD) over een yogastudio in een kerk. Dat schuurt wat.
Tsja, uiteindelijk heeft een voormalige eigenaar weinig meer te zeggen over toekomstig gebruik.
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

aggieoudje schreef:
liz boer schreef:@DDD Dezeis ook mooiAfbeelding
Afbeelding
Zijn 2 verschillende kerken!
De onderste is de Rehobothkerk van de hwba krimpen, hier zullen wij als gemeente dus van januari t/m juni 4 diensten gaan houden(ipv 2) ivm met de renovatie van ons andere kerkgebouw de Sionskerk.
De bovenste is de Bron de kerk van de katholieken hier ter plaatse. Ik vind hem persoonlijk echt oerlelijk en dat is de mening van vele Krimpenaren. Toen hij werdt gebouwd kwam er veel commentaar los.
Haha. Dat is net de onderkant van zo een omgeslagen slagschip.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Delftenaar »

Beide gebouwen hebben, als je goed kijkt, dezelfde architectuur als basis. Namelijk een ronde vorm die naar een punt toeloopt. Waarbij de Rehobothkerk in die punt een torentje heeft die de RK mist. Maar de hoofdlijnen zijn gelijk.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aline1984 »

ik vind het twee mooie ontwerpen die inderdaad veel op elkaar lijken. :huhu
@ liz boer: wij hebben dezelfde smaak! :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Delftenaar schreef:Beide gebouwen hebben, als je goed kijkt, dezelfde architectuur als basis. Namelijk een ronde vorm die naar een punt toeloopt. Waarbij de Rehobothkerk in die punt een torentje heeft die de RK mist. Maar de hoofdlijnen zijn gelijk.
Precies. Daarom vind ik beide kerken dan ook oerlelijk, sorry @aggieoudje :hum . De GG van Krimpen aan den IJssel is trouwens ook niet zo mooi. Geef mij dan maar de OGGiN, die is heel wat mooier.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelde daarom onlangs 13,5 miljoen euro beschikbaar om ‘kerkenvisies’ te ontwikkelen: een gezamenlijk toekomstplan voor alle kerken in een gemeente.
Waarom zou de overheid hier geld voor uittrekken?
(~)
Plaats reactie