Kerkgebouwen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Volgens mij ben je niet lid van een gemeente om bij te houden wat de gemeenteleden allemaal doen.

Het is toch zeker niet de bedoeling dat je elke week bij de gemeenteleden om de koffie gaat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Volgens mij ben je niet lid van een gemeente om bij te houden wat de gemeenteleden allemaal doen.

Het is toch zeker niet de bedoeling dat je elke week bij de gemeenteleden om de koffie gaat?
Klopt. Maar om met elkaar mee te leven moet je natuurlijk wel weten wat er speelt en het leven van je medemens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Dat wordt, als het goed is, zondags afgegeven (of tijdens de koffie-roddel-visite of als je de buurvrouw van een paar straten verder tegenkomt en ze zegt middenin de supermarkt: "Heb je het ook al gehoord van...?").

En je kunt ook meeleven 'in de binnenkamer', om maar eens een ouderwetse term te gebruiken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

gallio schreef:
Jantje schreef:Volgens mij ben je niet lid van een gemeente om bij te houden wat de gemeenteleden allemaal doen.

Het is toch zeker niet de bedoeling dat je elke week bij de gemeenteleden om de koffie gaat?
Klopt. Maar om met elkaar mee te leven moet je natuurlijk wel weten wat er speelt en het leven van je medemens.
Ja in 1 thess 5 staat: 14 En wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen.
Dit spreekt echt van elkaar helpen, ondersteunen, vermanen ja dan moet je elkaar wel een beetje kennen en weten wat er is.
En als je alleen in de binnenkamer meeleefd, kun je hem niet bemoedigen of troosten of vermanen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Dat wordt, als het goed is, zondags afgegeven (of tijdens de koffie-roddel-visite of als je de buurvrouw van een paar straten verder tegenkomt en ze zegt middenin de supermarkt: "Heb je het ook al gehoord van...?").

En je kunt ook meeleven 'in de binnenkamer', om maar eens een ouderwetse term te gebruiken.
Dat afgeven en dat meeleven in de binnenkamer zal in veel gevallen heel summier zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Welnee, bij ons wordt dat altijd goed afgegeven hoor. Al ligt het wel aan de dominee of ouderling die moet preken/lezen. De éne is wat uitgebreider dan de ander.

En als je het niet precies weet, wou jij dan beweren dat je op moet bellen naar de betreffende persoon? Dat staat toch ook wel heel nieuwsgierig. Je kunt ook een kaartje sturen of helpen om een maaltijd te koken, dan doe je al heel veel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Welnee, bij ons wordt dat altijd goed afgegeven hoor. Al ligt het wel aan de dominee of ouderling die moet preken/lezen. De éne is wat uitgebreider dan de ander.

En als je het niet precies weet, wou jij dan beweren dat je op moet bellen naar de betreffende persoon? Dat staat toch ook wel heel nieuwsgierig. Je kunt ook een kaartje sturen of helpen om een maaltijd te koken, dan doe je al heel veel.
Fijn dat je in een gemeente zit waar het goed gedaan wordt. Het gaat nl ook wel eens anders.

Nee, je moet niet gaan bellen voor het laatste nieuws. Als je werkelijk met elkaar meeleeft is dat ook niet nodig. Dan weet je het al.

Ik vind een kaartje of helpen met een maaltijd nou niet echt 'heel veel'. Maar genoeg hierover. Ik geloof dat we op totaal verschillende golflengte zitten op wat we met 'meeleven' bedoelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Ik denk het ook.

Zou jij eens kunnen omschrijven wat dat voor jouw dan precies inhoudt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef:
Wandelende schreef: In de PKN zie je ook veel zgn. wijkgemeenten. Wellicht heeft hij dat meer op het oog.
Die wijkgemeenten hebben vaak allemaal een andere signatuur. GB, confessioneel etc. vormen samen een centrale gemeente in een bepaalde plaats.
Dat komt voor. Maar er zijn ook PKN-gemeenten die echt vanwege de grootte zijn opgedeeld in wijkgemeenten, die qua signatuur allemaal op dezelfde lijn zitten. Dus "vaak allemaal een andere signatuur" is een beetje te generaliserend, met alle respect.
~~Soli Deo Gloria~~
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Ik denk het ook.

Zou jij eens kunnen omschrijven wat dat voor jouw dan precies inhoudt?
Goede vraag. Natuurlijk kan ik mijn gedachten daarover gaan typen. Maar het is beter dat als kerkelijke gemeente dat samen door te denken en daar ook iets mee te doen. Komt zoiets bij jullie niet ter sprake bij bv belijdenis of bijbelstudie? Geeft jullie predikant of een gast predikant daar nooit geen aandacht aan? Ik zou het positief vinden als jouw gemeente daar eens een lezing over houdt.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:
Wandelende schreef:En maar bidden om bijeen te brengen wat bijeen hoort. ;)
En toch, hoe krom het ook klinkt: juist door elkaar de ruimte te geven ontstaat er weer de mogelijkheid om met elkaar over wezenlijke zaken te spreken. Dat Jezus voor onze zonden aan het kruis gehangen heeft en zo verzoening heeft gebracht.
En dat de een dat belijdt met psalmen van Datheen en de ander met Opwekking zal best. Maar juist door elkaar in dat soort dingen, zeg even de veelkleurigheid, te aanvaarden en ruimte te geven ontstaat plaats om elkaar in de kern te vinden.
Dat vind ik ook. Als je bidt om bijeen te brengen wat bij elkaar hoort, is dat natuurlijk niet hetzelfde als vragen of alle andere mensen zich maar snel aan mijn eigen ideeen zullen aanpassen. Mensen die zo redeneren, zullen er best zijn, maar zo'n gebed heeft met het gebed om de eenheid van de kerk niets te maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:Ik denk het ook.

Zou jij eens kunnen omschrijven wat dat voor jouw dan precies inhoudt?
Goede vraag. Natuurlijk kan ik mijn gedachten daarover gaan typen. Maar het is beter dat als kerkelijke gemeente dat samen door te denken en daar ook iets mee te doen. Komt zoiets bij jullie niet ter sprake bij bv belijdenis of bijbelstudie? Geeft jullie predikant of een gast predikant daar nooit geen aandacht aan? Ik zou het positief vinden als jouw gemeente daar eens een lezing over houdt.
Als er iemand ernstig ziek is, kan er een mail rondgestuurd worden, met wat die persoon mankeert en de vraag om gebed en praktische hulp. Er worden oudere mensen bezocht (door de jeugdvereniging) en geregeld wordt er een middag of avond(maaltijd) voor hen belegd, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

En bij jou?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Als jouw kerkenraad de leiding had over een gemeente zo groot als de Ger. Gem. van (bijvoorbeeld) Krabbendijke, dan zou dat betekenen dat er 4 of zelfs 5 GG's zouden zijn in Krabbendijke.

Gekker moet het niet worden.
Ik krijg de indruk dat je reactie anders was bedoeld.....

En je vergelijkt appels met peren. Natuurlijk is het lastig in de GG om zoiets te doen, zeker in de huidige situatie. Maar je kunt de het situatie in deze gemeente niet overzetten naar de GG gemeenten in de omgeving.
Ik krijg ook de de indruk dat je bijvoorbaat al negatief bent.

En uit de praktijk ken ik het verschil. Van een zeer grote gemeente naar deze gemeente. In de praktijk blijkt dan toch dat je in een grote gemeente op gaat in de massa.
Ik kan voor Krabbendijke ook Kapelle-Biezelinge, Goes, 's-Gravenpolder of Yerseke invullen.

En verder zou ik niet weten hoe je dit anders zou moeten lezen.
Veel verschil zal er niet inzitten..

Waarom kwalificeer je beslissingen van een gemeente uit een ander kerkverband als: gekker moet het niet worden en ik zou een probleem hebben met deze kerkenraad in een grote gemeente?

Verder ga je aan veel opmerkingen van mij en ook @Zeeuw voorbij. Ik herken zijn punt namelijk ook. Te grote gemeentes verdwijn je in de massa. Mensen die geestelijk vastlopen en bij de kerkenraad geen open oor en hart vinden en door verwezen worden zoek maar iemand in de gemeente op.... Dat ga je dan krijgen. Helaas zou ik zeggen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Met een miljoenenplan wil minister Van Engelshoven van Cultuur kerken redden van de sloop. Dorpen in Groningen en Friesland hebben daar ervaring mee, maar makkelijk is het niet, waarschuwen de kerkenredders.

Nederland heeft nog zo’n zesduizend kerken. Maar steeds minder mensen gaan naar de kerk. Vooral daardoor zal 30 procent tot misschien wel 80 procent de komende jaren hun oorspronkelijke religieuze functie verliezen. Geld is er tekort en sloop dreigt. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelde daarom onlangs 13,5 miljoen euro beschikbaar om ‘kerkenvisies’ te ontwikkelen: een gezamenlijk toekomstplan voor alle kerken in een gemeente.

Soms komen hele dorpen tegenover elkaar te staan, ziet Strolenberg. ‘Kerken liggen mensen na aan het hart. Emoties kunnen hoog oplopen. Je hoeft maar naar een kerk te wijzen en er ontstaat al discussie.’

WAT TE DOEN MET ONZE LEEGSTAANDE KERKEN
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Met een miljoenenplan wil minister Van Engelshoven van Cultuur kerken redden van de sloop. Dorpen in Groningen en Friesland hebben daar ervaring mee, maar makkelijk is het niet, waarschuwen de kerkenredders.

Nederland heeft nog zo’n zesduizend kerken. Maar steeds minder mensen gaan naar de kerk. Vooral daardoor zal 30 procent tot misschien wel 80 procent de komende jaren hun oorspronkelijke religieuze functie verliezen. Geld is er tekort en sloop dreigt. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelde daarom onlangs 13,5 miljoen euro beschikbaar om ‘kerkenvisies’ te ontwikkelen: een gezamenlijk toekomstplan voor alle kerken in een gemeente.

Soms komen hele dorpen tegenover elkaar te staan, ziet Strolenberg. ‘Kerken liggen mensen na aan het hart. Emoties kunnen hoog oplopen. Je hoeft maar naar een kerk te wijzen en er ontstaat al discussie.’

WAT TE DOEN MET ONZE LEEGSTAANDE KERKEN
Ik heb op een paar plaatsen voormalige kerken een woonfunctie zien krijgen. Blijven ze in ieder geval behouden.
Plaats reactie