Kerkgebouwen

Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Wat een triest dieptepunt is dit:
Op 26 oktober 2018 vindt het Oktoberfest in Schiedam voor de tweede keer plaats. Uiteraard is de Grote of Sint Janskerk in het centrum van Schiedam de locatie voor dit geweldige evenement. Naast deze unieke locatie, hebben we weer de leukste artiesten en voldoende bier, wijn, fris, Flugels, en eten.

Zondag is er weer een "gewone" kerkdienst...
Gebeurt in Goes helaas ook in de grote kerk. Allerhande modeshows en tegenwoordig het ‘Thank Goes its saturday/friday’ gebeuren. Kerkgangers zitten in de bierstank.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerkgebouwen

Bericht door s1051952 »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:Wat een triest dieptepunt is dit:
Op 26 oktober 2018 vindt het Oktoberfest in Schiedam voor de tweede keer plaats. Uiteraard is de Grote of Sint Janskerk in het centrum van Schiedam de locatie voor dit geweldige evenement. Naast deze unieke locatie, hebben we weer de leukste artiesten en voldoende bier, wijn, fris, Flugels, en eten.

Zondag is er weer een "gewone" kerkdienst...

Gebeurt in Goes helaas ook in de grote kerk. Allerhande modeshows en tegenwoordig het ‘Thank Goes its saturday/friday’ gebeuren. Kerkgangers zitten in de bierstank.
Bah
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

s1051952 schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:Wat een triest dieptepunt is dit:
Op 26 oktober 2018 vindt het Oktoberfest in Schiedam voor de tweede keer plaats. Uiteraard is de Grote of Sint Janskerk in het centrum van Schiedam de locatie voor dit geweldige evenement. Naast deze unieke locatie, hebben we weer de leukste artiesten en voldoende bier, wijn, fris, Flugels, en eten.

Zondag is er weer een "gewone" kerkdienst...

Gebeurt in Goes helaas ook in de grote kerk. Allerhande modeshows en tegenwoordig het ‘Thank Goes its saturday/friday’ gebeuren. Kerkgangers zitten in de bierstank.
Bah
Klopt. Maar gaat vaker gebeuren. De grote kerken met 100 leden zijn qua onderhoud onbetaalbaar geworden.
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aggieoudje »

http://www.reliwiki.nl/images/thumb/1/1 ... kerk_1.jpg

Vanaf dv 2 januari 2019 zal ons grootste kerkgebouw de Sionskerk in Krimpen a/d IJssel voor ruim 6 maanden gerenoveerd worden en dan ook volledig gesloten zijn. In deze periode zullen er 4 diensten gehouden gaan worden in ons andere kerkgebouw de Rehobothkerk. En ook alle gemeenteactiviteiten moeten dan in 1 kerkgebouw plaatsvinden.

De Sionskerk stamt uit 1971 en is hard aan een opknapbeurt toe. Het is een koud en tochtig gebouw. De grootste veranderingen die gaan plaatsvinden zijn:
- Verbouwing van de kerkzaal tot een flexibele eigentijdse ruimte. Er zullen aardig wat zitplaatsen verdwijnen(vooral omdat de avonddiensten zo slecht worden bezocht :ouin ), maar wel met de mogelijkheid om die weer uit te breiden bij drukkere diensten(bijv biddag en dankdag, belijdenisdiensten enz) door een gallerij(die alleen dan zal open zijn) en genoeg ruimte voor het plaatsen van stoelen.
Het hele plafond van de kerkzaal zal ook worden vervangen met o.a. als bedoeling een betere akkoestiek te krijgen.
- Vergroten liturgisch centrum in de kerkzaal
- 2 Extra bijzalen, uitbreiding hal en een nieuwe entree
- Renovatie van de bestaande zalen(o.a. dubbel glas en nieuwe kozijnen plaatsen)

Een hele operatie die is uitbesteed aan een aannemer die lid is van onze gemeente.
1 januari, nieuwjaarsmorgen is voorlopig de laatste dienst in de oude vorm, en dan ergens voor de zomervakantie moet het hele project klaar zijn.
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden! Al vanaf mijn 3e jaar is dit mijn vertrouwde kerk waar ik elke zondag zit. Ik ben er gedoopt en deed er belijdenis. Is ons vertrouwde vaste plekje waar we altijd zitten in de kerkzaal er straks nog? We gaan het allemaal zien.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Komt er een nieuwe galerij?

Ik ben er ooit wel geweest met het kinderkoor, denk ik. Ik kan me althans de kerk nog herinneren. Ik vond het wel een mooie kerk.
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aggieoudje »

DDD schreef:Komt er een nieuwe galerij?

Ik ben er ooit wel geweest met het kinderkoor, denk ik. Ik kan me althans de kerk nog herinneren. Ik vond het wel een mooie kerk.
Inderdaad een nieuwe, want nu is er nog geen galerij!
Misschien heb je toch een andere kerk in je hoofd, de ogg kerk en de gg kerk hier in Krimpen hebben volgens mij wel een galerij.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Nee. Ik ben nooit in de OGGIN daar geweest. Wel in de GG, maar dat is een heel ander kerkgebouw. Volgens mij heb ik daar ooit gezonden op een hervormingsavond. In de tijd dat de plaatselijke GG nog niet in zijn eentje de hervorming herdacht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Wat is daar mis mee? Misschien komen er wel zoveel mensen dat ze het daarom maar gesplitst hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Wat is daar mis mee? Misschien komen er wel zoveel mensen dat ze het daarom maar gesplitst hebben.
Daar is erg veel mis mee. Eerst was er een interkerkelijke herdenking, die is vervangen door een herdenking vanuit drie naast elkaar gelegen GG. Maar goed. Het is begonnen toen ds. Moerkerken in Cappelle West kwam, maar ik weet niet of daar een verband tussen is. Toen ik jong was, hield ook de PKN GB Noorderkerk Amsterdam een herdenking samen met de GG. Dat is nu ook niet meer zo. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de GG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Misschien weet @Mistig dat?
En Capelle is met één p...

Verder is het volgens mij een discussie op de vierkante millimeter. Er zijn gelukkig nog genoeg plaatsen waar het wel gedaan wordt. Ik denk dan onder anderen aan Oud-Beijerland en Elspeet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Marion »

https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-s ... -1.1528282

Wat een prachtig ontwerp! Een plaatje. :super
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-s ... -1.1528282

Wat een prachtig ontwerp! Een plaatje. :super
Ja zeg, past bij de huizen die er staan!
Mooi door soberheid!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-s ... -1.1528282

Wat een prachtig ontwerp! Een plaatje. :super
Ja zeg, past bij de huizen die er staan!
Mooi door soberheid!
Soberheid? Enkel het kleurgebruik Liz. Ik zie een hoop poespas die echt de boodschap niet ten goede komt. Waar ik overigens niet tegen ben, maar sober vind ik anders.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Kerkgebouwen

Bericht door aline1984 »

liz boer schreef:
Ja zeg, past bij de huizen die er staan!
Mooi door soberheid!
ik denk dat de huizen die er staan er in het echt niet staan. het is een ontwerp. misschien is het wel wat het huis van hun dominee moet worden of van hun koster!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Marion schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-s ... -1.1528282

Wat een prachtig ontwerp! Een plaatje. :super
Ja zeg, past bij de huizen die er staan!
Mooi door soberheid!
Soberheid? Enkel het kleurgebruik Liz. Ik zie een hoop poespas die echt de boodschap niet ten goede komt. Waar ik overigens niet tegen ben, maar sober vind ik anders.
Wat zie jij dan allemaal?
Vind je de 3 zijbeuken overbodig?

Ik vind het een zeer mooi kerkontwerp. Het valt me trouwens toch op dat architect Born uit Middelharnis mooie kerken ontwerpt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie