Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

De gemeenteraad van de gemeente Ouderkerk heeft donderdagavond in meerderheid definitief ingestemd met de bouw van een kerk voor de hersteld hervormde gemeente (hhg) van Ouderkerk aan den IJssel aan de Abelenlaan. De afsluiting van tien jaar gesteggel gebeurde na uitvoerig beraad.

Burgemeester De Prieëlle pakt halverwege de raadsvergadering een vergrootglas. „Met al uw vragen kijken we híér doorheen naar wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren.” Ervoor hadden raadsleden onder meer vragen gesteld over mogelijke problemen met de verkeersveiligheid rond de kerk. De Prieëlle, portefeuillehouder: „U denkt misschien dat een kerk met zondagse kerkgangers uniek is, maar dat is niet zo. Dat we al tien jaar in dit proces zitten is wél zeer uniek.”

Het debat had plaats tijdens de laatste inhoudelijke raadsvergadering van de gemeente. Per 1 januari gaat Ouderkerk met vier andere waardgemeenten op in de fusiegemeente Krimpenerwaard.

Vooral de PvdA en de ChristenUnie hadden veel vragen. Wel stonden beide partijen verschillend in de discussie. PvdA-voorman Maat suggereerde onder meer het besluit aan de nieuwe raad over te dragen. „Als de rechter dit besluit afwijst, moet de nieuwe gemeente tenslotte wéér een besluit nemen.” De Prieëlle: „Dat kan de rechter niet doen, want dan zou hij op uw stoel, als wetgevende macht, gaan zitten.”

CU-raadslid Burger wilde vooral zekerheid over het uitblijven van hinder van de kerk voor aangrenzende bedrijven. „Ik ben blij met de brief van de hhg naar bedrijven, waarin ze stelt hen niet te willen belemmeren in hun bedrijfsvoering. Ik heb nu geen reden om hieraan te twijfelen, maar zou graag een duidelijke toezegging zien.”

Na een schorsing bleek de hhg hiertoe bereid. Mede hierdoor gaf de ChristenUnie groen licht voor de bouwvergunning. Samen met de SGP en Lijst van der Vlist (voorheen CDA) gaf dit de meerderheid. VVD en PvdA stemden tegen. Van der Vlist liet nog weten het verdwijnen van de torenspits uit het ontwerp te betreuren. Dit laatste gebeurde eerder onder druk van CU-raadslid Burger.

Op de publieke tribune slaken de kerkgangers na het fiat van de raad een zucht van verlichting. „Een heel bijzonder moment”, zegt kerkvoogd en bouwcommissielid Jan Don bewogen. „Ik wil erbij benadrukken dat ook de heer Burger in de afgelopen maanden heel constructief met ons heeft meegedacht. Dat vertrouwen hebben we ook altijd in de ChristenUnie gehad.”

Het college gaat zo snel mogelijk de vergunning afgeven, zegde burgemeester De Prieëlle donderdagavond toe.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Mara »

Ik heb even gekeken op de site, maar wat een prachtig kerkgebouw wordt dit.
Heel mooi, met die klassieke vormen.
Ik hoop voor alle betrokkenen dat dit zo door mag gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Dipper »

Mooi voor die gemeente - maar ten eerste zijn er niet genoeg kerkgebouwen in het land? En ten tweede jammer dat het allemaal zo heeft gemoeten, weer een kerkmuur achter de kerkmuur.
Zoekt toch de eenheid!
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Reiziger »

Dipper schreef:Mooi voor die gemeente - maar ten eerste zijn er niet genoeg kerkgebouwen in het land? En ten tweede jammer dat het allemaal zo heeft gemoeten, weer een kerkmuur achter de kerkmuur.
Zoekt toch de eenheid!
Het is: zoek toch de eenheid
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Pimpelmees »

Forummer schreef:
Dipper schreef:Mooi voor die gemeente - maar ten eerste zijn er niet genoeg kerkgebouwen in het land? En ten tweede jammer dat het allemaal zo heeft gemoeten, weer een kerkmuur achter de kerkmuur.
Zoekt toch de eenheid!
Het is: zoek toch de eenheid
Dipper gebruikt hier de gebiedende wijs meervoud. Er kan in dat geval een -t achter de stam geplaatst worden.

Denk bv aan:
"Komt allen tezamen, jubelend van vreugde,
komt nu, o komt nu naar Bethlehem.
Ziet nu de Vorst der eng'len, hier geboren,
komt laten wij aanbidden,
die koning."

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over of je deze vorm nog moet gebruiken. Het zou ouderwets zijn. Het wordt in "gewone taal" afgeraden. Maar ik vind het wel mooi.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Hendrikus »

Pimpelmees schreef:
Forummer schreef:
Dipper schreef:Mooi voor die gemeente - maar ten eerste zijn er niet genoeg kerkgebouwen in het land? En ten tweede jammer dat het allemaal zo heeft gemoeten, weer een kerkmuur achter de kerkmuur.
Zoekt toch de eenheid!
Het is: zoek toch de eenheid
Dipper gebruikt hier de gebiedende wijs meervoud. Er kan in dat geval een -t achter de stam geplaatst worden.

Denk bv aan:
"Komt allen tezamen, jubelend van vreugde,
komt nu, o komt nu naar Bethlehem.
Ziet nu de Vorst der eng'len, hier geboren,
komt laten wij aanbidden,
die koning."

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over of je deze vorm nog moet gebruiken. Het zou ouderwets zijn. Het wordt in "gewone taal" afgeraden. Maar ik vind het wel mooi.
In het nieuwe Liedboek van 2013 zijn al die t'tjes weggehaald, als zijnde ouderwets.
Ik vind dat jammer: ze zijn er door de oorspronkelijke dichters welbewust neergezet, dan moeten wij ze niet weghalen.
(Net zo min als we apostrofjes moeten gaan invoegen om een e te suggereren waar de oorspronkelijke dichters welbewust Heer hebben geschreven, zonder e aan het eind.)
Maar om in gesproken of geschreven taal anno 2014 nog op deze manier "zoekt" te bezigen, dat doet wel een beetje archaïsch aan.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door DDD »

Nee. Sinds de spellingsherziening van 1995 is de t in deze gevallen niet meer toegestaan, als ik het goed weet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Tiberius »

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Daar heb je gelijk in: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... _word_lid/
Maar ik vraag me af of dat met de spellingswijziging van 1995 te maken heeft.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Ditbenik »

Dipper schreef:Mooi voor die gemeente - maar ten eerste zijn er niet genoeg kerkgebouwen in het land? En ten tweede jammer dat het allemaal zo heeft gemoeten, weer een kerkmuur achter de kerkmuur.
Zoekt toch de eenheid!
Ik denk niet dat die gemeente heeft aan lege kerkgebouwen in Zwolle, Apeldoorn, Eindhoven of waar dan ook. Dus dat is een onzinnige vraag.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Dipper »

Wat ik bedoel is dat kerkgenootschappen in eenzelfde dorp gewoon 1 gebouw kunnen gebruiken. Neem Rijssen Eskerk waar binnen- en buitenverbanders de Eskerk samen gebruiken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Wat ik bedoel is dat kerkgenootschappen in eenzelfde dorp gewoon 1 gebouw kunnen gebruiken. Neem Rijssen Eskerk waar binnen- en buitenverbanders de Eskerk samen gebruiken.
In het geval van kerk in toptictitel, ze huren al een aantal jaren het kerkgebouw van een GG in een naburige gemeente.
Maar dat heeft wel tot gevolg dat ze behoorlijk afwijkende kerktijden hebben en ook moeten ze de zalen delen, wat nogal eens op allerlei bezwaren kan stuiten.
Het is een fijne tijdelijke oplossing, als overbrugging, maar niet bedoeld om dit voor tientallen jaren te moeten doen.
Ook de afstand naar het kerkgebouw kan voor sommige gemeenteleden moeilijk zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Reformer »

Mara schreef:
Dipper schreef:Wat ik bedoel is dat kerkgenootschappen in eenzelfde dorp gewoon 1 gebouw kunnen gebruiken. Neem Rijssen Eskerk waar binnen- en buitenverbanders de Eskerk samen gebruiken.
In het geval van kerk in toptictitel, ze huren al een aantal jaren het kerkgebouw van een GG in een naburige gemeente.
Maar dat heeft wel tot gevolg dat ze behoorlijk afwijkende kerktijden hebben en ook moeten ze de zalen delen, wat nogal eens op allerlei bezwaren kan stuiten.
Het is een fijne tijdelijke oplossing, als overbrugging, maar niet bedoeld om dit voor tientallen jaren te moeten doen.
Ook de afstand naar het kerkgebouw kan voor sommige gemeenteleden moeilijk zijn.
En wat te denken van de dominee die lopend (en soms fietsend) van Ouderkerk naar Krimpen heen en weer gaat.....!
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door Mara »

Reformer schreef:
Mara schreef:
Dipper schreef:Wat ik bedoel is dat kerkgenootschappen in eenzelfde dorp gewoon 1 gebouw kunnen gebruiken. Neem Rijssen Eskerk waar binnen- en buitenverbanders de Eskerk samen gebruiken.
In het geval van kerk in toptictitel, ze huren al een aantal jaren het kerkgebouw van een GG in een naburige gemeente.
Maar dat heeft wel tot gevolg dat ze behoorlijk afwijkende kerktijden hebben en ook moeten ze de zalen delen, wat nogal eens op allerlei bezwaren kan stuiten.
Het is een fijne tijdelijke oplossing, als overbrugging, maar niet bedoeld om dit voor tientallen jaren te moeten doen.
Ook de afstand naar het kerkgebouw kan voor sommige gemeenteleden moeilijk zijn.
En wat te denken van de dominee die lopend (en soms fietsend) van Ouderkerk naar Krimpen heen en weer gaat.....!
O ja? Wat bijzonder. Ik wist wel dat sommige gemeenteleden principieel tegen zondagsrijden zijn.
Ik dacht dat dit alleen nog in OGG of GGiN kringen voorkwam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Definitief fiat voor kerkbouw hhg Ouderkerk

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Reformer schreef:
Mara schreef:
Dipper schreef:Wat ik bedoel is dat kerkgenootschappen in eenzelfde dorp gewoon 1 gebouw kunnen gebruiken. Neem Rijssen Eskerk waar binnen- en buitenverbanders de Eskerk samen gebruiken.
In het geval van kerk in toptictitel, ze huren al een aantal jaren het kerkgebouw van een GG in een naburige gemeente.
Maar dat heeft wel tot gevolg dat ze behoorlijk afwijkende kerktijden hebben en ook moeten ze de zalen delen, wat nogal eens op allerlei bezwaren kan stuiten.
Het is een fijne tijdelijke oplossing, als overbrugging, maar niet bedoeld om dit voor tientallen jaren te moeten doen.
Ook de afstand naar het kerkgebouw kan voor sommige gemeenteleden moeilijk zijn.
En wat te denken van de dominee die lopend (en soms fietsend) van Ouderkerk naar Krimpen heen en weer gaat.....!
O ja? Wat bijzonder. Ik wist wel dat sommige gemeenteleden principieel tegen zondagsrijden zijn.
Ik dacht dat dit alleen nog in OGG of GGiN kringen voorkwam.
Nee hoor, er zijn er, wat dat laatste betreft, nog enkele overgebleven in de Gereformeerde Gemeenten (syn.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie