Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Plaats reactie
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door claus »

Vrienden,

Wie van jullie weet of er vroeger te Kamperland op Noord-Beveland een Oud Gereformeerde Gemeente is geweest met als ambtsdrager oud. Van Goudswaard? Wie kan er iets meer over vertellen? En...wanneer hield deze gemeente op te bestaan? En...ging ze toen over naar de huidige Gereformeerde Gemeente te Kamperland?
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door sweelinck 25 »

In de levensbeschrijving van ds. W.C. Lamain wordt er gesproken over deze gemeente. Omstreeks 1910 ontstonden er in Kamperland gezelschappen. Op zondag werd er thuis een preek gelezen. Later werd ds. Boone uitgenodigd, eenmaal per jaar kwam hij dan om te preken en kinderen te dopen. In 1917 werd deze groep binnen de ledeboeriaanse Oud Gereformeerde Gemeente opgenomen.

Meer wordt er volgens mij in deze levensbeschrijving niet over deze gemeente schreven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door huisman »

claus schreef:Vrienden,

Wie van jullie weet of er vroeger te Kamperland op Noord-Beveland een Oud Gereformeerde Gemeente is geweest met als ambtsdrager oud. Van Goudswaard? Wie kan er iets meer over vertellen? En...wanneer hield deze gemeente op te bestaan? En...ging ze toen over naar de huidige Gereformeerde Gemeente te Kamperland?

http://reliwiki.nl/index.php/Kamperland ... e_Gemeente
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door Gerson »

H.Hille schrijft in zijn boek: " Samengevloeid" op blz197 het volgende:

"In 1917 werd er te Kamperland een zelfstandige Oud Gereformeerde Gemeente geinstitueerd.
Reeds geruime tijd kwam in die plaats een groepje gezelschapsmensen bij elkaar. Toen werd een kerkje gebouwd en ressorteerde de gemeente enige tijd onder Zierikzee.
In april 1990 bracht de classis-West de gemeente vanwege het onvervuld blijven van de ambten en het sterk teruggelopen ledental als afdeling onder bij de gemeente 's-Gravenpolder.
kort daarop werd de afdeling ontbonden"
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door Dipper »

Wat ik al dacht, is het van oorsprong geen Ledeboeriaanse gemeente. Ze zongen ook niet uit Datheen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door Hendrikus »

Dipper schreef:Wat ik al dacht, is het van oorsprong geen Ledeboeriaanse gemeente. Ze zongen ook niet uit Datheen.
Heel verstandig ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Dipper schreef:Wat ik al dacht, is het van oorsprong geen Ledeboeriaanse gemeente. Ze zongen ook niet uit Datheen.
Heel verstandig ;)
Waarom verstandig?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dipper schreef:Wat ik al dacht, is het van oorsprong geen Ledeboeriaanse gemeente. Ze zongen ook niet uit Datheen.
Heel verstandig ;)
Waarom verstandig?
Dat is vragen naar de bekende weg ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dipper schreef:Wat ik al dacht, is het van oorsprong geen Ledeboeriaanse gemeente. Ze zongen ook niet uit Datheen.
Heel verstandig ;)
Waarom verstandig?
Dat is vragen naar de bekende weg ;)
Begrijp ik, maar was het weer nodig om onnodig te kwetsen? Datheen is toch zuiver reformatorisch? Wat dat betreft vaak beter
dan 1773.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Begrijp ik, maar was het weer nodig om onnodig te kwetsen? Datheen is toch zuiver reformatorisch? Wat dat betreft vaak beter
dan 1773.
Maar niet Calvinistisch :)
Tot zover de welbekende rotonde weer.
Datheen is inderdaad prachtig aangaande inhoud, maar verschrikkelijk om te zingen.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door Dipper »

In huiselijke omgeving gebruik ik niet anders dan Datheen en Utenhove. Zij hebben aan de wieg van de Hollandse reformatie gestaan.

In de melodie kan je niet vergissen, het vraagt qua tekst altijd wat aandacht extra.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeente te Kamperland

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dipper schreef:Wat ik al dacht, is het van oorsprong geen Ledeboeriaanse gemeente. Ze zongen ook niet uit Datheen.
Heel verstandig ;)

(....) was het weer nodig om onnodig te kwetsen? Datheen is toch zuiver reformatorisch? Wat dat betreft vaak beter
dan 1773.
Dit is geen kwetsen. Wie al wat langer meedraait op dit forum, weet dat Hendrikus geen liefhebber is van Datheen omdat de rijm niet erg lekker loopt en omdat het niet zo eenvoudig ritmisch gezongen kan worden. Dat zijn zeer legale redenen, net zo legaal als het is om het met zijn mening oneens te zijn.
En als moderator voeg ik eraan toe: laat het hier maar even bij.
Plaats reactie