Reis naar Auschwitz

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:
huisman schreef:
De Schrift heeft idd geen beloften voor het joodse geloof maar wel voor het volk van de Joden (Israël)
Dat is duidelijk.

En Romeinen 1 en 2 maakt m.i. ook geen onderscheidt tussen het joodse geloof en allerlei heidense opvattingen en geloven. Die hoofdstukken zijn m.i. juist een betoog dat er ten diepste geen verschil is.

Vandaar mijn opmerking dat als men iemand meeneemt die het jodendom aanhangt men ook bereid moet zijn een islamiet mee te nemen als gids.

Jouw stellingname lijkt het zijn: Het is prima omdat het een jood is. Klopt dat?
Niet helemaal .
1.Het lijkt mij historisch onmogelijk om bezwaar te hebben dat een Jood ons zou begeleiden in Auschwitz.
Dit is een drogargument, daar gaat het niet over. Want is het ook historisch onmogelijk bezwaar te hebben tegen het meenemen van een Marokkaan, een boeddhist of een tegelzetter als gids.
huisman schreef:2.Christenen zijn niet geroepen om zich van de joden af te zonderen maar om hun het evangelie te brengen(eerst de Jood en dan de Griek)
idem een drogredenering. Dat geld ook voor de Marokkaan, een boeddhist of een tegelzetter.
huisman schreef:3.Wij zijn geroepen om de Joden jaloers te maken en ze zo naar de gekomen Messias te lieden.
idem een drogredenering. Dat geld ook voor de Marokkaan, een boeddhist of een tegelzetter.
huisman schreef:4. Voor de Joden liggen er nog onvervulde beloften is de Schrift. Zij zijn beminden om der vaderen wil.
Dat klopt. Maar wat heeft dat ermee te maken? Of vind je dat rabbijn van der Kamp ook maar beroepbaar moet worden gesteld in de kerken als predikant? En zo niet, waarom dan niet?

Men neemt een gids mee waarvan de Schrift zegt: "Laat hen varen, ze zijn blinde leidslieden der blinden"
Zeer vreemd gereageerd: Als de Schrift zegt eerst de Jood en dan de Griek dan zeg jij daar klopt niets van want dit geld ook voor de Marokkaan, een boeddhist of een tegelzetter.
...en als jij vind dat je net zo goed een Marokkaan, een boeddhist of een tegelzetter kunt meenemen naar Auschwitz dan een Rabbijn dan is jouw historisch besef volkomen afwezig. Die Marokkaan, een boeddhist of een tegelzetter hebben geen bloedbanden met dit vernietigingskamp.

Jammer ook dat jij met één tekstfrase Romeinen 9-11 uitschakelt. Gelukkig zei de Heere Jezus niet tot Nicodemus of Saulus van Tarsen: Ik laat jullie varen want jullie zijn blinde leidslieden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door GGBeroopingswerk »

WimA schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
WimA schreef:Of vind je dat rabbijn van der Kamp ook maar beroepbaar moet worden gesteld in de kerken als predikant? En zo niet, waarom dan niet?
Men neemt een gids mee waarvan de Schrift zegt: "Laat hen varen, ze zijn blinde leidslieden der blinden"
Idem een drogreden. De tekst slaat niet op een gids in de historie van Auschwitz, maar om een gids in de leer van de Bijbel.
Precies. En wat is dhr. van der Kamp? Een gids in de leer van de Bijbel. Of wil je beweren dat de ook de GG predikanten mee gaan als reisleider en niets zullen zeggen over de Schrift?
Dus als jij verdwaald ben en je ziet een Joodse Rabijn lopen, zal je hem niet vragen naar de weg? :quoi
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door GGBeroopingswerk »

WimA schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Daarnaast heb ik zelf eens op een Refo-school een les gevolgd van een Rabijn. En zij hebben een zeer goede uitleg van het Oude Testament! Dit is ook zodanig gewaardeerd door bepaalde oudvaders. Met dien verstande, dat het niet moet gaan over de weg tot het heil.
Daar gaat toch het hele OT over? Over de weg tot het heil? Elke andere uitleg is mensenwerk en dwaasheid al lijkt het nog zo slim.
:quoi

De weg tot het heil vind je inderdaad in het hele OT, maar er staat wel meer in dan alleen dat. In mijn GBS-versie tenminste wel...
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door WimA »

jaja.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Luther »

WimA schreef:Maar goed, de teneur is, zeur niet.
Inderdaad!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door eilander »

Wil iemand nog nieuwe argumenten inbrengen? Volgens mij heeft iedereen wel zo zijn zegje gedaan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Gelukkig zei de Heere Jezus niet tot Nicodemus of Saulus van Tarsen: Ik laat jullie varen want jullie zijn blinde leidslieden.
Nee, als er een Messiasbelijdende Jood zou meegaan, zou je idd. een heel ander verhaal hebben.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door WimA »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Gelukkig zei de Heere Jezus niet tot Nicodemus of Saulus van Tarsen: Ik laat jullie varen want jullie zijn blinde leidslieden.
Nee, als er een Messiasbelijdende Jood zou meegaan, zou je idd. een heel ander verhaal hebben.
Gelet op de reacties is het onderscheidt maken van een orthodoxe jood en een Messiasbelijende jood spijkers op laag water zoeken.
Luther schreef:
WimA schreef:Maar goed, de teneur is, zeur niet.
Inderdaad!

Ik was benieuwd naar de argumentatie om hiervoor (voor dhr. van der Kamp) te kiezen. Ik weet wel genoeg denk ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Reis naar Auschwitz

Bericht door eilander »

WimA schreef:Ik weet wel genoeg denk ik.
Iedereen wel, denk ik. :lock
Gesloten