Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Eveline de Pater »

Vandaag vergadert de synode van de GGiN. Waarschijnlijk zal aan de orde komen het vraagstuk van de samenwerking met de GG. Volgens Ds. van Eckeveld is daar een besluit over genomen, wat op een 'geschikt moment' naar buiten zal worden gebracht. Misschien is het vandaag.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door -DIA- »

Eveline de Pater schreef:Vandaag vergadert de synode van de GGiN. Waarschijnlijk zal aan de orde komen het vraagstuk van de samenwerking met de GG. Volgens Ds. van Eckeveld is daar een besluit over genomen, wat op een 'geschikt moment' naar buiten zal worden gebracht. Misschien is het vandaag.
Ik denk niet dat het meteen veel verder komt. Niet om negatief te zijn, maar om de realiteit niet uit het
oog te verliezen. Ik ben overigens wel benieuwd wat er dan gezegd is, of wat er is besloten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door sirdanilot »

Waarom praten ze niet vooral ook met de OGG wat betreft samenwerking, ligt dat niet veel dichter bij elkaar dan GG - GGiN?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Auto »

sirdanilot schreef:Waarom praten ze niet vooral ook met de OGG wat betreft samenwerking, ligt dat niet veel dichter bij elkaar dan GG - GGiN?
Na het boekje van ds Kort is dat een beetje discutabel geworden.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat er een behoorlijk cultuurverschil is tussen de OGG en de GGiN. Om het zo maar te zeggen: de GGiN is nogal op het kerkverband gericht, hoogkerkelijk, en daar is met bij de OGG nogal wars van.

Tussen de OGG en de GG bestaat een correspondentieband. Als die er ook zou komen tussen OGG en GGiN, zou je via de OGG ook met een attestatie over kunnen van GG naar GGiN. Dat zal ook niet de bedoeling zijn...
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door huisman »

Laat de GG en de GGiN de studie van ds Golverdingen als praatstuk gebruiken....misschien worden ze dan allemaal lid van de CGK :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Mannetje »

Echt? Dan kom je ook uit in een verband dat lijkt op GKV/NGK in de linkerflank.
-
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door freek »

Mannetje schreef:Echt? Dan kom je ook uit in een verband dat lijkt op GKV/NGK in de linkerflank.
Nou en? Interessante breedte krijg je dan. Niks mis mee, wat diversiteit.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door sirdanilot »

De OGG gaan sowieso niet tot een ander kerkverband toetreden, want het is een 'noodkerk' ontstaan vanuit de van het padje af geraakte' Hervormde Kerk. Wel kunnen andere kerkverbanden (zoals bijvoorbeeld de GGiN, al vinden zij hun eigen kerkverband helaas al te perfect) toetreden tot de OGG lijkt mij.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Mannetje »

freek schreef:
Mannetje schreef:Echt? Dan kom je ook uit in een verband dat lijkt op GKV/NGK in de linkerflank.
Nou en? Interessante breedte krijg je dan. Niks mis mee, wat diversiteit.
Een zekere diversiteit zie ik niet als een probleem, maar als je uit de GG komt, is de afstand tot de NGK best groot...
Dus zie ik alle GG-ers nog niet direct richting CGK gaan.
-
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door sirdanilot »

Ik zie eerder gevaar voor een afgesplitste, rechtse cgk... CGK hersteld verband, het is niet eens ondenkbaar helaas.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

sirdanilot schreef:Ik zie eerder gevaar voor een afgesplitste, rechtse cgk... CGK hersteld verband, het is niet eens ondenkbaar helaas.
Zeker niet. Er wordt gesteld dat men in harmonie samen (links met rechts en vice versa) beslissingen nemen. Maar zie het er nog wel eens van komen, helaas. Want "zo goed" is die harmonie ook weer niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door huisman »

sirdanilot schreef:Ik zie eerder gevaar voor een afgesplitste, rechtse cgk... CGK hersteld verband, het is niet eens ondenkbaar helaas.
Toch zal dat niet vlug gebeuren. CGK'ers zijn geen scheurders/splitsers . Het is dan ook het enige kerkverband dat geen grote splitsing in de laatste 100 jaar heeft meegemaakt. De verschillen binnen de CGK zijn altijd al groot geweest maar zelfs bij spannende momenten houden wij elkaar vast.

GG afsplitsing GGiN
GGiN afsplitsing GGiN(bv)
GK afsplitsing GKv
GKv afsplitsing NG
NHK afsplitsing HHK.

Ik weet te weinig van de OGG om te zeggen of daar ook splitsingen zijn geweest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Mannetje »

Plaatselijk scheurt er wel eens wat, maar landelijk gezien heb je gelijk.
-
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door sirdanilot »

huisman schreef:
sirdanilot schreef:Ik zie eerder gevaar voor een afgesplitste, rechtse cgk... CGK hersteld verband, het is niet eens ondenkbaar helaas.
Toch zal dat niet vlug gebeuren. CGK'ers zijn geen scheurders/splitsers . Het is dan ook het enige kerkverband dat geen grote splitsing in de laatste 100 jaar heeft meegemaakt. De verschillen binnen de CGK zijn altijd al groot geweest maar zelfs bij spannende momenten houden wij elkaar vast.

GG afsplitsing GGiN
GGiN afsplitsing GGiN(bv)
GK afsplitsing GKv
GKv afsplitsing NG
NHK afsplitsing HHK.

Ik weet te weinig van de OGG om te zeggen of daar ook splitsingen zijn geweest.
Je hebt wel vrije oud gereformeerde gemeenten (bijvoorbeeld in Terneuzen) maar ik denk niet dat je daar echt van een scheuring kunt spreken. Het zelfde geldt voor de GGiN, wat vrije gemeenten maar niet echt een grote scheuring lijkt me ?

De NHK was ook niet echt een scheurder/splitser maar is toch ook helaas uiteengevallen...

Wat zijn eigenlijk de (leer)verschillen tussen rechtse CGK en de HHK?
Plaats reactie