Oud Gereformeerde Gemeenten

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door WimA »

Floppy schreef:
WimA schreef:
Overigens las ik - bij een inzamelingsactie - de volgende constructie: Men lene de kerk geld en belooft de rente (per jaar) als gift terug te geven. De kerk krijgt dus - per saldo - een renteloze lening. De lener kan dan b.v. een percentage afspreken en dat percentage als een - aftrekbare - gift aan de kerk geven. (Een beetje slim gemeentelid vraagt er natuurlijk wel collectebonnen (= toch maar oud papier en een lege hand in het zakje is not done) voor terug). Mag dat b.v. met een "rentepercentage" van 10%?
Zolang de geldverstrekker zijn rente-inkomsten bij de belasting opgeeft, is er niets mis mee, maar dan helpt het ook niet veel geloof ik.
Misschien mis ik wat.
Ok, daar had ik niet aan gedacht, dat dit soort renteinkomsten bij het inkomen geteld moeten worden. Als dat zo is helpt het idd niet veel. Weet iemand wat dan nog het nut van "rente" vragen zou zijn en dit als gift "teruggeven"?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:En verder - sinds ik begrepen heb dat het nogal "not done" is om een lege hand in het zakje te doen - doe ik het zo vaak mogelijk.
Wat is dit nu weer voor een rare opmerking!
Niet raar, gewoon naastenliefde.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:En verder - sinds ik begrepen heb dat het nogal "not done" is om een lege hand in het zakje te doen - doe ik het zo vaak mogelijk.
Wat is dit nu weer voor een rare opmerking!
Niet raar, gewoon naastenliefde.
???
Niets in de collecte stoppen... daar zal de kerk van opknappen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:En verder - sinds ik begrepen heb dat het nogal "not done" is om een lege hand in het zakje te doen - doe ik het zo vaak mogelijk.
Wat is dit nu weer voor een rare opmerking!
Niet raar, gewoon naastenliefde.
???
Niets in de collecte stoppen... daar zal de kerk van opknappen!
Naastenliefde tot mijn naaste, het "ik ben beter dan gij" zal nieuwe toppen beklimmen als ze zien dat anderen de zak maar zo voorbij laten gaan. En dat is niet goed voor ze.
Bovendien is een lege hand in de zak doen ook als men niets wil geven naar de Schrift.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door sirdanilot »

Mag deze collectediscussie alsjeblieft worden verplaatst? Dit heeft echt niks meer te maken met de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Celine van Wezel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 11:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Celine van Wezel »

Ik voer een onderzoekje uit naar de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel leden de indivduele gemeenten tellen. Ze houden hier geen jaarboeken bij, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Dus m'n vraag is: zouden jullie, als je weleens in één of meerdere gemeenten van dit kerkverband komt of daar lid bent, het ongeveer-ledenaantal naar mij toe kunnen sturen? Dat mag door een berichtje via RF te sturen of te mailen naar celinevanwezel@gmail.com. U zou mij er heel erg mee helpen!

Groetjes,
Celine van Wezel
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Celine van Wezel schreef: 03 mei 2023, 12:57 Ik voer een onderzoekje uit naar de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel leden de indivduele gemeenten tellen. Ze houden hier geen jaarboeken bij, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Dus m'n vraag is: zouden jullie, als je weleens in één of meerdere gemeenten van dit kerkverband komt of daar lid bent, het ongeveer-ledenaantal naar mij toe kunnen sturen? Dat mag door een berichtje via RF te sturen of te mailen naar celinevanwezel@gmail.com. U zou mij er heel erg mee helpen!

Groetjes,
Celine van Wezel
Ik denk dat je hier wel een schatting(onder tabje leden even uitvouwen) hebt die redelijk voldoet aan de feitelijke omstandigheden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Geref ... per%20jaar.

Misschien dat een enkele gemeente iets te hoog of te laag is ingeschat, maar ik vermoed dat dit wel een redelijke indruk geeft.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Celine van Wezel schreef: 03 mei 2023, 12:57 Ik voer een onderzoekje uit naar de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel leden de indivduele gemeenten tellen. Ze houden hier geen jaarboeken bij, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Dus m'n vraag is: zouden jullie, als je weleens in één of meerdere gemeenten van dit kerkverband komt of daar lid bent, het ongeveer-ledenaantal naar mij toe kunnen sturen? Dat mag door een berichtje via RF te sturen of te mailen naar celinevanwezel@gmail.com. U zou mij er heel erg mee helpen!

Groetjes,
Celine van Wezel
Je zou de scriba van de landelijke kerk kunnen bellen, wellicht weet hij meer.
Mannetje
Berichten: 7768
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Celine van Wezel schreef: 03 mei 2023, 12:57 Ik voer een onderzoekje uit naar de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel leden de indivduele gemeenten tellen. Ze houden hier geen jaarboeken bij, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Dus m'n vraag is: zouden jullie, als je weleens in één of meerdere gemeenten van dit kerkverband komt of daar lid bent, het ongeveer-ledenaantal naar mij toe kunnen sturen? Dat mag door een berichtje via RF te sturen of te mailen naar celinevanwezel@gmail.com. U zou mij er heel erg mee helpen!

Groetjes,
Celine van Wezel
Dag Celine,

Wat is de reden dat zij dit niet bijhouden?
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Hoorde pas dat Utrecht 40 zielen telt.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Oosterland: kleine 300
Zierikzee: 50

Er zijn vast een aantal OGG forummers die meer aantallen weten.
Celine van Wezel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 11:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Celine van Wezel »

Piet Puk schreef: 03 mei 2023, 13:06
Ik denk dat je hier wel een schatting(onder tabje leden even uitvouwen) hebt die redelijk voldoet aan de feitelijke omstandigheden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Geref ... per%20jaar.

Misschien dat een enkele gemeente iets te hoog of te laag is ingeschat, maar ik vermoed dat dit wel een redelijke indruk geeft.
Dank voor deze (en andere!) reacties. De link die je stuurt heb ik gezien, maar is niet overal correct, vooral bij kleine gemeenten niet.

@Geytenbeekje: de scriba van de landelijke kerk is een goed idee inderdaad, dankje!
mark1985
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mark1985 »

Celine van Wezel schreef: 03 mei 2023, 12:57 Ik voer een onderzoekje uit naar de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel leden de indivduele gemeenten tellen. Ze houden hier geen jaarboeken bij, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Denk je nu echt dat scriba je dit gaat geven?
Hopelijk niet.
Via via komt het dan weer via kanalen in de publiciteit en komt er weer ellenlange discussie over.

Weet wel aantallen van diverse gemeenten, maar waarom hier weergegeven
Celine van Wezel
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2023, 11:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Celine van Wezel »

mark1985 schreef: 04 mei 2023, 22:09 Denk je nu echt dat scriba je dit gaat geven?
Hopelijk niet.
Via via komt het dan weer via kanalen in de publiciteit en komt er weer ellenlange discussie over.

Weet wel aantallen van diverse gemeenten, maar waarom hier weergegeven
Om mij te helpen ;)
Het mag overigens ook door me een mail te sturen (celinevanwezel@gmail.com), dan komt het niet in de openbaarheid. Het is voor een onderzoek, en belandt dus niet op internet ofzo.

Ik hoop niet dat ik door mijn vraag de suggestie heb gewekt dat ik allerlei discussies wil oprakelen. Want dat was niet de bedoeling.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Celine van Wezel schreef: 04 mei 2023, 22:22
mark1985 schreef: 04 mei 2023, 22:09 Denk je nu echt dat scriba je dit gaat geven?
Hopelijk niet.
Via via komt het dan weer via kanalen in de publiciteit en komt er weer ellenlange discussie over.

Weet wel aantallen van diverse gemeenten, maar waarom hier weergegeven
Om mij te helpen ;)
Het mag overigens ook door me een mail te sturen (celinevanwezel@gmail.com), dan komt het niet in de openbaarheid. Het is voor een onderzoek, en belandt dus niet op internet ofzo.

Ik hoop niet dat ik door mijn vraag de suggestie heb gewekt dat ik allerlei discussies wil oprakelen. Want dat was niet de bedoeling.
Kan en wil je wat meer over je onderzoek zeggen? Voor een PWS is het wat laat.
Plaats reactie