Curatorium GGiN 2014

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:Sorry, maar dit is wel erg algemeen gesteld. Onlangs beluisterde ik nog een preek van ds. J.A. Weststrate: de Evangeliedeur ging wijd open hoor! En de mensen werden zeker niet blind gehouden. Christus werd verkondigd en uitgestald. Er was niemand in de kerk die straks zal kunnen zeggen: Heere, ik heb het niet geweten, of: Het was voor mij toch onmogelijk om zalig te worden, etc. Het was een evenwichtige, schriftuurlijk-bevindelijke preek. En zo heb ik dat ook eens van ds. M. Krijgsman gehoord. Je hebt nogal de neiging om in je formuleringen niet alleen te stellig te zijn, maar ook door te slaan, en daarmee de werkelijkheid een beetje uit het oog te verliezen.

In de tweede plaats vind ik je antwoord om een andere reden kwalijk: je legt een direct verband tussen het al dan niet toelaten van broeders door het curatorium en de mate waarin de Heere 'tevreden' zou zijn over de prediking die in het betreffende kerkverband gebracht wordt. Daarop zou ik twee dingen willen zeggen:
- Dit strijdt met eerdere postings van jou op dit forum, waarin je zeer kritisch was op de ontwikkelingen binnen de CGK. Laten daar nu juist behoorlijk wat studenten toegelaten te worden. (Kennelijk geloof je ten diepste niet in je eigen redenering.)
- De redenering lijkt verdacht veel op wat de Farizeeën zeggen: Heeft deze gezondigd, of zijn ouders? (Over de blindgeborene) Achter deze vraag schuilt een godsbeeld, van beloning en straf naar de mate waarin we goed of slecht zouden zijn. Ik neem direct aan dat dit niet jouw bedoeling is, maar het is wel de consequentie van wat je schrijft.
Beste Luther,

Misschien moet je niet op een paar preken afgaan Luther, daar moet je misschien ietwat genuanceerder tegenover staan. Ik kraak hier de GGiN niet af, laat dat duidelijk zijn. Maar ik heb moeite met het aanbod van genade aldaar. En nee die komt daar niet tot iedereen. Want ook ik heb verschillende predikanten beluisterd en gelezen uit deze groepering, maar het was in meer of mindere mate altijd onder de noemer van het aanbod van genade en de belofte van het evangelie komt niet tot iedereen, maar alleen tot de uitverkorenen. Dan stel je de Heere Jezus niet als gewillige Zaligmaker voor aan "heel" de gemeente, maar dan bedek je Hem voor een deel, namelijk de uitverkorenen. Natuurlijk zijn er ook preken waarvan gelden mag dat de Christus rijk uitgestald mag worden, maar is het altijd zo? En is dat de leer van de GGiN? Als we eerlijk zijn dan moeten we nee zeggen! Overigens fundeer ik mijn uitspraken op eigen ervaringen met deze predikanten of gemeenteleden.

Mijn uitlatingen over de CGK staat hier geheel los van, Luther. De ontwikkelingen in de CGK zijn zorgelijk te noemen, maar dat zeg ik niet alleen. Ik koppel dat niet aan het curatorium. Dus de relevantie van dit onderwerp gelinkt aan dit topic, daar sla je plank nogal mis.

En op het laatste ingaande: wat een onzin! Als de Waarheid ten volle mag gepreekt worden, dan zal er vrucht komen op de prediking. Dat geloof ik, omdat de Heere een machtige en gewillige God is. Een God van liefde! Natuurlijk is het hier op aarde besmeurd met dwalingen van onze zijde, maar toch als de Heere mensen roept voor het ambt dan maakt hij deze bekwaam en bedient hij deze met Zijn Geest. En als predikanten herhaaldelijk van de kansel af zeggen (overigens ook in andere kerkverbanden) dat er zo weinig bekeerden zijn, dat het maar een klein overblijfsel is, dan denk ik ... Moeten we zo min van de Heere denken? Ja het geestelijke is dor en dood in kerken, daar kunnen we niet omheen. Er is een grote nood. Maar het is een schare die niemand tellen kan. Daar mogen we toch op vertrouwen? Dat de Heere een grote menigte zal zaligen. Nu in de GGiN is het maar voor een enkeling weggelegd en dan vraag ik mij af stel je het niet te krap? Doe je dan niet te kort aan Gods Woord. Dan kan je me stellig vinden en zeggen dat ik doorsla, maar dat is mijn constatering. En dat heb ik hier (of elders) vaker gezegd: Als Christus gepreekt wordt, dan komen er mensen tot geloof! En niet een enkeling, maar dan willen ze allen toegebracht die Hij uitverkoren heeft. En is dat een enkeling? Ja maar je verwijt de GGiN dat ze de uitverkiezing te veel benadrukken en nu doe je hetzelfde! Nee dat is niet een enkeling, maar velen! Ja om de uitverkiezing kunnen we niet heen, maar we moeten niet als uitgangspunt nemen de Raad des Vredes, zoals Steenblok en diens aanhang wel doen. Maar vanuit de Borgstelling van Christus.
Beste Hendrik,

Je maakt er een nogal emotioneel betoog van. Ik reageer vooral op je tranentrekkende betoog over het feit dat er niemand is aangenomen door het curatorium. Je hebt zelf de link gelegd tussen dat feit en de vermeende dwalingen in de prediking.
Ik ontken nergens de inhoud van wat je hierboven stelt, ik zeg alleen dat die link die je legt nogal vreemd is om die uit jou mond (typevinger) te horen. Die link is er namelijk niet; en als die link er volgens jou wel is, dan is dat niet consistent met je losse beweringen in het afgelopen jaar over de situatie binnen de CGK.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Jo-Ann »

ejvl schreef:Vroeger was het heel wat voor een predikant als er in bijvoorbeeld 3 weken niemand tot geloof is gekomen, wellicht dat er een ban op de gemeente lag.
En nu? Hoevelen zijn er de afgelopen 10 jaar tot geloof gekomen? Hoe behoudender hoe minder, of helemaal niets, lijkt het wel, is er dan zo weinig zegen op de prediking?
Misschien onderwerp voor een nieuw topic, toch is dit bovenstaande wel iets waar ik de laatste tijd ook over nadenk.
De volgende vragen:
- Wat is dat: 'een ban op de gemeente'?
- Waar komt het gezegde vandaan?
- Hoe merk je dat concreet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Tiberius »

Jo-Ann schreef:
ejvl schreef:Vroeger was het heel wat voor een predikant als er in bijvoorbeeld 3 weken niemand tot geloof is gekomen, wellicht dat er een ban op de gemeente lag.
En nu? Hoevelen zijn er de afgelopen 10 jaar tot geloof gekomen? Hoe behoudender hoe minder, of helemaal niets, lijkt het wel, is er dan zo weinig zegen op de prediking?
Misschien onderwerp voor een nieuw topic, toch is dit bovenstaande wel iets waar ik de laatste tijd ook over nadenk.
De volgende vragen:
- Wat is dat: 'een ban op de gemeente'?
- Waar komt het gezegde vandaan?
- Hoe merk je dat concreet?
Vraag 2 kan ik wel een antwoord op geven: dat gezegde komt van de geschiedenis van Achan bij Jericho (Jozua 7).
Alleen geloof ik nooit, dat je dat één op één kan overzetten naar een Nieuw Testamentische gemeente. Het valt me op, dat mensen dat soms zeggen en dan iemand anders bedoelen, nooit zichzelf. Dat lijkt me niet de bedoeling.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door ejvl »

Ik heb het van een gelezen uitspraak van een vroegere predikant. Ik zeg het zelf dus niet van iemand, want wie ben ik omdat te zeggen van een gemeente of van een persoon. Ik vind het alleen wel tot nadenken zetten als er geen of nauwelijks aanwas is, nergens specifiek maar algemeen gesteld, beginnende bij onszelf.
De Haas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 feb 2011, 11:37

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door De Haas »

Tiberius schreef:
Jo-Ann schreef:
ejvl schreef:Vroeger was het heel wat voor een predikant als er in bijvoorbeeld 3 weken niemand tot geloof is gekomen, wellicht dat er een ban op de gemeente lag.
En nu? Hoevelen zijn er de afgelopen 10 jaar tot geloof gekomen? Hoe behoudender hoe minder, of helemaal niets, lijkt het wel, is er dan zo weinig zegen op de prediking?
Misschien onderwerp voor een nieuw topic, toch is dit bovenstaande wel iets waar ik de laatste tijd ook over nadenk.
De volgende vragen:
- Wat is dat: 'een ban op de gemeente'?
- Waar komt het gezegde vandaan?
- Hoe merk je dat concreet?
Vraag 2 kan ik wel een antwoord op geven: dat gezegde komt van de geschiedenis van Achan bij Jericho (Jozua 7).
Alleen geloof ik nooit, dat je dat één op één kan overzetten naar een Nieuw Testamentische gemeente. Het valt me op, dat mensen dat soms zeggen en dan iemand anders bedoelen, nooit zichzelf. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Twee opmerkingen:
- In de eerste plaats denk ik dat je het wel over mag zetten op de Nieuw Testamentische gemeente, omdat Paulus dat ook doet: Daarom zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen. (1 Kor. 11:30).
- In de tweede plaats denk ik dat het voor de handliggend is dat mensen dat vaak over iemand anders zeggen, omdat je er niet mee te koop gaat lopen als je er achter komt dat er door jou een ban op de gemeente ligt. Dat lijkt me meer een zaak voor de binnenkamer.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:Sorry, maar dit is wel erg algemeen gesteld. Onlangs beluisterde ik nog een preek van ds. J.A. Weststrate: de Evangeliedeur ging wijd open hoor! En de mensen werden zeker niet blind gehouden. Christus werd verkondigd en uitgestald. Er was niemand in de kerk die straks zal kunnen zeggen: Heere, ik heb het niet geweten, of: Het was voor mij toch onmogelijk om zalig te worden, etc. Het was een evenwichtige, schriftuurlijk-bevindelijke preek. En zo heb ik dat ook eens van ds. M. Krijgsman gehoord. Je hebt nogal de neiging om in je formuleringen niet alleen te stellig te zijn, maar ook door te slaan, en daarmee de werkelijkheid een beetje uit het oog te verliezen.

In de tweede plaats vind ik je antwoord om een andere reden kwalijk: je legt een direct verband tussen het al dan niet toelaten van broeders door het curatorium en de mate waarin de Heere 'tevreden' zou zijn over de prediking die in het betreffende kerkverband gebracht wordt. Daarop zou ik twee dingen willen zeggen:
- Dit strijdt met eerdere postings van jou op dit forum, waarin je zeer kritisch was op de ontwikkelingen binnen de CGK. Laten daar nu juist behoorlijk wat studenten toegelaten te worden. (Kennelijk geloof je ten diepste niet in je eigen redenering.)
- De redenering lijkt verdacht veel op wat de Farizeeën zeggen: Heeft deze gezondigd, of zijn ouders? (Over de blindgeborene) Achter deze vraag schuilt een godsbeeld, van beloning en straf naar de mate waarin we goed of slecht zouden zijn. Ik neem direct aan dat dit niet jouw bedoeling is, maar het is wel de consequentie van wat je schrijft.
Beste Luther,

Misschien moet je niet op een paar preken afgaan Luther, daar moet je misschien ietwat genuanceerder tegenover staan. Ik kraak hier de GGiN niet af, laat dat duidelijk zijn. Maar ik heb moeite met het aanbod van genade aldaar. En nee die komt daar niet tot iedereen. Want ook ik heb verschillende predikanten beluisterd en gelezen uit deze groepering, maar het was in meer of mindere mate altijd onder de noemer van het aanbod van genade en de belofte van het evangelie komt niet tot iedereen, maar alleen tot de uitverkorenen. Dan stel je de Heere Jezus niet als gewillige Zaligmaker voor aan "heel" de gemeente, maar dan bedek je Hem voor een deel, namelijk de uitverkorenen. Natuurlijk zijn er ook preken waarvan gelden mag dat de Christus rijk uitgestald mag worden, maar is het altijd zo? En is dat de leer van de GGiN? Als we eerlijk zijn dan moeten we nee zeggen! Overigens fundeer ik mijn uitspraken op eigen ervaringen met deze predikanten of gemeenteleden.

Mijn uitlatingen over de CGK staat hier geheel los van, Luther. De ontwikkelingen in de CGK zijn zorgelijk te noemen, maar dat zeg ik niet alleen. Ik koppel dat niet aan het curatorium. Dus de relevantie van dit onderwerp gelinkt aan dit topic, daar sla je plank nogal mis.

En op het laatste ingaande: wat een onzin! Als de Waarheid ten volle mag gepreekt worden, dan zal er vrucht komen op de prediking. Dat geloof ik, omdat de Heere een machtige en gewillige God is. Een God van liefde! Natuurlijk is het hier op aarde besmeurd met dwalingen van onze zijde, maar toch als de Heere mensen roept voor het ambt dan maakt hij deze bekwaam en bedient hij deze met Zijn Geest. En als predikanten herhaaldelijk van de kansel af zeggen (overigens ook in andere kerkverbanden) dat er zo weinig bekeerden zijn, dat het maar een klein overblijfsel is, dan denk ik ... Moeten we zo min van de Heere denken? Ja het geestelijke is dor en dood in kerken, daar kunnen we niet omheen. Er is een grote nood. Maar het is een schare die niemand tellen kan. Daar mogen we toch op vertrouwen? Dat de Heere een grote menigte zal zaligen. Nu in de GGiN is het maar voor een enkeling weggelegd en dan vraag ik mij af stel je het niet te krap? Doe je dan niet te kort aan Gods Woord. Dan kan je me stellig vinden en zeggen dat ik doorsla, maar dat is mijn constatering. En dat heb ik hier (of elders) vaker gezegd: Als Christus gepreekt wordt, dan komen er mensen tot geloof! En niet een enkeling, maar dan willen ze allen toegebracht die Hij uitverkoren heeft. En is dat een enkeling? Ja maar je verwijt de GGiN dat ze de uitverkiezing te veel benadrukken en nu doe je hetzelfde! Nee dat is niet een enkeling, maar velen! Ja om de uitverkiezing kunnen we niet heen, maar we moeten niet als uitgangspunt nemen de Raad des Vredes, zoals Steenblok en diens aanhang wel doen. Maar vanuit de Borgstelling van Christus.
Beste Hendrik,

Je maakt er een nogal emotioneel betoog van. Ik reageer vooral op je tranentrekkende betoog over het feit dat er niemand is aangenomen door het curatorium. Je hebt zelf de link gelegd tussen dat feit en de vermeende dwalingen in de prediking.
Ik ontken nergens de inhoud van wat je hierboven stelt, ik zeg alleen dat die link die je legt nogal vreemd is om die uit jou mond (typevinger) te horen. Die link is er namelijk niet; en als die link er volgens jou wel is, dan is dat niet consistent met je losse beweringen in het afgelopen jaar over de situatie binnen de CGK.
Haha, sorry maar de zakdoek is nog steeds in m'n zak geleven. Dat het bij jou tranen op wekt, dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen :huhu

Maar goed inderdaad heb ik die link gelegd tussen vermeende dwalingen (die niet vermeend zijn, maar gewoon heel duidelijk aanwezig zijn) en het aannemen van studenten aan het curatorium. Als je alles zwart ziet en er klinkt geen Evangelie, maar alleen een gehammer op een wettisch leven en het afkraken van andere kerkverbanden ... ja dan zul je het ook niet zo ruim nemen met het aannemen van studenten.

Luther eigenlijk kraam je een hoop onzin uit en ik ben beter van je gewend. Wat ik over de CGK beweer is iets anders dan dat ik over de GGiN beweer. Dat hoort niet bij elkaar, maar dat is gescheiden van elkaar. Hoe je de link legt, moet jezelf weten, maar die is er dus niet. En jij kan het losse beweringen vinden die ik zeg over de CGK, maar ik ken daar de situatie van binnenuit en daarin ben ik niet de enige die het zegt. Het is allemaal niet zo rooskleurig als iedereen schildert in de CGK. Je wil het zien of je hou je ogen gesloten.

Maar als jij niet "normaal" in gesprek wil en alleen maar kan beschuldigen zonder enige vorm van onderbouwing, dan ga ik dus niet meer op je in. Het is hier een discussieforum, dus laat dat dan ook zien. :super
Marinus
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jul 2011, 11:50

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Marinus »

@Hendrik de 3e, ik weet niet goed wat ik van je posting moet denken. Probeer de discussie zuiver en inhoudsvol te houden!


Besef dat je met bepaalde (stellige) woordkeus mensen in hun eigen diepste overtuigingen raakt. We hebben als mens zo graag de wijsheid in pacht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Hendrik de 3de »

Marinus schreef:@Hendrik de 3e, ik weet niet goed wat ik van je posting moet denken. Probeer de discussie zuiver en inhoudsvol te houden!


Besef dat je met bepaalde (stellige) woordkeus mensen in hun eigen diepste overtuigingen raakt. We hebben als mens zo graag de wijsheid in pacht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ten eerste wil ik gewoon discussiëren, maar die plek wordt niet gegund door Luther.
Want hij kapt het af, door loze beweringen en schijn verbindingen te verkondigen.

En wat de bepaalde (stellige) woordkeus ... ik weet van mijzelf dat ik een hard-liner ben. Ja ik zeg dingen soms zwart-wit, want ik hou niet van grijs.
Daar ben ik eerlijk in. Maar de woordkeus hier, daarvan geldt: Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Tiberius »

Heren, rustig aan, a.u.b.
Beperk je tot het onderwerp en niet op de persoon.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:Maar goed inderdaad heb ik die link gelegd tussen vermeende dwalingen (die niet vermeend zijn, maar gewoon heel duidelijk aanwezig zijn) en het aannemen van studenten aan het curatorium. Als je alles zwart ziet en er klinkt geen Evangelie, maar alleen een gehammer op een wettisch leven en het afkraken van andere kerkverbanden ... ja dan zul je het ook niet zo ruim nemen met het aannemen van studenten.
Op je persoonlijk getinte opmerkingen ga ik verder niet in, maar ik probeer de discussie juist zuiver te houden. Jouw stelling is, zoals die hierboven staat: Het bestaan van dwalingen in een kerkverband is omgekeerd evenredig met het toelaten van studenten. Klopt het dat je dat bedoelt? (Deze vraag staat los van een stelling die ikzelf betrek.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:Maar goed inderdaad heb ik die link gelegd tussen vermeende dwalingen (die niet vermeend zijn, maar gewoon heel duidelijk aanwezig zijn) en het aannemen van studenten aan het curatorium. Als je alles zwart ziet en er klinkt geen Evangelie, maar alleen een gehammer op een wettisch leven en het afkraken van andere kerkverbanden ... ja dan zul je het ook niet zo ruim nemen met het aannemen van studenten.
Op je persoonlijk getinte opmerkingen ga ik verder niet in, maar ik probeer de discussie juist zuiver te houden. Jouw stelling is, zoals die hierboven staat: Het bestaan van dwalingen in een kerkverband is omgekeerd evenredig met het toelaten van studenten. Klopt het dat je dat bedoelt? (Deze vraag staat los van een stelling die ikzelf betrek.)
Het ligt eraan hoe je deze stelling inkleurt, zoals jij hem stelt. Het ligt er ook aan wat voor een dwalingen. Je hebt namelijk twee uiterste:
1. Je kan er te weinig toelaten (althans ik vind dat niet gezond, als er jaren geen studenten aangenomen worden)
2. Je kan er teveel toelaten (Niet iedereen kan dominee worden, want dan hebben ze op een gegeven moment geen werk meer ;-))

Maar inderdaad: kerkelijke dwalingen 'kunnen' één van de redenen zijn, waarom er veel of weinig studenten aangenomen worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:Maar goed inderdaad heb ik die link gelegd tussen vermeende dwalingen (die niet vermeend zijn, maar gewoon heel duidelijk aanwezig zijn) en het aannemen van studenten aan het curatorium. Als je alles zwart ziet en er klinkt geen Evangelie, maar alleen een gehammer op een wettisch leven en het afkraken van andere kerkverbanden ... ja dan zul je het ook niet zo ruim nemen met het aannemen van studenten.
Op je persoonlijk getinte opmerkingen ga ik verder niet in, maar ik probeer de discussie juist zuiver te houden. Jouw stelling is, zoals die hierboven staat: Het bestaan van dwalingen in een kerkverband is omgekeerd evenredig met het toelaten van studenten. Klopt het dat je dat bedoelt? (Deze vraag staat los van een stelling die ikzelf betrek.)
Het ligt eraan hoe je deze stelling inkleurt, zoals jij hem stelt. Het ligt er ook aan wat voor een dwalingen. Je hebt namelijk twee uiterste:
1. Je kan er te weinig toelaten (althans ik vind dat niet gezond, als er jaren geen studenten aangenomen worden)
2. Je kan er teveel toelaten (Niet iedereen kan dominee worden, want dan hebben ze op een gegeven moment geen werk meer ;-))

Maar inderdaad: kerkelijke dwalingen 'kunnen' één van de redenen zijn, waarom er veel of weinig studenten aangenomen worden.
Je bent in je antwoord behoorlijk genuanceerd. Prima uiteraard, maar dat strookt niet met de scherpe bewoordingen die je eerder gebruikte. Nu blijkt dat het slechts jouw privémening is ("niet gezond") of slechts op pragmatische gronden is gestoeld ("Geen werk meer").
Aan het slot spreek je uit dat kerkelijke dwalingen één van de redenen kunnen zijn waarom er veel of weinig studenten worden aangenomen. (Ook weer erg genuanceerd ten opzichte van je eerdere stellingen.)

Door deze nuanceringen zeg je uiteindelijk niet veel meer dan dat je een mogelijk verband vermoedt. Dat mogelijke verband is net zo sterk als het verband tussen een afwijzing van een student en het feit dat hij geen zwarte, maar donkergrijze sokken draagt.

Uit je eerdere postings hier maak ik in elk geval op dat jij er behoorlijk zeker van bent dat er weinig tot geen studenten worden aangenomen in kerkverbanden waar een of meerdere dwalingen behoorlijke invloed hebben. Als deze theorie klopt, is het dan een universele theorie? Of gaat de stelling alleen op bij de GGiN? Als dat zo is, dan is het geen theorie meer, maar slechts een willekeurig verband dat inhoudelijk niets zegt.
Als de theorie van jou echter wel breder opgaat, dan heb je die door eerdere eigen (!) uitspraken reeds onderuit gehaald. Je hebt hier immers zeer kritisch geschreven over grote delen van de CGK. Toch worden elk jaar 4-8 studenten toegelaten. Volgens jouw theorie kan dat echter niet.

Het is dus van tweeën één:
- of je theorie is slechts geldend voor de GGiN en door jou bedacht om via dit willekeurig verband je harde kritiek op de prediking en het kerkelijk klimaat binnen de GGiN kracht bij te zetten. (Dat is onnodig en unfair, want dan lijk je niet zeker van je inhoudelijke argumenten.)
- of je theorie is algemeen geldend binnen de gereformeerde gezindte, maar dat heb je die zelf ontkracht door je eerdere uitspraken over de CGK. (Dat is inconsistent en daarmee maak je de geloofwaardigheid van je postings er niet beter op.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:Maar goed inderdaad heb ik die link gelegd tussen vermeende dwalingen (die niet vermeend zijn, maar gewoon heel duidelijk aanwezig zijn) en het aannemen van studenten aan het curatorium. Als je alles zwart ziet en er klinkt geen Evangelie, maar alleen een gehammer op een wettisch leven en het afkraken van andere kerkverbanden ... ja dan zul je het ook niet zo ruim nemen met het aannemen van studenten.
Op je persoonlijk getinte opmerkingen ga ik verder niet in, maar ik probeer de discussie juist zuiver te houden. Jouw stelling is, zoals die hierboven staat: Het bestaan van dwalingen in een kerkverband is omgekeerd evenredig met het toelaten van studenten. Klopt het dat je dat bedoelt? (Deze vraag staat los van een stelling die ikzelf betrek.)
Het ligt eraan hoe je deze stelling inkleurt, zoals jij hem stelt. Het ligt er ook aan wat voor een dwalingen. Je hebt namelijk twee uiterste:
1. Je kan er te weinig toelaten (althans ik vind dat niet gezond, als er jaren geen studenten aangenomen worden)
2. Je kan er teveel toelaten (Niet iedereen kan dominee worden, want dan hebben ze op een gegeven moment geen werk meer ;-))

Maar inderdaad: kerkelijke dwalingen 'kunnen' één van de redenen zijn, waarom er veel of weinig studenten aangenomen worden.
Je bent in je antwoord behoorlijk genuanceerd. Prima uiteraard, maar dat strookt niet met de scherpe bewoordingen die je eerder gebruikte. Nu blijkt dat het slechts jouw privémening is ("niet gezond") of slechts op pragmatische gronden is gestoeld ("Geen werk meer").
Aan het slot spreek je uit dat kerkelijke dwalingen één van de redenen kunnen zijn waarom er veel of weinig studenten worden aangenomen. (Ook weer erg genuanceerd ten opzichte van je eerdere stellingen.)

Door deze nuanceringen zeg je uiteindelijk niet veel meer dan dat je een mogelijk verband vermoedt. Dat mogelijke verband is net zo sterk als het verband tussen een afwijzing van een student en het feit dat hij geen zwarte, maar donkergrijze sokken draagt.

Uit je eerdere postings hier maak ik in elk geval op dat jij er behoorlijk zeker van bent dat er weinig tot geen studenten worden aangenomen in kerkverbanden waar een of meerdere dwalingen behoorlijke invloed hebben. Als deze theorie klopt, is het dan een universele theorie? Of gaat de stelling alleen op bij de GGiN? Als dat zo is, dan is het geen theorie meer, maar slechts een willekeurig verband dat inhoudelijk niets zegt.
Als de theorie van jou echter wel breder opgaat, dan heb je die door eerdere eigen (!) uitspraken reeds onderuit gehaald. Je hebt hier immers zeer kritisch geschreven over grote delen van de CGK. Toch worden elk jaar 4-8 studenten toegelaten. Volgens jouw theorie kan dat echter niet.

Het is dus van tweeën één:
- of je theorie is slechts geldend voor de GGiN en door jou bedacht om via dit willekeurig verband je harde kritiek op de prediking en het kerkelijk klimaat binnen de GGiN kracht bij te zetten. (Dat is onnodig en unfair, want dan lijk je niet zeker van je inhoudelijke argumenten.)
- of je theorie is algemeen geldend binnen de gereformeerde gezindte, maar dat heb je die zelf ontkracht door je eerdere uitspraken over de CGK. (Dat is inconsistent en daarmee maak je de geloofwaardigheid van je postings er niet beter op.)
Om heel je betoog maar over te slaan en gelijk to the point te komen:
Ja het is universeel binnen de gereformeerde gezindte. En dan zeg ik erbij: het kan één van de redenen zijn. Het hoeft niet, maar het kan!
Daarnaast verlies ik misschien in jou ogen geloofwaardigheid, maar dat doet mij eigenlijk niet zoveel.
Want ik blijf er bij dat wat ik gezegd heb over de CGK (dus de zorgen die ik uitgesproken heb) geen enkel verband hebben met de uitspraken die ik nu gedaan heb. Daarnaast heb ik aangegeven dat het tweeërlei kanten op kan gaan. Namelijk dat er helemaal niemand aangenomen wordt en dat is een privé mening, maar wel één met een geopende Bijbel. Daarnaast kunnen er ook menigten aangenomen worden (hier overdrijf ik een beetje, maar dan zie je het onderscheid) en of dat nu goed en juist te noemen is, dat is vraag twee.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:Om heel je betoog maar over te slaan en gelijk to the point te komen:
Kijk aan, eerst een stevig verzoek doen of ik wil discussiëren op basis van argumenten, en dan vervolgens de argumenten overslaan. Fraai is dat!

Maar goed, je hebt in elk geval hiermee aangetoond dat je je eigen uitspraken inderdaad vooral op basis van gevoelens en eigen ervaringen doet (zowel over de GGiN als over de CGK) en niet op basis van argumenten.

:bye
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium GGiN 2014

Bericht door Reiziger »

Anker schreef:
Dit zou je zo ook van de GG kunnen zeggen, is mijn ervaring, en juist niet van de GGiN. Maar dat is mijn mening...
:quoi :quoi :quoi :quoi :quoi

Kan je dat toelichten???

Ik vind dit erg vreemd, omdat er in de GG 3 zijn toegelaten en in de GGN niemand.
Plaats reactie