Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door freek »

Mannetje schreef:Waarom kost een catechismuspreek weinig tijd?
Omdat ze altijd hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

freek schreef:
Mannetje schreef:Waarom kost een catechismuspreek weinig tijd?
Omdat ze altijd hetzelfde zijn.
Als het goed is niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Bettler »

freek schreef:
Mannetje schreef:Waarom kost een catechismuspreek weinig tijd?
Omdat ze altijd hetzelfde zijn.
Dan kunnen wij Kerst, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren ook wel afschaffen. Toch elke keer precies hetzelfde... Soms zit de kracht juist in herhaling van zaken. En juist in de Catechismus kom je de hoofdzaken tegen. Hetzelfde? Ja, saai of uitgekauwd? Geenszins! Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het schrijven van een Catechismuspreek (iets) minder tijd kost dan het schrijven op basis van vrije stof. Maar elke prediker gaat hier op zijn eigen wijze mee om.
DDD schreef:Ik hoor zelden een goede preek van een dominee die twee preken per week maakt. De dominees die ik ken vinden dat eigenlijk ook niet te doen.
Sorry, maar hier kan ik mij totaal niet in vinden. En je doet die honderden predikers die wel elke week 2 preken maken vreselijk te kort!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Dodo »

Ik heb het van dichtbij gezien. Een preek maken kost een dag. Maar je hoeft meestal geen twee nieuwe preken per week te maken, want je preekt meestal ook wel een keer buiten je eigen gemeente. En dan kun je een oude preek hergebruiken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Luther schreef:Hoeveel tijd kost het maken van 1 nieuwe preek?
Een dag.
Forget it!
Twee dagen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Reformer schreef:
Mannetje schreef:Waarom kost een catechismuspreek weinig tijd?
Omdat door de catechismus al veel voorbereidend werk gedaan is. De structuur e.d. is al helder. De voorbereiding van een catechismuspreek kost daarom minder tijd dan een 'vrije stof'. Minder tijd, niet: weinig tijd.
Onze predikant preekt graag in series. Tijdens zijn studieverlof bereidt hij die dan voor. Maar een preek groeit denk ik wel gedurende een week.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Dodo »

Luther schreef:
Dodo schreef:
Luther schreef:Hoeveel tijd kost het maken van 1 nieuwe preek?
Een dag.
Forget it!
Twee dagen!
Dan is hij niet snel ;-)
Ik heb het een dominee horen zeggen: een preek maken kost een dag.
Als je daar acht uur voor rekent, is het een flinke taak. Maar het is meer dan acht uur achter je bureau gaan zitten. De tekst voor een preek komt tot je, door lezen en zoeken en nadenken. Je pakt er nog eens wat boeken bij, je laat het een dagje rusten en op een gegeven moment ga je zitten om aan die preek te beginnen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:
Luther schreef:Hoeveel tijd kost het maken van 1 nieuwe preek?
Een dag.
Forget it!
Twee dagen!
Dan is hij niet snel ;-)
Ik heb het een dominee horen zeggen: een preek maken kost een dag.
Als je daar acht uur voor rekent, is het een flinke taak. Maar het is meer dan acht uur achter je bureau gaan zitten. De tekst voor een preek komt tot je, door lezen en zoeken en nadenken. Je pakt er nog eens wat boeken bij, je laat het een dagje rusten en op een gegeven moment ga je zitten om aan die preek te beginnen.
Een goede eigen werkvertaling, vers-voor-vers-exegese, pericoop-exegese, woordstudie, eigen meditatie kost al een dag. Maar dan moet het schrijven van de preek nog beginnen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Reformer »

Luther schreef:.
Een goede eigen werkvertaling, vers-voor-vers-exegese, pericoop-exegese, woordstudie, eigen meditatie kost al een dag. Maar dan moet het schrijven van de preek nog beginnen.
Helemaal eens met Luther. Wil je een preek gedegen voorbereiden, zul je hier gemiddeld genomen twee dagen voor nodig hebben. Vervolgstof levert, plat gezegd, wel tijdwinst op, omdat je zaken als de achtergrond van het bijbelboek, de auteur, tijdsomstandigheden, etc. niet steeds opnieuw hoeft te onderzoeken.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Nowhere »

Zo zo .. spreekt hier een ervaringsdeskundige?

Van Prof. Velema is bekend dat hij voor elke dienst een nieuwe preek maakte, ja ook als hij buiten de deur ging preken.
De tempo waarin een preek gemaakt wordt is denk ik ook evenredig verbonden met het aantal dienstjaren.
Voor een oudere predikant kost het minder tijd, dan een beginnende predikant.

Maar Luther, 2 dagen om één preek te maken. Dat is wel erg veel! Een dag is aannemelijker. En dan mag de gemeente ook verwachten dat de predikant alvast vooruit werkt!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Dodo »

Mijn vader was predikant, en hij zei dat een preek een dag kostte. En hij maakte zich er niet makkelijk vanaf.
Maar mogelijk hebben anderen minder of meer tijd nodig. De een leest vlotter dan de ander, of kan informatie sneller verwerken.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Reformer »

Nowhere schreef:Zo zo .. spreekt hier een ervaringsdeskundige?

Van Prof. Velema is bekend dat hij voor elke dienst een nieuwe preek maakte, ja ook als hij buiten de deur ging preken.
De tempo waarin een preek gemaakt wordt is denk ik ook evenredig verbonden met het aantal dienstjaren.
Voor een oudere predikant kost het minder tijd, dan een beginnende predikant.

Maar Luther, 2 dagen om één preek te maken. Dat is wel erg veel! Een dag is aannemelijker. En dan mag de gemeente ook verwachten dat de predikant alvast vooruit werkt!
Ik ben enigszins een ervaringsdeskundige; een beginneling.
Het voorbereiden van een preek is ook een proces. Het wordt weleens vergeleken met een geboorte. Ontmoetingen en gesprekken in de week neem je bewust of onbewust mee in dit proces. Eén dag is hier te kort voor!
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een goede preek, met een degelijke exegese, en met diepgang, en toepassing, en weinig herhaling van 50 minuten, zal wel meer tijd kosten voor de voorbereiding, dan een korte preek of een preek met veel herhalingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Bettler »

Johann Gottfried Walther schreef:Een goede preek, met een degelijke exegese, en met diepgang, en toepassing, en weinig herhaling van 50 minuten, zal wel meer tijd kosten voor de voorbereiding, dan een korte preek
Ik durf de stelling wel in te nemen dat het juist andersom is. Juist de zaken helder maar ook kort en krachtig te benoemen vraagt tijd. Daarnaast lijkt het nu alsof je suggereert dat een 'korte' preek minder voorbereiding en minder studie vraagt dan een 'lange' preek ??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door ejvl »

Als je vanuit de grondtekst preekt duurt het langer als een dag volgens mij.
Plaats reactie