Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door GGBeroopingswerk »

freek schreef:
Theodosius schreef:
freek schreef: Tja. Dat werkt hooguit als men de punten daadwerkelijk volgt. Én echt werk gemaakt heeft van de voorbereiding.

Zijn er predikanten die dat niet doen dan? :hum
Ik kijk niet achter de schermen mee, maar als preken uit vijf minuten uitleg van de tekst zelf bestaan, gevolgd worden door allemaal lijnen naar het geestelijk leven, hier en daar verlucht met quotes van Henry, Calvijn of Kersten, dan heb ik sowieso niet de indruk dat er véél werk van gemaakt is.
Juist wel, heel veel lezen van Henry, Calvijn of Kersten tot je genoeg citaten heb om te benoemen. ;)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door -DIA- »

GGBeroopingswerk schreef:
freek schreef:
Theodosius schreef:
freek schreef: Tja. Dat werkt hooguit als men de punten daadwerkelijk volgt. Én echt werk gemaakt heeft van de voorbereiding.

Zijn er predikanten die dat niet doen dan? :hum
Ik kijk niet achter de schermen mee, maar als preken uit vijf minuten uitleg van de tekst zelf bestaan, gevolgd worden door allemaal lijnen naar het geestelijk leven, hier en daar verlucht met quotes van Henry, Calvijn of Kersten, dan heb ik sowieso niet de indruk dat er véél werk van gemaakt is.
Juist wel, heel veel lezen van Henry, Calvijn of Kersten tot je genoeg citaten heb om te benoemen. ;)
Niet geheel uit de lucht gegrepen. Soms lijkt het of we alles moeten staven met wat losse citaten.
Dat kan niet anders dan een vertekend beeld geven. Dacht ik. Het verband is dan immers
weg? Maar wie ben ik...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17357
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door huisman »

freek schreef:
Mannetje schreef:
freek schreef: Herkenbaar. Ik merk dat zowel een gemiddeld appelwoord (men heeft dan max. 10 minuten) als een preek van meer dan 45 minuten, weinig kracht heeft. Maar juist in een setting waarin men in 15-20 minuten een punt moet maken, lukt 'kort en krachtig' nogal eens. Ongeacht de signatuur van de predikant ;)
Daarom heeft een goede preek drie punten. Drie keer 15-20 minuten levert een preek van drie kwartier tot een uur op.
Tja. Dat werkt hooguit als men de punten daadwerkelijk volgt. Én echt werk gemaakt heeft van de voorbereiding.
Ik beluister veel preken en kan niet zeggen dat wij in een tijd zitten waar predikanten zich te weinig voorbereiden.
In tegendeel -om het even plat te zeggen- er wordt uitstekend gepreekt.
Ik wil wel een lijstje publiceren van predikanten uit de CGK/GG/HHK die echt werk maken van hun preken omdat zij beseffen dat het gepredikte woord een door God aangewezen genademiddel is.

Ik doe het maar niet want elk lijstje is persoonlijk gekleurd en dus discutabel...In ieder geval zie ik geen crisis in de prediking die ik beluister in onze eigen gemeente en via MP3.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie