Ingebruikname kerk en orgel

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik ben een groot liefhebber van pijporgels, en wie marktplaats een beetje in de gaten houdt, koopt volgens mij niet zo snel een nep-orgel voor in de kerk. Maar een principieel bezwaar ertegen, is dat ook niet wat overdreven? Alsof dit gelijk in strijd zou zijn met het verbod om vals tegen je naaste te getuigen? Ik zie niet in hoe de naaste daarmee benadeeld wordt.
Geheel eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dan zijn ze dus in Enter wel eerlijk :)
Nee hoor, in Enter wekken ze ook de indruk dat ze een pijporgel hebben.
http://www.allenorganbenelux.com/assets ... n-site.pdf
-DIA- schreef:is die onderste in de Jac. Fruytier? Volgens mij wel!
U hebt de koelkast gewonnen :super
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door refo »

Met een beamer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Luther »

Persoonlijk vind ik een pijporgel nog steeds het mooiste; maar soms bekruipt mij ook het gevoel: Moet het persé als een gemeente nogal armlastig is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door DDD »

Een pijporgel koop je al voor 5000 euro, dus dat kan het probleem niet zijn.

Zolang er nog kerken worden uitgebreid met 200 zitplaatsen terwijl er genoeg kerken in de buurt zijn waar gemakkelijk 300 mensen bij passen, zal het met het gebrek aan geld ook nog wel meevallen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Luther »

DDD schreef:Een pijporgel koop je al voor 5000 euro, dus dat kan het probleem niet zijn.
Zolang er nog kerken worden uitgebreid met 200 zitplaatsen terwijl er genoeg kerken in de buurt zijn waar gemakkelijk 300 mensen bij passen, zal het met het gebrek aan geld ook nog wel meevallen.
Maar een pijporgel dat dragend is voor een gemeente van laten we zeggen 500 leden, is een stuk duurder. Dat loopt al snel in de 10.000-en.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Maar dat hoeft tweedehands niet duurder te zijn dan een electronicum, zolang er geregeld kerken sluiten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Natuurlijk. Maar dat hoeft tweedehands niet duurder te zijn dan een electronicum, zolang er geregeld kerken sluiten.
Je kunt ze soms gratis ophalen, maar onderschat de kosten van overplaatsing, aanpassing en herintonatie niet.
Een doos vol draadjes en speakers is altijd goedkoper. Maar... dat hoor je dan ook, en dat merk je bij het zingen ook!
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dan zijn ze dus in Enter wel eerlijk :)
Nee hoor, in Enter wekken ze ook de indruk dat ze een pijporgel hebben.
http://www.allenorganbenelux.com/assets ... n-site.pdf
Hendrikus, ik denk niet dat kerken zoiets doen met de gedachte: hopelijk denken veel mensen dat we tóch een pijporgel hebben. Ik denk eerder dat ze vinden dat er eigenlijk een pijporgel moet staan, maar het geld er niet voor (over) hebben.
Bovendien zeg je zelf (en terecht!) dat je het hoort en merkt bij het zingen.

Kortom: ik geloof niet dat er sprake is van misleiding. Er zijn toch ook mensen die thuis een elektronisch orgel hebben met een pijpenfront erboven op? Of zouden die ook aan mensen willen verkopen dat ze een echt pijporgel hebben?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door DDD »

Nou, in Enter lijkt het echt niet op een pijporgel. Zo ziet het er ook helemaal niet uit. In verschillende OGGiN overigens is dat wel het geval...

Herziening: dat gold voor het Johannesorgel, maar het huidige orgel lijkt wel meer op een pijporgel.

Het oog wil ook wat, misschien.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dan zijn ze dus in Enter wel eerlijk :)
Nee hoor, in Enter wekken ze ook de indruk dat ze een pijporgel hebben.
http://www.allenorganbenelux.com/assets ... n-site.pdf
Hendrikus, ik denk niet dat kerken zoiets doen met de gedachte: hopelijk denken veel mensen dat we tóch een pijporgel hebben. Ik denk eerder dat ze vinden dat er eigenlijk een pijporgel moet staan, maar het geld er niet voor (over) hebben.
Bovendien zeg je zelf (en terecht!) dat je het hoort en merkt bij het zingen.

Kortom: ik geloof niet dat er sprake is van misleiding. Er zijn toch ook mensen die thuis een elektronisch orgel hebben met een pijpenfront erboven op? Of zouden die ook aan mensen willen verkopen dat ze een echt pijporgel hebben?
Wat mensen thuis doen, dat moeten ze zelf weten. Maar in de kerk vind ik het toch wel kwalijk. Daar mag je toch verwachten dat men eerlijk is en geen schijnvertoning opvoert?
We gebruiken toch ook geen glimmende kannetjes omdat avondmaalszilver zo duur is?
~~Soli Deo Gloria~~
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Ditbenik »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dan zijn ze dus in Enter wel eerlijk :)
Nee hoor, in Enter wekken ze ook de indruk dat ze een pijporgel hebben.
http://www.allenorganbenelux.com/assets ... n-site.pdf
Hendrikus, ik denk niet dat kerken zoiets doen met de gedachte: hopelijk denken veel mensen dat we tóch een pijporgel hebben. Ik denk eerder dat ze vinden dat er eigenlijk een pijporgel moet staan, maar het geld er niet voor (over) hebben.
Bovendien zeg je zelf (en terecht!) dat je het hoort en merkt bij het zingen.

Kortom: ik geloof niet dat er sprake is van misleiding. Er zijn toch ook mensen die thuis een elektronisch orgel hebben met een pijpenfront erboven op? Of zouden die ook aan mensen willen verkopen dat ze een echt pijporgel hebben?
Wat mensen thuis doen, dat moeten ze zelf weten. Maar in de kerk vind ik het toch wel kwalijk. Daar mag je toch verwachten dat men eerlijk is en geen schijnvertoning opvoert?
We gebruiken toch ook geen glimmende kannetjes omdat avondmaalszilver zo duur is?
Man, man, maak je niet zo druk. Voor hoeft een pijporgel in de kerk helemaal niet, zonder orgel vind ik ook prima. Er zijn allerlei mensen die op een goede manier een muziekinstrument kunnen bespelen. Die zijn ook prima bruikbaar. Van verschillende instrumenten lezen we in de Bijbel dat ze in de hemel ook zullen zijn. Het orgel staat daar niet tussen, zelfs niet met pijpen.
Maar als mensen hun kerk nu willen versieren met orgelpijpen? Daar is niks mis mee. Andere hangen een schilderij, houtsnijwerk of weet ik veel wat op. Prima toch? Dat heeft allemaal niks met nep of vals te maken.

Kerken hebben geld genoeg voor pijporgels? Ja, die zullen er best zijn. Zolang kerken geld oppotten in plaats van in te zetten voor de verkondiging van het evangelie, wast het vermogen wel aan. Maar er zijn ook gemeenten waar totaal geen financiële ruimte is. Dan is het een verstandige en verantwoorde keus om geen pijporgel te plaatsen. Zelfs al krijg je het voor niks, kost plaatsen en onderhouden veel geld. Jaarlijks stemmen, om de zoveel jaar groot onderhoud of restauratie. Niks mis met een goedkopere oplossing. Het apparaat dient maar voor een doel en dat is het begeleiden van de samenzang.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

Ditbenik schreef:Man, man, maak je niet zo druk. Voor hoeft een pijporgel in de kerk helemaal niet, zonder orgel vind ik ook prima. Er zijn allerlei mensen die op een goede manier een muziekinstrument kunnen bespelen. Die zijn ook prima bruikbaar. Van verschillende instrumenten lezen we in de Bijbel dat ze in de hemel ook zullen zijn. Het orgel staat daar niet tussen, zelfs niet met pijpen.
Maar als mensen hun kerk nu willen versieren met orgelpijpen? Daar is niks mis mee. Andere hangen een schilderij, houtsnijwerk of weet ik veel wat op. Prima toch? Dat heeft allemaal niks met nep of vals te maken.

Kerken hebben geld genoeg voor pijporgels? Ja, die zullen er best zijn. Zolang kerken geld oppotten in plaats van in te zetten voor de verkondiging van het evangelie, wast het vermogen wel aan. Maar er zijn ook gemeenten waar totaal geen financiële ruimte is. Dan is het een verstandige en verantwoorde keus om geen pijporgel te plaatsen. Zelfs al krijg je het voor niks, kost plaatsen en onderhouden veel geld. Jaarlijks stemmen, om de zoveel jaar groot onderhoud of restauratie. Niks mis met een goedkopere oplossing. Het apparaat dient maar voor een doel en dat is het begeleiden van de samenzang.
Wie maakt zich hier nou druk? Ik schrijf twee regeltjes, jij 9 :haha
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 14 jan 2015, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door ejvl »

Ach, een Ferrari teken op een fiat plakken is vast ook niets mis mee;-)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

Ditbenik schreef:Niks mis met een goedkopere oplossing. Het apparaat dient maar voor een doel en dat is het begeleiden van de samenzang.
En dat gaat prima met een draadjesdoos?
Het spijt me, maar daar ben ik het niet mee eens. Zingen bij luidsprekerklanken is wezenlijk anders dan zingen bij natuurlijke klanken.
Een heel andere discussie is natuurlijk, of je veel geld moet uitgeven aan iets wat je totaal niet belangrijk vindt.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie