Ingebruikname kerk en orgel

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dan zijn ze dus in Enter wel eerlijk :)
Nee hoor, in Enter wekken ze ook de indruk dat ze een pijporgel hebben.
http://www.allenorganbenelux.com/assets ... n-site.pdf
Hendrikus, ik denk niet dat kerken zoiets doen met de gedachte: hopelijk denken veel mensen dat we tóch een pijporgel hebben. Ik denk eerder dat ze vinden dat er eigenlijk een pijporgel moet staan, maar het geld er niet voor (over) hebben.
Bovendien zeg je zelf (en terecht!) dat je het hoort en merkt bij het zingen.

Kortom: ik geloof niet dat er sprake is van misleiding. Er zijn toch ook mensen die thuis een elektronisch orgel hebben met een pijpenfront erboven op? Of zouden die ook aan mensen willen verkopen dat ze een echt pijporgel hebben?
Wat mensen thuis doen, dat moeten ze zelf weten. Maar in de kerk vind ik het toch wel kwalijk. Daar mag je toch verwachten dat men eerlijk is en geen schijnvertoning opvoert?
We gebruiken toch ook geen glimmende kannetjes omdat avondmaalszilver zo duur is?
"Oneerlijk" en "een schijnvertoning" zijn nogal grote woorden voor op zich zelf goede afwegingen van een kerkenraad.
Verder zou ik geen principiële bezwaren hebben tegen glimmende kannetjes.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Wat mensen thuis doen, dat moeten ze zelf weten. Maar in de kerk vind ik het toch wel kwalijk. Daar mag je toch verwachten dat men eerlijk is en geen schijnvertoning opvoert?
Je mag verwachten dat men thuis ook eerlijk is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Ditbenik schreef:Niks mis met een goedkopere oplossing. Het apparaat dient maar voor een doel en dat is het begeleiden van de samenzang.
En dat gaat prima met een draadjesdoos?
Het spijt me, maar daar ben ik het niet mee eens. Zingen bij luidsprekerklanken is wezenlijk anders dan zingen bij natuurlijke klanken.
Een heel andere discussie is natuurlijk, of je veel geld moet uitgeven aan iets wat je totaal niet belangrijk vindt.
Je bedoelt zoiets: Afbeelding
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Ouddorp »

Volgende week wordt het nieuwe orgel in onze kerk in gebruik genomen:

http://www.refdag.nl/muziek/hhg_ouddorp ... k_1_919126
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Yesenaer »

Ouddorp schreef:Volgende week wordt het nieuwe orgel in onze kerk in gebruik genomen:

http://www.refdag.nl/muziek/hhg_ouddorp ... k_1_919126
Prachtig orgel!
Ik heb pas een trouwdienst begeleidt op het orgel wat naast de kansel staat.
Ik hoop binnenkort eens te komen kijken op t nieuwe!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Panny »

Ouddorp schreef:Volgende week wordt het nieuwe orgel in onze kerk in gebruik genomen:

http://www.refdag.nl/muziek/hhg_ouddorp ... k_1_919126
Ziet er mooi uit!
Zijn er ergens geluidsopnames van goede kwaliteit?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Curatorium »

Mooi dat ie achterin de kerk hangt, en niet boven de kansel. Zo hoort het in reformatorische kerken, niet teveel opsmuk, de prediking in het midden, niet een gigantisch orgel (wat je tegenwoordig te vaak ziet).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef:Mooi dat ie achterin de kerk hangt, en niet boven de kansel. Zo hoort het in reformatorische kerken, niet teveel opsmuk, de prediking in het midden, niet een gigantisch orgel (wat je tegenwoordig te vaak ziet).
Dat heeft niks met reformatorisch te maken. In de kerkbouw hanteerde men eeuwenlang het principe dat er wordt gebouwd op de op de as oost-west, met de blikrichting naar het altaar aan de oostkant, waar de zon opgaat. De westmuur -achterin de kerk dus- is van oudsher de plek waar het orgel staat.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door eilander »

Voor het zingen is het toch ook beter het orgel achter je te hebben?
Stofje
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2015, 12:53

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Stofje »

Ja dat is beter

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Curatorium »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:Mooi dat ie achterin de kerk hangt, en niet boven de kansel. Zo hoort het in reformatorische kerken, niet teveel opsmuk, de prediking in het midden, niet een gigantisch orgel (wat je tegenwoordig te vaak ziet).
Dat heeft niks met reformatorisch te maken. In de kerkbouw hanteerde men eeuwenlang het principe dat er wordt gebouwd op de op de as oost-west, met de blikrichting naar het altaar aan de oostkant, waar de zon opgaat. De westmuur -achterin de kerk dus- is van oudsher de plek waar het orgel staat.
Een kenmerk van de reformatie is dat alles ging draaien om de prediking. Tegenwoordig lijkt het in veel reformatorische kerken meer te draaien om het orgel. Daarom zou het orgel ook gewoon achterin de kerk moeten hangen.
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Johannus »

Curatorium schreef:
Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:Mooi dat ie achterin de kerk hangt, en niet boven de kansel. Zo hoort het in reformatorische kerken, niet teveel opsmuk, de prediking in het midden, niet een gigantisch orgel (wat je tegenwoordig te vaak ziet).
Dat heeft niks met reformatorisch te maken. In de kerkbouw hanteerde men eeuwenlang het principe dat er wordt gebouwd op de op de as oost-west, met de blikrichting naar het altaar aan de oostkant, waar de zon opgaat. De westmuur -achterin de kerk dus- is van oudsher de plek waar het orgel staat.
Een kenmerk van de reformatie is dat alles ging draaien om de prediking. Tegenwoordig lijkt het in veel reformatorische kerken meer te draaien om het orgel. Daarom zou het orgel ook gewoon achterin de kerk moeten hangen.
Onzin, als men het orgel van voor naar achter zou gaan verplaatsen, gaat het echt niet meer of minder om het orgel draaien. Het gaat tenslotte om de klank en het gebruik ervan. Je kunt een nog zo lelijke (of mooi) front voor of achterin de kerk zetten, je hebt er niets aan zolang de klank fantastisch is.

Neem als voorbeeld het orgel van de G.G. Gouda, zou daar (veel) minder aandacht voor geweest zijn als het orgel achterin de kerk had gestaan? Nee, hooguit kijk je dan tijdens de dienst naar een lege witte wand i.p.v. een orgel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:Mooi dat ie achterin de kerk hangt, en niet boven de kansel. Zo hoort het in reformatorische kerken, niet teveel opsmuk, de prediking in het midden, niet een gigantisch orgel (wat je tegenwoordig te vaak ziet).
Dat heeft niks met reformatorisch te maken. In de kerkbouw hanteerde men eeuwenlang het principe dat er wordt gebouwd op de op de as oost-west, met de blikrichting naar het altaar aan de oostkant, waar de zon opgaat. De westmuur -achterin de kerk dus- is van oudsher de plek waar het orgel staat.
Een kenmerk van de reformatie is dat alles ging draaien om de prediking. Tegenwoordig lijkt het in veel reformatorische kerken meer te draaien om het orgel. Daarom zou het orgel ook gewoon achterin de kerk moeten hangen.
Persoonlijk vind ik een oude kerk veel meer sfeer hebben dan een strakke moderne.
En in veel oude kerken hangt het orgel in het zicht, vaak aan de zijkant, of naast de kansel.
Of een orgel vóór of achterin hangt, maakt voor het zingen niet uit, als er maar goed gespeeld wordt. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door ejvl »

Inderdaad. De oude kerken zijn vaak schitterend met fantastische orgels. Laats nog in Zaltbommel geweest, weergaloos mooi.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Inderdaad. De oude kerken zijn vaak schitterend met fantastische orgels. Laats nog in Zaltbommel geweest, weergaloos mooi.
Schitterend, ja. Maar: orgel achterin, en niet in het zicht, tenzij je je achterstevoren in de bank gaat zitten.

Dat het orgel in veel oude kerken in het zicht hangt, aan de zijkant of naast de kansel, zoals Mara beweert, dat kan ik toch echt niet meemaken. En ik ken aardig wat oude kerken. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen. Maar de regel is: orgel aan de westwand, dus achterin.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie