Ingebruikname kerk en orgel

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Curatorium schreef:
Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:Mooi dat ie achterin de kerk hangt, en niet boven de kansel. Zo hoort het in reformatorische kerken, niet teveel opsmuk, de prediking in het midden, niet een gigantisch orgel (wat je tegenwoordig te vaak ziet).
Dat heeft niks met reformatorisch te maken. In de kerkbouw hanteerde men eeuwenlang het principe dat er wordt gebouwd op de op de as oost-west, met de blikrichting naar het altaar aan de oostkant, waar de zon opgaat. De westmuur -achterin de kerk dus- is van oudsher de plek waar het orgel staat.
Een kenmerk van de reformatie is dat alles ging draaien om de prediking. Tegenwoordig lijkt het in veel reformatorische kerken meer te draaien om het orgel. Daarom zou het orgel ook gewoon achterin de kerk moeten hangen.
Persoonlijk vind ik een oude kerk veel meer sfeer hebben dan een strakke moderne.
En in veel oude kerken hangt het orgel in het zicht, vaak aan de zijkant, of naast de kansel.
Of een orgel vóór of achterin hangt, maakt voor het zingen niet uit, als er maar goed gespeeld wordt. ;)
Kerken die gebouwd zijn tussen '60 en '70 kan ik zeker waarderen, hoge ramen veel hout en veel natuursteen.
Ik denk weleens dat de bouwtekening al klaar was en dat er dan gedacht wordt; o ja :oO er moet ook nog een orgel komen, dan maar boven de kansel of of achter in. Boven de kansel is op zich niet zo'n slechte plaats, je hebt het geluid rechtstreeks.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Curatorium »

Kon niet echt een ander topic vinden.
http://www.reliplan.nl/aanbod/utrecht-w ... k-te-koop/ Waar gaat de GG van Utrecht opeens naar verhuizen?
Parkeergarage om de hoek, midden in het centrum, zeer mooie kerk en volgens mij ruim genoeg voor de gemeente...
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Vorst »

Curatorium schreef:Kon niet echt een ander topic vinden.
http://www.reliplan.nl/aanbod/utrecht-w ... k-te-koop/ Waar gaat de GG van Utrecht opeens naar verhuizen?
Parkeergarage om de hoek, midden in het centrum, zeer mooie kerk en volgens mij ruim genoeg voor de gemeente...
Heel erg 'opeens' is het niet. De kerk is al sinds jaar en dag matig gevuld en de gemeente heeft vrijwel geen geld voor het noodzakelijke onderhoud.

Enne, die parkeergarage voegt weinig toe voor het gros van de bezoekers: op zondag moet je daar ook betalen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Curatorium »

Zou dat een punt zijn voor sommige kerkgangers?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Vorst »

Curatorium schreef:Zou dat een punt zijn voor sommige kerkgangers?
Voor (vrijwel) alle kerkgangers van die kerk wel, ja.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Vorst »

Overigens, ze gaan nieuw bouwen in Leidsche Rijn.

Ik zeg: jammer en niet verstandig.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Panny »

Curatorium schreef:
Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:Mooi dat ie achterin de kerk hangt, en niet boven de kansel. Zo hoort het in reformatorische kerken, niet teveel opsmuk, de prediking in het midden, niet een gigantisch orgel (wat je tegenwoordig te vaak ziet).
Dat heeft niks met reformatorisch te maken. In de kerkbouw hanteerde men eeuwenlang het principe dat er wordt gebouwd op de op de as oost-west, met de blikrichting naar het altaar aan de oostkant, waar de zon opgaat. De westmuur -achterin de kerk dus- is van oudsher de plek waar het orgel staat.
Een kenmerk van de reformatie is dat alles ging draaien om de prediking. Tegenwoordig lijkt het in veel reformatorische kerken meer te draaien om het orgel. Daarom zou het orgel ook gewoon achterin de kerk moeten hangen.
Dan kun je net zo goed voor veel minder geld een elektronisch orgel met een paar goede speakers neerzetten. De gemeente kan dan nog steeds goed zingen.
Dan heb je veel minder uiterlijke praal en je kan het geld nog nuttig besteden ook.

(Nu ren ik heel hard weg)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Luther »

Vorst schreef:Overigens, ze gaan nieuw bouwen in Leidsche Rijn.

Ik zeg: jammer en niet verstandig.
Echt??
Dus weer een kerk weg uit de stad.... :(
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Je hebt wel gelijk @Panny!
Je kunt ook een preek laten horen over het geluidssysteem, scheelt ook een hoop geld.
Zingen bij een pijporgel of elektronisch orgel is een wereld van verschil natuurlijk.
Afgelopen zaterdag bij de open dag van Johannus orgelbouw geweest voor de introductie van het nieuwe "live" orgel (basis €22000,-). Wat ben ik dan ontzettend blij dat er op zondag het geluid van een pijporgel klinkt, absoluut niet te vergelijken. Ik hoor liever een eenvoudig 1 klaviers pijporgel met een paar stemmetjes dan deze elektronica in de kerken. Voor thuisstudie, prima, maar niet in de kerk.

Om ontopic te blijven, informatie over het orgel van de GG in Utrecht:
http://www.orgelsite.nl/kerken14/utrecht19.htm

Ben benieuwd wat er met het orgel gaat gebeuren aangezien het een rijksmonument is, of het echt daar behouden blijft.
(mocht het gebouw niet als kerk worden hergebruikt vind ik het beter te verkopen naar een andere kerk).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:
Panny schreef: Dan kun je net zo goed voor veel minder geld een elektronisch orgel met een paar goede speakers neerzetten. De gemeente kan dan nog steeds goed zingen.
Dan heb je veel minder uiterlijke praal en je kan het geld nog nuttig besteden ook.

(Nu ren ik heel hard weg)
Je hebt wel gelijk @Panny!
http://www.specsavers.nl/horen/aanbiedi ... toestellen
(blijkt nodig te zijn)
~~Soli Deo Gloria~~
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef:
Vorst schreef:Overigens, ze gaan nieuw bouwen in Leidsche Rijn.

Ik zeg: jammer en niet verstandig.
Echt??
Dus weer een kerk weg uit de stad.... :(
Poeh ... helemaal eens met opmerking hierboven: wat jammer dat er weer een kerk verdwijnt uit het centrum van een grote stad.

Weet iemand waar er meer info te lezen is over de overwegingen om te verhuizen uit het centrum van Utrecht en eventueel over de nieuwbouw?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
Luther schreef:
Vorst schreef:Overigens, ze gaan nieuw bouwen in Leidsche Rijn.

Ik zeg: jammer en niet verstandig.
Echt??
Dus weer een kerk weg uit de stad.... :(
Poeh ... helemaal eens met opmerking hierboven: wat jammer dat er weer een kerk verdwijnt uit het centrum van een grote stad.

Weet iemand waar er meer info te lezen is over de overwegingen om te verhuizen uit het centrum van Utrecht en eventueel over de nieuwbouw?
Leidsche Rijn is officieel natuurlijk ook nog Utrecht, maar niet meer de oude binnenstad. Ik meen dat er in Leidsche Rijn een evangelisatieproject van de GG loopt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Curatorium »

Ik las een paar weken terug over een PKN stadsgemeente die de pastorie naast de kerk en het verenigingsgebouw platgooide om zo parkeerplekken te creëren aangezien de meeste leden inmiddels te ver weg woonden om lopend/op de fiets te komen en in het centrum parkeren nou eenmaal onmogelijk is. Een nieuwe pastorie werd elders aangekocht en een leegstaande nabijgelegen ruimte werd het nieuwe verenigingsgebouw. Zo iets zie ik in de reformatorische kerken nou nooit gebeuren. Men vliegt overal uit de centra van dorpen en de steden. Liever heeft men een modern gebouwtje ergens aan de rand van een dorp, of in een nieuw wijkje ver van het stadscentrum vandaan. Vaak zijn er echt nog genoeg andere oplossingen. De zondagsrust wordt echt niet meer verstoord in een centrum dan in een vinexwijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Orchidee »

Jullie doen net of het over een ons biscuitjes gaat.
Er word maar van uitgegaan dat een ieder zo kapitaalkrachtig is om aan snuisterijen zoveel geld uit te geven

Geef ons heden ons dagelijks brood ( en kleding/warmte en onderdak) kunnen we wel mee stoppen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:
Luther schreef:
Vorst schreef:Overigens, ze gaan nieuw bouwen in Leidsche Rijn.

Ik zeg: jammer en niet verstandig.
Echt??
Dus weer een kerk weg uit de stad.... :(
Poeh ... helemaal eens met opmerking hierboven: wat jammer dat er weer een kerk verdwijnt uit het centrum van een grote stad.

Weet iemand waar er meer info te lezen is over de overwegingen om te verhuizen uit het centrum van Utrecht en eventueel over de nieuwbouw?
Leidsche Rijn is officieel natuurlijk ook nog Utrecht, maar niet meer de oude binnenstad. Ik meen dat er in Leidsche Rijn een evangelisatieproject van de GG loopt.
De grote Utrechtse wijk is historisch gezien geen Utrecht, maakte zelfs niet eens deel uit van de gemeente Utrecht. Op het gebied van het huidige Leidsche Rijn lagen voor 1954 maar liefst vijf
zelfstandige gemeenten: 1. Vleuten, 2. Oudenrijn, 3. Veldhuizen , 4. Haarzuilens en 5. De Meern.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie