Ingebruikname kerk en orgel

GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door GerGem »

Het lijkt me goed om ook deze bijzondere gebeurtenissen te vermelden.
Van welk kerkverband dan ook.
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Yesenaer »

GerGem schreef:Het lijkt me goed om ook deze bijzondere gebeurtenissen te vermelden.
Van welk kerkverband dan ook.

Ik zag op internet dat de Gereformeerde Gemeente in Nederland van Ochten 7 mei wordt geopend.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Orchidee »

Wat is daar zo bijzonder aan :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door SecorDabar »

Nou, het is wel bijzonder dat een kerkelijke gemeente in een tijd van algehele secularisering en kerkverlating,
er een toename mag zijn in ledental, zodat het nodig was een nieuwe kerk te openen.
Er kunnen natuurlijk ook omstandigheden zijn, dat er veel import, dus niet-Ochtense mensen zijn komen wonen in Ochten.
Misschien goedkopere huizen, of meer voorzieningen, ik weet het niet..
Zodat de groei van buiten het dorp de oorzaak is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door sirdanilot »

Het oorspronkelijk seculiere Ochten 'verrefoïseert' vanwege de nabijheid van onder andere Opheusden en Kesteren. Blijkbaar wordt het langzamerhand populairder om in Ochten te gaan wonen, om een mij onbekende reden.

Net als Waarde in Zeeland dat steeds meer 'verzwaart', al was dit natuurlijk altijd al een """refodorp""".

Een meer historisch voorbeeld hiervan is Zeeuws-Vlaanderen. Oorspronkelijk gewoon een katholiek deel van Vlaanderen, maar vanuit 'd'n overkant' (dat wil zeggen, de rest van Zeeland) zijn er steeds meer protestantse mensen hier gaan wonen. Daardoor zijn o.a. Hoek, Axel, Zaamslag en Terneuzen protestants en zijn hier ook reformatorische kerken te vinden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door Mister »

sirdanilot schreef:Het oorspronkelijk seculiere Ochten 'verrefoïseert' vanwege de nabijheid van onder andere Opheusden en Kesteren. Blijkbaar wordt het langzamerhand populairder om in Ochten te gaan wonen, om een mij onbekende reden.
De huizen zijn er goedkoper en toch op fietsafstand van alle refovoorzieningen.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door sirdanilot »

Hetzelfde geldt voor Terneuzen maar daar trekt juist iedereen weg...

Met uitzondering van de middelbare school dan, die is wel 1 uur met de bus. Maar een basisschool en verschillende kerken en ook andere voorzieningen zijn er gewoon voorhanden voor de 'refo-zuil'... En goedkopere huizen vind je niet in ons land.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:Hetzelfde geldt voor Terneuzen maar daar trekt juist iedereen weg...

Met uitzondering van de middelbare school dan, die is wel 1 uur met de bus. Maar een basisschool en verschillende kerken en ook andere voorzieningen zijn er gewoon voorhanden voor de 'refo-zuil'... En goedkopere huizen vind je niet in ons land.
Maar voor Terneuzen zou je bijna (als je een beetje mobiel bent) zelfs in of nabij Belgique kunnen gaan wonen.
In de Clinge, Koewacht of Nieuw Namen... Volgens mij kun je daar goed van twee walletjes eten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door sirdanilot »

^ Doen er een hoop, maar lijkt me niks voor als je je kinderen reformatorisch wil opvoeden. De refo-basisschool staat namelijk in Terneuzen wat vanuit b.v. clinge toch wel erg ver is, en de refo-middelbare school staat in Goes of Krabbendijke wat nog véél verder is. Ook refo-kerken vind je pas in Zaamslag en Terneuzen. Bedenk ook dat er in die kleine dorpjes geen OV is dus je moet alles met de auto doen.

Derhalve wonen de meeste reformatorische gezinnen toch in Terneuzen, Hoek, Zaamslag en Axel. En ook wel in Oostburg, maar daar heb je dus ook al het probleem dat de reformatorische scholen erg ver zijn, en er zijn zeer kleine (oud) geref gemeenten.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door sirdanilot »

Rondom de eerste wereldoorlog was er overigens het idee dat België deze regio zou annexeren. Dat zou toch wel een grappige situatie hebben opgeleverd met een reformatorische regio binnen het katholieke (tegenwoordig eigenlijk seculiere) België !

Velen in Zeeuws-Vlaanderen vinden overigens nog altijd dat aansluiting bij België veel zinvoller zou zijn. Je moet eigenlijk ook voor alles al naar België; de dichtstbijzijnde grote steden zijn nu eenmaal Knokke, Gent en Antwerpen. In vergelijking daarmee stellen Vlissingen en Middelburg niets voor, bovendien moet je daarvoor door de Westerscheldetunnel en die kost 4 euro aan tol enkele reis.

u was voor die bouw van die tunnel Terneuzen nog wel een degelijke centrumplaats. Waterschap, belastingkantoren, kantonrechter e.d. waren er allemaal te vinden. Maar de tunnel is een excuus om alle voorzieningen naar Middelburg af te voeren. Daardoor blijft er in Terneuzen niets meer van over. Ook de grote gemeentelijke herindelingen helpen niet echt mee; dorpjes als Axel die eerst een eigen gemeente waren zitten nu in de megagemeente Terneuzen en in de kleine dorpjes gaan steeds meer voorzieningen weg.

Of er veel Reformatorische mensen wegtrekken weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat er in z'n algemeenheid wel een tendens is van wegtrekken uit Zeeuws-Vlaanderen, of je nu reformatorisch bent of niet. Krabbendijke is b.v. wel een echte Biblebelt-plaats en dan vinden sommigen het wellicht prettiger om daar te wonen in plaats van Terneuzen...? Al zou ik daar niet willen wonen hoor !
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:Rondom de eerste wereldoorlog was er overigens het idee dat België deze regio zou annexeren. Dat zou toch wel een grappige situatie hebben opgeleverd met een reformatorische regio binnen het katholieke (tegenwoordig eigenlijk seculiere) België !

Velen in Zeeuws-Vlaanderen vinden overigens nog altijd dat aansluiting bij België veel zinvoller zou zijn. Je moet eigenlijk ook voor alles al naar België; de dichtstbijzijnde grote steden zijn nu eenmaal Knokke, Gent en Antwerpen. In vergelijking daarmee stellen Vlissingen en Middelburg niets voor, bovendien moet je daarvoor door de Westerscheldetunnel en die kost 4 euro aan tol enkele reis.

u was voor die bouw van die tunnel Terneuzen nog wel een degelijke centrumplaats. Waterschap, belastingkantoren, kantonrechter e.d. waren er allemaal te vinden. Maar de tunnel is een excuus om alle voorzieningen naar Middelburg af te voeren. Daardoor blijft er in Terneuzen niets meer van over. Ook de grote gemeentelijke herindelingen helpen niet echt mee; dorpjes als Axel die eerst een eigen gemeente waren zitten nu in de megagemeente Terneuzen en in de kleine dorpjes gaan steeds meer voorzieningen weg.

Of er veel Reformatorische mensen wegtrekken weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat er in z'n algemeenheid wel een tendens is van wegtrekken uit Zeeuws-Vlaanderen, of je nu reformatorisch bent of niet. Krabbendijke is b.v. wel een echte Biblebelt-plaats en dan vinden sommigen het wellicht prettiger om daar te wonen in plaats van Terneuzen...? Al zou ik daar niet willen wonen hoor !
Tja... de Groot België Gedachte he? Ze wilden zelfs ook aanspraak maken op ons Limburg. Nou dan was Belgique voor ons niet eens zo gek ver weg geweest. Mook ligt bijna in Gelderland... De annexatieplannen na WO II mochten er trouwens ook zijn! Er waren Groot Nederland Denkers die het hele Rijnland en Ostfriesland als Nederlands gebied wilden annexeren... Uiteindelijk werden het kleine stukjes als Elten met Hoch Elten (toen gewoon Hoog Elten) en een wat groter gebied de Selfkant met hoofdplaats Tüddern (toen gewoon Tudderen). Alles is in 1963 terggegeven aan Deutschland. Tot lang waren er nog Nederlandse invloeden te zien in de toen geannexeerde plaatsen: Typisch Nedetlandse rijtjeshuizen, zeer on-Duits, reclame-uitingen aan de wanden van winkels in het Nederlands... Maar goed dit gaat off topic... geloof ik...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door sirdanilot »

Kerkorgel Willige Langerak in gebruik genomen.

Ja, Willige Langerak. Het bestaat echt. Wat een plaatsnaam, je zou er maar wonen :haha

Nou ja, beter dan Sexbierum...
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door sirdanilot »

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door refo »

Is een vanvulpenorgel iets bijzonders? In onze gemeente wordt het orgel zo genoemd. Zouden we gesponsord worden?
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ingebruikname kerk en orgel

Bericht door DDD »

Jazeker!

Dat is mijn favoriete orgelbouwer. Hoewel Fama en Raadgever ook heel fraai is, naar mijn mening. Maar je moet er van houden.
Plaats reactie