Ledental GGIN met 27 gegroeid

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door eilander »

@Mara, ik hoop dat je me goed begreep dat ik nu juist niet bedoelde dat je iets verzon of overdreef! Ik neem het heel serieus; ik vind het zeker richting de jeugd een duidelijk teken dat God bestaat en werkt tot op deze tijd toe! Het verhaal van Terlouw is ook altijd mooi.

Aanvullende vraag nog: over welke tijd hebben we het nu? Want ik ken uit de overlevering (meer dan 40 jaar geleden) ook wel voorbeelden van mensen die uit de wereld kwamen en in de OGG terecht kwamen. Ik putte meer uit de recente historie.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door freek »

refo schreef:
Mara schreef:Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die zo uit de wereld, stilgezet zijn, dan op zoek gingen naar een kerkelijk onderdak en altijd of in een GGiN of in een OGG terecht komen.
Ik zag dat in de verschillende "vrije gemeentes" ook, waar ik een aantal jaren gekerkt heb, ook. Echt mensen uit de heggen en de steggen gehaald.
Hoe zou dat komen?
Misschien is de prediking er 'naar de mens'?

Maar ken je echt 10 van zulke mensen?
In bepaalde kringen worden er dan meteen boekjes over geschreven. Wellicht daardoor wat bredere bekendheid voor deze voorbeelden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door eilander »

freek schreef:
refo schreef:
Mara schreef:Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die zo uit de wereld, stilgezet zijn, dan op zoek gingen naar een kerkelijk onderdak en altijd of in een GGiN of in een OGG terecht komen.
Ik zag dat in de verschillende "vrije gemeentes" ook, waar ik een aantal jaren gekerkt heb, ook. Echt mensen uit de heggen en de steggen gehaald.
Hoe zou dat komen?
Misschien is de prediking er 'naar de mens'?

Maar ken je echt 10 van zulke mensen?
In bepaalde kringen worden er dan meteen boekjes over geschreven. Wellicht daardoor wat bredere bekendheid voor deze voorbeelden?
Nee hoor, ik ken geen boekjes die een dergelijke overgang beschrijven uit de jaren 90 of de eerste tien jaar van deze eeuw. Jij wel?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Mara »

eilander schreef:@Mara, ik hoop dat je me goed begreep dat ik nu juist niet bedoelde dat je iets verzon of overdreef! Ik neem het heel serieus; ik vind het zeker richting de jeugd een duidelijk teken dat God bestaat en werkt tot op deze tijd toe! Het verhaal van Terlouw is ook altijd mooi.

Aanvullende vraag nog: over welke tijd hebben we het nu? Want ik ken uit de overlevering (meer dan 40 jaar geleden) ook wel voorbeelden van mensen die uit de wereld kwamen en in de OGG terecht kwamen. Ik putte meer uit de recente historie.
De genoemde ex-schoonouders zijn begin jaren 70 tot de OGG toegetreden, een mij bekend echtpaar is gebeurd midden jaren 90, deze man kwam als huisvriend bij mijn ouders en is door het ziekbed en overlijden van mijn vader, tot een ingrijpende verandering gekomen.
Ik kerkte in de vrije gemeente eind jaren 70, waar diverse mensen doordeweeks kwamen luisteren.
Het opmerkelijke vind ik eigenlijk, dat ze allemaal, dus afzonderlijk van elkaar, vertelden dat ze helemaal niet zo hartelijk ontvangen werden.
Zeker als ze zich nog niet helemaal naar de regels van het kerkgenootschap kleedden.
Want we moeten wel beseffen, dat deze mensen een totale, radicale ommekeer (moeten) maken.
En een kort geknipte damescoupe, is niet in één week op "knotlengte".
En geverfd of gespoeld haar, zal gedeeltelijjk moeten uitgroeien, dan wel naar natuurlijke tint moeten overgaan, geleidelijk.
Op die mensen werd heel erg gelet, of ze geen kerstboom meer namen (dat heb je dan misschien meer op een dorp) de tv de deur uit was gedaan.
Niet iedereen toonde dat begrip dat het de mensen beter zelf tot zonde zou kunnen worden en dat gebeurde echt wel. Juist!
Want je ziet vaak dat er verdriet en berouw is over hun vroegere leven, dus het liefst zouden ze zo "zondenloos" als mogelijk willen leven, om er vervolgens achter te komen dat dit natuurlijk niet lukt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Luther »

Anker schreef:Natuurlijk wordt er saamhorigheid gecreëerd, al zie ik dit in mijn huidige GG-gemeente misschien nog wel vele malen erger. Er wordt gebeden voor het kerkverband dat ons lief is, terwijl de blik naar buiten vrijwel ontbreekt. Ik hoor regelmatig een GGiN-predikant die juist, dat valt me dan weer op, bidt voor al Gods knechten, en dan zegt hij erbij: van welk kerkverband dan ook. Kijk, dat is mooi.
Ik kan dit alleen maar bevestigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Panny »

Nou bij ons als vacante GerGem gemeente komen veel verschillende dominees en ik herken het juist niet.
Ze bidden op zondag allemaal voor dominees die het Woord moeten brengen binnen en buiten het kerkverband en binnen en buiten ons land.
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Snuf »

Ik hoor ook wel eens in de GG bidden voor alleen het eigen kerkverband... Gelukkig zijn er ook met een bredere blik. Da's toch het minste wat je kan doen, voor een ander bidden. Ook al hebben ze een ander rugnummer!
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door HHKtE »

PKN verliest 60000(!!!!) leden in 2013
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door WimA »

Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat predikanten zich ook wel eens laten leiden door de ligging van de gemeente waar ze op dat moment preken in wat ze wel of niet zeggen. In de politiek vinden we dat heel goed. Dus waarom ook hier niet.

Het is alleen verwarrend, afhankelijk van de ligging van de gemeente heeft men een ander beeld een predikant of een verband. Zoals in dit topic.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Mara »

WimA schreef:Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat predikanten zich ook wel eens laten leiden door de ligging van de gemeente waar ze op dat moment preken in wat ze wel of niet zeggen. In de politiek vinden we dat heel goed. Dus waarom ook hier niet.

Het is alleen verwarrend, afhankelijk van de ligging van de gemeente heeft men een ander beeld een predikant of een verband. Zoals in dit topic.
Dat klopt. Wanneer ik het kerkblaadje van de PKN lees, zie ik altijd duidelijk verschil in de "moederkerk", of de wijkgemeentes.
De moederkerk is nog licht behoudend, terwijl de wijkgemeentes veel ruimer van opvatting zijn, gezamenlijke diensten met de R.K. pastoor beleggen.
De predikanten wisselen wel eens van kansel, (volgens mij zijn ze dat verplicht) dan krijg je dat de dominee die nog alleen mannen in de k.r. heeft, in de wijkgemeente een vrouwelijke ouderling de hand moet geven, vóór het beklimmen van de kanseltrap.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door DDD »

WimA schreef:Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat predikanten zich ook wel eens laten leiden door de ligging van de gemeente waar ze op dat moment preken in wat ze wel of niet zeggen. In de politiek vinden we dat heel goed. Dus waarom ook hier niet.

Het is alleen verwarrend, afhankelijk van de ligging van de gemeente heeft men een ander beeld een predikant of een verband. Zoals in dit topic.
Ik heb ook die indruk.

En het getuigt ook van wijsheid om te weten wanneer je zwijgen en wanneer je spreken moet. En je moet ook niet vergeten dat de kerkenraad natuurlijk ook invloed heeft. Daar is de kerkenraad ook voor, tenslotte.

Voor een dominee is het ook niet prettig om gecorrigeerd te worden, al zullen er ook kerkenraden zijn die dat niet doen maar alleen achter de rug van de dominee erover kwaadspreken. Maar dat voel je dan toch ook wel aan, lijkt me.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door johannes123 »

Toch blijft het erg dat er zoveel haat en nijd is tussen de GGiN en de GG.
Terwijl het verbanden zijn die uit elkaar voort komen...
Bij ons in de kerk wordt nog iedere zondag gebeden of dat alles bij een mag komen wat waarlijk bijeen hoort.
Dus toch denk ik dat de GGiN gewoon behoort tot de GG...
Waarom zou er anders in mijn GG gemeente zo standvastig iedere zondag voor gebeden worden..?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door DDD »

Ik hoor dat dan weer nooit...

Maar ik zie helemaal niet zoveel haat en nijd. Afgezien van een wat ongelukkige opmerking van dominee Van Eckeveld vind ik de verhoudingen prima. Maar ik heb liever dat de betrekkingen met de CGK eerst ook eens wat meer worden aangehaald.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Mara »

johannes123 schreef:Toch blijft het erg dat er zoveel haat en nijd is tussen de GGiN en de GG.
Terwijl het verbanden zijn die uit elkaar voort komen...
Bij ons in de kerk wordt nog iedere zondag gebeden of dat alles bij een mag komen wat waarlijk bijeen hoort.
Dus toch denk ik dat de GGiN gewoon behoort tot de GG...
Waarom zou er anders in mijn GG gemeente zo standvastig iedere zondag voor gebeden worden..?
Zal de vijandschap over 3 generaties niet minder zijn?
Onze kinderen weten amper hoe het zit, als ik het uitleg, halen ze hun schouders er wat over op.
In de vriendenkringen en op school is het geen enkel punt van discussie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door DDD »

@Mara:

Maar vergeet niet dat net als op een forum, ook in de kerk de luidruchtigste mensen de dienst uitmaken, als een kerkenraad niet uitkijkt. En vervolgens zijn er nog de stappen van classes en in de GG van particuliere synoden. Er hoeven via een dergelijke selectie maar tien extreme mensen in de generale synode te zitten en de vrede kan alleen met veel toegeeflijkheid van de anderen worden bewaard.
Plaats reactie