Ledental GGIN met 27 gegroeid

KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door KB_ »

omdat het ieder jaar hier geplaatst wordt:
Het ledental van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) groeide met 27 (doop)leden. Het aantal predikanten bleef gelijk, het aantal gemeenten ook.

Dat blijkt uit het Kerkelijk Jaarboek 2014 van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, dat vrijdag verschijnt. Het aantal leden en doopleden groeide licht, van 24.010 naar 24.037. (refdag)
vanuit de GG kwamen er 48 leden en er vertrokken er weer 216
van de OGGIN kwamen er 91 terwijl er 29 vertrokken
van de HHK kwamen er 16 en vertrokken er 107

de grootste gemeenten, barneveld & opheudsen groeiden ook licht: 3430 naar 3508 & 3263 naar 3302.



ik ben benieuwd hoelang de reformatorische kerkgenootschappen nog zullen groeien!! het geboorteoverschot wordt steeds kleiner...
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door refo »

Het is maar de vraag of ze nog groeien.
Wie vertrekt, maar doopbewijs niet opvraagt blijft nog heel lang in de kaartenbak.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Curatorium »

Dat zeker, en 27 mensen is nou ook niet echt een grote groei te noemen.
Wordt er eigenlijk jaarlijks avondmaal gehouden in de vacante gemeenten? Want met nog 4 predikanten in Nederland is dat toch niet echt te doen, of doet men dat doordeweeks?
Marinus
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jul 2011, 11:50

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Marinus »

De groei van 27 dient wel in het teken te staan van de "geringe" groei van de twee grootste gemeenten van het kerkverband (+ 117). Dit houdt dus in dat de overige gemeenten per saldo zijn gedaald met 90 (doop)leden. Dat is zorgwekkend.
Marinus
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jul 2011, 11:50

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Marinus »

Curatorium schreef:Dat zeker, en 27 mensen is nou ook niet echt een grote groei te noemen.
Wordt er eigenlijk jaarlijks avondmaal gehouden in de vacante gemeenten? Want met nog 4 predikanten in Nederland is dat toch niet echt te doen, of doet men dat doordeweeks?
Ja, elke gemeente heeft minimaal 1 zondag per jaar een predikant. Dit houdt in dat er vrijwel altijd het Heilig Avondmaal op deze zondag bediend wordt. Gemiddeld over 4 predikanten in NL en 2 in het buitenland is het in theorie mogelijk om (bijna) 2x per jaar een dominee op zondag te laten voorgaan in de vacante gemeenten.
2012
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:45

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door 2012 »

Rd goed lezen:
Alblasserdam de beek- uddel en Gouda ledental ook toegenomen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door -DIA- »

Kijk bij de ledentallen altijd naar de verhouding belijdende leden/doopleden.
Dat zegt ook nog wat over de potentiele groei dan wel krimp van een gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Eveline de Pater »

Wel jammer dat ds. Roos in het jaaroverzicht zo stellig beweerd dat Ds. Golverdingen er in zijn onderzoek naar Ds. Kersten en ds. Kok helemaal naast zit. Ds. Mallan zou duidelijk gehoord hebben dat Ds. Kok gewoon een dwaalleer bleef verkondigen, ondanks dat hij die zou hebben herroepen. Jammer. Ik denk persoonlijk dat Ds. Golverdingen heel gedegen onderzoek heeft gedaan naar allerlei aspecten van dit probleem. Het is een grondige analyse. Mijns inziens kun je dat niet met een zinnetje in het kerkelijk jaarboek pareren.

Overigens vond ik het wel interessant dat de er stond dat er op een nog nader te bepalen moment naar buiten komt hoe de verhoudingen tussen de GG en de GGiN nu zijn. Er zou een geschikt moment voor gezocht worden om dat naar buiten te brengen. Ik ben heel benieuwd wat er uit komt en waarom daar een geschikt moment voor gezocht moet worden. Ik verwacht geen toenadering. Naar ik begrepen heb blijft de synode van de GG de boeken van Ds. Harinck ondersteunen. De GGiN wilden juiste deze boeken grondig analyseren en op grond daarvan tot een besluit komen. In het ergste geval is het besluit dat de samensprekingen definitief voorbij zijn.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Gerson »

Als ik het goed begrepen heb, gaat ds Roos er in de Wachter Sions noch een (aantal) artikel(en) aan wijden.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Kijk bij de ledentallen altijd naar de verhouding belijdende leden/doopleden.
Dat zegt ook nog wat over de potentiele groei dan wel krimp van een gemeente.
Hier in Waddinxveen (wat toch een relatief christelijk dorp is) gaan veel mensen niet naar een kerk. Bij ons is dus veel potentiele groei.
Marinus
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jul 2011, 11:50

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Marinus »

2012 schreef:Rd goed lezen:
Alblasserdam de beek- uddel en Gouda ledental ook toegenomen.
De Beek-Uddel is niet gestegen, maar gedaald met 11 (doop)leden.
2012
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:45

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door 2012 »

Marinus schreef:
2012 schreef:Rd goed lezen:
Alblasserdam de beek- uddel en Gouda ledental ook toegenomen.
De Beek-Uddel is niet gestegen, maar gedaald met 11 (doop)leden.
Dan staat het verkeerd in rd.
Ik hoorde Alblasserdam +22 nu dus totaal 1340 leden en doopleden
1907
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2014, 18:47
Contacteer:

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door 1907 »

2012 schreef:
Marinus schreef:
2012 schreef:Rd goed lezen:
Alblasserdam de beek- uddel en Gouda ledental ook toegenomen.
De Beek-Uddel is niet gestegen, maar gedaald met 11 (doop)leden.
Dan staat het verkeerd in rd.
Ik hoorde Alblasserdam +22 nu dus totaal 1340 leden en doopleden
Het RD is toch juist in het betreffende bericht. Er staat dat de kerken van De Beek-Uddel, Alblasserdam en Gouda samen gestegen zijn. Dat klopt, want Alblasserdam en Gouda-Stationsplein groeien samen met 42 en De Beek-Uddel en Gouda-Gerbrandyweg krimpen met 25. Er is dus nog steeds een groei wanneer je deze gemeenten samen neemt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:Kijk bij de ledentallen altijd naar de verhouding belijdende leden/doopleden.
Dat zegt ook nog wat over de potentiele groei dan wel krimp van een gemeente.
Hier in Waddinxveen (wat toch een relatief christelijk dorp is) gaan veel mensen niet naar een kerk. Bij ons is dus veel potentiele groei.
Ik ken Waddinxveen goed, misschien dat je dat niet weet? Er staan van vroeger nogal wat voetstappen van mij in en rond
Waddinxveen, de Tweede Bloksweg... Misschien bekend?
We hadden er kennissen, een deel woont daar nog, de meesten zijn nu verspreid over het land.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door sirdanilot »

Een groei van 27 is de facto geen groei, natuurlijk. Ik denk dat de dag spoedig komt dat de reformatorische kerken - beginnende met de meest afgesplitste, zoals de GGIN heel rap zullen dalen in ledenaantal. Zodra er een generatie 'wegvalt', heb je dat al. Het is dus zaak om vooral ook jongeren en kinderen in de kerk te houden?

Door moderne muziek en dat soort zaken te introduceren? Nee hoor. Door helder en onbelemmerd het Evangelie te verkondigen in de kerk. Niet verborgen door onbegrijpelijk ouderwets taalgebruik, 'preekstemmen' die niet om aan te horen zijn en andere zaken die af kunnen leiden van het Evangelie. En door God ook te vragen om voldoende leiders. Vier predikanten voor zo'n kerkverband is natuurlijk absurd. Ik geloof er niks van dat God er zo weinig zou roepen in dit kerkverband, en in andere ruimschoots voldoende. Ik denk dat het eerder een kwestie is van 'gewogen en te licht bevonden' daar bij het curatorium.... :bobo En het ontbreken van een predikantsopleiding van enig niveau helpt natuurlijk ook niet mee.
Plaats reactie