CGK - homobesluit

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: CGK - homobesluit

Bericht door Sheba »

DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Dat lijkt me juist een logische consequentie. Het zou raar zijn als geen revisieverzoeken werden ingediend, want daarmee zou de lokale gemeente haar beleid moeten wijzigen. Dit wordt net zo'n onderneming als rond het vrouwenstandpunt van de SGP, dat op een gegeven moment moest worden vastgelegd volgens de rechterflank. Het heeft niets goeds gebracht.
Die vergelijking gaat niet op!
De CGK Zwolle had reeds een onbijbelse praktijk toegelaten. De GS heeft daarin duidelijke lijnen getrokken; Zwolle wil echter niet terugkeren naar deze lijnen.
Bij de SGP hebben we het over de middelmatige dingen; als je daarin inderdaad dingen vast gaat leggen, gaat het mis.
Ik heb het rapport nog niet gelezen, maar het springende punt is of je dit een middelmatige zaak vindt. Ik vind alle drukte erover overdreven, maar dat is mijn persoonlijke mening. Het onderwerp ontwikkelt zich langzaam tot een kenmerk van orthodoxie, vooral ook bij het ontstaan van de recente afscheiding van de PKN.
:quoi
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: CGK - homobesluit

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Het onderwerp ontwikkelt zich langzaam tot een kenmerk van orthodoxie, vooral ook bij het ontstaan van de recente afscheiding van de PKN.
Zo gaat dat bij nieuwe dwalingen: men moet zijn positie bepalen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: CGK - homobesluit

Bericht door Mara »

HIER
is het rapport te lezen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: CGK - homobesluit

Bericht door Bookreader »

Mara schreef:Op CIP.nl las ik:

Veertien gemeenten en personen hebben een verzoek ingediend tot herziening van het besluit van de christelijk-gereformeerde synode om homorelaties af te wijzen. Dat meldt scriba Jan Turkenburg van de Christelijke Gereformeerde Kerk in Nunspeet desgevraagd tegenover het Nederlands Dagblad. Deze gemeente bereidt de synode van 2016 voor. De verzoeken tot zogeheten revisie van het ‘homobesluit’ konden tot eind maart worden ingediend.

De laatst gehouden christelijk-gereformeerde synode wees eind vorig jaar unaniem homorelaties af. Ze pleitte voor een pastorale omgang met homo’s, maar noemde homorelaties ook onomwonden zonde. Kerkleden met een homoseksuele relatie moeten van het avondmaal worden afgehouden, sprak de synode uit.

Wat gaat er nu gebeuren, wordt het besluit heroverwogen?
Dit nieuws heb ik gisteren ook gelezen. Mijns inziens kun je als christen niet anders dan het besluit van de CG synode aanvaarden. Een mening die dat besluit terug gedraaid wil zien, kan ik op geen enkele manier rijmen met het geloof in de Bijbel. In dat opzicht begrijp ik die indieners van dat verzoek tot herziening ook niet.
Luther schreef:Het is ook treurig dat deze gemeenten menen deze weg te moeten gaan. Tegelijkertijd is het wel te begrijpen, want conformeren aan het synodebesluit staat gelijk aan het uitspreken dat je de afgelopen jaren onbijbels gehandeld hebt.
DDD schreef:Dat lijkt me juist een logische consequentie. Het zou raar zijn als geen revisieverzoeken werden ingediend, want daarmee zou de lokale gemeente haar beleid moeten wijzigen.
Dan komt het er eigenlijk op neer, dat die gemeenten wellicht beter in een ander kerkverband thuishoren, waar ruimer gedacht wordt. GKV of NGK bijvoorbeeld?
DDD schreef:Het onderwerp ontwikkelt zich langzaam tot een kenmerk van orthodoxie...
Dat is het mijns inziens eigenlijk ook wel. Voorstander zijn van homoseksuele relaties zie ik als onorthodox en onbijbels.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: CGK - homobesluit

Bericht door Tom A Hawk »

Er staat niet dat alle 14 gemeenten vinden dat homoseksualiteit geoorloofd is. We moeten dan ook niet meteen in de stress schieten.
Ik ken één van de gemeenten die revisie heeft aangevraagd, omdat men moeite heeft met één puntje. Ze aanvaarden de strekking van het rapport wel degelijk, maar zouden graag een kleine aanpassing zien in de uitwerking ervan.
Plaats reactie