Uitspraken over Els Borst

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Uitspraken over Els Borst (uit: Gelezen, gedacht, gehoor

Bericht door jakobmarin »

WimA schreef:
SecorDabar schreef:Zoals ds. van Andel schrijft: dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons
Waarom dan zoveel commentaar als met de strekking van het stukje wordt ingestemd?
Goed lezen, er staat een zinnetje voor:
En zeker geen woorden van de Heere Jezus misbruiken door er in te leggen wat er niet staat in de woorden van Christus:
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Uitspraken over Els Borst (uit: Gelezen, gedacht, gehoor

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
WimA schreef:
SecorDabar schreef:Zoals ds. van Andel schrijft: dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons
Waarom dan zoveel commentaar als met de strekking van het stukje wordt ingestemd?
Goed lezen, er staat een zinnetje voor:
En zeker geen woorden van de Heere Jezus misbruiken door er in te leggen wat er niet staat in de woorden van Christus:
Misschien is "misbruik" een groot woord, dat ik wel wil terugnemen,
maar ik wil hiermee aangeven dat ik het een ernstig bezwaar vind dat we woorden of namen gaan invoegen tussen Bijbelteksten.
Dat doet m.i. te kort aan de eerbied voor de Schrift.
Laat de Bijbeltekst staan zoals het er staat, en ga er nimmer iets tussenvoegen in woordgebruik of schriftelijke publicaties.

Ga ook geen Bijbelteksten gebruiken om die te gaan legitimeren voor eigen gebruik: zoals "Gij raast...!" "Gaat weg satanas..!
"Gij dwaas ....in deze nacht"
Ook dan toont men geen eerbied voor de Schriftwoorden in hun verband.

Het is m.i. geen bezwaar als we situaties in onze tijd gaan vergelijken aan de hand van Schriftgegevens,
bijvoorbeeld als men spreekt of schrijft: Gelijk het in de dagen van Noach gaat zo lijkt het ook te gaan in onze tijd, omdat...etc,etc.
Of de volgende uitspraak: Zou het ook voor ons land en volk en allen die in hoogheid zijn gezeten,
niet gelden wat de profeet Jeremia zeide: o land, land, land, hoort des Heeren Woord ???.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Uitspraken over Els Borst (uit: Gelezen, gedacht, gehoor

Bericht door WimA »

ejvl schreef:
WimA schreef:
Floppy schreef:
WimA schreef:
... Alleen vroeg ik wat er feitelijk aan de tekst verkeerd is. En die vraag wordt niet beantwoord.
Die vraag is al een keer of wat beantwoord, nl. dat ds. van Andel ten onrechte zeker meent te weten dat het misdrijf een relatie had met haar daden in het verleden.
Dat staat niet in het stukje, dat interpreteert men, vult men in. Om dan gezellig helemaal los te gaan.
Pardon?
Het is geen toeval dat deze 'engel des doods' geen natuurlijke dood stierf.
Onterecht leest men hier het woordeke "omdat" in in deze zin. Dat woordje staat er namelijk niet. Die leest men erin. De vraag is of dat terecht is. Toeval bestaat niet bij de Almachtige. In een meditatie over de moordenaar aan het kruis zou b.v. prima de volgende zin kunnen staan:
Het is geen toeval dat deze man, deze moordenaar, geen natuurlijke dood stierf En zou deze zin dan ook deze reacties oproepen die we nu veelal zien?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Uitspraken over Els Borst (uit: Gelezen, gedacht, gehoor

Bericht door parsifal »

WimA schreef:
ejvl schreef: Pardon?
Het is geen toeval dat deze 'engel des doods' geen natuurlijke dood stierf.
Onterecht leest men hier het woordeke "omdat" in in deze zin. Dat woordje staat er namelijk niet. Die leest men erin. De vraag is of dat terecht is. Toeval bestaat niet bij de Almachtige. In een meditatie over de moordenaar aan het kruis zou b.v. prima de volgende zin kunnen staan:
Het is geen toeval dat deze man, deze moordenaar, geen natuurlijke dood stierf En zou deze zin dan ook deze reacties oproepen die we nu veelal zien?

Maar wat wil Ds van Andel dan met de zin zeggen. Ook seculiere mensen zouden het geen toeval noemen dat mevrouw Borst vermoord is. Er was blijkbaar iemand die geweldadig was, dat is geen toeval. Nee, het is geen toeval dat wat dan ook gebeurt. Echter door de context wordt de suggestie wel heel sterk opgeroepen dat de er een "omdat" is. Maar goed, misschien is het goed om er verder over op te houden. Het persbericht van de HHK is geplaatst en ook ons als forumleden past het niet om over andermans mogelijke fouten te spreken, alsof wij moeten bepalen of iets goed of fout is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Uitspraken over Els Borst (uit: Gelezen, gedacht, gehoor

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:Dat GeenStijl, de Telegraaf, Het RD, Refoforum en vele anderen eensgezind zijn in het affakkelen van ds. van Andel zou een christen moeten nopen tot voorzichtigheid.
Ik begrijp nog steeds niet goed wat ds. van Andel nu echt verkeerd heeft gezegd.
Dat heb ik al een keer geschreven
- De kerkbode is een blad voor de plaatselijke gemeente om het onderlinge gemeente-zijn en de band daarin te onderhouden. Het becommentarieren van landelijk nieuws dat geen directe relatie heeft met de gemeenteleden, hoort daar niet in thuis.
- In deze tijd moeten we ons bewust zijn dat de media met alles meelezen. Refoforum wordt ook in de gaten gehouden door GeenStijl en de Telegraaf. Dat moet schrijvers in blaadjes in elk geval bewust maken van het feit dat hun woorden ook gelezen moeten kunnen worden door mensen die niet de directe doelgroep is.
- Het doel van Van Andels opmerkingen ontgaan me geheel. Hij mag veronderstellen dat zijn gemeente geen D66-stemmers telt; ook mag hij veronderstellen dat er geen voorstanders van de huidige euthanasiewetgeving onder zijn gehoor zitten. Dan neigt het naar een commentaar waarop vanuit de gemeente alleen kan klinken: 'Zo, de dominee heeft het weer eens goed gezegd.' Soort uitnodiging tot zelfverheffende gedachten dus.
- Dat ds. Van Andel zei, dat het opmerkelijk was dat juist oud-minister Borst op deze wijze om het leven is gekomen, is niet heel vreemd. Op diverse plaatsen, op diverse social media was snel na het bericht van haar overlijden vanuit onze kring op meerdere plaatsen te lezen/horen. Dat gevreesd moet worden dat mw. Borst is gestorven zoals ze geleefd heeft, is voor de wereld om ons heen een onacceptabele uitspraak, maar Bijbels gezien wel juist. Maar waarom moet dat in de kerkbode staan?
- Het was onnodig om haar nog een extra kwalificatie 'engel des doods' mee te geven, de bijnaam van een nazibeul, en een variant op de bijnaam van de duivel (engel des lichts).
m.i. niet helemaal. Je geeft in een aantal punten je mening. o.a. dat de tekst: "niet thuishoort in het kerkblad", "dat men zich bewust moet zijn dat er wordt meegelezen", "dat het doel je niet duidelijk is", "dat de kwalificatie "engels des doods" onnnodig is.
Alleen vroeg ik wat er feitelijk aan de tekst verkeerd is. En die vraag wordt niet beantwoord.
* Ds. Van Andel legt een directe relatie tussen Gods oordeel, de situatie rond de dood van mw. Borst en de euthanasiewetgeving. Die relatie mag je als predikant, als christen zó niet leggen. De woorden van de Heere Jezus rond degenen op wie de toren van Siloam viel, zijn hier inderdaad van toepassing.
Dat deze relatie niet zo direct wordt gelegd maar eerder wordt ingevuld heb ik al aangetoond. Het is een interpretatie waarop men reageert.
Nog los daarvan denk ik dat lering van de Heere Jezus rondom degenen op wie de toren van Siloam viel eigenlijk precies wordt omgedraaid en daarmee van het wezenlijke kenmerk wordt beroofd.
Er staat niet namelijk niet dat deze mensen (op wie de toren viel) dit ongeluk niet is overkomen vanwege hun zonden. Er staat dat de mensen die geen toren op hun hoofd hebben gekregen net zo zondig zijn. m.i. is het Bijbels om te zeggen dat alle moeite en verdriet ons vanwege de zonde overkomt.
Kort gezegd: de dood is de straf op de zonde, de mensen die nog leven moeten niet menen dat van uitstel afstel komt of dat ze geen zonde hebben gedaan. En dat is precies wat er in het stukje staat.

Maar nu legt men deze geschiedenis zo uit: Omdat vele zondige mensen - voorlopig - geen straf krijgen mogen de rechtvaardige straffen van de Heere op de zonde niet meer aangewezen worden.
Luther schreef:* Ds. Van Andel gebruikt woorden en zinswendingen die door de lezer niet anders uitgelegd kunnen worden dan dat hij zich zeer verheven voelt boven mw. Borst. Het hele stukje is zeer negatief getoonzet met de bedoeling om duidelijk te maken dat mw. Borst vanwege de euthanasiewetgeving niet alleen een gruwelijke dood is gestorven, maar ook voor eeuwig verloren is.
Wederom interpretatie en invulling. Het staat er niet. Het slot van het stukje geeft duidelijk de strekking weer van het stukje in de kerkbode. De manier waarop de "bedoeling" van ds. van Andel hier - even - wordt geïnterpreteerd laat ik verder voor eigen rekening.
Luther schreef:* Door dit stukje in een plaatselijke kerkbode te zetten (toch bedoeld voor onderling contact, samenbinding en gemeente-zijn) kan niet anders dan de conclusie trekken dat hij in dit stukje erg dicht tegen de houding van de Farizeeër aanzit. In zijn gemeente zijn geen D66-stemmers, noch mensen die de euhanasiewetgeving een warm hart toedragen. Dan moet het stukje dus een andere functie hebben dan waarschuwing. Ik niets anders bedenken dan zelfverheffing.
Deze conclusie voegt verder niets toe aan de feitelijke beoordeling van het stukje en of het bijbels is of niet maar is vooral een aanval op de persoon in de trant van ds. R. van Kooten. Laat ik verder maar voor eigen rekening.
Luther schreef:* Door mw. Borst de 'engel des doods' te noemen (in dit verband een scheldwoord, gelinkt aan en nazibeul uit de Tweede Wereldoorlog) gedraagt ds. Van Andel zich onwaardig.
Die link - naar de nazibeul uit WO2 - had ik nog niet gelegd totdat iemand mij erop attendeerde. Lettend op de context (van het stukje) weiger ik ds. van Andel te beschuldigen verwijzingen naar het fascisme enz. bewust te maken. Ook dat - deze invulling - laat ik verder maar voor eigen rekening.
Luther schreef:* Ds. Van Andel had zich moeten realiseren dat een dergelijk onnodig, doelloos bericht de kerk(en) als geheel behoorlijke schade berokkent. GeenStijl, de Telegraaf, NOS, alle seculiere kranten doken er als wespen op af. En ga dan maar eens uitleggen dat dit niet het getuigenis is van de kerk als geheel en ook niet de boodschap van het Evangelie. Zo mogen wij niet spreken over onze overheid.
Als dit de getuigenis van de kerk niet meer mag zijn - en blijkbaar is dat nu in grote delen van de kerk zo - dan ben ik bang dat de kerk wil werven om te verderven.
De boodschap van het Evangelie is toch: Bekeerd u, want waarom zoudt gij sterven? En mag dan Els Borst niet in concreto worden benoemd als voorbeeld om vooral op "het einde te merken"? Zoals Psalm 73 en Psalm 49 toch zo duidelijk leren?
Laatst gewijzigd door WimA op 17 mar 2014, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Uitspraken over Els Borst (uit: Gelezen, gedacht, gehoor

Bericht door eilander »

WimA schreef: Onterecht leest men hier het woordeke "omdat" in in deze zin. Dat woordje staat er namelijk niet. Die leest men erin. De vraag is of dat terecht is. Toeval bestaat niet bij de Almachtige. In een meditatie over de moordenaar aan het kruis zou b.v. prima de volgende zin kunnen staan:
Het is geen toeval dat deze man, deze moordenaar, geen natuurlijke dood stierf En zou deze zin dan ook deze reacties oproepen die we nu veelal zien?
Ik denk dat een deel van de ophef wel terecht is. Hoe je het ook wendt of keert, er wordt iets gesuggereerd met deze zin. Dat kun je toch niet ontkennen?

Om op jouw voorbeeld door te gaan, @WimA: vergelijk deze zinnen en de situatie:
- moordenaar aan het kruis: het is geen toeval dat deze moordenaar geen natuurlijke dood stierf
- geen moordenaar, sterft een natuurlijke dood: het is geen toeval dat deze man een natuurlijke dood stierf

Beide zinnen zijn waar, maar de tweede zin zullen we nooit op die manier zeggen.
Door de manier waarop je het nu benadert, ontken je de kracht van de taal. Door op deze manier iets te zeggen, suggereer je iets.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitspraken over Els Borst

Bericht door Ad Anker »

Toen prinses Juliana stierf werd in mijn toenmalige gemeente psalm 49:7 gezongen:
Schoon hij zich op deez' aard' in wellust baadt,
En ieder roemt zijn weeld' en overdaad,
Hij daalt nochtans, gelijk zijn gans geslacht,
Vervreemd van God, in 's afgronds donk'ren nacht.
Gij dan, o mens, hoe waard, hoe groot in eer;
Zo gij den wil versmaadt van uwen Heer',
Dan gaat gij, als de beesten, haast verloren;
Een wis verderf is u ten lot beschoren.
Enerzijds een oordeel: vervreemd van God, in 's afgronds donk'ren nacht, anderzijds een waarschuwing: Zo gij den wil versmaadt van uwen Heer', dan gaat gij, als de beesten, haast verloren.
Zo lees ik het stuk van ds. van Andel ook.
Enerzijds een oordeel: het faciliteren van doodslag (en later het pleiten voor moord, euthanasie op dementen, gehandicapten), het spotten met het allerheiligste (al is dat teruggenomen) en vervolgens zelf vermoord worden is opmerkelijk, oftewel, geen toeval.
Anderzijds de waarschuwing: als we ons niet bekeren zijn we geen haar beter.

Triest dat de ophef ook onder ons is. Laat de seculiere media maar schreeuwen. Elk woord dat wij er aan vuil maken is koren op hun molen. Verbazingwekkend dat het RD er als de kippen bij was om op vrijdagmiddag het commentaar van zatermorgen online te hebben, alsof de krant zeggen wilde: luister goed, wij willen niet bij die dominee horen hoor! En dat lees je hier ook.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Uitspraken over Els Borst

Bericht door helma »

Misschien beter om het topic te sluiten. :?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Uitspraken over Els Borst

Bericht door Mister »

helma schreef:Misschien beter om het topic te sluiten. :?

Dit verzoek heeft ons ondertussen al enkele malen bereikt. Nieuwe zaken zijn er niet meer over te zeggen. Het is triest genoeg allemaal.
Gesloten