OGGiN laten geen student toe

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Curatorium »

Ds. Lamain was toen al overleden, Ds. Beeke (die ook weer afgesplitst is) stond er te dien tijde.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door astroguy »

Curatorium schreef:Ds. Lamain was toen al overleden, Ds. Beeke (die ook weer afgesplitst is) stond er te dien tijde.
Dat klopt en in die rumoerige tijd ontstonden verschillende afsplitsingen waar die van De Bruine er een was.
Atze
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Gian »

gallio schreef:
Curatorium schreef:Ik hoop dat ze Nederlands kunnen, want ds. Gerritsen wil geen Engels leren..
Welnee, hij doet juist goed zijn best om Engels te leren, maar dat is niet zo gemakkelijk op zijn leeftijd. Hij zal wel ongeveer 65 zijn, dan valt een andere taal leren spreken niet mee.
Ik vind het maar vreemd. Waarom moet iemand van 65 naar dat land, Engels leren, om te gaan preken..? :fi
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door sirdanilot »

Gian schreef:
gallio schreef:
Curatorium schreef:Ik hoop dat ze Nederlands kunnen, want ds. Gerritsen wil geen Engels leren..
Welnee, hij doet juist goed zijn best om Engels te leren, maar dat is niet zo gemakkelijk op zijn leeftijd. Hij zal wel ongeveer 65 zijn, dan valt een andere taal leren spreken niet mee.
Ik vind het maar vreemd. Waarom moet iemand van 65 naar dat land, Engels leren, om te gaan preken..? :fi
Omdat hij zich daartoe geroepen voelt door God, de Allerhoogste?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door refo »

sirdanilot schreef:
Gian schreef:
gallio schreef:
Curatorium schreef:Ik hoop dat ze Nederlands kunnen, want ds. Gerritsen wil geen Engels leren..
Welnee, hij doet juist goed zijn best om Engels te leren, maar dat is niet zo gemakkelijk op zijn leeftijd. Hij zal wel ongeveer 65 zijn, dan valt een andere taal leren spreken niet mee.
Ik vind het maar vreemd. Waarom moet iemand van 65 naar dat land, Engels leren, om te gaan preken..? :fi
Omdat hij zich daartoe geroepen voelt door God, de Allerhoogste?
Maar Hij zendt alleen mensen die bekwaam zijn tot hun taak.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door ejvl »

Precies en daarom preekt hij in het Engels. Overigens zijn een hoop toehoorders de Nederlandse taal ook machtig daar.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door helma »

refo schreef:
Maar Hij zendt alleen mensen die bekwaam zijn tot hun taak.
of Hij maakt ze bekwaam.....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door refo »

helma schreef:
refo schreef:
Maar Hij zendt alleen mensen die bekwaam zijn tot hun taak.
of Hij maakt ze bekwaam.....
Kan ook.
Maar als je geen woord Engels kent kun je je afvragen of je geroepen bent.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Wilhelm »

refo schreef:
helma schreef:
refo schreef:
Maar Hij zendt alleen mensen die bekwaam zijn tot hun taak.
of Hij maakt ze bekwaam.....
Kan ook.
Maar als je geen woord Engels kent kun je je afvragen of je geroepen bent.
Veel zendelingen spreken op het moment van roeping ook de taal nog niet van het land waar ze heengaan.
Dan volgt er vaak een lange tijd taalstudie voordat ze aan de slag gaan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Gian »

sirdanilot schreef:
Gian schreef:
gallio schreef:
Curatorium schreef:Ik hoop dat ze Nederlands kunnen, want ds. Gerritsen wil geen Engels leren..
Welnee, hij doet juist goed zijn best om Engels te leren, maar dat is niet zo gemakkelijk op zijn leeftijd. Hij zal wel ongeveer 65 zijn, dan valt een andere taal leren spreken niet mee.
Ik vind het maar vreemd. Waarom moet iemand van 65 naar dat land, Engels leren, om te gaan preken..? :fi
Omdat hij zich daartoe geroepen voelt door God, de Allerhoogste?
De gratie waarbij dit kerkverband bestaat zijn blijkbaar de 18.000 leden die het gevoel van deze dominee overnemen.
Toch zal je het met me eens zijn dat het een wat vreemde zaak is..?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door astroguy »

Wilhelm schreef:
refo schreef:
helma schreef:
refo schreef:
Maar Hij zendt alleen mensen die bekwaam zijn tot hun taak.
of Hij maakt ze bekwaam.....
Kan ook.
Maar als je geen woord Engels kent kun je je afvragen of je geroepen bent.
Veel zendelingen spreken op het moment van roeping ook de taal nog niet van het land waar ze heengaan.
Dan volgt er vaak een lange tijd taalstudie voordat ze aan de slag gaan.
Dat klopt maar ds Gerritsen heeft dat niet gedaan. Hij ging gewoon naar Canada toen hij daar geroepen werd door de gemeente. En dan neem ik aan dat die taalstudie ter plaatse gebeurd, terwijl hij al werkzaam is als predikant in die gemeente. Nu is dit voor immigranten gemeenten altijd een probleem geweest. Ook de NRC in Canada en Amerika hebben nog lange tijd Nederlandse predikanten beroepen. In de beginjaren spraken de gemeenten mogelijk nog in meerderheid Nederlands maar met het groeien van de 2de generatie neemt dat af en dan zal op een gegeven moment de gemeente moeten besluiten toch over te gaan op de landstaal (Engels in deze voorbeelden). En dan zal je van de predikant moeten verwachten dat zij dus ook engels kunnen. Doe je dat niet dan zul je onherroepelijk de 2de generatie verliezen. En dat zijn bekende gebeurtenissen in alle emigratie landen, incl. Zuid Afrika waar ik woon. Ook hier hebben dat verschijnsel gezien dat erop een gegeven moment een besluit over de taal genomen moet worden en de oude generatie wordt kleiner en stribbelt wat tegen, want zijn hebben liever Nederlands en de jongere generatie wordt groter en kan moeilijk Nederlands verstaan en zoekt een predikant die wel de landstaal op een goede manier kan spreken. En daar ligt dan direct een tweede probleem. Een Nederlandse predikant eventje naar een cursusje taal sturen werkt echt niet. Ik kan vele voorbeelden geven van goedbedoelende predikanten die totaal niet in de gaten hadden dat zij op z'n best iets lachwekkendst zeiden in het Engels (of Afrikaans in ons geval). En je ziet het dan ook dat de meest emigranten kerken in Canada, US, Zuid Afrika, Australie en Nieuw Zeeland nu eigen predikanten opleiden, want die kennen tenminste land, kerk en taal. Alleenstaande gemeenten zoals Salford, maar ook Randburg en Pretoria hebben natuurlijk op dat punt een specifiek probleem want zij hebben geen opleiding en moeten dus terugvallen op hulp in Nederland. Het is dan in dit verband ook belangwekkend hoe de nieuwe predikant in Pretoria zich zal kunnen manifesteren.
Atze
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door KB_ »

overigens is de ogg in salford juist ooit afgesplitst van de gergem te norwich omdat men Nederlands wilde blijven spreken (zover ik weet!!). dus ze hebben er bewust voor gekozen om een soort van nederlands te blijven...
overigens astro, is afrikaans niet een stuk makkelijker om te leren voor een nederlander?
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door astroguy »

KB_ schreef:overigens is de ogg in salford juist ooit afgesplitst van de gergem te norwich omdat men Nederlands wilde blijven spreken (zover ik weet!!). dus ze hebben er bewust voor gekozen om een soort van nederlands te blijven...
overigens astro, is afrikaans niet een stuk makkelijker om te leren voor een nederlander?
Nee dat is het niet. Juist omdat Afrikaans zo heel erg veel lijkt op het Nederlands ga je heel erg makkelijk de fout in. Want woorden kunnen net iets anders betekenen. Dus om goed Afrikaans te leren zul je nog steeds een degelijk programma moeten afwerken. En na 25 jaar Zuid Afrika herkennen de mensen nog altijd aan mijn teksten in het Afrikaans dat ik een Nederlander ben, vanwege de typische grammaticale wendingen die je in het Nederlands gebruikt maar dus niet in het Afrikaans. Over het algemeen begrijpen ze dan wel wat je bedoeld dus echt problemen zijn er dan niet, maar het komt soms wel eens lachwekkend over.

Dat Salford een afsplitsing was van Norwich vanwege de taal is denk ik wel waar, maar dat was in 1967, dus alweer 45 jaar geleden. Sindsdien is er neem ik aan toch weer een hele generatie opgegroeid. En in de jaren 1980 besloot Salford toch Engels te gaan gebruiken. Dat zorgde toen weer voor een nieuwe afsplitsing waar de gemeente vam Mount Elgin door ontstond. Deze laatste gemeente beriep in 1989 ds. K. Veldman. Later werd deze gemeente (grotendeels) de RCA gemeente van Springfield. De predikanten Schaafsma en Pieters hebben er o.a. nog gestaan. De oorspronkelijke gemeente van Salford was dus ondertussen min of meer overgegaan op het Engels, maar ik neem aan dat de oudere generatie nog steeds goed Nederlands kan. Over de jongere generatie zal ik geen oordeel vellen, maar ik denk dat ds. Gerritsen met hun toch echt Engels zal moeten spreken, en daarmee zijn we weer terug bij het begin van een van de discussie draadjes van dit topic.
Atze
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door gallio »

astroguy schreef: Dat Salford een afsplitsing was van Norwich vanwege de taal is denk ik wel waar, maar dat was in 1967, dus alweer 45 jaar geleden. Sindsdien is er neem ik aan toch weer een hele generatie opgegroeid. En in de jaren 1980 besloot Salford toch Engels te gaan gebruiken. Dat zorgde toen weer voor een nieuwe afsplitsing waar de gemeente vam Mount Elgin door ontstond. Deze laatste gemeente beriep in 1989 ds. K. Veldman. Later werd deze gemeente (grotendeels) de RCA gemeente van Springfield. De predikanten Schaafsma en Pieters hebben er o.a. nog gestaan. De oorspronkelijke gemeente van Salford was dus ondertussen min of meer overgegaan op het Engels, maar ik neem aan dat de oudere generatie nog steeds goed Nederlands kan. Over de jongere generatie zal ik geen oordeel vellen, maar ik denk dat ds. Gerritsen met hun toch echt Engels zal moeten spreken, en daarmee zijn we weer terug bij het begin van een van de discussie draadjes van dit topic.
De splitsing van 1989 was voornamelijk vanwege een conflict tussen de 2 ouderlingen die er toen waren, niet alleen vanwege de taal. En wat nu nog de OGG van Salford is koos niet om op Engels over te schakelen maar om langzaam iets meer in het Engels te gaan doen ipv uitsluitend Nederlands.

De ouderen spreken nog altijd bijna alleen Nederlands, de jongeren bijna alleen Engels er wat daar tussen zit hangt het vaak af van wanneer ze geimmigreerd zijn. Is dat bv in de laatste 15 jaar dan zal men liever Nederlands spreken, zijn ze op jonge leeftijd met hun ouders geimmigreerd zal dat meestal Engels zijn.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door astroguy »

gallio schreef:
astroguy schreef: Dat Salford een afsplitsing was van Norwich vanwege de taal is denk ik wel waar, maar dat was in 1967, dus alweer 45 jaar geleden. Sindsdien is er neem ik aan toch weer een hele generatie opgegroeid. En in de jaren 1980 besloot Salford toch Engels te gaan gebruiken. Dat zorgde toen weer voor een nieuwe afsplitsing waar de gemeente vam Mount Elgin door ontstond. Deze laatste gemeente beriep in 1989 ds. K. Veldman. Later werd deze gemeente (grotendeels) de RCA gemeente van Springfield. De predikanten Schaafsma en Pieters hebben er o.a. nog gestaan. De oorspronkelijke gemeente van Salford was dus ondertussen min of meer overgegaan op het Engels, maar ik neem aan dat de oudere generatie nog steeds goed Nederlands kan. Over de jongere generatie zal ik geen oordeel vellen, maar ik denk dat ds. Gerritsen met hun toch echt Engels zal moeten spreken, en daarmee zijn we weer terug bij het begin van een van de discussie draadjes van dit topic.
De splitsing van 1989 was voornamelijk vanwege een conflict tussen de 2 ouderlingen die er toen waren, niet alleen vanwege de taal. En wat nu nog de OGG van Salford is koos niet om op Engels over te schakelen maar om langzaam iets meer in het Engels te gaan doen ipv uitsluitend Nederlands.

De ouderen spreken nog altijd bijna alleen Nederlands, de jongeren bijna alleen Engels er wat daar tussen zit hangt het vaak af van wanneer ze geimmigreerd zijn. Is dat bv in de laatste 15 jaar dan zal men liever Nederlands spreken, zijn ze op jonge leeftijd met hun ouders geimmigreerd zal dat meestal Engels zijn.
Duidelijk

Maar het geeft dus inderdaad precies aan dat de gemeente op dit moment op het kruispunt staat van met welke taal men verder wil gaan. Maar hoe dan ook ds zal dus Engels moeten spreken met de jongeren zo niet dan stemmen die op een gegeven moment wel met de voeten.
Atze
Gesloten