Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Bezorgd » 18 Mei 2019, 13:41

ND schreef:
Arie van der Knijff: ‘Mijn opa was jaloers, omdat mijn oma nu zonder zonde God groot mocht maken. Dat maakte op mij als kind een enorme indruk.’

BODEGRAVEN
Arie van der Knijff zit al jaren thuis. Afgekeurd. Hij heeft het syndroom van Asperger, en verschillende burn-outs maakten hem het werken als leraar op een middelbare school onmogelijk. ‘Het bleek dat ik de dingen jarenlang ver boven mijn draagkracht heb gedaan.’ Toen, thuis, kwam de depressiviteit. ‘De wereld was klein geworden. Ik had niks meer, ik was niks meer. Met mijn werk was ik mijn hele identiteit kwijt.’
In die situatie zei een hulpverlener: wat vind je echt leuk? Zou je niet een proefschrift gaan schrijven? ‘Terwijl als er íets is waarvan je depressief kunt worden, het promoveren is’, merkt hij op met een schaterlach. Met ‘de hardnekkigheid en de mateloosheid’ die volgens hem kenmerkend zijn voor mensen die autistisch zijn, ging Van der Knijff aan de slag. En nu, na vijf jaar werken, is het werk klaar. ‘Hoewel het tussendoor ook heeft stilgelegen, als de depressiviteit en de concentratieproblemen te heftig werden.’
Donderdag promoveert hij op hoe er gepreekt wordt in het bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschap van de Gereformeerde Gemeenten, waartoe hij zelf behoort. Centraal in dit kerkverband staat een geloofsbeleving – of eigenlijk: een reeks van geloofsbelevingen – die de gelovige van God ontvangt, en waardoor men kan weten een kind van God te zijn.
U wilt vat krijgen op ‘bevindelijkheid’. Is dat niet lastig voor iemand die autistisch is?
‘Wat ik wilde, was het begrijpen: de geloofservaring die het leven van bijvoorbeeld mijn grootvader kenmerkte. Ik weet nog: ik was een jochie van tien. Mijn oma was overleden. Haar kist stond in het opkamertje en daar in zijn rookstoel zat mijn opa. En die was jaloers, vertelde hij. Op oma. Dat vond ik als kind onbegrijpelijk. Hij was jaloers omdat zijn vrouw nu zonder zonde God groot mocht maken. Dat was ook zijn diepe, authentieke verlangen. Dat maakte op mij als kind een enorme indruk.
Tegelijk is er in deze bevindelijkheid ook altijd die onzekerheid: heb ik het ware wel? Bedrieg ik mijzelf niet? Zeker voor iemand met autisme is zo’n sterk emotioneel geladen geloofsbeleving lastig te begrijpen. Maar dát wilde ik weten: als je een bevindelijke relatie met God hebt, wat houdt dat dan in? Wat gebeurt er dan? Niet dat ik dat voor mijzelf mis. Het eigendom van Christus te zijn heeft voor mij een diepe zekerheid. Maar het kan misschien wel mensen in mijn kerk helpen die onzeker zijn. Of die van zichzelf zeggen dat ze het geloof niet hebben, omdat ze specifieke ervaringen missen.’
zondebesef en verdorven staat
Van der Knijff ging gedrukte preken uit zijn kerkverband analyseren aan de hand van de Grounded Theory-methode. ‘Het sterke van die methode is dat je daarmee iets nauwkeurig kunt beschrijven zonder er een oordeel over te hebben.’
Hoe preekt een dominee bevindelijk?
‘Wat de dominees willen, is mensen zo dicht mogelijk bij die noodzakelijke geloofsbeleving brengen. Predikanten kunnen geen mensen bekeren. Dat weten ze in de Gereformeerde Gemeenten heel goed. Ze kunnen hun hoorders wel tot het uiterste punt brengen waar dat zou kunnen gebeuren, waar de Geest hen in het hart kan grijpen. Dat betekent veel aandacht voor zondebesef, voor de verdorven staat van de mens. Vanuit die beleving lezen ze ook de Bijbel. De Bijbeltekst wordt gebruikt als spiegel voor de toehoorder, om die beleving te bemiddelen. De predikant neemt daardoor zijn taak zeer ernstig. Sommigen lijden ook echt onder die verantwoordelijkheid voor alle nog onbekeerde gemeenteleden. Ze leven en werken vanuit de overtuiging dat, zoals ze dat zeggen, ‘het bloed van hun hoorders van hun hand geëist zal worden’.’
Dat staat toch op gespannen voet met dat andere belangrijke thema in bevindelijk-gereformeerde kring: de uitverkiezing? Als God je uitverkoren heeft, dan kom je er. Vanwaar dan die zorgen?
‘Daarin kun je inderdaad een inconsequentie zien. Theologisch is in de Gereformeerde Gemeenten de uitverkiezing het uitgangspunt. Maar kijk je naar de ambtsopvatting van de predikanten, dan werkt dat anders uit; dan bezwijken sommigen bijna onder de last van de verantwoordelijkheid om hun gemeenteleden de geloofsweg voor te houden. In de geloofsvisie van de predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten is de wedergeboorte – de eerste stap op de geloofsweg – Gods werk. Maar het wordt tegelijk als menselijke schuld gezien als mensen daar niet komen.’
Door die grote nadruk op de beleving ontstaat het gevaar dat de historische kant van de Bijbeltekst ‘vervluchtigt’, schrijft u. Is dat een reëel gevaar?
‘Kerst betekent niets als Jezus niet in je hart geboren wordt. Dat is de redenering. Niet de feitelijke historische geboorte van Jezus is bepalend, maar de beleving ervan in het hart. Terwijl het fundament voor die geloofservaring toch in de historische heilsfeiten ligt. Op dat punt komt men in de Gereformeerde Gemeenten dicht bij de vrijzinnigheid. Die historiciteit zou in bevindelijk-gereformeerde kring wat mij betreft net zo fundamenteel moeten zijn als men die bij de letterlijke lezing van het het scheppingsverhaal (Genesis 1-3) neemt.’
Mensen lezen steeds minder. Voor de bevindelijk-gereformeerde zuil betekent dat volgens u een extra risico. Waarom?
‘Een van de belangrijkste elementen van deze bevindelijkheid is zelfonderzoek: waar sta ik tegenover God? Die praktijk krijgt zijn norm en ook zijn voeding uit het lezen van de Schrift en bepaalde bevindelijke theologische boeken. Dat onderscheidt bevindelijken van andere gereformeerden, die soms meer doeners zijn. Ik hoorde laatst nog een ouderling zeggen: mensen lezen bijna niks meer. Daardoor komt die praktijk onder druk te staan. Zonder lezen verdort de bevindelijkheid. De reformatorische zuil raakt vermolmd door de ontlezing.’
Je zou dat zelfonderzoek in plaats van met boeken ook met films kunnen doen.
‘Ja, ik denk dat dat zou kunnen. Er zijn bijvoorbeeld mogelijkheden voor een goede verfilming van De Christenreis van John Bunyan, een boek dat in bevindelijke kringen zeer populair is en de geloofsweg gedetailleerd beschrijft. Zo’n verfilming zou als bron van zelfonderzoek een geweldige impact hebben. Maar film als medium wordt door de predikanten afgewezen. Wanneer ze bij die afwijzing blijven, dan zullen ze hun toehoorders weer aan het lezen moeten krijgen.’
U beschrijft de bevindelijke prediking. Soms ook kritisch. Anderen – zoals Johan Blaauwendraad en Klaas van der Zwaag – die hetzelfde hebben gedaan, hebben de Gereformeerde Gemeenten verlaten. Waarom u niet?
‘Voor mij persoonlijk is dit het kerkverband waar ik in geplaatst ben. Ik heb geen reden om dat zomaar te verlaten. Wat ik geschreven heb, is ook geen pamflet. Ik wil geen misstanden aankaarten. Mijn boek is een zorgvuldig academisch onderzoek. Zo moet je het ook lezen. Ik hoop natuurlijk wel dat sommige van mijn conclusies tot bezinning zullen leiden.’
U promoveert donderdag. En? Hebt u bevinding begrepen?
‘Tot op zekere hoogte. Ik heb volgens mij redelijk nauwkeurig in kaart gebracht wat er gebeurt in preken binnen de Gereformeerde Gemeenten. Net als de beleving, de gedachten, de motieven en de bedoelingen erachter. Het existentiële verlangen, de spiritualiteit van afhankelijkheid en verwondering. Maar mij die geloofsbeleving met zijn pieken en zijn dalen eigen maken, dat kan ik door mijn beperkingen niet. Dat hoeft ook niet; God heeft mij het geloof geschonken dat bij mij past.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/zo-prek ... 8938.lynkx

amateur-theoloog

Berichtdoor amateur-theoloog » 18 Mei 2019, 14:12

Hendrikus schreef:
amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Wat een rare discussie. Alsof iemand met Asperger juist niet bij uitstek geschikt zou zijn voor analytische onderzoeken.

Een wetenschappelijk onderzoek (promotie dus) is een wetenschappelijk onderzoek. En de universiteit heeft de ruimte aan hem gegeven om dit promotieonderzoek uit te voeren. Ze trekken de intenties van Arie van der Knijff niet in twijfel wegens zijn stoornis. Wat heeft Asperger er dan überhaupt mee te maken?

Iemand met Asperger kan een uitmuntend wetenschapper zijn, no doubt.
Maar dit is wel een héél specifiek en teer onderwerp, iets wat -zoals ik al eerder aangaf- moeilijk in harde parameters meetbaar is, en wat naar mijn inschatting ook maar ten dele toetsbaar is wanneer je je op gedrukte preken baseert.
Alle respect en waardering voor de prestatie van de promovendus, maar de combinatie van ingrediënten doet bij mij toch vraagtekens rijzen.

Als het onwaarheden bevat, mag dat bestreden worden door de hoogleraren waarbij Arie van der Knijff hoopt te promoveren en door andere wetenschappers. Er mag altijd discussie zijn over de inhoud van een promotieonderzoek, maar we moeten het dan ook inhoudelijk blijven houden en geen vooroordelen hebben. Niet op dit forum, niet in de wetenschap.
En: blijkbaar heeft de universiteit voldoende vertrouwen in hun promovendus, die op dit onderwerp hoopt te promoveren! Als jullie betwijfelingen zouden moeten kloppen, zou de promotie allang gestopt zijn. Maar de hoogleraren zien er genoeg in om Arie van der Knijff te laten promoveren.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 18 Mei 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Dodo

Berichtdoor Dodo » 18 Mei 2019, 14:14

Niet schijnbaar, maar blijkbaar.
Schijnbaar zou niet best zijn.

amateur-theoloog

Berichtdoor amateur-theoloog » 18 Mei 2019, 14:19

Dodo schreef:Niet schijnbaar, maar blijkbaar.
Schijnbaar zou niet best zijn.

Ja, dat klopt, ik heb het aangepast.
Alhoewel: 'schijnbaar' kan ook kloppen, want wie weet hoe de hoogleraren hun promovendus aan de tand gaan voelen! Hoe zeker het ook is dat de promotie voltooid gaat worden, maar misschien blijft de kritiek niet uit.

DDD

Berichtdoor DDD » 18 Mei 2019, 15:02

Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:
‘Tot op zekere hoogte. Ik heb volgens mij redelijk nauwkeurig in kaart gebracht wat er gebeurt in preken binnen de Gereformeerde Gemeenten. Net als de beleving, de gedachten, de motieven en de bedoelingen erachter. Het existentiële verlangen, de spiritualiteit van afhankelijkheid en verwondering. Maar mij die geloofsbeleving met zijn pieken en zijn dalen eigen maken, dat kan ik door mijn beperkingen niet. Dat hoeft ook niet; God heeft mij het geloof geschonken dat bij mij past.

Wat een ontzettend mooie uitspraak. Zo nuchter en zo waar. God geeft ieder het geloof dat bij hem past. De een heeft daar een scherper zicht op dan de ander, en er zijn mensen die zo beperkt van zicht zijn dat zij hele boeken volschrijven over hun eigen ideeën daarover. Maar op deze manier schittert de veelkleurige genade van God.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die zeggen dat God zich niet aanpast aan de mens. Die hebben er nog nooit iets van begrepen.

Jantje

Berichtdoor Jantje » 18 Mei 2019, 15:09

Juist.

Zou daar dan niet de veelkleurigheid der Gereformeerde Gemeenten-prediking uit voortkomen?
Psalm 39 vers 8: En nu, wat verwacht ik, o Heere? Mijn hoop, die is op U.

amateur-theoloog

Berichtdoor amateur-theoloog » 18 Mei 2019, 15:40

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:

Wat een ontzettend mooie uitspraak. Zo nuchter en zo waar. God geeft ieder het geloof dat bij hem past. De een heeft daar een scherper zicht op dan de ander, en er zijn mensen die zo beperkt van zicht zijn dat zij hele boeken volschrijven over hun eigen ideeën daarover. Maar op deze manier schittert de veelkleurige genade van God.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die zeggen dat God zich niet aanpast aan de mens. Die hebben er nog nooit iets van begrepen.

God past zich zó aan aan de mens dat Hij de mens aan Zichzelf laat aanpassen.

Terri

Berichtdoor Terri » 18 Mei 2019, 19:54

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:

Dat was precies het zinnetje wat mij ook zo trof!

GGotK

Berichtdoor GGotK » 18 Mei 2019, 20:23

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
ND schreef:
Arie van der Knijff:

.
Wat jammer nu dat je je reactie moet afsluiten met zo'n opmerking.
God hoeft Zich helemaal niet aan te passen aan de mens om toch al Zijn uitverkorenen een 'passend' geloof te geven. Met daarbij ook nog de aantekening dat 'passend' niet betekent buiten het recht Gods om of zonder bevindelijke kennis van de 3 stukken.

refo

Berichtdoor refo » 18 Mei 2019, 21:22

Gelukkig heeft God Zich wel aangepast. Het is nog sterker: de Schepper werd Zelf Schepsel.

RotterS

Berichtdoor RotterS » 21 Mei 2019, 15:20

Hier nog een interview met dhr. Van der Knijff: https://www.pthu.nl/actueel/nieuws/!/33 ... T9kARDvs5U

Laatste alinea:
Wat heeft jou zelf het meest geraakt tijdens je onderzoek?

Ik ben diep geraakt door die preken waarin predikanten wel modelmatig de bevinding aan de orde stelden, maar dan toch opeens in verwondering uitbarstten. Dan komt er opeens, geheel onverwacht, echt iets uit het hart. Dit gebeurt mijns inziens te weinig. Ik mis de preken met de jubelende verwondering, de doxologie. Dat kan toch niet? Je kunt toch niet wél roepen vanuit de diepten, maar vervolgens niet jubelen om wat God gedaan heeft? Als je Gods genade ervaart, kun je niet anders dan Hem prijzen. Ik mis in deze bevinding te vaak de vreugdevolle verwondering die zich uit in de lofzang op God.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!

GGBeroopingswerk

Berichtdoor GGBeroopingswerk » 21 Mei 2019, 15:54

GGotK schreef:
Nasrani schreef:
CvdW schreef:We mogen blij zijn ook binnen de GG Gods Woord nog kan worden beluisterd.
Natuurlijk is het wel goed om te onderzoeken of het in de lijn is van Gods Woord en de oudvaders.

Wat Van der Knijff constateert:
Kunt u een voorbeeld noemen van zo’n patroon in de preken?

„Ik reconstrueer bijvoorbeeld de ”geloofsweg”, als een soort model dat de predikanten geven van kenmerken van het geloofsleven. Dat dient als een gezamenlijk kader voor het spreken over de geloofsbeleving, maar het dreigt een script te worden. Als de hoorders dat niet delen, kunnen zij er wellicht belemmerd door worden in het luisteren naar de preek. Het belangrijkste gedeelde patroon is de wijze waarop de predikanten de Bijbeltekst lezen en uitleggen. Ze benaderen de tekst vanuit het hart, dus? vanuit de geloofsbeleving, en zijn in de uitleg gericht op een toepassing voor het hart, dus voor het persoonlijk leven.”

Dat is nu net het punt wat volgens mij zo gevoelig ligt in de preken van de GG.
Geloofsweg.... script.... patroon.....

Deze vraag moet je lezen in combi met de vraag daarvoor gesteld:

U schrijft over dé Schriftuurlijk-bevindelijke prediking in dé Gereformeerde Gemeenten. Is er dan geen onderling onderscheid?

„Het onderscheid zit ’m in de verwoording. Maar de patronen van de preken worden door vrijwel alle predikanten gedeeld. Daar zit nauwelijks verschil in, ondanks dat predikanten daar zelf niet altijd evenveel oog voor hebben.”

Dus als ik het goed begrijp wordt er gesteld dat het verschil tussen 'links' en 'rechts' in de GG niet ligt in de de patronen van de preken, maar wel in het verwoorden daarvan.

Ds. R: Kaïn kreeg wel een schuldbrief thuis. Ook een doodbrief. Maar geen rouwbrief!

Ds. L: Als er geen liefde bijkomt, dan vlucht je niet naar Christus.

Een linkse gemeente vraagt zich af waar ds. R. het over heeft.
Een rechtse gemeente herkent zich in het geheel niet in de woordkeuze van ds. L.

Maar per saldo bedoelen ze hetzelfde.

GGotK

Berichtdoor GGotK » 21 Mei 2019, 16:03

GGBeroopingswerk schreef:
GGotK schreef:Deze vraag moet je lezen in combi met de vraag daarvoor gesteld:

U schrijft over dé Schriftuurlijk-bevindelijke prediking in dé Gereformeerde Gemeenten. Is er dan geen onderling onderscheid?

„Het onderscheid zit ’m in de verwoording. Maar de patronen van de preken worden door vrijwel alle predikanten gedeeld. Daar zit nauwelijks verschil in, ondanks dat predikanten daar zelf niet altijd evenveel oog voor hebben.”

Dus als ik het goed begrijp wordt er gesteld dat het verschil tussen 'links' en 'rechts' in de GG niet ligt in de de patronen van de preken, maar wel in het verwoorden daarvan.

Ds. R: Kaïn kreeg wel een schuldbrief thuis. Ook een doodbrief. Maar geen rouwbrief!

Ds. L: Als er geen liefde bijkomt, dan vlucht je niet naar Christus.

Een linkse gemeente vraagt zich af waar ds. R. het over heeft.
Een rechtse gemeente herkent zich in het geheel niet in de woordkeuze van ds. L.

Maar per saldo bedoelen ze hetzelfde.

Ik vind dat wel 2 heel bijzondere voorbeelden en wat bedoelen ze dan hetzelfde???

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 21 Mei 2019, 16:26

Het valt me op dat de schrijver wel wat over bevinding zegt, maar wat ik nog niet lees is het grote onderscheid tussen bevinding en gevoel. Gevoel kan bevinding in de waarneming zeer nauw benaderen. Tocht is het van het allergrootste belang om juist dit punt goed in het oog te houden en te onderscheiden. Er is wel geen bevinding zonder gevoel, maar er is zoveel gevoel en emotie wat geen bevinding is. Ik merk wel eens dat velen dit tegenwoordig als bevinding aanmerken. Het is te zeerste nodig, en dat zal ieder mens die een beetje aan zichzelf is ontdekt willen weten: Waar ligt het onderscheid tussen gevoel (emotie) en echte bevinding. De bevinding moet en wil nauw getoetst worden. Ik hoop dat het in het boek ter sprake komt, want anders wordt er wel heel veel gemist.
Het was maar een opmerking, in heb verder nog niets gelezen. Maar in wat ik gelezen heb mis ik dit aspect.
© DIA - Hebreeën 13:7

Herman

Berichtdoor Herman » 21 Mei 2019, 16:29

Juist, geloofservaring is niet hetzelfde als gevoel.

Maar om daar nu zo'n verschrikkelijk fijnmazig probleem van te maken omdat het nauwelijks te onderscheiden is, dat onderschrijf ik niet. Geloof verbindt aan Christus, een helder en afdoende onderscheid.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”