Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

(S)preken met steun van een powerpoint vereist weer andere vaardigheden; dat zijn helaas slechts weinigen gegeven.
Je kan dan de volgende ergernissen verwachten:
- techniek doet het niet goed
- de spreker staat de powerpoint voor te lezen als de hoorders zelfs analfabeet zijn
- de spreker staat met zijn rug naar het publiek toe.

Ik zou zeggen: niet doen; hooguit het thema en de punten van de preek op een whiteboard of powerpoint. Maar het bevordert de spreekvaardigheid in ieder geval zelden.
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Ik vind dat er niets verkeerd is met een preekstem. Ik heb er geen last van, integendeel. En een ppt moet je niet doen. Het neemt van de boodschap weg.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

KDD schreef:Ik vind dat er niets verkeerd is met een preekstem. Ik heb er geen last van, integendeel. En een ppt moet je niet doen. Het neemt van de boodschap weg.
Het was best een leuk filmpje hoor :p
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Simon0612 schreef:
KDD schreef:Ik vind dat er niets verkeerd is met een preekstem. Ik heb er geen last van, integendeel. En een ppt moet je niet doen. Het neemt van de boodschap weg.
Het was best een leuk filmpje hoor :p
Ja - we hebben een keer op school naar gekeken maar ik twijfelde of het gepast was om hier neer te zetten daarom haalde ik het weer weg.
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

KDD schreef:Ik vind dat er niets verkeerd is met een preekstem. Ik heb er geen last van, integendeel. En een ppt moet je niet doen. Het neemt van de boodschap weg.
Hoe kan nu een schriftelijke presentatie iets van de boodschap weghalen? Dan moet je gewoon wat anders opschrijven. Natuurlijk kan dat wel zo'n effect hebben. Dat noem ik dan aanstelleritis.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

KDD schreef:Ik vind dat er niets verkeerd is met een preekstem. Ik heb er geen last van, integendeel. En een ppt moet je niet doen. Het neemt van de boodschap weg.
Een ppp kan de boodschap ook ondersteunen. Het is maar net hoe je die gebruikt. Ik ben regelmatig in een dienst waar de liturgie, geheel op het scherm staat. Tijdens de preek is de tekst te zien met het punt van de preek wat op dat moment aan de orde is er boven. Een hele enkele keer wordt een plaatje getoond, bijvoorbeeld om uit te leggen hoe de Joden om Samaria heen gingen. Dat leidt niet af, maar versterkt. Zeker voor mensen van buiten met weinig of geen Bijbelkennis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Zo kan je inderdaad wijs met een presentatie omgaan. Dan is het prima.
Pas alleen op voor de valkuilen. En als je inderdaad zo'n kaartje toont, pas dan op dat het niet te gedetailleerd is (zodat de hoorders/kijkers de plaatsnamen gaan zitten ontcijferen) en zet de presentatie op zwart als het in de preek niet meer relevant is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:Zo kan je inderdaad wijs met een presentatie omgaan. Dan is het prima.
Pas alleen op voor de valkuilen. En als je inderdaad zo'n kaartje toont, pas dan op dat het niet te gedetailleerd is (zodat de hoorders/kijkers de plaatsnamen gaan zitten ontcijferen) en zet de presentatie op zwart als het in de preek niet meer relevant is.
Nee, het kaartje was gelijk na de uitleg weer weg en tijdens de preek gaat de ppp niet op zwart maar blijft juist de tekst tonen waar de preek overgaat. Dat maakt het ook makkelijk om mensen tijdens de preek nog eens een vers te laten lezen. Ik vind het een mooie methode die prima werkt. Ik zou het mijn eigen gemeente ook graag zo zien. Daar hangen prachtige digitale schermen maar daar worden alleen de Psalmen op genoemd en de punten van de preek.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 22 jun 2021, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ik schreef mijn post ook met een knipoog. Wat ik er mee wil aangeven is dat een preek soms onwillekeurig iets doet met de prediker. En dan bedoel ik geen ernst of beslag door de Heilige Geest gewerkt, maar een preek kan voor veel zenuwachtigheid en onzekerheid zorgen bij de prediker.

Zo ken ik een predikant die heel veel zijn ogen dicht heeft, die het moeilijk vind om de gemeente of camera in te kijken. Of die niet de rust kan vinden om op tijd de komma’s te zetten en adem te halen. Of door zenuwen hoog gaat praten.

Het is maar zelden dat een predikant daar zelf geen last van heeft, graag wil hij anders. Kleine hulpmiddelen kunnen dan soms helpen. Denk inderdaad aan een whiteboard. Denk aan een voorwerp om aan te refereren. Of om niet op de preekstoel te staan.

Zelf spreek ik het makkelijkste als ik loop (ook vaak als ik moet bellen) en mee kan schrijven op een (digitaal) whiteboard. De kerkdienst hebben we met elkaar ik een keurslijf geduwd, waarbij de verwachtingen van de voordracht soms hoger zijn dan de verwachtingen van de inhoud. Dit doet onwillekeurig iets met de prediker. En wat meer ontspannen situatie kan veel betekenen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

DDD schreef:
KDD schreef:Ik vind dat er niets verkeerd is met een preekstem. Ik heb er geen last van, integendeel. En een ppt moet je niet doen. Het neemt van de boodschap weg.
Hoe kan nu een schriftelijke presentatie iets van de boodschap weghalen? Dan moet je gewoon wat anders opschrijven. Natuurlijk kan dat wel zo'n effect hebben. Dat noem ik dan aanstelleritis.
The medium is the message :huhu
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Zullen er nog gemeenten zijn, die 'snel' kand van der Kuijl of Beens beroepen?
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Zullen er nog gemeenten zijn, die 'snel' kand van der Kuijl of Beens beroepen?
Als je het beroepingswerk hier in de gaten houdt, zul je het snel genoeg weten (als tweetallen tenminste gepubliceerd (mogen) worden).
-
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

DDD schreef:
KDD schreef:Ik vind dat er niets verkeerd is met een preekstem. Ik heb er geen last van, integendeel. En een ppt moet je niet doen. Het neemt van de boodschap weg.
Hoe kan nu een schriftelijke presentatie iets van de boodschap weghalen? Dan moet je gewoon wat anders opschrijven. Natuurlijk kan dat wel zo'n effect hebben. Dat noem ik dan aanstelleritis.
Ik stel me dan M Luther King voor die een PowerPoint heeft, Ok people, first point, I have a dream that one day, enzovoorts.
Dat zal toch een stuk minder zijn.
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Als je een op een goede manier een presentatie geeft , dan praat je niet anders met of zonder Powerpoint.

Weinig is zo vervelend als iemand die voorleest wat er staat.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Wij krijgen vanaf 1 juli as. 3 consulenten (1 consulent en 2 hulpconsulenten).
Dat is toch best bijzonder?

In Capelle-West ook 2 consulenten (1 consulent en 1 hulpconsulent).
Ben benieuwd hoe het in de rest van de classis Rotterdam wordt verdeeld.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie