Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Een positief onderwerp voor de Gereformeerde Gemeenten is dat de Kerk trouw word bezocht als het kan
(voor de coronatijd) ook gezien de laatste jaren. Hetzij 2 of 3 maal per zondag!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Die trouw heb ik ervaren toen ik in een zondag in een andere plaats was en daar de plaatselijke GG bezocht. Het was in de winter en er was eerder die dag een flink pak sneeuw gevallen.
Ondanks de vanwege alle sneeuw moeilijke bereikbaarheid zat de kerk helemaal vol.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Delftenaar schreef:Die trouw heb ik ervaren toen ik in een zondag in een andere plaats was en daar de plaatselijke GG bezocht. Het was in de winter en er was eerder die dag een flink pak sneeuw gevallen.
Ondanks de vanwege alle sneeuw moeilijke bereikbaarheid zat de kerk helemaal vol.
Mooi!! Ja daar kunnen we als we eerlijk zijn in de Hervormde gemeenten wel van leren.
Bij ons op het dorp was alleen de ochtend voor velen de Kerkgang...en ín de middag zat er figuurlijk bijna geen mens in Kerk.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Vanavond was er bidstond voor particuliere synode Oost. Voorganger was ds. A. Schreuder, de dienst is gehouden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente Terwolde - De Vecht.

Terugluisteren is mogelijk: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10727
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Hoopvol schreef:Vanavond was er bidstond voor particuliere synode Oost.
Is dat gebruikelijk?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Herman schreef:
Hoopvol schreef:Vanavond was er bidstond voor particuliere synode Oost.
Is dat gebruikelijk?
Ja.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Peter-ooievaar
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Peter-ooievaar »

Ik heb meerdere keren, als geïnteresseerde en betrokken ambtsdrager, een bidstond bijgewoond. Weliswaar van een ander kerkverband dan de Gereformeerde Gemeente.
Alhoewel ik goede herinneringen heb aan de diensten als geheel, heb ik het niet ervaren als een 'bijzondere dienst'. Ik bedoel dat het in de regel normale diensten waren, afgezonderd van voorbede voor de classis of synode de dag erop.
Verder werd er in de prediking geen aandacht besteedt aan kerkelijke ontwikkelingen of iets dergelijks.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Gemeente Lynden bestaat 50 jaar.

Toch opmerkelijk:
Het aantal leden van de gemeente kende in eerste instantie een gestage groei: van ruim 70 (doop)leden in 1971 tot 206 (doop)leden in 1995. Na dat jaar nam het aan leden gestaag af. Momenteel telt de gemeente ruim 100 (doop)leden.

In de achterliggende 50 jaar is de gemeente tweemaal gediend (geweest) door dezelfde predikant: ds. J. den Hoed. Hij kwam op 8 november 2000 naar Lynden (vanuit Rock Valley) voor een periode van bijna vier jaar. In 2004 vertrok hij naar Franklin Lakes om vervolgens in 2019 weer terug te komen naar Lynden, waar hij op 22 mei (op de leeftijd van 84 jaar) werd bevestigd.

De gemeente is in de achterliggende 50 jaar samengekomen in twee kerkgebouwen. Het eerste kerkgebouw, waar de gemeente tot 10 maart 2002 samenkwam, werd afgebroken. Op dezelfde plek verrees een nieuw kerkgebouw, dat op 18 december 2002 in gebruik genomen werd.

De gemeente participeerde tientallen jaren in de school in Chilliwack. Toen vanwege de coronapandemie de grens tussen de VS en Canada dicht ging, besloot de gemeente van Lynden in september 2020 een eigen school te beginnen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

De bond van zondagsscholen van de Gereformeerde Gemeenten bestaat 50 jaar: https://www.rd.nl/artikel/928358-bond-v ... en-50-jaar

Wat een mooi artikel!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:De bond van zondagsscholen van de Gereformeerde Gemeenten bestaat 50 jaar: https://www.rd.nl/artikel/928358-bond-v ... en-50-jaar

Wat een mooi artikel!
Komt dat niet een heel klein beetje omdat jou lievelinggsdominee dit geschreven heeft :huhu
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De bond van zondagsscholen van de Gereformeerde Gemeenten bestaat 50 jaar: https://www.rd.nl/artikel/928358-bond-v ... en-50-jaar

Wat een mooi artikel!
Komt dat niet een heel klein beetje omdat jou lievelinggsdominee dit geschreven heeft :huhu
Gertrude de Wildt?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De bond van zondagsscholen van de Gereformeerde Gemeenten bestaat 50 jaar: https://www.rd.nl/artikel/928358-bond-v ... en-50-jaar

Wat een mooi artikel!
Komt dat niet een heel klein beetje omdat jou lievelinggsdominee dit geschreven heeft :huhu
Gertrude de Wildt?
Je bent scherp, @Zita, op de late zaterdagavond. :super

Maar wie beweert er dat ds. De Kok mijn lievelingsdominee is?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het helemaal niet zo dat de bond van zondagsscholen al sinds 1971 roosterboekjes uitgeeft. Integendeel. Die werden altijd gebruikt van de Hervormd-gereformeerde zondagsscholenbond.
Heb je daar dan ook een bron voor?
In onze gemeente worden nog altijd de boekjes van de Hervormde Zondagscholenbond gebruikt en dat was ook al in mijn jonge jaren.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerGem »

DDD schreef:Volgens mij is het helemaal niet zo dat de bond van zondagsscholen al sinds 1971 roosterboekjes uitgeeft. Integendeel. Die werden altijd gebruikt van de Hervormd-gereformeerde zondagsscholenbond.
Ja hoor deze worden zeer zeker uitgegeven.
Heb er al tientallen in mijn handen gehad.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

De classis Mid-West van de NRC heeft op verzoek van de gemeente Corsica (die btw ook tegen online audiopreken zijn)) uitgesproken dat erediensten niet via video uitgezonden mogen worden vanwege de heiligheid van de diensten....

Ik vind dit wel beangstigend maar snap dat lokale gemeenten zeker niet hoeven over te gaan op video. Maar verbieden voor hele classis vind ik erg teleurstellend. Laat gemeenten toch een beetje vrij... Een kerkverband is toch geen dictoriaal regime
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Plaats reactie