Gereformeerde Gemeenten

KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

vriend-en-metgezel schreef:Begin dit jaar had de gemeente Rogersville 29 leden: https://web.archive.org/web/20200928145 ... sville-usa

5 mensen gaan volgens het nieuwsbericht op GerGemInfo niet mee in de onttrekking, dus dan betreft het 24 leden. Gaat ws. om 4 tot 6 families; dat geeft wel een bepaalde nuance.
Ik kan me voorstellen dat deze families in Rogersville of omgeving een kerk hebben gevonden die wat groter is maar wel in de gereformeerde traditie staat. Dan zou een opheffing echter meer voor de hand liggen dan een onttrekking.
Even gezocht maar er zijn daar geen vergelijkbare reformatorische kerken. Het kan ook dat ze aangesloten zijn bij ds. Gerritsen (OGG) of een van de schotse kerkverbanden. NRC predikanten werken allemaal ontzettend hard maar door het grote predikantentekort en preekbeurten die allereerst naar grote gemeenten gaan moet een kleine afgelegen gemeente blij zijn met 1 of soms 2 zondagen op een jaar. Als je dan kan overstappen naar een gelijksoorting verband met vaker preekbeurten kan ik het best begrijpen. maar dat is maar speculatie.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

De reactie van ds. Van Aalst valt me eerlijk gezegd wel mee. Ik heb veel achting voor dr. Baan en ben zelf ook bijzonder liefhebber van Bach. Dat de persoonlijke voorkeur van dr. Baan voor het inzetten van Lutherse elementen in de gereformeerde eredienst opgepikt wordt door de Saambinder was te verwachten. Overigens heeft dr. Baan zelf ook gezegd dat hij dat zowel theologisch als praktisch niet ziet gebeuren in de GerGem. Hij beseft ook zelf wel dat hij daarmee de gehele gereformeerde theologie en traditie overvraagt. Ik lees het artikel van ds. Van Aalst dan ook als een onderstrepen van het Calvinistische standpunt om aan te geven dat dit gewoon de grenzen markeert van de liturgische setting die sinds het begin van de Nederlandse gereformeerde kerken werden gehanteerd. De laatste regel die als soort waarheidsclaim wordt ervaren door sommigen hier, is de principiële overtuiging/consequentie van de gereformeerde opvatting hierover. Ik geloof niet dat dit bedoeld is als sneer richting dr. Baan maar als getuigenis in het naspreken van de belijdenis (3FVE, HC) dat de gereformeerde /Calvinistische opvatting Bijbels en daarmee de enige juiste is.
De verwijzing naar prof.dr.mr. Zondag als nu zijnde ds. lijkt me een kwinkslag te zijn.
Tot zover mijn interpretatie van de zure bom :huhu
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

refo schreef:
CvdW schreef:
Amstelodamense schreef:
CvdW schreef:Stukje in de Saambinder heb ik nog niet gelezen. (waarschijnlijk volgende week)
Het interview met ds. Baan kwam bij mij als een kwallerig stuk over.
Wat is kwallerig? En kun je wat citeren wat kwallerig overkwam op jou?
Maar ik snap dat dat binnen de setting van de Gereformeerde Gemeenten niet kan. Praktisch is het ook lastig: je hebt 25 musici nodig.
Wat wordt er bedoeld met 25 musici nodig? Zijn deze niet te vinden? Bij mij kwam het binnen als ik (ds Baan) is een musicus en hij (CvdW) niet.
Over de tijd van 03.00 uur tot 04.00 uur zal ik het niet hebben.
Iedere gergem moet op ongeveer hetzelfde moment 25 musici beschikbaar hebben. Als je ook kwaliteit wilt, lijkt me dat inderdaad bijzonder lastig.
Waarom zou zoiets gelijk overal moeten? Preken gaan toch ook niet overal over hetzelfde? Je kunt prima zoiets doen in de ene gemeente en in de andere niet.

Maar goed, het is niet realistisch, daarvoor zijn de gevoeligheden te groot.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Is er niet een ds. te vinden die op een hobby als tuinieren gaat promoveren? Kunnen we fijn de SB volschrijven over wel of niet planten in de kerk.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ds. Tuinier? :D
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Wim Anker schreef:Is er niet een ds. te vinden die op een hobby als tuinieren gaat promoveren? Kunnen we fijn de SB volschrijven over wel of niet planten in de kerk.
Je vergeet dat de besproken promotie over een onderwerp ging dat al in een liturgische setting stond?
Muziek was voor Luther een vorm van Woordverkondiging. Vanuit die context is de Lutherse muziekcultuur onstaan die ook de Duitse Piëtisten hebben overgenomen. Een studie in dat kader gecombineerd met een onderzoek naar de theologische inhoud van de liederen is niet te vergelijken met een plant in de kerk. Oftewel, dat is karikatuurvorming van het onderwerp. @Wim Wanneer mogen we jouw inhoudelijke bijdragen verwelkomen?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

DDD schreef:

Waarom zou zoiets gelijk overal moeten? Preken gaan toch ook niet overal over hetzelfde? Je kunt prima zoiets doen in de ene gemeente en in de andere niet.

Maar goed, het is niet realistisch, daarvoor zijn de gevoeligheden te groot.
Het ging over een cantate met Pasen. Dat is overal tegelijkertijd.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

refo schreef:
DDD schreef:

Waarom zou zoiets gelijk overal moeten? Preken gaan toch ook niet overal over hetzelfde? Je kunt prima zoiets doen in de ene gemeente en in de andere niet.

Maar goed, het is niet realistisch, daarvoor zijn de gevoeligheden te groot.
Het ging over een cantate met Pasen. Dat is overal tegelijkertijd.
De liefhebbers kunnen dat op 2e paasdag doen. Per regio bijvoorbeeld? De 2e paasdag vieren is toch al niet Calvinistisch, dus dat kan principieel nooit bezwaarlijk zijn. ;)
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:

Waarom zou zoiets gelijk overal moeten? Preken gaan toch ook niet overal over hetzelfde? Je kunt prima zoiets doen in de ene gemeente en in de andere niet.

Maar goed, het is niet realistisch, daarvoor zijn de gevoeligheden te groot.
Het ging over een cantate met Pasen. Dat is overal tegelijkertijd.
Pasen is wel overal, maar daarom hoeft toch een cantatedienst niet perse overal? Er is bijna iedere week wel een cantatedienst in Nederland, maar niet steeds dezelfde.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Erskinees schreef:Ds. Tuinier? :D
:haha
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Wim Anker schreef:Is er niet een ds. te vinden die op een hobby als tuinieren gaat promoveren? Kunnen we fijn de SB volschrijven over wel of niet planten in de kerk.
Ik dacht dat ds C van Ruitenburg iets over geschreven heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

]
Wim Anker schreef:Is er niet een ds. te vinden die op een hobby als tuinieren gaat promoveren? Kunnen we fijn de SB volschrijven over wel of niet planten in de kerk.
Ik zie dat ze met jou dan al de eerste vrijwilliger hebben gevonden voor de cursus liturgisch bloemschikken.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Guy schreef:
Wim Anker schreef:Is er niet een ds. te vinden die op een hobby als tuinieren gaat promoveren? Kunnen we fijn de SB volschrijven over wel of niet planten in de kerk.
Je vergeet dat de besproken promotie over een onderwerp ging dat al in een liturgische setting stond?
Muziek was voor Luther een vorm van Woordverkondiging. Vanuit die context is de Lutherse muziekcultuur onstaan die ook de Duitse Piëtisten hebben overgenomen. Een studie in dat kader gecombineerd met een onderzoek naar de theologische inhoud van de liederen is niet te vergelijken met een plant in de kerk. Oftewel, dat is karikatuurvorming van het onderwerp. @Wim Wanneer mogen we jouw inhoudelijke bijdragen verwelkomen?
Dit was zeer inhoudelijk. De Schrift zelf verwijst voor geestelijke zaken vaak naar de schepping. De psalmen getuigen ervan.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:]
Wim Anker schreef:Is er niet een ds. te vinden die op een hobby als tuinieren gaat promoveren? Kunnen we fijn de SB volschrijven over wel of niet planten in de kerk.
Ik zie dat ze met jou dan al de eerste vrijwilliger hebben gevonden voor de cursus liturgisch bloemschikken.
Aanschouw de leliën van het veld....., inderdaad.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Amstelodamense schreef: Goed dat je me daarop aanspreekt, ik zal erop letten. Ik vind het denk ik lastig om mild te zijn, als ik merk dat die mildheid bij oa. ds. van Aalst ook ontbreekt in zijn analyse van de promotie van ds. Baan. Daar haak ik op af. Temeer omdat ik groot respect heb voor het werk dat ds. Baan heeft verzet en ik zijn passie voor Bach geheel deel. Dat komt dan bij elkaar denk ik.
Dat siert je. En nogmaals, ik herken je irritaties en pijn en moeite met bepaalde dingen. Die heb ik zelf vaak ook.

Die mildheid bespeur ik inderdaad weinig binnen ons kerkverband. Hoewel ik ook wel het idee heb dat het artikel van ds. Van Aalst wat wordt opgeblazen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie