Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Soms heb ik het idee dat we alles maar weg nuanceren, maar dat kan niet zomaar, volgens mij.
Ik snap dat weg nuanceren niet zo in het licht van de spits van de tekst over het gedrag wat je moet hanteren om een ander niet te ergeren. Het probleem is toch in deze casus hoe om te gaan met afwijkingen in de vaststaande Traditie, waarbij traditionele opvattingen zodanig in beton zijn gegoten dat deze boven het familieverband gaan.
De genoemde teksten zien op de legitimatie om de traditie (al is deze voor de ander van groter gewicht dan voor mij) in ere te houden, ondanks dat de traditie in het licht van de kern van het evangelie van ondergeschikt belang kan zijn. Met dit laatste nuanceren we gemakkelijk traditionele opvattingen, terwijl de ‘mate van het geloof van de naaste’ hierin de maatstaf moet zijn.

De tegenstelling van nuanceren is natuurlijk ‘in beton gieten’. Daar zijn deze teksten ook van belang. Wat is de achtergrond of legitimatie van onze traditie?
De liefde tot de naaste (minimaal even lief als de liefde voor ons zelf) zal het uitgangspunt moeten zijn om te overwegen of de betonnen traditie of het familieverband boven ligt.

(Ik twijfel even of ik je post goed heb begrepen, maar anders hoor ik dat wel).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Zeker. Maar ook hier geldt weer, als je iets wil vertellen, doe het concreet, genuanceerd en zorg dat je tegen een stootje kunt. Deelname aan een forum vereist duidelijkheid, concreet zijn en een beetje een gladde rug.
Zoals altijd ligt het aan de ander. :hum Na ruim 11 jaar hier, ben ik toch wel gepokt en gemazeld en weet hoe het gaat.
Panny schreef:En wat mij betreft hoef je ook geen verantwoording aan anderen te af te leggen over wat je wel of niet in je lichaam wilt laten spuiten.
Dat wil ik best doen als het open vragen zijn. Ik had het hier geplaatst zodat er een waardevolle discussie over zou ontstaan, hoopte ik.
Ik heb ook vragen per pb gehad.

Om een beetje on topic te raken, mijn schoondochter (GG) heeft zich vrijmoedig in laten enten, haar moeder wil het ook laten doen, maar haar vader niet.
Ad Anker schreef:Ik herinner me het gesprek in 'tale Kanaäns', daar staan voor Mara ook nog wat vragen open.
Dat is me kennelijk ontgaan, ik ga daar even kijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Ad Anker schreef: Zeker. Maar ook hier geldt weer, als je iets wil vertellen, doe het concreet, genuanceerd en zorg dat je tegen een stootje kunt. Deelname aan een forum vereist duidelijkheid, concreet zijn en een beetje een gladde rug.
Zoals altijd ligt het aan de ander. :hum Na ruim 11 jaar hier, ben ik toch wel gepokt en gemazeld en weet hoe het gaat.
Neenee, niet aan de ander, aan jezelf!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:
Ad Anker schreef: Zeker. Maar ook hier geldt weer, als je iets wil vertellen, doe het concreet, genuanceerd en zorg dat je tegen een stootje kunt. Deelname aan een forum vereist duidelijkheid, concreet zijn en een beetje een gladde rug.
Zoals altijd ligt het aan de ander. :hum Na ruim 11 jaar hier, ben ik toch wel gepokt en gemazeld en weet hoe het gaat.
Neenee, niet aan de ander, aan jezelf!
Dat zeg ik!
De ander, ben ik dus, vanuit jouw optiek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:
Mara schreef:
Ad Anker schreef: Zeker. Maar ook hier geldt weer, als je iets wil vertellen, doe het concreet, genuanceerd en zorg dat je tegen een stootje kunt. Deelname aan een forum vereist duidelijkheid, concreet zijn en een beetje een gladde rug.
Zoals altijd ligt het aan de ander. :hum Na ruim 11 jaar hier, ben ik toch wel gepokt en gemazeld en weet hoe het gaat.
Neenee, niet aan de ander, aan jezelf!
Dat zeg ik!
De ander, ben ik dus, vanuit jouw optiek.
Dat zeg ik!
Die ander, dan ben ik dus, vanuit jouw of @Ad of 'wiedanook' optiek.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:De genoemde teksten zien op de legitimatie om de traditie (al is deze voor de ander van groter gewicht dan voor mij) in ere te houden, ondanks dat de traditie in het licht van de kern van het evangelie van ondergeschikt belang kan zijn. Met dit laatste nuanceren we gemakkelijk traditionele opvattingen, terwijl de ‘mate van het geloof van de naaste’ hierin de maatstaf moet zijn.
Duidelijk. Een discussie over de kern- en de randzaken wordt te vaak met een soort beroep om het belang terzijde schoven, terwijl de bijbel - uiteraard- heel veel andere ter zaken doende argumenten geeft om een keuze te maken. Dat ben ik met je eens. Je kunt inderdaad de aanbevelingen van Paulus scharen onder het grote gebod tot liefde en daarmee moeten onze opvattingen inderdaad geheiligd worden, want anders loopt het fout.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Henk J schreef:
Rh1990 schreef:Ik blijf het soms echt schokkend vinden hoe ver (een aardig gedeelte) van de GG af gegroeid is van haar wortels. Bijna alles is tegenwoordig een zogenaamde 'randzaak' en mag je elkaar in loslaten. Als je dan op RW leest dat je bijvoorbeeld elkaar moet vrijlaten dat je met Kerst een kerstboom neemt, dan val ik toch van m'n stoel. Als ds. Kersten, Lamain, Pieneman enz. eens 1 dag konden zien hoe hun kerkverband er nu uitzag, zouden ze denk die gehele dag wenen. Geloven is iets wat men zelf kan, beetje verstandszelfkennis is voldoende en je kan naar Jezus vluchten, dat is niet de ware Jezus Christus van Gods oude volk. Ik schrik er steeds meer van hoe ver het weg glijdt. Laatst een zeer oude geoefende vrouw ontmoet, zij zei het ook in deze woorden: we zien een zeer grote aardverschuiving plaatsvinden, in predeking, geloof en leven. Het volk van gezelschappen waar zij zoveel kwam wordt de mond gesnoerd en de godsdienst gaat heersen. Wilde dit toch eens delen al ben ik bang dat ik niet veel instemming kan verwachten, maar op dit forum mag je gelukkig je gedachten en mening uiten.
Wat jij beschrijft over het geloof is zeker niet goed. Dat zou een kwade ontwikkeling zijn. Het is daarom ook van belang om bij de Schrift en de belijdenis te blijven. Tijden veranderen, maar God en de Bijbel veranderen niet. Afgelopen zondag hoorde ik nog dat het geloof geen zelfbediening is, vond dat raak getypeerd.
Je ziet dat helaas wel echt gebeuren, ze groeien dan steeds groter en als je heb vraagt naar zonde en schuld zeggen ze dat je niet in jezelf moet wroeten, alles is volbracht. Dat zijn geen woorden in een nieuw jasje, dat is een hele andere geloofsbeleving.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Bezorgd schreef:Ga je nu echt een Kerstboom als voorbeeld geven dat de GG zijn weggegroeid van de zuivere leer?

Wat moeten al die christenen wereldwijd dan wel niet waar zulke randzaken nooit een punt van discussie zijn geweest?
En waarom schrijf je dit opeens zo vanuit het niets?
Ik ben gewoon bezorgd over alle ontwikkelingen die er de laatste jaren plaatsvinden. De kerstboom is maar 1 ding, omdat ik daar toevallig wat over las. Ik had beter de term 'wereldgelijkvormigheid' kunnen noemen. Ik maak me daar erg zorgen over.
En het wil niet zeggen dat de 'wereldwijde christen' met zijn kerstboom gewoon op een dwaalspoor zit. Het heeft niks met Kerst te maken, net als idd al eerder aangehaald, een luxe diner ook niet. Als Kerst waarde gaat krijgen voor de ziel zit je liever in Gods Woord te lezen.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Mara schreef:
Rh1990 schreef:Ik blijf het soms echt schokkend vinden hoe ver (een aardig gedeelte) van de GG af gegroeid is van haar wortels. Bijna alles is tegenwoordig een zogenaamde 'randzaak' en mag je elkaar in loslaten. Als je dan op RW leest dat je bijvoorbeeld elkaar moet vrijlaten dat je met Kerst een kerstboom neemt, dan val ik toch van m'n stoel. Als ds. Kersten, Lamain, Pieneman enz. eens 1 dag konden zien hoe hun kerkverband er nu uitzag, zouden ze denk die gehele dag wenen. Geloven is iets wat men zelf kan, beetje verstandszelfkennis is voldoende en je kan naar Jezus vluchten, dat is niet de ware Jezus Christus van Gods oude volk. Ik schrik er steeds meer van hoe ver het weg glijdt. Laatst een zeer oude geoefende vrouw ontmoet, zij zei het ook in deze woorden: we zien een zeer grote aardverschuiving plaatsvinden, in predeking, geloof en leven. Het volk van gezelschappen waar zij zoveel kwam wordt de mond gesnoerd en de godsdienst gaat heersen. Wilde dit toch eens delen al ben ik bang dat ik niet veel instemming kan verwachten, maar op dit forum mag je gelukkig je gedachten en mening uiten.
Dat is niet alleen in de GG hoor. Dat is in "onze" CGK net zo. Als je iets benoemt, wordt dit meteen weggeschoven als een bijzaak.
Ook hier op het forum.
Waar enkele decennia nog grote ophef over was, praat men nu niet eens meer over.
Ik ben in de gelegenheid geweest om enkele oudere k.r. verslagen te lezen (nee er stonden geen geheimen in) maar de zaken waar toen heftig over gediscussieerd werd, zijn al lang en breed heel gewoon geworden.
Het mag niet meer gaan over de vorm, maar als de vorm verandert, wijzigt de inhoud ook.
De spade wordt niet langer dieper ingestoken, op veel plaatsen.
Ik kende ouders die met de kerst niet naar hun kinderen gingen, omdat deze een kerstboom hadden staan. En daar wilde vader beslist niet onder zitten. Nu wordt daar smalend om gelachen, denk ik.
Want, wat een starre vader toch....
Realiteit is wel dat er voor zulke mensen als die vader steeds minder plek lijkt te wezen. Ze worden vaak weggezet als wettisch, maar als het goed is komt het voort uit de liefde tot God en dan zoek je de grenzen niet op, want misschien val je dan wel.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Ad Anker schreef:
Mara schreef: Dat is niet alleen in de GG hoor. Dat is in "onze" CGK net zo. Als je iets benoemt, wordt dit meteen weggeschoven als een bijzaak.
Ook hier op het forum.
Waar enkele decennia nog grote ophef over was, praat men nu niet eens meer over.
Ik ben in de gelegenheid geweest om enkele oudere k.r. verslagen te lezen (nee er stonden geen geheimen in) maar de zaken waar toen heftig over gediscussieerd werd, zijn al lang en breed heel gewoon geworden.
Het mag niet meer gaan over de vorm, maar als de vorm verandert, wijzigt de inhoud ook.
De spade wordt niet langer dieper ingestoken, op veel plaatsen.
Ik kende ouders die met de kerst niet naar hun kinderen gingen, omdat deze een kerstboom hadden staan. En daar wilde vader beslist niet onder zitten. Nu wordt daar smalend om gelachen, denk ik.
Want, wat een starre vader toch....
Ik heb toch wat vragen bij deze reactie. Hij is ook vrij algemeen opgesteld. Je hebt het over 'men', 'op veel plaatsen', 'nu wordt daar smalend om gelachen'.

Ik vraag me dat af. Natuurlijk kun je een visie wijzigen. De wereld is opener geworden. Dus dat een kerstboom bij een kerstviering in een kerk nu niet een groot struikelblok meer is betekent niet dat wanneer iemand principiële bezwaren heeft smalend wordt uitgelachen. Ik merk ook wel dat het heel goed mogelijk is om principiële punten een eigen mening te hebben zonder uitgelachen te worden.

Ik merk dat bijvoorbeeld bij het uitleggen van ons vaccinatiestandpunt aan onze seculiere buren. We waren blij verrast met het respect en het 'begrip' wat er was.

Dus ik vind je bericht wat generaliserend terwijl het toch echt wel genuanceerder ligt. Snap je?
Je schrijft de wereld is opener geworden, dus we moeten zaken die vroeger zonde waren nu maar accepteren?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

Rh1990 schreef:
Bezorgd schreef:Ga je nu echt een Kerstboom als voorbeeld geven dat de GG zijn weggegroeid van de zuivere leer?

Wat moeten al die christenen wereldwijd dan wel niet waar zulke randzaken nooit een punt van discussie zijn geweest?
En waarom schrijf je dit opeens zo vanuit het niets?
Ik ben gewoon bezorgd over alle ontwikkelingen die er de laatste jaren plaatsvinden. De kerstboom is maar 1 ding, omdat ik daar toevallig wat over las. Ik had beter de term 'wereldgelijkvormigheid' kunnen noemen. Ik maak me daar erg zorgen over.
En het wil niet zeggen dat de 'wereldwijde christen' met zijn kerstboom gewoon op een dwaalspoor zit. Het heeft niks met Kerst te maken, net als idd al eerder aangehaald, een luxe diner ook niet. Als Kerst waarde gaat krijgen voor de ziel zit je liever in Gods Woord te lezen.
Ik denk dat elke generatie zijn eigen 'problemen' heeft.
Zelf ben ik nog behoorlijk jong en zie dat in heel veel gevallen de generatie voor mij heel gesloten was over het geloof.
Ook bij mij thuis werd er wel gepraat over dominees en andere godsdienstige algemeenheden maar eigenlijk niet over God of over het persoonlijke geloof.
Nu is er een jonge generatie die opgroeit in een hele open samenleving waardoor ze ook volop beïnvloed worden door internet, social media, youtube, etc.
Deze generatie is niet gewend om op basis van gezag principes over te nemen maar willen zelf keuzes maken. En als ze in hun opvoeding ook nog eens geen goede basis gehad hebben kan dat makkelijk mis gaan.
En vaak zie je ook tegenovergestelde bewegingen: was de vorige generatie heel gesloten en voorzichtig met geloven, dan zie je bij een volgende generatie soms dat het doorslaat naar de andere kant.

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je niet hoofdzakelijk kijkt wat er tegenwoordig bij de andere mensen allemaal mis is. Maar dat je vooral en ook ten eerste bij jezelf naar binnen kijkt en naar je relatie met God.
Dan mag je je nog steeds wel zorgen maken over ontwikkelingen maar dan wijs je toch op een andere manier naar anderen.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Panny schreef:Ik denk dat het wel belangrijk is dat je niet hoofdzakelijk kijkt wat er tegenwoordig bij de andere mensen allemaal mis is. Maar dat je vooral en ook ten eerste bij jezelf naar binnen kijkt en naar je relatie met God.
Dan mag je je nog steeds wel zorgen maken over ontwikkelingen maar dan wijs je toch op een andere manier naar anderen.
Dat is een heerlijke dooddoener. Jij-bak.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Geheel in stijl zou ik dan willen opmerken dat 'bezorgd zijn' een emotionele deklading is voor 'ik krijg mijn zin niet' of 'het lukt me niet met mensen samen te leven die er anders over denken'.
Veel mensen reageren op de emotie bezorgd zijn heel belangstellend en meelevend wat fijn is voor diegene die de uitspraak doet, maar als je tot de kern geraakt dan blijken er gewoon heel andere dingen te spelen, variërend van een steentje in je schoen tot een naderend faillissement.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Dat merk ik ook bij het punt "principiële bezwaren". Na wat doorvragen blijkt het om persoonlijke voorkeuren te gaan.
Met persoonlijke voorkeuren is niets mis. Alleen is dat van een andere orde dan principiële bezwaren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

En zo hebben we de zorgen van anderen kaltgestellt.
Plaats reactie