Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Amstelodamense schreef:Om van alle keuzestress af te zijn ga ik maar gewoon op Partij voor de Dieren stemmen. Doe ik in ieder geval geen CU :D
Dat vind ik ook een foei :D
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Als een vooraanstaande predikant, die les geeft aan de opleiding, eigenlijk nauwelijks in de grootheid van God gelooft, hoe moeten de predikanten die nu opgeleid worden, deze grootheid van God dan overbrengen naar de hoorders? Ik bedoel dan in de zin van dat wij een God hebben die grote daden doen kan, zowel algemeen als ook voor een zondaar. Ik maak mij daar steeds meer zorgen over. Het is toch een soort Godsbeeld wat ons voorgehouden wordt.

Ook ging het regelmatig over: wat ik in de krant geschreven heb, wat ik in de media gezegd heb. Dat hoort niet vanaf de preekstoel. Dat kan misschien in diezelfde krant of media, maar niet tijdens de preek.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Forummer schreef:Als een vooraanstaande predikant, die les geeft aan de opleiding, eigenlijk nauwelijks in de grootheid van God gelooft, hoe moeten de predikanten die nu opgeleid worden, deze grootheid van God dan overbrengen naar de hoorders? Ik bedoel dan in de zin van dat wij een God hebben die grote daden doen kan, zowel algemeen als ook voor een zondaar. Ik maak mij daar steeds meer zorgen over. Het is toch een soort Godsbeeld wat ons voorgehouden wordt.

Ook ging het regelmatig over: wat ik in de krant geschreven heb, wat ik in de media gezegd heb. Dat hoort niet vanaf de preekstoel. Dat kan misschien in diezelfde krant of media, maar niet tijdens de preek.
Kun je iets duidelijker maken hoe je bij je eerste zin komt? Was dit iets wat je ergens hoorde of las, of was het tijdens de preek van gisteren? Ik mis een beetje het verband met de voorgaande postings.
-
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Dit was nav preek gisteren. Heeft dus geen link met voorgaande postings, maar is geheel on-topic.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Forummer schreef:Dit was nav preek gisteren. Heeft dus geen link met voorgaande postings, maar is geheel on-topic.
Ik vind het nogal wat dat je ds ---knip--- ervan beticht dat hij niet in de grootheid van God gelooft. Bel hem op, zou ik zeggen. Daar staat hij zeker voor open.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Forummer schreef:Dit was nav preek gisteren. Heeft dus geen link met voorgaande postings, maar is geheel on-topic.
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe je onderbouwt dat de ds. van gisteren niet in Gods grootheid gelooft. Ergens vind ik het jammer dat de predikant al te herleiden is, dan krijg je dat de persoon in de discussie mee gaat wegen en dat moet niet de bedoeling zijn.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Forummer schreef:Als een vooraanstaande predikant, die les geeft aan de opleiding, eigenlijk nauwelijks in de grootheid van God gelooft, hoe moeten de predikanten die nu opgeleid worden, deze grootheid van God dan overbrengen naar de hoorders? Ik bedoel dan in de zin van dat wij een God hebben die grote daden doen kan, zowel algemeen als ook voor een zondaar. Ik maak mij daar steeds meer zorgen over. Het is toch een soort Godsbeeld wat ons voorgehouden wordt.
Hoe kan dat nou? En ben jij dan de enige die dit opmerkt? Alhoewel ik het wel voor een deel herken.
Ik heb ook wel in diensten gezeten en kreeg het gevoel dat ik er niet bij hoorde.
Ik ben daar voorzichtig mee, want het kan ook aan de luisteraar liggen, dus aan mijzelf.
Ik ben blij dat er een ruim aanbod van Genade wordt gepredikt, in de CGK en in de HHK.

Ik luister tegenwoordig als extra naar ds Koppelaar. Wat een fijne dominee is dit. Zou je dan ook eens moeten doen Forummer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Gisteren na de twee diensten heb ik ook een conclusie getrokken in de lijn van 'hij is nogal druk met zichzelf'.

Hoe terecht dat ook kan zijn, een christen weet respectvol om te gaan met andermans zwakheden. Er waren ook genoeg zaken aan de orde waardoor ik wel gesticht ben.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Herman schreef:Gisteren na de twee diensten heb ik ook een conclusie getrokken in de lijn van 'hij is nogal druk met zichzelf'.

Hoe terecht dat ook kan zijn, een christen weet respectvol om te gaan met andermans zwakheden. Er waren ook genoeg zaken aan de orde waardoor ik wel gesticht ben.
Fijn dat dat toch nog kon, Herman.
Ik ga een soort van op slot als ik dit soort zaken hoor. Dan lukt het meestal niet meer om nog positieve dingen eruit te pikken, of gesticht te worden ondanks alles. Een enkele keer lukt het wel, en dat zie ik dan ook echt als zegen. Gisteren is het mij niet gelukt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Mannetje schreef:
Forummer schreef:Dit was nav preek gisteren. Heeft dus geen link met voorgaande postings, maar is geheel on-topic.
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe je onderbouwt dat de ds. van gisteren niet in Gods grootheid gelooft. Ergens vind ik het jammer dat de predikant al te herleiden is, dan krijg je dat de persoon in de discussie mee gaat wegen en dat moet niet de bedoeling zijn.
Ik onderbouw dat door zijn manier van spreken. Als het in gebed en prediking niet verder komt dan (even in mijn eigen woorden) dat de zoekenden er nog iets van mogen leren kennen, dan denkt hij toch wel erg klein van God. En juist in deze lijdenstijd is er zoveel reden om te linken naar Gods grootheid. Als dan in ruim een uur slechts 1 of 2 zinnen de grootheid en genade van God is af te leiden, verdriet mij dat zeer.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Mara schreef:
Forummer schreef:Als een vooraanstaande predikant, die les geeft aan de opleiding, eigenlijk nauwelijks in de grootheid van God gelooft, hoe moeten de predikanten die nu opgeleid worden, deze grootheid van God dan overbrengen naar de hoorders? Ik bedoel dan in de zin van dat wij een God hebben die grote daden doen kan, zowel algemeen als ook voor een zondaar. Ik maak mij daar steeds meer zorgen over. Het is toch een soort Godsbeeld wat ons voorgehouden wordt.
Hoe kan dat nou? En ben jij dan de enige die dit opmerkt? Alhoewel ik het wel voor een deel herken.
Ik heb ook wel in diensten gezeten en kreeg het gevoel dat ik er niet bij hoorde.
Ik ben daar voorzichtig mee, want het kan ook aan de luisteraar liggen, dus aan mijzelf.
Ik ben blij dat er een ruim aanbod van Genade wordt gepredikt, in de CGK en in de HHK.

Ik luister tegenwoordig als extra naar ds Koppelaar. Wat een fijne dominee is dit. Zou je dan ook eens moeten doen Forummer.
Ik weet niet of ik de enige ben die dat opmerkt. In het algemeen in ieder geval niet, je ziet dit breder opgemerkt worden in de GerGem bij meerdere predikanten. Of er meerderen in onze gemeente dit gisteren opgevallen is weet ik niet. Wel weet ik van een gemeentelid dat dit hem ook zorgen baart, en van 2 ex-gemeenteleden ook.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat het verstandiger is om de predikant te bellen of te mailen met je vragen, in plaats van hem hier verdacht te maken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Ik denk dat het verstandiger is om de predikant te bellen of te mailen met je vragen, in plaats van hem hier verdacht te maken.
Eens. Maar door de post van @windorgel wordt de naam openlijk genoemd. Ook vervelend. Nu zijn @Forummer en 'zijn' gemeente niet meer anoniem. Is dat wel gewenst gedrag? ;)
Laatst gewijzigd door Hollander op 15 mar 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Tiberius schreef:Ik denk dat het verstandiger is om de predikant te bellen of te mailen met je vragen, in plaats van hem hier verdacht te maken.
Ik heb bewust geen namen genoemd!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

De naam heb ik ook weggehaald.
Plaats reactie