Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:
Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:Ik denk dat in dat geval iets 'kennis van Christus' wordt genoemd wat het (nog) niet is. Mede daardoor is er zo veel verwarring hierover.
Verklaar eens verder.
Wanneer je kennis van Christus los gaat maken van de rechtvaardiging of vergeving van zonden, krijg je verwarring. Volg de lijn van de NGB en de HC, zij verbinden die zaken en je zult daarin ook niets terugvinden van het onderscheiden kennen van Christus in Zijn ambten en staten etc. Dat is mijns inziens de Bijbelse lijn.
Je ziet in de HC naar mijn idee een onderscheiden kennen van Christus zie zondag 5, 6, 7 en ook 32. Als je de kennis mag kennen van zondag 5 heb je een andere kennis als de kennis van zondag 32. Zie ook de discipelen.
Zoals Ds. Labee terecht zei (en hij noemde dit zelfs DE dwaling van de GG): Je kent of de DRIE stukken of je kent er niets van.

Je moet niet allerlei Zondagen los gaan zien.
Zoals vaker gezegd zijn ze een uitverwerking van Zondag 1.
Gods Heilige Geest verdiept kennis, en alles wordt niet op 1 dag geleerd maar de Heilig Geest laat Zich echt niet in het keurslijf van een menselijk geschrift duwen. (Ja, de opstellers waren gezegende Christenen...maar zoveel eer ga ik ze niet geven)
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 24 feb 2021, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Johann Gottfried Walther schreef:
Rh1990 schreef: Je ziet in de HC naar mijn idee een onderscheiden kennen van Christus zie zondag 5, 6, 7 en ook 32. Als je de kennis mag kennen van zondag 5 heb je een andere kennis als de kennis van zondag 32. Zie ook de discipelen.
Zoals Ds. Labee terecht zei (en hij noemde dit zelfs DE dwaling van de GG): Je kent of de DRIE stukken of je kent er niets van.
Je moet niet allerlei Zondagen los gaan zien.
Zoals vaker gezegd zijn ze een uitverwerking van Zondag 1.
Gods Heilige Geest verdiept kennis, en alles wordt niet op 1 dag geleerd maar de Heilig Geest laat Zich echt niet in het keurslijf van een menselijk geschrift duwen. (Ja, de opstellers waren gezegende Christenen...maar zoveel eer ga ik ze niet geven)
Dat is erg eerlijk van ds. Labee.

Laten we de Heilige Geest maar de ruimte geven om te werken. God weet Zelf het beste hoe Hij zijn eigen werk moet doen. Dat hoeven wij Hem niet te vertellen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Ik wil graag even kwijt dat ik dit een volkomen onbelangrijke discussie vind. Dat zou geen enkel bezwaar zijn, als de discussiedeelnemers er zelf geen gewicht aan toekenden. Maar dat is nog wel de grootste dwaling, om in te dringen in de verborgenheden van Gods raad en precies te willen schematiseren wanneer het ondeelbare ogenblik van de wedergeboorte zal zijn.

Daar kun je je heel lang druk over maken, maar het is de vraag of het uberhaupt bijbels te verantwoorden is om dat op formule te brengen.
Mee eens, hoewel ik het geen volkomen onbelangrijke discussie vind, ben ik het wel met DDD eens dat er wel door sommige forummers teveel extra gewicht toekennen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik wil graag even kwijt dat ik dit een volkomen onbelangrijke discussie vind. Dat zou geen enkel bezwaar zijn, als de discussiedeelnemers er zelf geen gewicht aan toekenden. Maar dat is nog wel de grootste dwaling, om in te dringen in de verborgenheden van Gods raad en precies te willen schematiseren wanneer het ondeelbare ogenblik van de wedergeboorte zal zijn.

Daar kun je je heel lang druk over maken, maar het is de vraag of het uberhaupt bijbels te verantwoorden is om dat op formule te brengen.
Mee eens, hoewel ik het geen volkomen onbelangrijke discussie vind, ben ik het wel met DDD eens dat er wel door sommige forummers teveel extra gewicht toekennen.
Dat kan wellicht zo zijn ja. Maar veelal is het ook niet goed de materie beheersen en dan krijg je soms bijzondere discussies.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pianoman »

---knip--- Blijf respectvol a.u.b.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Pianoman schreef:---knip---
Zou hij een preek van ds Romkes ook gelijk begrijpen?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Rh1990 schreef:
Pianoman schreef:---knip---
Dat hoeft niet. De Heere kan met slechts een enkel woord of een enkele zin iemand stil zetten en tot Zich trekken.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

CvdW schreef:
Rh1990 schreef:
Pianoman schreef:---knip---
Dat hoeft niet. De Heere kan met slechts een enkel woord of een enkele zin iemand stil zetten en tot Zich trekken.
Zeker waar, maar het was meer om aan te geven dat deze discussie niet perse hoeft te stoppen. En ik denk ook niet dat er nou veel buitenstaanders eens even in een GerGem topic gaan kijken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ds. Visscher schreef in de Gezinsgids:
Kritiek op de prediking.

Een reactie op een preek is altijd welkom. Door de huidige middelen is dat ook makkelijk. Sommigen sturen een e-mail, anderen sturen een app. Daar is, denk ik, niets mis mee. Het wordt anders als mensen zomaar allerlei verkeerde dingen zeggen. Daar kun je als predikant veel last van hebben. Een predikant is een mens, net als alle andere mensen. En mensen kunnen fouten maken. Het zou wel heel hoogmoedig zijn als een prediker de gedachte gaat koesteren dat hij zonder fouten preekt. Dat is niet waar Daarom is kritiek of een opmerking wel belangrijk. Een predikant die een roed huwelijk heeft, zal veel goede en opbouwende kritiek krijgen van zijn vrouw. Niet voor niets wordt zij weleens de 'beste ouderling' genoemd. Ook een kerkenraad is geroepen om de predikant te helpen in het brengen van de Bijbelse boodschap. Daarbij is voorzichtigheid en gepastheid erg belangrijk. Het past niet om bijvoorbeeld direct na de dienst maar even flink uit te halen naar de predikant. Dan breken we meer af dan er wordt opgebouwd. We moeten ook met kritiek dus tijd en wijze weten. Het is daarnaast niet goed als iemand steeds maar weer met hetzelfde punt van kritiek komt. Dan kan de vraag rijzen of dit nog wel integer is.

Inhoud van kritiek.

Wat is de inhoud van de kritiek? Er zijn mensen die om gevoelredenen kritiek leveren op een predikant. Het gaat dan niet over Bijbelse zaken en onze belijdenis, maar meer om gevoelens. De ene mens staat daar wat meer voor open dan de andere. Ook predikanten zijn niet allemaal hetzelfde. De een heeft meer gaven dan de ander. De ene prediker is meer emotioneel dan de andere. Heel veel mensen vinden het fijn als een predikant gevoelig is. Het eiteren van psalmversjes is voor sommigen heel belangrijk. Een andere prediker doet dat niet omdat hij graag de leer wil uitleggen en toepassen. Weer een ander legt de nadruk op de exegetische kant van een Bijbelgedeelte. Er is een zekere ruimte die we elkaar ook moeten gunnen. Kritiek die niet teruggaat op de Bijbel of de belijdenis heeft ten diepute geen zin. Laten we daarmee oppassen. Ook is het niet goed als we de ene predikant gaan vergelijken met de andere. Het komt helaas voor dat men sen zeggen dat je moet preken als iemand anders. Het is wel een bedroevend teken van geestelijke armoede als we iemand gaan nadoen. Elke prediker is geroepen om aan de gemeente Gods Woord door te Beven. Hij mag bekendmaken wat de Heere hem door het Woord en door de Geest heeft geleerd. Daarbij zal iedere geroepen prediker zijn eigen accenten hebben. Als Wet en Evangelie maar duidelijk doorklinken.

Nadenken.

Kritiek krijgen is niet altijd gemakkelijk Vaak geeft het stof am over na te denken Luther zegt ergens dat de duivel door God wordt gebruikt, want elke keer als de duivel Luther aan viel, bracht hem dat bij het Woord van God. Zo heeft Luther heel wat geleerd op de school van e aanvechting Kritiek is op te vatten als een gratis advies Zelfs de meest vreemde kritiek heeft soms wel iets waar je je winst mee kunt doen. Kritiek is niet altijd fijn, maar ook in het gewone leven kunnen we niet grueien door uitsluitend fijne dingen. Kritiek kan ons sterker maken als we erdoor gelou terd worden. En loutering is geen on-Bijbelse gedachte. Zeker, kritiek heeft soms zijn nut.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Heb je een goede zondag gehad Forummer?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susanna »

Hoopvol schreef: Je kan je afvragen waarom de Heere Jezus dit zei. Dit was naar aanleiding van de vraag van Fillippus: Heere toon ons den Vader, en het is ons genoeg. Volgens mij hadden die discipelen geen idee wie de Vader was, volgens mij hadden ze ook geen idee wie de Heilige Geest was. En van de weg die de Heere Jezus moest gaan wisten ze ook niet. Dat was hen nog niet geopenbaard. Maar ze kenden de Heere Jezus zelf wel.
Ik kom even op dit stukje terug.

Het is niet zo dat Filippus niet wist Wie de Vader was. Filippus was geen heiden. Het is een vreemde gedachte over het Jodendom want de beschrijving van God als Vader maakt juist deel uit van Israëls waardering voor God. Het is een van de vele metaforen waarmee Israël tot God spreekt en andersom. Goddelijk vaderschap wordt in het Oude testament alleen in relatie tot Israël genoemd. Denk bijvoorbeeld aan Gods bestraffing van Joden, die onheilige offers brachten: "Een zoon zal den vader eren, en een knecht zijn heer; ben Ik dan een Vader, waar is Mijn eer?"

Filippus had veel kennis. Hij was degene die zei: "Wij hebben Hem gevonden over wie Mozes in de wet geschreven heeft, en ook de profeten, namelijk Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazareth."

Ik ben benieuwd of wij die teksten weten, waarin dat staat.

Ik denk dat Filippus Jezus vroeg om een theofanie van de Vader. Mozes had daar immers ook om gevraagd? ("Toon mij nu Uw heerlijkheid!") Als Mozes het mocht vragen, kon Jezus zeker de Vader oproepen om Zelf te verschijnen in Zijn heerlijkheid. Zo'n teken van omhoog zou alle de discipelen zekerheid gegeven hebben.

Ten diepste ging het hier om de vraag of Filippus wel geloofde wat Jezus één was met God de Vader? (10:30). Het lijkt erop dat hij nog niet het juiste zicht had.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Wim Dekker: "De GerGem kan kritiek op prediking niet verdragen" :


Wim Dekker schreef:Dekker: "Zijn onderzoek is reden voor een goed gesprek, maar buitenstaanders hebben er zogezegd niks mee te maken, zegt men verwijzend naar Calvijn. Maar Calvijn preekte heel anders dan de GerGem nu doet. Als Calvijns preken nu zouden worden voorgelezen in een gereformeerde gemeente, zou men zeggen: 'Dit vinden we niets aan, want de gangen van Gods volk komen er niet in voor.' Men doet alsof er een geijkt verhaal is, maar dat is historisch niet waar.
Wim Dekker schreef:Reacties die Van der Knijff vanuit de GerGem heeft ontvangen maakt duidelijk dat dit kerkverband geen interne kritiek kan verdragen en externe kritiek wordt gezien als vijandschap. Van der Knijff had intern zijn kritiek kunnen uiten als hij er naar buiten toe zijn mond over zou houden, maar dat gaat niet want promoveren doe je publiek. Naarmate dat proces doorgaat zal Van der Knijff binnen de GerGem steeds meer worden gemeden. De prediking is niet alleen maar heilig, er zit ook mensenwerk bij en dus moet het onderzocht kunnen worden.

Als kritiek niet kan wordt de eigen identiteit verabsoluteerd en dan word je een sekte. De GerGem moet daar er echt opletten dat ze katholiek-gereformeerd blijven en aanspreekbaar in de breedte van de gereformeerde traditie. Anders kom je op een gegeven moment kom uit bij 'wij zijn de enige kerk'. Dat is jammer, want de GerGem heeft ook iets bij te dragen. Waarom sluit men zichzelf zo uit, ook in contacten met andere kerken, terwijl anderen iets van hen kunnen leren?", vraagt de theoloog zich af.

https://cip.nl/84235-wim-dekker-de-gerg ... 3A.twitter
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik wilde een Bijbeltekst citeren, maar vermoedelijk word ik dan verbannen. Dus die houd ik maar voor me.

Één ding: ik vind de uitspraak neigen naar laster.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik wilde een Bijbeltekst citeren, maar vermoedelijk word ik dan verbannen. Dus die houd ik maar voor me.

Één ding: ik vind de uitspraak neigen naar laster.
Vermoedelijk zou je de boodschap uit het stuk bevestigen met die tekst...
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Ik wilde een Bijbeltekst citeren, maar vermoedelijk word ik dan verbannen. Dus die houd ik maar voor me.

Één ding: ik vind de uitspraak neigen naar laster.

Waarom?
Ik denk serieus dat de GG heel veel kan betekenen binnen de gereformeerde gezindte, als ze zich iets anders zouden opstellen, en wat meer ruimte bieden voor zelfreflectie en gesprek.
Deze kritiek op de starheid van de GG leeft heel breed, ook bij veel predikanten in andere kerkverbanden. Predikanten die door rechts GG hooggeacht worden.
Die isolatie werkt meer en meer vervreemdend bij gelijkgestemden.
Plaats reactie