Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Guy schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Bart kerkte in Krabbendijke, Blaauwendraad in Gouda en Van der Zwaag in Barneveld(-Centrum). Dus de ervaring leert dat de ligging van de gemeente waar men lid is niet heel erg veel zegt.
Je kunt ook linkser- breder georiënteerd zijn dan je eigen kerk(enraad)
Hokjesdenker?
Ik zou dat eerder benoemen als realistisch zijn zonder waarde oordeel te doen.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Geytenbeekje schreef:Ik zou dat eerder benoemen als realistisch zijn zonder waarde oordeel te doen.
Dat links/rechts/breder is anders niets meer dan kerkpolitiek bedrijven. Heeft niets met realistisch te maken. Het is generaliserend en heeft in de reformatorische gezindte een negatieve connotatie.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Guy schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zou dat eerder benoemen als realistisch zijn zonder waarde oordeel te doen.
Dat links/rechts/breder is anders niets meer dan kerkpolitiek bedrijven. Heeft niets met realistisch te maken. Het is generaliserend en heeft in de reformatorische gezindte een negatieve connotatie.
Ik zeg niet dat de 1 beter is dan de ander.
Ik wilde alleen zeggen dat niet ieder kerklid hetzelfde over geloof en prediking denkt als dat de ( meerderheid van de) kerkenraad doet.
Als er liefde is voor je gemeente dan blijf je er sowieso al zou je wellicht bepaalde zaken anders willen zien. Dan is er als het goed is gebed en liefde om niet om hele kleine zaken ruzie te maken.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Geytenbeekje schreef:Ik wilde alleen zeggen dat niet ieder kerklid hetzelfde over geloof en prediking denkt als dat de ( meerderheid van de) kerkenraad doet.
Dat is mijns inziens wat anders dan het in een schema links/rechts trekken wat per definitie een negatieve waardeoordeel inhoudt voor 'links en breder'. Fijn dat je het niet zo bedoelde.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Guy schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik wilde alleen zeggen dat niet ieder kerklid hetzelfde over geloof en prediking denkt als dat de ( meerderheid van de) kerkenraad doet.
Dat is mijns inziens wat anders dan het in een schema links/rechts trekken wat per definitie een negatieve waardeoordeel inhoudt voor 'links en breder'. Fijn dat je het niet zo bedoelde.
Niet iedereen ziet 'links en breder' perse als negatief hoor.

Overigens vind ik het juist goed dat er nu weer aandacht voor is. Laten we eerlijk zijn, als je (zoals van der Knijff in dit voorbeeld) iets constateert wat je grote zorgen baart, en er wordt gezegd je punt is nu wel gemaakt, dan ga je niet met je armen over elkaar toekijken hoe er niets gebeurt. Als je dat zou doen sta je niet echt achter je constatering en zijn je zorgen niet groot genoeg.

Juist omdat hij nog steeds volledig achter zijn constatering staat, en zijn zorgen nog steeds groot zijn, reageert hij. Is CIP dan hyperig? Reageert van der Knijff verkeerd? Nee, het is volkomen logisch dat er weer aandacht voor gevraagd wordt. Juist omdat hij zich zorgen maakt.

Dat degenen die het niet met hem eens zijn (wat natuurlijk gewoon mag) zeggen je punt is nu wel gemaakt, we willen het er niet meer over hebben, dat zegt meer over hen dan over Dhr. van der Knijff. Wees dan een vent en weerleg zijn constateringen helder en duidelijk. Ik vermoed dat dit niet lukt omdat hij wel degelijk een punt heeft. Dat erkennen zou al veel schelen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Forummer schreef:Dat degenen die het niet met hem eens zijn (wat natuurlijk gewoon mag) zeggen je punt is nu wel gemaakt, we willen het er niet meer over hebben, dat zegt meer over hen dan over Dhr. van der Knijff. Wees dan een vent en weerleg zijn constateringen helder en duidelijk. Ik vermoed dat dit niet lukt omdat hij wel degelijk een punt heeft. Dat erkennen zou al veel schelen.
Over welke constateringen heb je het nu? Er zijn uitgebreide gesprekken geweest in het kader van de studie van dr. Van der Knijff en na het uitkomen van zijn proefschrift. Wat wil je precies weerlegd zien dan?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

De constateringen die in het interview op CIP naar voren komen. De constateringen uit het onderzoek zelf kan ik niet beoordelen, want daar heb ik geen kennis van genomen. Al krijg ik wel steeds meer zin om dat wel te doen want ik herken uit het interview al veel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door grote gerrit »

Dat degenen die het niet met hem eens zijn (wat natuurlijk gewoon mag) zeggen je punt is nu wel gemaakt, we willen het er niet meer over hebben, dat zegt meer over hen dan over Dhr. van der Knijff. Wees dan een vent en weerleg zijn constateringen helder en duidelijk. Ik vermoed dat dit niet lukt omdat hij wel degelijk een punt heeft. Dat erkennen zou al veel schelen.
Welnee, dat is al lang gebeurd. Van der Knijff hoeft niet elke keer weer antwoord te hebben, als hij niet tevreden is met dat antwoord. Je doet net of iemand maar ongelimiteerd vragen kan stellen en bezig kan blijven. Dat mag natuurlijk. Maar daar hoef je dan als kerkverband niet op te blijven antwoorden. Dan krijg je toch het verwijt dat je in herhaling valt en het niet goed doet :D .
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

grote gerrit schreef:
Dat degenen die het niet met hem eens zijn (wat natuurlijk gewoon mag) zeggen je punt is nu wel gemaakt, we willen het er niet meer over hebben, dat zegt meer over hen dan over Dhr. van der Knijff. Wees dan een vent en weerleg zijn constateringen helder en duidelijk. Ik vermoed dat dit niet lukt omdat hij wel degelijk een punt heeft. Dat erkennen zou al veel schelen.
Welnee, dat is al lang gebeurd. Van der Knijff hoeft niet elke keer weer antwoord te hebben, als hij niet tevreden is met dat antwoord. Je doet net of iemand maar ongelimiteerd vragen kan stellen en bezig kan blijven. Dat mag natuurlijk. Maar daar hoef je dan als kerkverband niet op te blijven antwoorden. Dan krijg je toch het verwijt dat je in herhaling valt en het niet goed doet :D .
Dat is wel het idee van een gesprek. Vragen, doorvragen en van de andere kant antwoord blijven geven en natuurlijk ook vragen stellen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

refo schreef:Dat is wel het idee van een gesprek. Vragen, doorvragen en van de andere kant antwoord blijven geven en natuurlijk ook vragen stellen.
Voorwaardelijk is de wil om een gesprek te (blijven) voeren.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Misschien begrijpt niet iedereen wat ik bedoel als ik zeg dat onze gemeenten naar een richting groeien, en nu citeer ik een oude vriend, die dit rond 1985 al opmerkte: "Onze gemeenten staan nu op het punt waar de Christelijke Gereformeerde Kerken net na de oorlog stonden"
Als we ons niet vergissen heeft deze vriend, nu terugkijkend, een scherpe blik gehad, wat hij trouwens in veel zaken had. En we mogen ook geloven dat deze man nu alle strijd voor eeuwig te boven is. Van deze man kunnen we wel zeggen, dat hij mijn leven ook bijzonder gestempeld heeft.
Hij was goed georiënteerd op wat er in de gemeenten speelde, had kennis aan veel predikanten, twee neven mocht hij ook op de kansel zien staan, en zelfs logopedielessen gegeven aan een van de vroegere studenten aan de Theologische School te Rotterdam, die ook de strijd te boven is. Hij maakte daar eerder deel uit van de kerkenraad in Rotterdam-West.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Misschien begrijpt niet iedereen wat ik bedoel als ik zeg dat onze gemeenten naar een richting groeien, en nu citeer ik een oude vriend, die dit rond 1985 al opmerkte: "Onze gemeenten staan nu op het punt waar de Christelijke Gereformeerde Kerken net na de oorlog stonden"
Als we ons niet vergissen heeft deze vriend, nu terugkijkend, een scherpe blik gehad, wat hij trouwens in veel zaken had. En we mogen ook geloven dat deze man nu alle strijd voor eeuwig te boven is. Van deze man kunnen we wel zeggen, dat hij mijn leven ook bijzonder gestempeld heeft.
Hij was goed georiënteerd op wat er in de gemeenten speelde, had kennis aan veel predikanten, twee neven mocht hij ook op de kansel zien staan, en zelfs logopedielessen gegeven aan een van de vroegere studenten aan de Theologische School te Rotterdam, die ook de strijd te boven is. Hij maakte daar eerder deel uit van de kerkenraad in Rotterdam-West.
OK, en is het nu de bedoeling dat wij gaan raden wie dat was, gezien al deze hints?
~~Soli Deo Gloria~~
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Misschien begrijpt niet iedereen wat ik bedoel als ik zeg dat onze gemeenten naar een richting groeien, en nu citeer ik een oude vriend, die dit rond 1985 al opmerkte: "Onze gemeenten staan nu op het punt waar de Christelijke Gereformeerde Kerken net na de oorlog stonden"
Als we ons niet vergissen heeft deze vriend, nu terugkijkend, een scherpe blik gehad, wat hij trouwens in veel zaken had. En we mogen ook geloven dat deze man nu alle strijd voor eeuwig te boven is. Van deze man kunnen we wel zeggen, dat hij mijn leven ook bijzonder gestempeld heeft.
Hij was goed georiënteerd op wat er in de gemeenten speelde, had kennis aan veel predikanten, twee neven mocht hij ook op de kansel zien staan, en zelfs logopedielessen gegeven aan een van de vroegere studenten aan de Theologische School te Rotterdam, die ook de strijd te boven is. Hij maakte daar eerder deel uit van de kerkenraad in Rotterdam-West.
OK, en is het nu de bedoeling dat wij gaan raden wie dat was, gezien al deze hints?
Flauw... Reageer op z'n minst eens op de inhoud en die is volkomen waar. Er is gewoon een groep die af groeit van de prediking die in de beginjaren gangbaar was. Zelf luister ik de laatste tijd veel preken vanuit het verleden van de GerGem en dan hoor je dat we echt al heel veel zijn kwijt geraakt.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Rh1990 schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Misschien begrijpt niet iedereen wat ik bedoel als ik zeg dat onze gemeenten naar een richting groeien, en nu citeer ik een oude vriend, die dit rond 1985 al opmerkte: "Onze gemeenten staan nu op het punt waar de Christelijke Gereformeerde Kerken net na de oorlog stonden"
Als we ons niet vergissen heeft deze vriend, nu terugkijkend, een scherpe blik gehad, wat hij trouwens in veel zaken had. En we mogen ook geloven dat deze man nu alle strijd voor eeuwig te boven is. Van deze man kunnen we wel zeggen, dat hij mijn leven ook bijzonder gestempeld heeft.
Hij was goed georiënteerd op wat er in de gemeenten speelde, had kennis aan veel predikanten, twee neven mocht hij ook op de kansel zien staan, en zelfs logopedielessen gegeven aan een van de vroegere studenten aan de Theologische School te Rotterdam, die ook de strijd te boven is. Hij maakte daar eerder deel uit van de kerkenraad in Rotterdam-West.
OK, en is het nu de bedoeling dat wij gaan raden wie dat was, gezien al deze hints?
Flauw... Reageer op z'n minst eens op de inhoud en die is volkomen waar. Er is gewoon een groep die af groeit van de prediking die in de beginjaren gangbaar was. Zelf luister ik de laatste tijd veel preken vanuit het verleden van de GerGem en dan hoor je dat we echt al heel veel zijn kwijt geraakt.
Ik beluisterde pas een preek van Ds. A.F. Honkoop en constateerde hetzelfde als jij. Dat evangelische geluid is schaars geworden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Rh1990 schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Misschien begrijpt niet iedereen wat ik bedoel als ik zeg dat onze gemeenten naar een richting groeien, en nu citeer ik een oude vriend, die dit rond 1985 al opmerkte: "Onze gemeenten staan nu op het punt waar de Christelijke Gereformeerde Kerken net na de oorlog stonden"
Als we ons niet vergissen heeft deze vriend, nu terugkijkend, een scherpe blik gehad, wat hij trouwens in veel zaken had. En we mogen ook geloven dat deze man nu alle strijd voor eeuwig te boven is. Van deze man kunnen we wel zeggen, dat hij mijn leven ook bijzonder gestempeld heeft.
Hij was goed georiënteerd op wat er in de gemeenten speelde, had kennis aan veel predikanten, twee neven mocht hij ook op de kansel zien staan, en zelfs logopedielessen gegeven aan een van de vroegere studenten aan de Theologische School te Rotterdam, die ook de strijd te boven is. Hij maakte daar eerder deel uit van de kerkenraad in Rotterdam-West.
OK, en is het nu de bedoeling dat wij gaan raden wie dat was, gezien al deze hints?
Flauw... Reageer op z'n minst eens op de inhoud en die is volkomen waar. Er is gewoon een groep die af groeit van de prediking die in de beginjaren gangbaar was. Zelf luister ik de laatste tijd veel preken vanuit het verleden van de GerGem en dan hoor je dat we echt al heel veel zijn kwijt geraakt.
En toch geloof ik dat Mistig en DIA precies het tegenovergestelde bedoelen.
Mijn schoonvader zei vaak "Deze GG zijn niet meer de GG waarin ik belijdenis heb gedaan". Dat er een verschuiving is opgetreden, is evident, ook al werd het vaak ontkend. Alleen lijkt het erop dat nu de één beweert dat er verschoven is naar links, terwijl de ander beweert dat er naar rechts is geschoven.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie