Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Hij slaat in dit interview in ieder geval de plank behoorlijk mis.
En waarom?
Nu graag een keer een inhoudelijk antwoord.
Omdat ik week in, week uit Schriftuurlijk-bevindelijke preken hoor, 3 maal op zondag, van predikanten binnen de gehele Gereformeerde Gemeenten, én omdat ik zelfs meen dat sommige leespreken vooral Schriftuurlijk zijn en weinig bevindelijk. Ik denk dus zelfs dat in sommige gevallen het tegendeel waar is van wat de heer Van der Knijff beweert.

Lees nog eens de reactie van ouderling Van den Brink.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

dus zijn hele wetenschappelijk onderzoek is op lucht gebasseerd... tuurlijk

benieuwd wanneer hij onder censuur wordt gezet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:dus zijn hele wetenschappelijk onderzoek is op lucht gebasseerd... tuurlijk

benieuwd wanneer hij onder censuur wordt gezet
Dat laatste gebeurt niet. Hij kerkt in een gemeente van andere signatuur als degenen van begin deze eeuw, die publiekelijk commentaar leverden op de prediking in de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:Hij slaat in dit interview in ieder geval de plank behoorlijk mis.
En waarom?
Nu graag een keer een inhoudelijk antwoord.
Omdat ik week in, week uit Schriftuurlijk-bevindelijke preken hoor, 3 maal op zondag, van predikanten binnen de gehele Gereformeerde Gemeenten, én omdat ik zelfs meen dat sommige leespreken vooral Schriftuurlijk zijn en weinig bevindelijk. Ik denk dus zelfs dat in sommige gevallen het tegendeel waar is van wat de heer Van der Knijff beweert.

Lees nog eens de reactie van ouderling Van den Brink.
Heb je zijn proefschrift gelezen, Jantje?
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Wat een flut reactie van de dominee. Het is dan toch slimmer om helemaal niet te reageren? Je kan een journalist via de telefoon toch netjes vertellen dat je er niet op wilt reageren?

Het is zo jammer dat er geen volwassen gesprekscultuur is binnen het kerkverband. Gewoon netjes discussieren met elkaar moet toch mogelijk zijn? Waarom dan gelijk beweren dat Calvijn en de Nadere Reformatie niet in de opvatting van deze persoon terugkomen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Heb je zijn proefschrift gelezen, Jantje?
Nee, maar ik kan me wel herinneren dat dat proefschrift veel positiever en evenwichtiger was dan dit interview.

Vandaar dat ik er ook niets van begrijp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

:?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Mistig schreef:
Erskinees schreef:https://cip.nl/cip+/83872-waarom-een-op ... 5Y.twitter
Ik ben helemaal niet zo van de artikelen op CIP, maar ik vind de reactie van ds. Clements in dit stuk wel heel erg naar en onredelijk.
Eigenlijk doet ds. Clements hier precies wat Dr. Van der Knijff probeert aan te kaarten als probleem.
Kritiek wordt direct weggeslagen, ook al is deze terecht. Ik verbaas me er over dat dit steeds weer gebeurd in het kerkverband waar ik bij mag horen.

De kerk zou (deze) critici moeten koesteren. Althans, als het gaat om mensen die eerlijk en objectief proberen te komen tot een oordeel.
Zeer bemoedigend dat de rector van de TS zo reageert (niet dus). Vervult me met zorg.
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door grote gerrit »

Ik kan me gezien de autistische karakterstructuur van Van der Knijff (ik bedoel dat niet lelijk; hij is daar zelf ook open over) wel voorstellen dat hij telkens hetzelfde punt maakt. Maar zo'n opstelling moet toch niet al te veel punten krijgen van het publiek. Ik lees van verschillende forummers, dat zij vinden dat de GG te allen tijde het gesprek met zo'n man moet aangaan. Dat hoeft helemaal niet. Je mag op een bepaald moment best zeggen: Nu heb je je punt genoeg gemaakt. Praat rustig door, maar wij hebben voldoende gereageerd.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:Hij slaat in dit interview in ieder geval de plank behoorlijk mis.
En waarom?
Nu graag een keer een inhoudelijk antwoord.
Omdat ik week in, week uit Schriftuurlijk-bevindelijke preken hoor, 3 maal op zondag, van predikanten binnen de gehele Gereformeerde Gemeenten, én omdat ik zelfs meen dat sommige leespreken vooral Schriftuurlijk zijn en weinig bevindelijk. Ik denk dus zelfs dat in sommige gevallen het tegendeel waar is van wat de heer Van der Knijff beweert.

Lees nog eens de reactie van ouderling Van den Brink.
Maar daar gaat het hier toch niet om? Het gaat hier om het feit dat kritiek op de prediking niet geduld wordt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Tom schreef:Wat een flut reactie van de dominee. Het is dan toch slimmer om helemaal niet te reageren? Je kan een journalist via de telefoon toch netjes vertellen dat je er niet op wilt reageren?

Het is zo jammer dat er geen volwassen gesprekscultuur is binnen het kerkverband. Gewoon netjes discussieren met elkaar moet toch mogelijk zijn? Waarom dan gelijk beweren dat Calvijn en de Nadere Reformatie niet in de opvatting van deze persoon terugkomen?
De dominee heeft het de laatste tijd steeds over 'Calvijn zegt dit' en 'Calvijn zegt dat'. Maar het is maar de vraag of Calvijn het met hem eens is.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Silo schreef:
Mistig schreef:
Erskinees schreef:https://cip.nl/cip+/83872-waarom-een-op ... 5Y.twitter
Ik ben helemaal niet zo van de artikelen op CIP, maar ik vind de reactie van ds. Clements in dit stuk wel heel erg naar en onredelijk.
Eigenlijk doet ds. Clements hier precies wat Dr. Van der Knijff probeert aan te kaarten als probleem.
Kritiek wordt direct weggeslagen, ook al is deze terecht. Ik verbaas me er over dat dit steeds weer gebeurd in het kerkverband waar ik bij mag horen.

De kerk zou (deze) critici moeten koesteren. Althans, als het gaat om mensen die eerlijk en objectief proberen te komen tot een oordeel.
Zeer bemoedigend dat de rector van de TS zo reageert (niet dus). Vervult me met zorg.
Ik durf zelfs te beweren dat de vorige rector hier anders op had gereageerd. Een stuk wijzer in elk geval.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:Hij slaat in dit interview in ieder geval de plank behoorlijk mis.
En waarom?
Nu graag een keer een inhoudelijk antwoord.
Omdat ik week in, week uit Schriftuurlijk-bevindelijke preken hoor, 3 maal op zondag, van predikanten binnen de gehele Gereformeerde Gemeenten, én omdat ik zelfs meen dat sommige leespreken vooral Schriftuurlijk zijn en weinig bevindelijk. Ik denk dus zelfs dat in sommige gevallen het tegendeel waar is van wat de heer Van der Knijff beweert.

Lees nog eens de reactie van ouderling Van den Brink.
Maar daar gaat het hier toch niet om? Het gaat hier om het feit dat kritiek op de prediking niet geduld wordt.
Eerlijk gezegd lees ik dat niet Mistig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Maar daar gaat het hier toch niet om? Het gaat hier om het feit dat kritiek op de prediking niet geduld wordt.
Vaak is die kritiek onterecht.

Overigens kan ik me niet geheel aan de indruk onttrekken dat de heer Van der Knijff niet helemaal voor zichzelf spreekt, omdat ik me niet kan voorstellen dat hij óók spreekt over de predikanten die in zijn gemeente voorgaan. Als zélfs die predikanten onder deze kritiek vallen, blijft er wel heel weinig over...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

grote gerrit schreef:Ik kan me gezien de autistische karakterstructuur van Van der Knijff (ik bedoel dat niet lelijk; hij is daar zelf ook open over) wel voorstellen dat hij telkens hetzelfde punt maakt. Maar zo'n opstelling moet toch niet al te veel punten krijgen van het publiek. Ik lees van verschillende forummers, dat zij vinden dat de GG te allen tijde het gesprek met zo'n man moet aangaan. Dat hoeft helemaal niet. Je mag op een bepaald moment best zeggen: Nu heb je je punt genoeg gemaakt. Praat rustig door, maar wij hebben voldoende gereageerd.
Dit lijkt mij niet terecht. Hij krijgt een interview, en zegt daarin dezelfde dingen.

Dat de dominee daar onnozel op reageert, kan Van der Knijff niet worden verweten.
Plaats reactie