Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:Ik heb geen zin in een welles/nietes spelletje. En helemaal verder geen zin om voor de zoveelste keer de curatorium-van-de-GG-rotonde op te gaan. Het spijt me dat ik erover begonnen bent. Het dient compleet niks.
Ik ben wel blij dat je erover begonnen bent. We weten nu dat er wel feedback gegeven wordt, hoewel dat misschien nog vaker wenselijk is. Ik vind dat een positieve ontwikkeling. Dus dat was wel het delen waard.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mulder »

https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/hendrik-ido-ambacht
Hendrik ido ambacht van 2060 leden naar 1947. https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/gou ... naantallen Gouda 1617 naar 1579. hoe kan het dat grote gergemeenten met predikant vroeger altijd groeiden maar nu niet meer? gaat mij niet om deze gemeenten te bespreken trouwens maar om het fenomeen
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

mulder schreef:https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/hendrik-ido-ambacht
Hendrik ido ambacht van 2060 leden naar 1947. https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/gou ... naantallen Gouda 1617 naar 1579. hoe kan het dat grote gergemeenten met predikant vroeger altijd groeiden maar nu niet meer? gaat mij niet om deze gemeenten te bespreken trouwens maar om het fenomeen
Weleens gehoord dat de gezinnen kleiner zijn dan enkele decennia geleden?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Plus veel uitstroom van jongeren als ze op de leeftijd gekomen zijn om uit huis te gaan en zelf keuzes te maken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:Plus veel uitstroom van jongeren als ze op de leeftijd gekomen zijn om uit huis te gaan en zelf keuzes te maken.
Een jaar of twintig geleden werd er onderzoek gedaan naar de doopleden die vertrokken waren. Het ging toen vooral om kinderen onder de 12 die samen met hun ouders naar een ander kerkverband vertrokken.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Er zullen ook veel mensen vertrekken als een bepaalde predikant komt, zeker als een kerkenraad geen duidelijk beleid voert om de koers van de kerk te bewaken.

Dat vind ik helemaal niet gek of bijzonder. Staat het echt vast dat dit vroeger anders was? Ik geloof daar niets van. Ik weet wel predikanten die al met emeritaat zijn die in meerdere gemeenten op rij de kerk (bijna) halveerden. Dus dat is echt geen nieuw verschijnsel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Nee, het is nog steeds hetzelfde. De meeste jongeren doen wel belijdenis, maar een deel vertrekt als twintiger of dertiger met medeneming van de doopleden.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Nee, het is nog steeds hetzelfde. De meeste jongeren doen wel belijdenis, maar een deel vertrekt als twintiger of dertiger met medeneming van de doopleden.
Sommigen vertrekken zelfs heel kort nadat ze hun ja-woord hebben uitgesproken. Ooit heb ik er eens naar gevraagd waarom iemand de kerk verliet, en waarom zo kort na de belijdenis. Het antwoord onthutste me: Ik wist al lang voor ik belijdenis deed dat ik weg wilde... Ik vroeg nog: maar waarom dééd je dan belijdenis? Daar kregen we geen antwoord op. Soms zie je mensen losweken van de kerk, soms komt het voor ons heel plotseling, waar je achteraf van ziet: ja, nu je het zegt, we hadden het kunnen zien aankomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ik heb het idee dat er vooral jongvolwassenen of gezinnen met jonge kinderen vertrekken wanneer de prediking onpersoonlijk en wat zakelijk blijft. Richting de HHK of CGK-Bhp. Tegenwoordig vertrekken er niet zoveel mensen meer voor een lichtere leer, makkelijker zalig worden of wat sneller zingen. Het gaat vaak om een zoektocht naar een persoonlijkere prediking waarin alles niet op afstand blijft, terwijl de leer niet eens zoveel verschilt of makkelijker is. Ik keur die overstap overigens niet goed, maar kan er vanuit jongerenoogpunt wel wat inlevingsvermogen voor krijgen. Al verklaart dit een afname van 113 mensen, zoals in Ambacht, hopelijk niet. Dat is immers een massale uittocht.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Ik heb het idee dat er vooral jongvolwassenen of gezinnen met jonge kinderen vertrekken wanneer de prediking onpersoonlijk en wat zakelijk blijft. Richting de HHK of CGK-Bhp. Tegenwoordig vertrekken er niet zoveel mensen meer voor een lichtere leer, makkelijker zalig worden of wat sneller zingen. Het gaat vaak om een zoektocht naar een persoonlijkere prediking waarin alles niet op afstand blijft, terwijl de leer niet eens zoveel verschilt of makkelijker is. Ik keur die overstap overigens niet goed, maar kan er vanuit jongerenoogpunt wel wat inlevingsvermogen voor krijgen. Al verklaart dit een afname van 113 mensen, zoals in Ambacht, hopelijk niet. Dat is immers een massale uittocht.
Het kan ook dat men het allemaal 'te strak' vindt, en wat meer 'ruimte' voor zichzelf zoekt, en men wat meer 'mag'. Ik denk dat de kerk tegenwoordig meer en meer als een soort knellende band wordt ervaren, en denk meer van het leven te kunnen genieten als er wat meer ruimte is, een ruimte die men in onder de Schriftuurlijke leer te eng ervaart.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Die zijn er vast. Maar mijn vermoeden is dat dit juist minder is dan voorheen. Het is altijd makkelijk om vertrokken leden te beschuldigen van het te eng vinden van de leer.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou, er zijn wel gemeenten waar de leer door de intrede van een nieuwe predikant een geheel nieuw gezicht krijgt, en dan zijn de verschillen niet altijd alleen cosmetisch. Dus ik sluit toch niet uit dat dit een rol kan spelen, vooral als een kerkenraad daar geen stabiel beleid op voert.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Die zijn er vast. Maar mijn vermoeden is dat dit juist minder is dan voorheen. Het is altijd makkelijk om vertrokken leden te beschuldigen van het te eng vinden van de leer.
Je ziet inderdaad verschil. Religie is niet zomaar uit te poetsen. En we zien dan ook niet voor niets de opkomst van vrijere groepen die soms een meer vertrouwd reformatorisch geluid laten horen. Daar ervaart men dan kennelijk meer vrijheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk eerder dat zoiets ligt aan de manier waarop een kerkelijke gemeente functioneert. Als er allerlei extreme standpunten zijn over nieuwe ontwikkelingen, dan zorgt dat voor vervreemding. Als er sprake is van geestelijke manipulatie, dan is niet iedereen daartegen opgewassen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen aanvoelen dat ze een kerk beter kunnen verlaten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik denk eerder dat zoiets ligt aan de manier waarop een kerkelijke gemeente functioneert. Als er allerlei extreme standpunten zijn over nieuwe ontwikkelingen, dan zorgt dat voor vervreemding. Als er sprake is van geestelijke manipulatie, dan is niet iedereen daartegen opgewassen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen aanvoelen dat ze een kerk beter kunnen verlaten.
De vraag kan gesteld worden wat vind u extreem, want dit forum leert ons dat u heel snel iets extreem vindt. We moeten niet gaan beoordelen wat wij extreem vinden, maar laten we de zaken in Bijbels licht bezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie