Gereformeerde Gemeenten

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Je geeft wel een heel sterk voorbeeld. Ik denk altijd maar aan David, die ook zijn overleden zoon Absalom toesprak:
'mijn zoon Absalom, mijn zoon Absalom! Och dat ik voor u gestorven ware, Absalom mijn zoon, mijn zoon.'

Daar valt toch ook niemand over?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik zeg niet dat ík erover val, maar dat het een heikel punt is om met de nabestaanden overeenstemming over te bereiken.
Dat sterke voorbeeld heb ik zelf meegemaakt, maar de GG predikant die daar sprak, viel daar evenmin over; hij was allang blij dat hij het Woord kon openen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Pioenroosje schreef:Je geeft wel een heel sterk voorbeeld. Ik denk altijd maar aan David, die ook zijn overleden zoon Absalom toesprak:
'mijn zoon Absalom, mijn zoon Absalom! Och dat ik voor u gestorven ware, Absalom mijn zoon, mijn zoon.'

Daar valt toch ook niemand over?
Als iedereen deze uitspraak van David vanuit het geloof na zou (kunnen) zeggen, dan zou denk ik geen enkele kerkenraad er moeite mee hebben. Ik heb het echter nog nooit gehoord. Het is de vraag of David hier een directe uitspraak tegen de overledene doet, ik denk van niet.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Bij ons was het niet gebruikelijk om de rouwdienst in de kerk te houden. Hiervoor werd gebruik gemaakt van het kerkelijk centrum.

Alleen als het ging om een bekeerd persoon werd de rouwdienst in de kerk gehouden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Bourdon16 schreef:Bij ons was het niet gebruikelijk om de rouwdienst in de kerk te houden. Hiervoor werd gebruik gemaakt van het kerkelijk centrum.

Alleen als het ging om een bekeerd persoon werd de rouwdienst in de kerk gehouden.
En wie beoordeelde dat dan? :quoi
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Hollander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij ons was het niet gebruikelijk om de rouwdienst in de kerk te houden. Hiervoor werd gebruik gemaakt van het kerkelijk centrum.

Alleen als het ging om een bekeerd persoon werd de rouwdienst in de kerk gehouden.
En wie beoordeelde dat dan? :quoi
Ja goede vraag.. de familie of kerkenraad neem ik aan. Wat mij betreft zou de keuze bij de familie moeten liggen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Het zou géén keuze moeten zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Orchidee schreef:Het zou géén keuze moeten zijn!
Ik bedoel dat de familie zelf mag kiezen voor een begrafenis vanuit huis, kerk of rouwcentrum.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Bourdon16 schreef:
Hollander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij ons was het niet gebruikelijk om de rouwdienst in de kerk te houden. Hiervoor werd gebruik gemaakt van het kerkelijk centrum.

Alleen als het ging om een bekeerd persoon werd de rouwdienst in de kerk gehouden.
En wie beoordeelde dat dan? :quoi
Ja goede vraag.. de familie of kerkenraad neem ik aan. Wat mij betreft zou de keuze bij de familie moeten liggen.
Maar wie die keuze ook maakt, het gevolg is dat er automatisch ook een uitspraak wordt gedaan over de eeuwigheidsbestemming. Dat is nogal wat, vind je ook niet?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Precies. Bij belijdenisdiensten wordt vaak vermeld dat we niet in het hart kunnen kijken en daarom niet kunnen zeggen of de belijdeniscatechisanten wel of geen gelovige zijn. Dan moeten we dat bij rouwdiensten ook niet doen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Hollander schreef:
Bourdon16 schreef:
Hollander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij ons was het niet gebruikelijk om de rouwdienst in de kerk te houden. Hiervoor werd gebruik gemaakt van het kerkelijk centrum.

Alleen als het ging om een bekeerd persoon werd de rouwdienst in de kerk gehouden.
En wie beoordeelde dat dan? :quoi
Ja goede vraag.. de familie of kerkenraad neem ik aan. Wat mij betreft zou de keuze bij de familie moeten liggen.
Maar wie die keuze ook maakt, het gevolg is dat er automatisch ook een uitspraak wordt gedaan over de eeuwigheidsbestemming. Dat is nogal wat, vind je ook niet?
Klopt. Misschien moet ik het zo zeggen dat de kerk gebruikt werd indien er geen twijfel over was dat de overledene bekeerd was.
Maar wat mij betreft onwenselijk hoor.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Bourdon16 schreef:Klopt. Misschien moet ik het zo zeggen dat de kerk gebruikt werd indien er geen twijfel over was dat de overledene bekeerd was.
Maar wat mij betreft onwenselijk hoor.
Maar is de kerk en het kerkgebouw dan alleen maar eigendom van Gods volk? Wat is zeg maar de motivatie er achter? ;)
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat zijn manieren om een status aparte in stand te houden. Dat gebeurt denk ik in alle religieuze groeperingen waar charismatisch leiderschap belangrijk is.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Het is wel beangstigend dat in dat soort situaties anderen bepalen of je zalig bent of niet.
Stel je voor dat de overledene een persoon was met nauw leven met God. Maar ook met een gesloten karakter, of om andere redenen moeite hebbend met het uiten van het diepste gevoelsleven, en daarom van dat soort dingen geen blijk geven aan anderen. Dan mag je kist dus niet in de kerk staan...

Gelukkig kijkt God door al die dingen heen en ziet onze ziel aan.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Hollander schreef:
Bourdon16 schreef:Klopt. Misschien moet ik het zo zeggen dat de kerk gebruikt werd indien er geen twijfel over was dat de overledene bekeerd was.
Maar wat mij betreft onwenselijk hoor.
Maar is de kerk en het kerkgebouw dan alleen maar eigendom van Gods volk? Wat is zeg maar de motivatie er achter? ;)
Die ken ik niet precies, gelukkig is het de verleden tijd waarover ik het heb en is het nu niet meer aan de orde.

Overigens begrijp ik dat het in sommige gemeenten of kerkverbanden niet gebruikelijk is om te zingen tijdens een rouwdienst maar als het de rouwdienst van een predikant betreft gebeurd het wel. Ook dat vind ik opvallend en in dezelfde categorie vallen..
Plaats reactie