Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Het genoemde deel is niet anders dan dat Steenblok zou kunnen zeggen. Maar een stukje daarna komt ook nog dat de ergste zondaar, de zwaarste wetovertreder, welkom is. Dat is natuurlijk wel een evangelie-aanbod.

Dus ik stel mijn gedachten bij.
Heeft Ds. Steenblok zelfs in jouw visie geen evangelie-aanbod?
Laatst gewijzigd door pierre27 op 16 jan 2021, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

pierre27 schreef: We zullen allemaal wel dergelijk gevoel herkennen, als persoon afkomstig uit de GG in Ned. B.V. luisterde ik ook eerder erg bevooroordeeld. Door diverse processen en gebeurtenissen in mijn leven heb ik breder mogen leren luisteren.
Dat is bij mij niet de oorzaak, omdat ik langer gekerkt heb in o.m. vrije gemeente, OGG, gereformeerd, hervormd, GG.
Ik ga niet - voorzover dat mogelijk is - bevooroordeeld zitten.
Als ik die barriëre zou voelen in mezelf, zou ik niet gaan. Want dat is nl. dan niet eerlijk, je geeft daarmee de predikant geen eerlijke kans.
Ik lees graag de preken van ds Moerkerken, want dan ervaar ik het wel.
Ook luisterde ik vaak naar ds Neele en heb enkele boekjes van hem.
De prediking mag van mij scherp zijn, maar dat lieflijke, tere komt bij mij echt binnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mcgk »

Ik deel de opvatting dat er weinig emotie en gevoel in GG prediking zit.

Wij hebben nu een aantal keer onder het gehoor gezeten van knipEn nog wel meer maar ik ben niet goed in namen van GG predikers. Dat staat vast niet voor het geheel van de GG, maar toch trek ik daaruit de conclusie dat het vaak niet persoonlijk wordt. Er blijft afstand tussen de predikant en de luisteraars. Er mist wat emotie en dichterbij brengen in de prediking. Dat kan ook komen door de zakelijke achtergrond van veel predikanten. Daarmee is de prediking niet slecht of fout maar als CGK'er ben je iets meer gevoel en teerheid gewend. Kwetsbaar opstellen valt aan te leren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Als zowel huisman als jij zeggen dat ik dat verkeerd begrijp, dan heb ik vermoedelijk geen gelijk. Ik zou dan nog wel graag een link krijgen als je een preek van deze predikant weet waarin het evangelie duidelijk klinkt.
De eerste preek die ik zomaar 'bij geval' aanklik. Vanaf 1.02.40 tot 1.03.05

https://www.ebenhaezer-urk.nl/kerkdiens ... mon_id=651

Dit hoor je niet overal binnen de GG.
Volgens @Ad Anker ben ik een flankontkenner. Dat beschouw ik vanaf heden als een geuzennaam. 't Is maar dat je het weet.

Vervolgens meld ik hier ook dat je visie totaal niet klopt. Zelfs in de GG-prediking á la Kootwijkerbroek/De Valk-Wekerom (om bij @huisman zijn voorbeeld te blijven) klinkt dit evangelie-aanbod.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

we bespreken hier geen individuele predikanten
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Als zowel huisman als jij zeggen dat ik dat verkeerd begrijp, dan heb ik vermoedelijk geen gelijk. Ik zou dan nog wel graag een link krijgen als je een preek van deze predikant weet waarin het evangelie duidelijk klinkt.
De eerste preek die ik zomaar 'bij geval' aanklik. Vanaf 1.02.40 tot 1.03.05

https://www.ebenhaezer-urk.nl/kerkdiens ... mon_id=651

Dit hoor je niet overal binnen de GG.
Volgens @Ad Anker ben ik een flankontkenner. Dat beschouw ik vanaf heden als een geuzennaam. 't Is maar dat je het weet.

Vervolgens meld ik hier ook dat je visie totaal niet klopt. Zelfs in de GG-prediking á la Kootwijkerbroek/De Valk-Wekerom (om bij @huisman zijn voorbeeld te blijven) klinkt dit evangelie-aanbod.
Dit is een hele lastige discussie. Ik heb hier ooit eens een evangelie aanbod gedestilleerd uit preken van dr. Steenblok. Dat lukt ook. Dus: wat is een evangelie aanbod? Ik denk dat die weinig klinkt. Behoudens dat het mogelijk is voor de grootste zondaar. Als je dat onder aanbod verstaat is het er al snel.
DDD
Berichten: 28678
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Daarom zegt Jantje toch ook: dit evangelie-aanbod. Maar het hoofdpunt is, dat ik geen gelijk had. Het ontbreekt niet helemaal.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar het hoofdpunt is, dat ik geen gelijk had. Het ontbreekt niet helemaal.
Het ontbreekt helemáál níet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

De vraag is ook wanneer er sprake is van evangelie aanbod. Is dat al wanneer dit in één of enkele zinnen naar voren komt? Of pas wanneer dit blijkt uit de strekking van de hele preek? Ik meen zelf het laatste. Uiteraard afhankelijk van de bepreekte tekst. Wanneer ik de hele dag kortaf ben tegen mijn kinderen maar een korte tijd even vrolijk, zullen ze die avond toch terugkijken op een sombere vader.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:De vraag is ook wanneer er sprake is van evangelie aanbod. Is dat al wanneer dit in één of enkele zinnen naar voren komt? Of pas wanneer dit blijkt uit de strekking van de hele preek? Ik meen zelf het laatste. Uiteraard afhankelijk van de bepreekte tekst. Wanneer ik de hele dag kortaf ben tegen mijn kinderen maar een korte tijd even vrolijk, zullen ze die avond toch terugkijken op een sombere vader.
Dat ben ik met je eens. Misschien kan @Jantje verduidelijken wat hij bedoelt met 'evangelieaanbod'. Sommigen zijn al blij als de preek afgesloten wordt met de oproep 'haast u om uws levenswil'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12011
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dat is ook de reden dat een bepaald type bevindelijke prediking in de CGK weliswaar in naam niet voorwaardelijk is, maar in de praktijk wel zo functioneert.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Naar aanleiding van de negatieve/afkeurende meningen van een aantal forummers betreffende de zogenaamde gezelschapsprediking en de 'noviteit' van het bevindelijk doorleven van de heilsfeiten door Gods volk in de prediking van een aantal predikanten binnen de GG, wil ik toch het volgende citeren uit het boek 'De heilsfeiten'van prof G. Wisse.:
'We moeten bij al de heilsfeiten deze souvereine Wet Gods in het oog houden; nl. zoals Gods weg is vóór ons, in de voorwerpelijke heilsfeiten, zo is ook naar eenzelfde lijn Gods genadegang in ons; in ons zieleleven. Dit is een goed gereformeerde bijbelse opvatting. Er is nacht, er is geboorte, er is sterven, er is opstanding, er is hellevaart, er is hemelvaart, ook binnen in ons. Dit loopt alles langs dezelfde lijnen, hier is een parallel. Hoe komt zulks? Omdat beide rusten in de aard, in de modaliteit van Gods Wezen...'
Daarnaast wilde ik nog opmerken dat wie in de GG opgegroeid is met bijvoorbeeld preken van ds P. Blok, ds Lamain en ds van Reenen een stuk bevinding/diepgang zal missen in preken van dominees van CGK/HHK etc. Andersom, zoals reeds door bijvoorbeeld forumlid huisman aangegeven is, zal iemand die opgegroeid is in HHK of CGK ook het een en ander missen in een gemiddelde GG preek. Laten we daarom op grond van wat we gewend zijn, niet te hard oordelen over preken die gebed zijn in een andere 'stroming' of cultuur.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Herman schreef:Dat is ook de reden dat een bepaald type bevindelijke prediking in de CGK weliswaar in naam niet voorwaardelijk is, maar in de praktijk wel zo functioneert.
Geen herkenning bij mij. Of je moet Bijbelse voorwaarden bedoelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

GGotK schreef:(...)
Daarnaast wilde ik nog opmerken dat wie in de GG opgegroeid is met bijvoorbeeld preken van ds P. Blok, ds Lamain en ds van Reenen een stuk bevinding/diepgang zal missen in preken van dominees van CGK/HHK etc. Andersom, zoals reeds door bijvoorbeeld forumlid huisman aangegeven is, zal iemand die opgegroeid is in HHK of CGK ook het een en ander missen in een gemiddelde GG preek. Laten we daarom op grond van wat we gewend zijn, niet te hard oordelen over preken die gebed zijn in een andere 'stroming' of cultuur.
Bevat het vetgedrukte woord in deze context niet juist al een oordeel over de preken die gebed zijn in een andere 'stroming' of cultuur waarover je terecht pleit om niet te hard te oordelen?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ik denk dat in bijna iedere GerGem preek wel íets van het evangelie aanbod klinkt. (Jaja dat hadden jullie niet gedacht hè dat forummer dat nog eens zou zeggen...)

Alleen in een (volgens mijn waarneming redelijk groot) deel van de preken klinkt het zo bedekt of voorwaardelijk dat het er moeilijk uit te halen is. Dat stemt mij toch vaak wel verdrietig.

De predikanten van zowel de Valk/Wekerom als Kootwijkerbroek hoor ik met een zekere onregelmaat. Bij de een beluister ik toch vaak wel een echte evangelie prediking. Bij de ander nauwelijks. Sterker nog die ander mijden wij indien dat praktisch gezien mogelijk is. Omdat het niet de bedoeling is om de betreffende predikanten te bespreken zal ik daar verder niet op in gaan. Wel ben ik blij dat de GerGem behoorlijk breder is dan de prediking van deze predikant. Ik ben er ook van overtuigd dat de GerGem meer dan gehalveerd zou worden als die enkel uit zo een prediking zou bestaan. Alhoewel de beste man pastoraal heel goed kan zijn naar ik van redelijk nabij heb vernomen.
Plaats reactie