Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:
huisman schreef: Even een persoonlijke noot die niet direct over feiten gaan maar meer over gevoel.
Als “echte “ CGK’er is er bij mij (bijna) bij elke GG preek een beetje afstand. Of dat komt door “1931” of door de opleiding of dat het ligt aan mijn oren. Het is bij mij gewoon zo. Toch heb ik echt wel zegen mogen ervaren onder veel GG preken. Maar ik ben nu eenmaal niet gebakerd in de GG. Die afstand heb ik nooit gevoeld bij preken uit de “gekrookte riet” hoek. Dus hoe het zit weet ik niet. Het zal wel aan mij liggen.
Ja. Zo herkenbaar!
Het valt niet in mijn hart. Het blijft in mijn hoofd.
Het hart moet geopend worden, zoals bij Lydia. Anders blijft het inderdaad 'een voet te hoog'.
We zullen allemaal wel dergelijk gevoel herkennen, als persoon afkomstig uit de GG in Ned. B.V. luisterde ik ook eerder erg bevooroordeeld. Door diverse processen en gebeurtenissen in mijn leven heb ik breder mogen leren luisteren. In zowel binnen als buitenland kan ik soms geraakt worden door prediking die ik vroeger niet gehoord zou willen hebben. Maar wanneer het inderdaad in een geopend hart mag komen zoals Ad schrijft over Lydia dan vallen muren echt weg. Ik pas er uitdrukkelijk voor om te trappen op de prediking waar ik vroeger onder verkeerde, ook daar heeft God indertijd in mijn leven van Zich willen laten horen. Ik kan fijn luisteren naar een eenvoudige oud gereformeerde prediking maar ook naar een duidelijke hervormde prediking.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 16 jan 2021, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Het laatste is absoluut niet waar. Nergens binnen de CGK wordt gepreekt als bv de GG gemeenten die ik noemde.
En daar ben ik blij om. Die “gezelschapsprediking” heeft nooit ingang in onze kerken gehad. Dit is geen diskwalificatie maar de CGK kent die traditie gewoonweg niet.
Even een persoonlijke noot die niet direct over feiten gaan maar meer over gevoel.
Als “echte “ CGK’er is er bij mij (bijna) bij elke GG preek een beetje afstand. Of dat komt door “1931” of door de opleiding of dat het ligt aan mijn oren. Het is bij mij gewoon zo. Toch heb ik echt wel zegen mogen ervaren onder veel GG preken. Maar ik ben nu eenmaal niet gebakerd in de GG. Die afstand heb ik nooit gevoeld bij preken uit de “gekrookte riet” hoek. Dus hoe het zit weet ik niet. Het zal wel aan mij liggen.

Nu heb ik weer genoeg hokjes benoemd en gaan we over tot de orde van de dag.
Je ziet dat een aantal predikanten de CGK hebben verlaten en overgegaan zijn naar de GG. Toch is bijvoorbeeld het geschrijf van ds. F. Bakker en prof. Wisse zeer geliefd binnen het uiterst bevindelijke deel van de GG. Dus ik ben het niet eens dat de gezelschapsprediking die jij noemt altijd buiten de CGK is gebleven.
Dat ligt dan aan de definitie “gezelschapsprediking” Ik noemde de prediking van twee GG gemeenten op de Veluwe. Je kunt echt niet beweren dat die prediking lijkt op de prediking van ds. F. Bakker of prof. G. Wisse.
Schriftuurlijk bevindelijke prediking is wat anders dan “gezelschapsprediking” . Dat eerste is gelukkig wel te vinden in delen van de CGK van vroeger en van heden. Dat laatste is er nooit geweest.
Hier ben ik het mee eens. Schriftuurlijk-bevindelijke prediking is wat anders dan bevindelijke slimmigheden en creatief tekstuitleggen, natuurlijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Het laatste is absoluut niet waar. Nergens binnen de CGK wordt gepreekt als bv de GG gemeenten die ik noemde.
En daar ben ik blij om. Die “gezelschapsprediking” heeft nooit ingang in onze kerken gehad. Dit is geen diskwalificatie maar de CGK kent die traditie gewoonweg niet.
Even een persoonlijke noot die niet direct over feiten gaan maar meer over gevoel.
Als “echte “ CGK’er is er bij mij (bijna) bij elke GG preek een beetje afstand. Of dat komt door “1931” of door de opleiding of dat het ligt aan mijn oren. Het is bij mij gewoon zo. Toch heb ik echt wel zegen mogen ervaren onder veel GG preken. Maar ik ben nu eenmaal niet gebakerd in de GG. Die afstand heb ik nooit gevoeld bij preken uit de “gekrookte riet” hoek. Dus hoe het zit weet ik niet. Het zal wel aan mij liggen.

Nu heb ik weer genoeg hokjes benoemd en gaan we over tot de orde van de dag.
Je ziet dat een aantal predikanten de CGK hebben verlaten en overgegaan zijn naar de GG. Toch is bijvoorbeeld het geschrijf van ds. F. Bakker en prof. Wisse zeer geliefd binnen het uiterst bevindelijke deel van de GG. Dus ik ben het niet eens dat de gezelschapsprediking die jij noemt altijd buiten de CGK is gebleven.
Ik herken heel goed wat Huisman schrijft.
Ter rechterzijde van de CGK hoor je een heel ernstige prediking. Maar de separatie is niet op basis van een systematisch denken, maar wordt anders aan je hart gelegd vanuit de benadering dat de werkingen van Gods Geest veel veelkleuriger zijn. En, tot de meest 'rechtse' BHP broeder aan toe, er blijft altijd ruimte voor een ruime evangelie prediking, waarin de mens op zijn of haar verantwoordelijkheid wordt gewezen. Je wordt voor de keus gesteld, het raakt je als hoorder persoonlijk.
Tegelijkertijd , en dat moet ik ook eerlijk zeggen, in dit soort separatie, lijkt het bij mensen minder 'binnen' te komen. Er blijft een gevaar aanwezig dat het te algemeen blijft en niet persoonlijk het hart wordt getoetst. Maar ten diepste is dat niet de verantwoordelijkheid van de prediker.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ben het daar niet mee eens. In de CGK vind je ook prediking waarin niet of nauwelijks aanbod van genade is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Eens hoor huisman. Het wordt nu een beetje een definitiekwestie. Ik noemde die twee omdat bepaalde geschriften heel dicht bij systematische bekeringsprediking komen. Denk aan de drie ambten door Wisse geschreven.
Ik herken ook je beschrijving van sommige prediking, voor DDD overigens weer een voorzet om zijn stokpaardje te berijden, wat ik dan weer jammer vind.

Verder herken ik heel erg wat Pierre schrijft. Zo is het.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik ben het daar niet mee eens. In de CGK vind je ook prediking waarin niet of nauwelijks aanbod van genade is.
Omdat alle hoorders het al hebben?
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Oeps.

Dat ook.

Ik doelde nu op gemeenten ter uiterste rechterzijde van de CGK. Ik hoop dat ik mij vergis, maar ds. Van Heteren lijkt op dit punt aardig op de lijn van dr. Steenblok te staan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17360
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ben het daar niet mee eens. In de CGK vind je ook prediking waarin niet of nauwelijks aanbod van genade is.
Ach waren we het een paar postings eens moet je onze broze eenheid weer stukmaken. :)

Je mag mij per PB een link sturen van een preek waar jij dit beluisterde. Want je zult vast talloze bewijzen hebben voor deze stelling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat heb ik niet. Ik noem nu één naam, omdat het mij daarbij is opgevallen. Het is al jaren geleden, maar ik constateerde dat de betreffende prediking de GGiN rechts voorbij schoot.

En als het niet waar is, ben ik deze keer heel blij als ik geen gelijk heb. Jij kunt het weten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:[
We zullen allemaal wel dergelijk gevoel herkennen, als persoon afkomstig uit de GG in Ned. B.V. luisterde ik ook eerder erg bevooroordeeld. Door diverse processen en gebeurtenissen in mijn leven heb ik breder mogen leren luisteren. In zowel binnen als buitenland kan ik soms geraakt worden door prediking die ik vroeger niet gehoord zou willen hebben. Maar wanneer het inderdaad in een geopend hart mag komen zoals Ad schrijft over Lydia dan vallen muren echt weg. Ik pas er uitdrukkelijk voor om te trappen op de prediking waar ik vroeger onder verkeerde, ook daar heeft God indertijd in mijn leven van Zich willen horen. Ik kan fijn luisteren naar een eenvoudige oud gereformeerde prediking maar ook naar een duidelijke hervormde prediking.

Dit vind ik wel mooi.
Merk het bij mezelf ook wel. Als je op je plek bent kun je soms luisteren naar preken waar je vroeger meer moeite mee had.
Waarbij ik er wel bij moet zeggen. Het is een groot verschil of je eenmalig eens een preek vanuit een bepaalde flank hoort, of dat je er jaren onder zit, samen met je gezin waar je dan ook zorgen om hebt. Dit geldt voor zowel ter linker als ter rechter zijde.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Dat heb ik niet. Ik noem nu één naam, omdat het mij daarbij is opgevallen. Het is al jaren geleden, maar ik constateerde dat de betreffende prediking de GGiN rechts voorbij schoot.

En als het niet waar is, ben ik deze keer heel blij als ik geen gelijk heb. Jij kunt het weten.
Ik herken dat ook bij hem niet.
Zelf in de meest afsnijdende preken is er ook beloften prediking. Iets dat je in andere verbanden dan niet tegenkomt.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Als zowel huisman als jij zeggen dat ik dat verkeerd begrijp, dan heb ik vermoedelijk geen gelijk. Ik zou dan nog wel graag een link krijgen als je een preek van deze predikant weet waarin het evangelie duidelijk klinkt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17360
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Oeps.

Dat ook.

Ik doelde nu op gemeenten ter uiterste rechterzijde van de CGK. Ik hoop dat ik mij vergis, maar ds. Van Heteren lijkt op dit punt aardig op de lijn van dr. Steenblok te staan.
Oeps er is een steenblokiaan binnengeslopen in de CGK. Hij komt binnenkort bij ons op de koffie. Ik zal het hem vragen. Hij zal er hartelijk om moeten lachen,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Als zowel huisman als jij zeggen dat ik dat verkeerd begrijp, dan heb ik vermoedelijk geen gelijk. Ik zou dan nog wel graag een link krijgen als je een preek van deze predikant weet waarin het evangelie duidelijk klinkt.
De eerste preek die ik zomaar 'bij geval' aanklik. Vanaf 1.02.40 tot 1.03.05

https://www.ebenhaezer-urk.nl/kerkdiens ... mon_id=651

Dit hoor je niet overal binnen de GG.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het genoemde deel is niet anders dan dat Steenblok zou kunnen zeggen. Maar een stukje daarna komt ook nog dat de ergste zondaar, de zwaarste wetovertreder, welkom is. Dat is natuurlijk wel een evangelie-aanbod.

Dus ik stel mijn gedachten bij.
Plaats reactie