Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 jan 2009, 12:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jozef »

-DIA- schreef:Tenslotte kan ik toch beter over me heen laten lopen dan mezelf steeds weer eindeloos te herhalen en mezelf te verdedigen. Dat weiger ik. Iedereen kan weten wat we voorstaan en dat wekt bitterheid, wat ik tot grote droefheid op moet merken. Ik ben toch wat anders dan een die andere die steeds het laatste woord wil. Het gaat niet om wat ik zeg. Loop vanavond dan maar over me heen, voor wie daar behoefte aan heeft.
knip
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:Ik ben niet meer gediend van ondervragingen als een verdachte. Ik heb hier jarenlang ervaring mee opgedaan. En ondervragingen lopen altijd uit op ellende. Mag ik dan, om dat te voorkomen, vriendelijk bedanken?
Een vriendelijk groet!
Volgens mij creëer je meer tegenstand met zulke halfslachtige en vage antwoorden, waar ook nog geeneens argumenten aan ten grondslag liggen en een beetje zielig doen, dan met normaal antwoord geven op anderen met vragen.
Zeker op een forum.

Maar het is elke keer hetzelfde liedje eigenlijk.
Ach, zolang ds. Zondag op dezelfde lijn als ds. Kersten wordt geplaatst, maak ik me nog niet direct zorgen. ;)
Laatst gewijzigd door Jantje op 15 jan 2021, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Ukkie schreef: Dat kon ik niet lezen en ben blij voor ds Zondag hoor.
Ah, vandaar ;-)

Ik denk dat het te vergelijken is met de broeders die pas weer flink studie hebben gemaakt van het Schriftgezag en daarmee hun bijdrage hebben geleverd aan een deel van de Semper Reformanda-reeks.
Dat is tijd die zij niet aan hun gemeentewerk hebben besteed, maar wel vruchtbaar hebben gemaakt voor het geheel van de gemeenten.
Bij ds. Zondag wordt dat alleen wat meer gestructureerd.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Ukkie schreef:
Dodo schreef:Dit werk ligt toch in het verlengde van zijn werk als gemeentepredikant? Bezig met theologie en zo. Het zou nog wat anders zijn als hij een dag in de week poffertjes ging bakken.
Ja klopt. Als die poffertjes in het kader van wijkevangelisatie staan moet het ook een keer mogelijk zijn :hum
Een fikse wandeling doen doet ook geen kwaad. In beweging blijven is gezond :)
Mediteren theologiseren gaat ook samen met andere dingen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Tenslotte kan ik toch beter over me heen laten lopen dan mezelf steeds weer eindeloos te herhalen en mezelf te verdedigen. Dat weiger ik. Iedereen kan weten wat we voorstaan en dat wekt bitterheid, wat ik tot grote droefheid op moet merken. Ik ben toch wat anders dan een die andere die steeds het laatste woord wil. Het gaat niet om wat ik zeg. Loop vanavond dan maar over me heen, voor wie daar behoefte aan heeft.
DIA, je krijg gewoon een normale vraag, waarom jij het niet de weg vindt dat deze ds dit werk moet gaan doen. Dan is men benieuwd naar waarom je dat vindt.
Vind je bv dat een ds zich moet concentreren op het gemeentewerk?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Het wordt een heel andere discussie, maar ik zou niet inzien waarom een predikant er niets naast mag doen.
Stel een dominee heeft veel plezier in stratenmaker, dan is het toch prima als hij dat werk voor een deel van de week voor zijn rekening neemt?
Een ouderling en een diaken, ook ambtsdragers, hebben vaak zelfs een fulltime job.

Bij de Strict Baptists zijn er verschillende predikanten die naast hun ambt nog een betaalde job hebben. Vaak is het wel vanuit financiële noodzaak vanwege de kleine gemeente, maar het principe blijft hetzelfde.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Nathanaël schreef:
Ukkie schreef: Dat kon ik niet lezen en ben blij voor ds Zondag hoor.
Ah, vandaar ;-)

Ik denk dat het te vergelijken is met de broeders die pas weer flink studie hebben gemaakt van het Schriftgezag en daarmee hun bijdrage hebben geleverd aan een deel van de Semper Reformanda-reeks.
Dat is tijd die zij niet aan hun gemeentewerk hebben besteed, maar wel vruchtbaar hebben gemaakt voor het geheel van de gemeenten.
Bij ds. Zondag wordt dat alleen wat meer gestructureerd.
Nathanael wat je hier zegt is zeker waar. Het ging ook even over andere taken die dominees kunnen aanvaarden dan denk ik wel dat een gemeentepredikant zich bewust moet zijn van zijn roeping t.o.v. de gemeente die hij mag dienen.
Als herder ligt daar toch zijn eerste verantwoordelijkheid denk ik of zie jij dat anders?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Daar ben ik het helemaal mee eens. Een gemeente heeft je echter niet 24/7 nodig. Dat betekent dat er ruimte over is om andere dingen te doen, zoals slapen, aandacht aan je gezin besteden, ontspannen, studeren, een al dan niet bezoldigde functie ernaast.
Op het moment dat dat ten koste gaat van de gemeente is het in mijn ogen een ander verhaal.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Nathanaël schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Een gemeente heeft je echter niet 24/7 nodig. Dat betekent dat er ruimte over is om andere dingen te doen, zoals slapen, aandacht aan je gezin besteden, ontspannen, studeren, een al dan niet bezoldigde functie ernaast.
Op het moment dat dat ten koste gaat van de gemeente is het in mijn ogen een ander verhaal.
Helemaal mee eens!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef: Ik bedoel het beslist niet verkeerd, maar dit forum kun je in geschreven letters wel een compleet verkeerd verstaan worden. Begrijpt u dat de Gereformeerde Gemeenten me dierbaar zijn? Maar ik ben niet zo dat ik alles klakkeloos goed keur. We hebben ook onze ogen open te houden. Ik denk dat velen veel te meegaand zijn.
Ben het helemaal met je eens DIA
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Tenslotte kan ik toch beter over me heen laten lopen dan mezelf steeds weer eindeloos te herhalen en mezelf te verdedigen. Dat weiger ik. Iedereen kan weten wat we voorstaan en dat wekt bitterheid, wat ik tot grote droefheid op moet merken. Ik ben toch wat anders dan een die andere die steeds het laatste woord wil. Het gaat niet om wat ik zeg. Loop vanavond dan maar over me heen, voor wie daar behoefte aan heeft.
DIA, je krijg gewoon een normale vraag, waarom jij het niet de weg vindt dat deze ds dit werk moet gaan doen. Dan is men benieuwd naar waarom je dat vindt.
Vind je bv dat een ds zich moet concentreren op het gemeentewerk?
Het zou, normaal gesproken inderdaad een gewone vraag kunnen zijn, ware het niet dat ik door ervaring weet waar dit heel vaak op uitgelopen is. Veel van iets te beleven doet je voelen waar het heen gaat, en ook in ogenschouw nemend wie het vraagt. Zijn ze kritisch van aard dan kom ik hier eerder toe. Wat zou u doen, als u zou merken dat het zou kunnen ontsporen? Stug doorgaan? Ja, als de waarheid het vereist. Maar wellicht voelt u de onderliggende spanning hierin niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Welnee. Je vult gewoon zo ongeveer alles voor een ander in.

En daarnaast ben je nogal suggestief, door anderen doofheid en blindheid te verwijten zonder enige grond. Voor mensen die een serieus gesprek voeren, is zoiets al snel vervelend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Precies. Geheel eens.

Daarom begon ik ook de discussie.

Het zou goed zijn als @DIA gewoon heel helder aangaf waarom hij vindt dat ds. Zondag dit niet één dag in de week kan doen, in plaats van met allerlei suggestieve verdachtmakingen te komen, zichzelf als slachtoffer neer te zetten én te veronderstellen dat alle predikanten die hem welgezind zijn dit een not done zouden vinden. Daarvoor dient een forum in generlei wijze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DIA, je mag hier gewoon zeggen dat jij het niets vindt wat deze dominee doet. Wel graag met argumenten. Heerlijk is het om te weten dat niet iedereen het er mee eens zal zijn. Dat hoort op een discussieforum. Dus ik daag je uit om binnen de regels van dit forum je visie uiteen te zetten.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

De dominee heeft ook gezegd dat als het te druk is dat de gemeente voorgaat.
Plaats reactie