Gereformeerde Gemeenten

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

https://www.rd.nl/artikel/909079-ds-zon ... or-te-zijn
Ds. W.A. Zondag wordt bijzonder hoogleraar aan de TUA.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

hoort dit niet in het topic CGK :langue
maar mooi dat dit zo kan!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:https://www.rd.nl/artikel/909079-ds-zon ... or-te-zijn
Ds. W.A. Zondag wordt bijzonder hoogleraar aan de TUA.
Dit is echt heel bijzonder. Prachtig dat dit kan.
Ik weet dat het binnen de CGK zeer positief is ontvangen.
Maar eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar de reacties vanuit de breedte van de Gereformeerde Gemeenten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:https://www.rd.nl/artikel/909079-ds-zon ... or-te-zijn
Ds. W.A. Zondag wordt bijzonder hoogleraar aan de TUA.
Dit is echt heel bijzonder. Prachtig dat dit kan.
Ik weet dat het binnen de CGK zeer positief is ontvangen.
Maar eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar de reacties vanuit de breedte van de Gereformeerde Gemeenten.
Ik verwacht voornamelijk positief.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het is natuurlijk ook voor de RMU (zie: https://www.tua.nl/nl/actueel/rmu-vesti ... el-aan-tua).
Nu de samenwerking met de TUK (en GKV en NGK) niet doorgaat lijkt de TUA me bovendien een goede academische partner voor de GG. Om de capaciteit op de Theologische School te vergroten zouden daar best bepaalde lessen ingekocht of uitbesteed aan kunnen worden.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Het is natuurlijk ook voor de RMU (zie: https://www.tua.nl/nl/actueel/rmu-vesti ... el-aan-tua).
Nu de samenwerking met de TUK (en GKV en NGK) niet doorgaat lijkt de TUA me bovendien een goede academische partner voor de GG. Om de capaciteit op de Theologische School te vergroten zouden daar best bepaalde lessen ingekocht of uitbesteed aan kunnen worden.
Daar dacht ik ook gelijk aan. Het is te hopen dat dit een stimulans is voor de GG om ook die kant op te kijken. Heel mooi dit.

Het enige wat ik wel jammer vind, is dat de kans kleiner is (denk ik) dat Prof. Zondag nog eens aan de eigen Theologische School zal worden benoemd als docent. Maar misschien is dat helemaal niet meer nodig, omdat de TS integreert in de TUA. ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dat laatste verwacht ik dan weer niet, gezien het grote niveauverschil en het gesloten toelatingsbeleid van de TS.
Lang niet iedereen die aan de TS toegelaten wordt, heeft het niveau om colleges aan de TUA met enig succes te volgen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Dat laatste verwacht ik dan weer niet, gezien het grote niveauverschil en het gesloten toelatingsbeleid van de TS.
Lang niet iedereen die aan de TS toegelaten wordt, heeft het niveau om colleges aan de TUA met enig succes te volgen.
Ik denk het ook niet hoor.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Dat laatste verwacht ik dan weer niet, gezien het grote niveauverschil en het gesloten toelatingsbeleid van de TS.
Lang niet iedereen die aan de TS toegelaten wordt, heeft het niveau om colleges aan de TUA met enig succes te volgen.
Integratie lijkt me op korte termijn ook nog een stap te ver, maar er zou wel een vorm van samenwerking kunnen komen, waar op basis van niveau wel maatwerk geleverd kan worden natuurlijk. Dat gebeurd op de TS nu ook al. Ook eigen toelatingseisen kunnen dan blijven bestaan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:https://www.rd.nl/artikel/909079-ds-zon ... or-te-zijn
Ds. W.A. Zondag wordt bijzonder hoogleraar aan de TUA.
Een mooi iets, gebruik maken van kwaliteiten van mensen. Lijkt me los staan van een samenwerking tussen GG en CGK, niet alleen vanwege niveauverschil van opleiding maar vanwege het eigene van zowel de GG als de CGK.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Ik begrijp niet zo goed waar die hooggespannen verwachtingen over samenwerking ineens vandaan komen. Deze aanstelling heeft toch niets met de Gereformeerde Gemeenten te maken? (Daarom hoort het volgens mij ook niet in dit topic, maar dat was al door iemand anders gezegd.) Er is een individu (die predikant is in de GG) aangesteld als bijzonder hoogleraar aan de TUA. Net als prof. De Muynck bijvoorbeeld, die ook lid is van een ander kerkverband dan de CGK. Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker. Dat leidt allemaal ook niet tot nauwere samenwerking met andere kerkverbanden.
Bovendien is er al jarenlang een GerGemmer werkzaam aan de TUA, die een grotere aanstelling heeft dan ds. Zondag ;-) Toen hij eens eerder een balletje opgooide om de GG te betrekken bij de GTU werd meteen duidelijk gemaakt dat er binnen synode en curatorium van de GG geen belangstelling is voor het veranderen van de predikantenopleiding. Ik verwacht niet dat de aanstelling van ds. Zondag daar verandering in zal brengen.
Laatst gewijzigd door Nathanaël op 15 jan 2021, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Dat laatste verwacht ik dan weer niet, gezien het grote niveauverschil en het gesloten toelatingsbeleid van de TS.
Lang niet iedereen die aan de TS toegelaten wordt, heeft het niveau om colleges aan de TUA met enig succes te volgen.

Laatste jaren zijn er trouwens nogal wat hooggeleerde studenten aan de boezemsingel geweest. Ds Zondag is natuurlijk van harte welkom op onze TUA. Hopelijk heeft hij een stevige gereformeerde inbreng. Dat kunnen wij wel gebruiken in Apeldoorn.
Ik vond de promotie van Dr . M. Golverdingen op de TUA trouwens bijzonderder dan deze aanstelling .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Nathanaël schreef:Ik begrijp niet zo goed waar die hooggespannen verwachtingen over samenwerking ineens vandaan komen. Deze aanstelling heeft toch niets met de Gereformeerde Gemeenten te maken? (Daarom hoort het volgens mij ook niet in dit topic, maar dat was al door iemand anders gezegd.) Er is een individu (die predikant is in de GG) aangesteld als bijzonder hoogleraar aan de TUA. Net als prof. De Muynck bijvoorbeeld, die ook lid is van een ander kerkverband dan de CGK. Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker. Dat leidt allemaal ook niet tot nauwere samenwerking met andere kerkverbanden.
Bovendien is er al jarenlang een GerGemmer werkzaam aan de TUA, die een grotere aanstelling heeft dan ds. Zondag ;-)
Mooie posting, de verwachtingen zijn inderdaad wellicht te hooggespannen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Nathanaël schreef:Ik begrijp niet zo goed waar die hooggespannen verwachtingen over samenwerking ineens vandaan komen. Deze aanstelling heeft toch niets met de Gereformeerde Gemeenten te maken? (Daarom hoort het volgens mij ook niet in dit topic, maar dat was al door iemand anders gezegd.) Er is een individu (die predikant is in de GG) aangesteld als bijzonder hoogleraar aan de TUA. Net als prof. De Muynck bijvoorbeeld, die ook lid is van een ander kerkverband dan de CGK. Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker. Dat leidt allemaal ook niet tot nauwere samenwerking met andere kerkverbanden.
Bovendien is er al jarenlang een GerGemmer werkzaam aan de TUA, die een grotere aanstelling heeft dan ds. Zondag ;-) Toen hij eens eerder een balletje opgooide om de GG te betrekken bij de GTU werd meteen duidelijk gemaakt dat er binnen synode en curatorium van de GG geen belangstelling is voor het veranderen van de predikantenopleiding. Ik verwacht niet dat de aanstelling van ds. Zondag daar verandering in zal brengen.
Het is geen kerkelijke leerstoel, dus het CGK-topic was ook niet de juiste plaats. En waar zie je hooggespannen verwachtingen? Ik zie alleen positieve reacties en de wens voor nadere samenwerking. Dat mag toch geuit worden?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Erskinees schreef:
Nathanaël schreef:Ik begrijp niet zo goed waar die hooggespannen verwachtingen over samenwerking ineens vandaan komen. Deze aanstelling heeft toch niets met de Gereformeerde Gemeenten te maken? (Daarom hoort het volgens mij ook niet in dit topic, maar dat was al door iemand anders gezegd.) Er is een individu (die predikant is in de GG) aangesteld als bijzonder hoogleraar aan de TUA. Net als prof. De Muynck bijvoorbeeld, die ook lid is van een ander kerkverband dan de CGK. Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker. Dat leidt allemaal ook niet tot nauwere samenwerking met andere kerkverbanden.
Bovendien is er al jarenlang een GerGemmer werkzaam aan de TUA, die een grotere aanstelling heeft dan ds. Zondag ;-) Toen hij eens eerder een balletje opgooide om de GG te betrekken bij de GTU werd meteen duidelijk gemaakt dat er binnen synode en curatorium van de GG geen belangstelling is voor het veranderen van de predikantenopleiding. Ik verwacht niet dat de aanstelling van ds. Zondag daar verandering in zal brengen.
Het is geen kerkelijke leerstoel, dus het CGK-topic was ook niet de juiste plaats. En waar zie je hooggespannen verwachtingen? Ik zie alleen positieve reacties en de wens voor nadere samenwerking. Dat mag toch geuit worden?
Ik wilde ook niet boos overkomen :) Zeker mogen de positieve reacties geuit worden. Ik vind het zelf ook mooi dat ds. Zondag op deze manier zijn gaven in kan zetten voor de kerk en de samenleving, op een meer gestructureerde manier dan hij al deed. Daar zou ik geen kwaad woord over willen zeggen. Ik wil alleen wat realisme inbrengen.
Ik zie in dit bericht namelijk geen enkele aanleiding om te denken dat de TS en de TUA met elkaar gaan samenwerken in het opleiden van predikanten.
Plaats reactie