Gereformeerde Gemeenten

Online
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vermoed wel dat dit op de Veluwe anders is. Ik weet iemand van onder de 40 die de SV leest in het gezin. Dat is toevallig wel aan de rand van de Veluwe.

En dan heb ik het nog niet eens over de relatief grote aantallen randleden op de Veluwe, die -als ze al bijbellezen- vermoedelijk niet speciaal een HSV kopen, maar gewoon de huwelijksbijbel gebruiken. En in veel GG (misschien wel in alle, dat weet ik niet) krijg je dan in principe de SV.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Sowieso gebeurt dat op de Veluwe nagenoeg niet, is mijn indruk. Op de Betuwe en in Overijssel zal het vast ook minder zijn. Houdt je enkel de Randstad, het midden van het land en (delen van) Zeeland over.
Waar baseer je deze indruk op? Mijn indruk is dat je indruk onjuist is. Mijn scoop is de regio Kesteren/Opheusden, Geldermalsen, Waardenburg en de Bommelerwaard. Daarbij baseer ik me ook op de signalen uit reformatorisch onderwijs. De HSV is in veel gezinnen te vinden, zij het als naslag/parallel, maar meer en meer als ‘tafelbijbel’.

Ik heb geen reden om te twijfelen dat dit op de Veluwe anders is.
Ik geloof er niets van dat in Waardenburg de hele goegemeente uit de HSV leest. Dat maak je mij niet wijs. En Opheusden ook niet. En in delen van Geldermalsen waag ik dat ook te betwijfelen. Zeker onder de (O)GGiN-leden aldaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Over de hele goegemeente heb ik het niet gehad. Ik geef aan dat in veel gezinnen inmiddels de HSV te vinden is zelfs gezinnen van GG Waardenburg. Dat ik jou dat niet wijs kan maken, doet daar niks aan af. Mijn vermoeden is dat jouw extreme indeling in vakjes en hokjes en daarbij veronderstelde rechts/links je zicht op de werkelijkheid vertroebeld.

Overigens verlaat ik de rotonde HSV-SV weer, die is hier al zo vaak gedraaid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet zo goed waar de neiging hier vandaan komt om waarnemingen van anderen te wantrouwen. Ik zit hier juist op het forum om wat breder te kunnen kijken. Ik verbaas mij er over dat kennelijk vrij eenvoudig waarneembare feiten zo ter discussie gesteld worden. Ik had dat pas ook al bij het ledenaantal van de eigen gemeente. Nu weer over het gebruik van de HSV in een bepaalde regio.

Er is wat mij betreft niets mis mee om kritisch te zijn op andermans vooroordelen, maar in sommige onderwerpen kun je toch ook gewoon op ieders gezond verstand en goede waarnemingsvermogen vertrouwen?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roos2018 »

Laat ik voor op stellen dat veel teksten in de HSV naar goed hedendaags en fatsoenlijk Nederlands zijn vertaald.

Toch ben ik geen voorstander van de HSV omdat een aantal woorden en passages vanuit het Nederlands onjuist terug vertaald zouden worden in het Hebreeuws (ik kan alleen het OT beoordelen), en dat is voor mij persoonlijk een criterium om de HSV af te wijzen.
(Maar dat geldt in mindere mate ook voor de SV.)
Vanwege gebrek aan tijd zal ik nu niet op details in kunnen gaan.

De beste oplossing in mijn opinie zou zijn - het klinkt na een aantal postings hiervoor al aardig klichee - niet een hertaling maar een revisie op de SV om voornamelijk de ouderwetse woorden te vervangen.
Als de revisie van 1627 in 1880 wel kon plaatsvinden - ik neem aan dat dat ook de nodige gevoelens en emoties en schrik onder een deel van de SV lezers heeft veroorzaakt, maar toch goedgekeurd en geaccepteerd is - waarom is dit heden ten dage dan zo´n heet hangijzer?

Ik bedoel dit:
De huidige SV wordt door de kerk als correct en comfortabel ervaren, terwijl dit ook een revisie is op de oorspronkelijke Nederlandse tekst.
Conclusie: vernieuwingen aangebracht t.a.v. het taalgebruik van de 19de eeuw waren geen objectie, maar aanpassingen m.b.t. de 21ste eeuw zijn dat wel.

Zomaar een paar oprechte vragen waar we heel eerlijk over na hebben te denken:

- Hebben culturele en emotionele gevoelens een hogere plaats gekregen in de huidige gereformeerde religie beleving? Als het goed is moet dat de bijbels verantwoorde geloofsbeleving toch niet in de weg staan.
- Heeft de voortgaande secularisering (psychologische) impact op een dergelijke interne verzuiling (behoud van de oude tekst) dat de gereviseerde SV als een bedreiging op het gereformeerde gevoelsleven wordt ervaren? Laten we maar eerlijk zijn, ook in dat geval vestigt men de zaligheid op prinsen.
- Door de snelle technologische ontwikkelingen en de voortgaande globalisering wordt het (Nederlandse) taalkleed steeds sneller verouderd. Ik kan me goed voorstellen dat deze ontwikkeling buiten de comfort zone van ouderen valt.
- Welke impact heeft dat op de huidige en toekomstige generaties?
- Hebben we ons nageslacht zaligheid en verstaanbaarheid van het Woord nog wel echt op het oog?

Ex. 32: 32: Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.
Wat ligt hier diepe een les in.
Hebben we het er nog voor over om onze emotionele offers t.a.v. de oude SV tekst op de brandstapel te laten eindigen om onze jeugd een verstaanbaar en verantwoord Woord aan te kunnen bieden?
Kunnen en mogen wij Moses in deze woorden naspreken?

Als dat zo is, dan hebben wij geen petities meer nodig om het Sola Scriptura te laten klinken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Amstelodamense schreef:
Mistig schreef:
Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef: De 'leiding' verbied alleen het kerkelijke gebruik van de HSV.
Dat niet alleen. Er word nog steeds vanaf de kansel zwaar afgegeven op de HSV. In onze gemeente klonk vrij recent nog vanaf de kansel dat we maar moesten stoppen met in de HSV te lezen. Zo verdrietig. Eigen mening, vermomd als "Gods woorden" die zeggen dat we niet in Gods Woord (HSV) mogen lezen.
Dit zal de predikant ook in andere gemeenten verkondigen. En hij staat niet eens bekend als ultrarechts. Mijns inziens is dit dus een best wel breed voorkomend probleem binnen de GerGem.
Heb zelfs een predikant horen zeggen dat we Het Slappe Vervolg niet in huis moeten halen.
Serieus??? Een predikant van de GG?
Het probleem is wellicht nog groter dan ik dacht. Ik heb nu meerdere keren gehoord dat gastpredikanten de kansel boodschap aanpassen aan de wens van de kerkenraad, onder andere de door mij bedoelde predikant zou dat ook doen. Volgens mij zijn predikanten aangesteld om Gods Woord te verkondigen en uit te leggen. Niet om kerkenraden te behagen. Zeker niet als het om middelmatige zaken gaat. Als daarover al meningsverschil zou bestaan kan een gastpredikant de HSV gewoon onbenoemd laten.
Als de veronderstelling die ik hoor juist is, dan is dat heel erg. Dan zou de mening van een kerkenraad voor een gastpredikant zó belangrijk zijn dat het vanaf de kansel gebracht moet worden en zo word de mens meer geëerd dan God.

Om eerlijk te zijn kan ik het eigenlijk niet geloven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Indrukken, vermoedens, allemaal n=1 conclusies. Tijd voor de echte cijfers. In 2015 is er door het Reformatorisch Dagblad een onderzoek gehouden mbt tot bijbellezen. Het rapport van het RD zelf kan ik (nog) niet vinden. Wel een versie van de HGJB waarbij ze wat cijfers van een onderzoek in eigen achterban afzetten tegen de cijfers van het bredere onderzoek van het RD. Het rapport is te vinden op https://docplayer.nl/21188292-Resultate ... geren.html.

Code: Selecteer alles

   |Totale onderzoeksgroep         |HGJB achterland
---+-------------------------------+-------- 
SV | 41 %                          | 11 %
HSV| 34 %                          | 56 %                   
2015 ligt alweer een tijdje achter ons, dus ik verwacht dat de cijfers bij een nieuw onderzoek wel wat zullen verschuiven. Let wel, dit is een onderzoek onder jongeren. Ouderen die al jaren de SV lezen zullen veel minder snel geneigd zijn om over te stappen op een nieuwe bijbelvertaling.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:@DDD: het meer gereformeerde deel? Is dat het deel dat voor vrouwen in het ambt is? Of geen moeite heeft met homoseksualiteit? Of durf jij echt Woelderink “meer gereformeerd” te noemen?
Je weet net zo goed als ik dat dat onder de beleidsbepalers in de GG maar een heel klein smaldeel is, ook onder de meer gereformeerde richting of wat daarvan over is.
Misschien zou je iets bescheidener moeten zijn met het claimen van de "meer gereformeerde" richting. In diverse discussies blijkt dat je niet of nauwelijks kennis hebt van de gereformeerde theologie. En zelf spreid je totaal geen gereformeerde beginselen ten toon met je standpunten over vrouwen en homo's en wat dies meer zij. Maar goed, dat is je al vaker voor de voeten geworpen; ik heb niet de illusie dat het enig effect heeft.
Maar ds. Woelderink was meer gereformeerd in zijn opvattingen dan menig zeer bevindelijke predikant.
Dat je dit zegt komt omdat je een totaal verkeerde definitie hebt van "gereformeerd zijn". Enfin, voor mij is het weer genoeg geweest in dit topic.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

newton schreef:Indrukken, vermoedens, allemaal n=1 conclusies. Tijd voor de echte cijfers. In 2015 is er door het Reformatorisch Dagblad een onderzoek gehouden mbt tot bijbellezen. Het rapport van het RD zelf kan ik (nog) niet vinden. Wel een versie van de HGJB waarbij ze wat cijfers van een onderzoek in eigen achterban afzetten tegen de cijfers van het bredere onderzoek van het RD. Het rapport is te vinden op https://docplayer.nl/21188292-Resultate ... geren.html.

Code: Selecteer alles

   |Totale onderzoeksgroep         |HGJB achterland
---+-------------------------------+-------- 
SV | 41 %                          | 11 %
HSV| 34 %                          | 56 %                   
2015 ligt alweer een tijdje achter ons, dus ik verwacht dat de cijfers bij een nieuw onderzoek wel wat zullen verschuiven. Let wel, dit is een onderzoek onder jongeren. Ouderen die al jaren de SV lezen zullen veel minder snel geneigd zijn om over te stappen op een nieuwe bijbelvertaling.
Nou ik vind om eerlijk te zijn 11% nog best veel
In weinig PKN kerken wordt nog de SV gelezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik begrijp niet zo goed waar de neiging hier vandaan komt om waarnemingen van anderen te wantrouwen. Ik zit hier juist op het forum om wat breder te kunnen kijken. Ik verbaas mij er over dat kennelijk vrij eenvoudig waarneembare feiten zo ter discussie gesteld worden. Ik had dat pas ook al bij het ledenaantal van de eigen gemeente. Nu weer over het gebruik van de HSV in een bepaalde regio.

Er is wat mij betreft niets mis mee om kritisch te zijn op andermans vooroordelen, maar in sommige onderwerpen kun je toch ook gewoon op ieders gezond verstand en goede waarnemingsvermogen vertrouwen?
Dat ledental klopt echt niet. Op de website van jouw gemeente is zelfs het getal te lezen wat ik noemde.

En verder heb ik toch mijn vraagtekens bij wat @Maanenschijn verkondigt. Het verwondert me in ieder geval zeer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef:Over de hele goegemeente heb ik het niet gehad. Ik geef aan dat in veel gezinnen inmiddels de HSV te vinden is zelfs gezinnen van GG Waardenburg. Dat ik jou dat niet wijs kan maken, doet daar niks aan af. Mijn vermoeden is dat jouw extreme indeling in vakjes en hokjes en daarbij veronderstelde rechts/links je zicht op de werkelijkheid vertroebeld.

Overigens verlaat ik de rotonde HSV-SV weer, die is hier al zo vaak gedraaid.
Ik zie dat in onze gemeente niet terug. Al moet ik direct bekennen dat ik het ook niemand vraag. Ik gebruik geen HSV, heb die ook niet in huis en voel de behoefte ook niet. Ook niet bij de kinderen. (13,11,10 jaar) Het is hier ook geen issue.
Ik geef op school wel eens een bijbeltekst op. Die geef ik dan mee op een vel papier en daar zet ik zowel de tekst in SV en in HSV op. Ik denk dat zo'n 70 procent van de leerlingen thuis geen SV hanteren. Dat zijn dan kinderen uit de PKN en aanverwant. Mijn zoon vroeg pas wel welke hij leren moest. Ik liet hem vrij maar zei wel dat het handigste de SV is, omdat deze vertaling thuis en in de kerk gebruikt wordt.
Het zou eens interessant zijn om te onderzoeken wat het gebruik van de HSV in GG gezinnen is. Is dat ook onderzocht?

Maar dat ik alleen de SV gebruik in het gezin maakt dat ik behoor tot de groep die bijbelonderzoek minder serieus neemt, aldus DDD. Dat noopt natuurlijk tot zelfonderzoek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef:Over de hele goegemeente heb ik het niet gehad. Ik geef aan dat in veel gezinnen inmiddels de HSV te vinden is zelfs gezinnen van GG Waardenburg. Dat ik jou dat niet wijs kan maken, doet daar niks aan af. Mijn vermoeden is dat jouw extreme indeling in vakjes en hokjes en daarbij veronderstelde rechts/links je zicht op de werkelijkheid vertroebeld.

Overigens verlaat ik de rotonde HSV-SV weer, die is hier al zo vaak gedraaid.
Ik zie dat in onze gemeente niet terug. Al moet ik direct bekennen dat ik het ook niemand vraag. Ik gebruik geen HSV, heb die ook niet in huis en voel de behoefte ook niet. Ook niet bij de kinderen. (13,11,10 jaar) Het is hier ook geen issue.
Ik geef op school wel eens een bijbeltekst op. Die geef ik dan mee op een vel papier en daar zet ik zowel de tekst in SV en in HSV op. Ik denk dat zo'n 70 procent van de leerlingen thuis geen SV hanteren. Dat zijn dan kinderen uit de PKN en aanverwant. Mijn zoon vroeg pas wel welke hij leren moest. Ik liet hem vrij maar zei wel dat het handigste de SV is, omdat deze vertaling thuis en in de kerk gebruikt wordt.
Het zou eens interessant zijn om te onderzoeken wat het gebruik van de HSV in GG gezinnen is. Is dat ook onderzocht?

Maar dat ik alleen de SV gebruik in het gezin maakt dat ik behoor tot de groep die bijbelonderzoek minder serieus neemt, aldus DDD. Dat noopt natuurlijk tot zelfonderzoek.
Het is ook de herkenning hoor, ik lees graag de SV omdat het bekend is, Samanthus leest liever de HSV.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Wat wil je daar precies mee zeggen, Samanthi?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

@Ad Anker Ik denk dat DDD wel een punt aanstipt. Ik kijk niet verder dan mijn gezin (6 kinderen van 22 tot 12): ik heb een aantal serieuze kinderen en een aantal die persoonlijk bijbelonderzoek helaas niet belangrijk vinden (ik typ deze zin overigens niet zonder pijn te voelen). Ik bemerk bij de serieuze kinderen de behoefte aan verduidelijking. Dit gebruiken ze door in de BMU en in de HSV te lezen, naast de SV. De kinderen die persoonlijk bijbellezen niet belangrijk vinden zullen niet vragen om een BMU of HSV. Natuurlijk is mijn gezin geen blauwdruk voor het refogezin, mogelijk is jouw gezin dat meer. Maar in mijn contacten door de kerkverbanden heen, signaleer ik vooral bij de gezinnen die aan huisgodsdienst doen meerdere bijbelvertalingen. Denk ook aan de KJV.

Via onderzoek bij reformatorische scholen zou het gebruik in gezinnen onderzocht kunnen worden, ik vermoed dat de cijfers die hier al genoemd zijn verder opschuiven richting 50% of daar boven.

In de uitzending van het kerstfeest van de kerk van Jantje zag ik dat de parallelbijbel werd gebruikt. Nu kan ik aan de buitenkant niet zien welke vertalingen parallel lopen, maar het onderstreept mijn veronderstelling dat andere vertalingen gebruikt worden om de tekst beter te onderzoeken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:Wat wil je daar precies mee zeggen, Samanthi?
Ik hou van de SV omdat de klanken vertrouwd zijn, als één tekst me aangesproken heeft, vind ik het lastig om het dan net iets anders te lezen.

We hebben met de kinderen Bijbelgedeelte uit ons hoofd geleerd, die wil je dan ook niet opeens anders horen, maar ik ben wel voorstander van de HSV, met het oog op mijn kleinkinderen die nog weer verder van dat taalkleed afstaat, ook aan kinderen met een klein woordenschat of met minder taalgevoel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie